lymfocyter....?
Nu har jag fått svar från labbet, allt var bra förutom aningen för högt värde på lymfocyter. Har googlat och sett att det är vita blodkroppar, men man kan ju bli hypokondrisk värre när man läser orsakerna
( cancer, lungsjukdom etc) .
Så jag frågar här i stället ( är nyfiken och vill inte vänta tills jag träffar doktorn).
De ligger nu på 48% men ska vara mellan 20-44.
Just det här vet jag att jag fått förhöjt på tidigare tester, och då antogs bara att jag antagligen hade nån inflammation i kroppen. Jag antar också att om alla andra värden är bra, så kan det ju inte vara nåt farligt?
Finns det något man kan göra själv för att påverka det här värdet?
Tack för svar !
Du kan äta immunförsvarshöjande Thymus D30 homeopatmedel. Du känns lite svag. Du borde äta mineraler också. Har rekommenderat de tidigare, Helhetshälsas Helamin fe.
Immunförsvarshöjande? Hon har ju högt lymfocytvärde, inte lågt?
Vid infektioner i kroppen ökar antalet vita blodkropar. Det är dom som attackerar främmande ämnen som kommer in i kroppen, bl a bakterier och virus. Man brukar också tala om förhöjd sänka. Då är det antalet vita blodkroppar, heter Makrofager förresten, som går till attack. Inget farligt alltså. Dom är kroppens förtrupper/soldater och skyndar till undsättning när kroppen angrips utifrån.
Visst kan man äta immunförsvarshöjande medel vid infektion. Det blir ett sätt att hjälpa de vita blodkropparna att oskadliggöra de främmande ämnena som orsakar infektionen. Vid infektion uppstår alltid en inflammation också. Kännetecknande för en inflammation är svullnad, rodnad, ömhet och nedsatt funktion, men den kan å andra sidan också orsakas av en överansträngning - av en muskel till exempel, utan att det för den skull behöver vara en infektion som utlöser den.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag tror att det är en inflammation som de sagt tidigare!
Jo, men din kropp behöver hjälp och behöver stärkas. Din kropp räcker inte till och blir väldigt ansträngd så du måste hjälpa den. Vill rekommendera arnica också. Det är mycket stagnerat i din kropp, därav infalammationer, som arnika hjälper till att sätta fart på.
Kram

#1 jag bor ju inte i Sverige. Men det är väl samma namn här med? Jag vet att de säljer homeopatisk medicin på vanlig apotek här, vet bara inte om man behöver recept först….
är Helamin Fe också homeopatiskt? Jag äter annars kosttillskott, både vitaminer, mineraler och även omega -kapslar.
Arnika använder vi som universalkräm här hemma, men menar du att man kan äta det också?
Hittade en uppgift på nätet om att arnika endast skall intas som homeopatiskt medel då det annars är starkt retande. Författaren (hästägare) ansåg det oöverträffat som liniment då det retade mindre än andra ämnen.

som starkt retande? Jag har arnicasalva som jag använt på sonen sen han var liten, utmärkt på blåmärken etc.
Det måste ju bero på hur stark salvan är….
Ja Arnica finns att äta finns som homeopatmedel eller hos www.ameproducts.se. Har använt arnika på alla blivande blåmärken. Arnika är traumamedel nummer ett för slag mot kroppen. Det är även utmärkt att äta mot inflammationer. Har aldrig hört att det skulle vara frätande.
Ska se om jag kan hitta igen sidan…lite sent nu!
Det stod dock att det bara skulle intas som homeopatiskt medel, dvs mkt utspätt. Återkommer!