Prövat oljebehandling?
Oljebehandling innebär användande av olja utvärtes på huden för att främja cirkulationen.
Att använda olja utvärtes är en gammal metod för att stimulera huden och cirkulationen, och ingår bl a i massage, aromaterapi och hydroterapi (vattenterapier).
På senare tid har metoden även förespråkats för att motverka cirkulationsbesvär och hudproblem i ben och fötter. Även nagel-och hårväxt anses kunna stimuleras med olja.
Huden har en förmåga att släppa igenom ämnen, och när kroppen själv inte kan förse den med den näring den behöver, kan denna näring tillföras utifrån. En förklaring till oljans positiva effekter är att linolsyran i oljan kan framkalla prostaglandiner som har en reparerande effekt på vävnader, samt påverkar den glatta muskulaturen genom att vidga blodkärlen.
Oljor som du kan testa för att reparera den äldre huden med är:
avocadoolja hampfröolja tistelolja macadamiolja
Vill du göra en blandning av alla, och få en hudolja speciellt anpassad för tunn och känslig hud med dålig cirkulation, så tar du 40 ml av macadamioljan och 20 ml av de övriga, tillsätter 1 ml E-vitamin och 0,4 g rosmarinantoxidant. E-vitaminet tillsätter du om du vet att flaskan kommer att bli stående och för att inte blandningen skall härskna. Gör du däremot en mindre mängd av blandningen som du vet att du använder inom en rimlig tid, så kan du utesluta det. Rosmarinantioxidant har även den en cirkulationsbefrämjande effekt på huden. Jag har t ex rosmarin i mitt schampo. Det går att utesluta eftersom oljorna i sig är effektiva cirkulationsfrämjare. 
Olja vid eksem eller hudutslag
Blanda 50 ml tistelolja, 20 ml arganolja, 15 ml rapsolja, 15 ml sheasmörsolja och 1 ml E-vitamin. Skaka om! Färdigt!
Även här kan du utesluta E-vitamin om du vet med dig att du använder oljeblandningen inom kort. Annars tar du med E-vitaminet som förhindrar att oljan härsknar.
Om macadamiolja som kanske är okänd för en del:
Macadamioljan är svagt ljusgul till färgen och har en nötliknande doft och smak. Den innehåller mest enkelomättade fettsyror, speciellt palmitolsyra med upp till 20%. Denna fettsyra är ovanlig i vegetabiliska oljor, men desto vanligare i fiskoljor, där den finns med 5-12%. Palmitolsyra finns naturligt i vårt underhudsfett, och kan vara viktig för vitaliteten i huden. Den hjälper också huden att bibehålla sin fuktighet. Halten av fettsyran minskar i hudfettet ju äldre vi blir, vilket innebär att vitaliteten också minskar. Macadamiolja innehåller inte antioxidanter som E-vitamin, vilket många andra vegetabiliska oljor gör. Men trots det har den en mycket bra hållbarhet. Möjligtvis är det palmitolsyran som besitter en skyddande effekt mot härskning. Följaktningsvis har fettsyran även denna effekt på våra hudceller, när den smörjs på huden. Med andra ord kan man säga att palmitolsyra är vital för att sänka hudens åldringsprocess.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tack Tuvan! Tror du att det blir bra att göra ringblommeolja av rapsoljan o sedan blanda med de andra till olja mot eksem? Minstan svarade riktigt bra på ringblommekrämen som jag fick av Gullenilla. Hon gillade den själv dessutom o luktade så gott! Blir oljans egenskaper hindrade om man blandar den med bivax? Mer praktiskt med en lite mer fast produkt, tycker jag.
#1 Nej det skall inte spela någon roll. Bivax är ju också fett, liksom oljan.
Det går bra att sätta till ringblommeoljan också, som läker huden om Minstan har "trasig hud". Jaa, visst luktar den gott?!
Det enda man behöver tänka på egentligen, är att oljan skall vara helt ren och vegetabilisk, utan tillsatser av mineraloljor, d v s paraffinolja. 
Bra, hoppas att Guben får sin utbildning för då kan jag röra ihop ngt till henne om ett par månader! Behöver ngt för mina händer också, är så mkt i vatten på jobbet.
Roligt för töserna att vara med o röra då de både gillar att "gegga" (vem gör inte det!
) o vill börja "sminka" sig.
Ett bra sätt att börja lära dem om vad som är bra o mindre bra att smeta på sig.
Ja visst, då får dom ett 'naturligt' intresse av det ifrån början - för att uttrycka det lite finurligt. Och jag tycker fortfarande att det är jätteroligt att röra ihop dom här grejerna trots att jag har hållit på några år nu. Man tröttnar aldrig och lär sig mer hela tiden. 
*apropå gårdagens pratbubbla med problemhy och dålig cirkulation*

Bra Tuvan - mer sådant. Jag "laborerar" ju lite med oljor hemma och gör min egen ansiktsolja och massageolja. Egentligen borde jag ge mig på hudkrämerna oxå men det får väl växa ett tag till
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jaa då, det är bara bra att börja med oljor så lär man sig deras egenskaper innan man tar itu med de lite svårare - och dyrare - kräm/lotion-blandningarna.