kliande utslag på fötterna
Hej, jag kom på att jag ju kan använda mig av alla kloka personer här inne
.
Min son, 9 år, har fått underliga utslag på främst sina fötter. Först var det bara några prickar som kliade, så vi gick till VC och de trodde att det var allergi mot pälsen i skorna, så vi bytte skor och fick kalcium, och utslagen försvann. Men under hela julen har han fått små prickar lite här och var, det ser ut som myggbett, och så kliar de , men försvinner efter nån dag. Jag har tvättat alla sängkläder flera gånger, har tänkt om det kan vara nåt kryp som biter honom. Men så igår kväll var hela fötterna fyllda av stora röda kliande bulor, precis som myggbett ser de ut. Men även några få på ben o rygg o i nacke.Han har kliat sig som en galning hela natten, stackarn
Vi var åter till doktorn och han kan inte säga vad det är
. vi har fått allergimedicin och ska tillbaks i morgon för att se om något förändrats.
Han har haft vattkoppor, o mässling är det inte ( han är dessutom vaccinerad mot det). Han har haft fot o munsjukan. Han har ingen feber eller några andra besvär.
Kan det vara kattallergi ändå?
Vi har ju kattunge…men då brukar man väl nysa o få rinnande ögon o sånt också?
Eller matallergi? Men mot vad? Han har inte ätit nåt konstigt, som jag kan komma på…och varför just utslag på FÖTTERNA,även under fotsulorna.
Tacksam för alla tips, så jag vet vad jag ska fråga doktorn ( jag blir en tigermamma när det kommer till mitt barn, så jag kommer inte ge mig förrän vi vet vad detta är
)
Kram, kram
Var det inte någon annan som hade skabb…men blev avfärdad flera gånger med att DET kunde det inte vara. Och det började just på fötterna och spred sig uppåt.
Ett förslag bara du har ju sj varit inne på att det kan vara något djur som biter….och innan du slänger ut stackars katten 
När min allergi började så fick jag först en himla massa utslag. Sedan övergick det till rinnsnuva och täpthet.

men skabb, då blir man väl mer rödrosaskimrig och man kan se små gångar i huden ( bläääää) ? Och ska inte skabb försvinna om man tvättar lakanen var o varannan dag?
Hur får man skabb egentligen, det låter så äckligt…
Så här kan de se ut utslagen läste att på "små barn" börjar oftast problemet under fötter etc….men den jag läste om var iaf lite äldre än så för hon hade varit på VC själv 

Mina äldsta dotter är pälsdjursallergiker, bl.a, och hon har nästan alltid bara utslag på kroppen (inte ögon/snuva). Börjar som små knottror nästan och kliar, huden brukar efter ett tag bli tjockare rödare efter ett tag. Verkar dock konstigt när det sätter sig under fotsulorna. Det enda jag varit med om som sätter sig där och hand/fot/mun-sjukan (kallas även för höstblåsor ibland eller "mul- och klövsjukan).
Det finns ju även kvalsterallergi och det är faktiskt den är värst hos dottern!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jag har tittat på bilder på internet och inte hittat nåt som ser ut som Alves utslag….Vi ska tillbaks i em, så får jag be om att vi får göra pricktest kanske…om han inte har listat ut vad det kan vara.
Han har iaf inte haft nån klåda inatt, så han har kunnat sova.
Ja, jag funderade också på hand/fot/mun, men kan man ha den flera ggr? Han hade den när han var liten, och då hade han ju i händer o mun också, och de såg ut som blåsor….
Inte lätt det här med utslag, att lista ut vad det kan vara….
Vad gör man mot kvalsterallergi då?

Man får köpa kvalsterskydd till madrassen, täcket och kudden. Tvätta i 60 grader med jämna mellanrum. Normalstädning, dammsuga soffan då och då… Ingen riktig julgran till jul, fast det har ni väl inte därnere ändå
. Vi fick hjälp från försäkringsbolaget för inköp av kvalsterskydden eftersom de kostar några hundralappar styck att inhandla.
"Du har alltid två val"

Ojdå, jag hoppas verkligen att det inte är det
.Kan man hitta det om man gör pricktest?
Jo, vi köpte faktiskt en ädelgran i år, de odlar o säljer dyrt…men gran vill man ju ha

Ha ha ha,ja det är rätt, gran vill man ju faktiskt ha
.
Du, det syns på pricktestet men vi ska inte måla f-n på väggen. Låt oss hoppas att det är någon liten bacill eller tillfällig reaktion. Håller tummarna för sonen!
"Du har alltid två val"

Hejsan!
Efter mkt tittande med förstoringsglas, läsande och samtal med kollegor kom doktorn fram till diagnosen. Håll i er nu, för det är lite VÄL exotiskt även för mig….
Spindelbett
!
Vi har ju mkt spindlar här nere, och vissa kan bitas men det är ganska sällan.Inte har det hjälpt att jag bytt lakan varenda natt - De kan tydligen bo i väggarna på vintrarna och krypa fram på nätterna och äta ( fyyyy) och sen krypa tillbaks igen.Antagligen är han överkänslig och därför får han så stor reaktion, i vanliga fall blir det högst en liten prick, men hans bett svullnar ju upp.
Hur som helst, allergimedicinen verkar fungera
, för efter bara två tabletter har all svullnad försvunnit, likaså kliandet.Idag syns knappt någonting , så han fick gå till skolan idag.
Nu blir det rejäl städning inne på hans rum! Jag fick ett ryck igårkväll och drog tom bort listerna för att kunna dammsuga bakom, och jo, där fanns faktiskt en del spindlar
( läskigt eller hur?)
Nu har jag sprayat insektsmedel där och ska limma fast listerna så att det inte finns nåt glapp.
Jag är iaf glad över att vi vet vad det är. Lite dubbelt också, för jag har ju sett husspindlarna som våra vänner, men nu har jag fått en annan känsla för dem….
Gott att ni vet vad det är!
….innan stackars katten åkte ut…det hade ju inte hjälpt..mot spindelbett
+ att stackars sonen kunde få hjälp.

Iiiiaaaaoooouuussshhhh!!! Bara tanken på att det krypit små spindlar och bitits får det att klia i hela mig!!!!
Skönt att ni vet vad det är och kan åtgärda det och att sonen är frisk!
"Du har alltid två val"
Jag har ett barnbarn 7 år som hade lika utslag och det var stressutlöst sa läkaren och det stämmer bra har det visat sig.
Minstan får sådana där prickar, nässelutslag enl dr, när hon har en infektion på G. Ibland blir det stora blåsor över bålen…också nässelutslag enl dr.
Blev biten av en husspindel samt en sådan där lite etterorange i somras. Fick en rejäl röd prick o bula vardera ggn, kliade ngt vansinnigt. Inte kul om man är överkänslig o får många bett, stackars liten!