Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettandligt-shamanism
Läst 5362 ggr
Tuva-Lena
0

Meditationer

Många funderar över det här med meditationer - hur gör man, måste man ha ett eget mantra o s v..? Nej man behöver inget mantra för att meditera. Att meditera är det enklaste som finns, bara man följer sin egen rytm och lyssnar inåt s a s.. Glad

Jag tänkte att vi kunde ha några meditationtsstunder här på forumet där jag kan lära ut några tekniker. Då börjar vi med den enklaste av dem alla, och ökar svårighetsgraden något allt eftersom. I mina meditationsstunder fokuserar jag ofta på naturen, jag är ju en person som ser det andliga i tillvaron, och naturen framför allt. Ville bara berätta det innan ni anmäler er i den här tråden..

Vid varje övningstillfälle så skapar jag sedan en låst tråd så att vi kan träna ostört.

Vilka är intresserade? Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

szirius
0

Jag har också en hel drös med meditationstekniker att lära ut, i mån av tid Flört. Jag tror att jag lagt ut en del på AU också.

Ofta mediterar vi utan att vi "vet om det". Tex när du sitter och stirrar in i brasan och låter tankar komma och gå utan att du " agerar" på dem, utan stannar kvar i ron.Efteråt kan man känna sig närvarande och trygg.

Syftet med meditation är väl för de flesta att komma i kontakt med denna inre fridfulla källan mer , där man kan " bara vara".

Vi behöver ju själva lära oss skapa dessa stunder, då samhället idag rusar på i allt högre fart.

Många tror att man ska uppnå total tomhet i huvudet när man mediterar, men det är en omöjlighet.Tankar finns där, alltid. Det är FÖRHÅLLNINGSSÄTTET till detta som man kan förändra.Att man blir en iakktagare, att man kan uppleva ett mellanrum mellan " där är mina tankar och här är jag". Att man blir mer accepterande och inte dömer, varken sig själv och andra.

Buddister som mediterar i stort sett hela sina liv menar ju att man kan uppnå en förmåga att kunna vara lycklig inuti oavsett yttre omständigheter. Det kan blåsa o storma, världen kan vara i krig, men man kan vila i att det finns kärlek och frid inom oss. Nåja, detta är överkurs, men ändå en fin filosofi att "känna in".

Pagan
0

anmäler mitt intresse till meditationsstunder

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gummimamma
0

Ja, jag vill vara med!

Toyan
0

Jag vill vara med, hoppas det funkar med tiden då, har en del möten och kurs kvällstid på jobbet denna månad.

shigne
0

Jaa tack! Jag är gärna med!

Tuva-Lena
0

Roligt att ni hakar på! Glad Kan lova att det blir en spännande avslutning. Flört

Men jag får sätta gränsen vid tio st nu första omgången. Sedan kan vi ta en ny omgång vid ett senare tillfälle.

#1 Kanske du kan komma med små tips också Szirius?

szirius
0

Javisst, om det uppkommer frågor, så skriv ner dem så kanske jag kan hjälpa. Mitt första råd är nog att börja varsamt, kanske 5 min. Tror man att man ska kunna sitta stilla i 30 min på en gång och ha total fokus på andningen så är man dömd att misslyckasFlört, och även tycka att det verkar TRÅKIGT med meditationTungan ute.

Att meditera vid ett tänt ljus och vila ögonen på lågan, samtidigt som man försöker andas med magen är en väldigt enkel och lätt första övning .För att ta ett ex. Sen bygger man på med mer och mer eftersomFlört

Tuva-Lena
0

Ja jag hade tänkt att vi skulle gå ut lite löst i början - hitta lugnet i rummet bara. Oskyldig men jag är tacksam om du hjälper mig Sziriusan.. KyssFlört

MaMaMade
0

Jag vill, jag vill, jag vill…också! Glad Här är det rätt så rajtan tajtan ända till 21-tiden men jag försöker så gott jag kan. Tungan ute

shigne
0

Men vi ska väl inte göra det direkt? Idag? Måste få nån dag på mej och fixa "vilo-tiden"

Tuva-Lena
0

#10 Nä då shigne, den här tråden är bara till för att undersöka intresset. Vi kan sätta igång nästa vecka eller den därpå när ni  känner er redo. Jag kommer också att skapa en låst tråd för er som vill vara med. Flört

