Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketttips
Läst 6008 ggr
Tuva-Lena
0

Andas rätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..så minskar du stressen.

Nya studier visar vad yogautövare vetat länge läser jag. Din andningsrytm speglar hur du mår och genom att undersöka luftflödet i näsan får du ett direkt kvitto på om du är lugn eller stressad.

4 tips för en bättre andning:

• Andas genom näsan. All andning ska gå via näsan, både in-och utandning. Näsan filtrerar, värmer och försvarar kroppen mot främmande ämnen. Passa på att observera vilken näsborre som dominerar för tillfället.
  • Slappna av i axlarna. Lägg märke till hur rörelsen i axlarna ändras vid varje in-och utandning. Försök att undvika att axlarna åker upp vid inandning. Skulderbladen bör dras bort ifrån varandra i sidled vid inandning och komma mot varandra vid utandning, medan bröstkorgens rörelser går uppåt och åt sidorna vid inandning och ner och ihop vid utandning.
  • Rätt kläder. Känn också skillnadnen mellan olika kläder. Om du har tajta kläder på dig flyttas oftast andningen automatiskt uppåt mot bröstet. Detsamma sker om du kontinuerligt spänner magen.
  • Känn efter i magen. Känn hur magen åker fram och lite utåt på inandning samt sjunker in aningen vid utandning. Om enbart bröstkorgen rör sig andas du inte på rätt sätt. Försök att tänka på att luften dras ner till magen eller höften samtidigt som du slappnar av i axlarna - då brukar man kunna få till en idealisk, fri andning. Glad

Text hämtad från "Massage & kroppsvård" Nr 2/08

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

szirius
0

Jag måste tänka jämt, jämt på att dra djupa andetag - annars blir de korta och högt uppe - trots att jag yogat i många årOskyldig. Jag kör med en massa knep för att komma ihåg: varje gång jag sätter mig i bilen, varje gång klockan visar jämnt ( 12.12), vid varje möte, varje gång telefonen ringer osv. Så ett rejält gäng djupa antetag får jag ändå varje dag, även om det vore fint att andas så JÄMT….Obestämd

Jag dricker också ett glas vatten varje heltimme, jag känner ju aldrig att jag är törstig men vet att jag behöver få i mig vätska, så det här med RUTINER är ett måste, och fungerar för migFlört

Elpida
0

Ett knep när man ska göra något speciellt, tex ett möte eller framträdande man är nervös för, är att hålla för ena näsborren med tummen…andas in ett djupt andetag…. håll andan och byt nu och håll för den andra näsborren med pekfingret och släpp långsamt ut luften. Under tiden fokuserar man på hur bra det kommer att gå, affirmera hur man lyckas med det man ska ta sig för!!!

Jag är oxå en sån där som hamnar i bröstandning när jag är lite stressad och inte tänker mig för..alltid bra med påminnelser!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

shigne
0

I måndags när jag var på Pilates i stan, pratade hon så mycket om vikten att andas på ett speciellt sätt…. Samtidigt som jag skulle lära mej rörelserna.

Vad svårt det var, det blev helt galet - när jag andades in, drogs magen in, när jag andades ut, for magen ut!!! Helt tvärtom…. Kom ihåg att så där gjorde jag när jag gick yoga-kurs också. Tog jätte, jätte lång tid innan jag andades "rätt".

Under Pilatesen glömde jag även bort att andas, så jag blev helt snurrig i skallen Skrattande.

Men så skönt att andas rätt och när man kommer in i andningen - hur härligt det är att känna hela kroppens samspel med ens inre!