#9 Du kan gå in senare om du inte har tid precis då vi har genomgången MaMa, sedan kan du ställa frågor. Själva övningen gör ni ju själva. Jag finns här varje dag. Glad

janing
0

Jag är gärna med Glad

Elpida
0

Hey - jag med!!!!!SkrattandeSkrattande

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

Toppen tjejer! Då är vi snart en komplett grupp. Två till, annars kör vi som det är. Tungan ute

miia
0

Jag är med om jag får…

Tride
0

Men så bra att ni tänker meditera, och fint initiativ, Tuvan!Skrattande Jag har funderat ett tag på hur jag själv skall medverka resp inte medverka. Jag har under många år mediterat enligt bla, vissa buddhistiska tekniker - dels Vipassana, dels tibetansk visualisering. Jag har en tanke: kanske någon behöver en hjälpare i reserven, någon att PM:a om det känns ovant i mediationen. Ngn att ställa frågor till om vissa tillstånd, som kan uppstå. Tungan ute

Till att börja med kanske någon vill veta mer om vad dessa buddhistiska meditationer kan innebära, och då kan jag försöka beskriva det hela. Helst skulle jag göra det i artikelform, om det går bra, Tuvan. Då tänker jag också att redogöra lite för egna erfarenheter samt för det som kan betraktas som kulturella skillnader.  Hur som helst är detta ett angeläget och intressant område. För hela mänskligheten! Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Ians
0

#7 jag tycker allt att jag suttit stilla i en evighet när jag prövat….2 min brukar det ha gått då! Då har jag hunnit fundera på vad jag skall ha till middag, vilka ridvägar som blir lämpliga och när katten skall vaccineras igen, kanske lite om när tusan det är café stund på skolan nästa gång o om jag skall anmäla mig till bakningen denna gången….o vad jag ev skall baka då…plus att jag försökt slappna av o koncentrera mig på meditationen…häpp!

Så håller med dig, 5 min är nog vad man max orkar ibörjan! Annars blir det bara ett till stress moment Flört

Tride
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande Påminner mig om en historia om en liten tibetansk kloster-novis. Hans vuxna lärare lovade honom en chokladbit om han satt och mediterade duktigt på en viss gudom - kanske var det rentav Avalokiteshvara, medkänslans herre. Jodå.Pojken mediterade duktigt och visualiserade - chokladbiten! Hans telepatiska lärare såg detta, förstås, och gav till sin duktiga elev - en  chokladbit, som de lovat!

Så det blir nog goda middagar och fina ridvägar, Ians! Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tuva-Lena
0

#15 Visst får du vara med miia! Glad

Nä men va bra Tride! Du får gärna skriva en artikel kring ämnet om du vill! Lägger in dig som artikelförfattare och skickar ett pm där jag förklarar hur du går tillväga med skrivandet. Något annorlunda jämfört med att skriva ett inlägg men inte svårt alls. Tack! Kyss

#17 Den första meditationen kräver inget stillasittande alls, där lär jag bara ut ett sätt att vara närvarande i nuet. GladVäldigt enkel och är en meditation jag lärde mig på häxkursen.

Ians
0

#19 DET skulle jag behöva! Flört

Att vara närvarande i nuet o inte rusa iväg till nästa anhalt i tankarna…det hade varit toppen!

MaMaMade
0

Mhm, iaf här hemma. Lite svårt på jobbet där planering o framförhållning är A o O för att jag ska kunna hinna med det som ska göras. Obestämd Där ligger jag alltid 2-3 steg framför i hjärnan samtidigt som jag gör 2-3 saker samtidigt.

Tuva-Lena
0

Den här meditationen gör du ute i naturen MaMa, så det går inte på jobbet - möjligtvis hemma om du öppnar altandörren. Ha ha.. Flört

[lanns]
0

Hej Tuva-Lena!

Jag skulle gärna vilja var med i din meditationskurs.

Lanns

MaMaMade
0

#22 Syftade på att vara närvarande i nuet, Tuvan. Glad

Tuva-Lena
0

#24 Aha, men då är den här meditationen nåt för dig när du går ut med vovven. Glad

#23 Klart du ska lanns! Kyss

Då har vi full pott just nu så jag låser tråden här. Men vi kan ta en ny omgång senare för dom som inte anmält sig nu. Flört

Inlägget är låst för nya kommentarer