Tänker göra eksemkräm
Förvirrad…Crearome tar en jädrans massa avgifter förutom de 63 kr extra om man beställer för mindre än 600 kr. Nog för att jag gillar att gegga o behöver både ditten o datten men…
Iaf tänkte jag mig ngt liknande de där recepten som legat ute här tidigare. Började dock fundera om inte deras ringblomsolja skulle räcka. Det står såhär om den på hemsidan: "Framställd i tistel-, aprikoskärn- och sheasmörsolja med tillsats av E-vitamin och ringblomsextrakt."
Lite enklare första ggn sas. Tänkte blanda med bivax, Minstan svarade så bra på Gullenillas kräm o gillade den. Kändes lite mindre kletigt än när man smort henne med bara olja. Tar jag isåfall motsvarande mängd olja som finns i de andra recepten?
Nu är frågan; finns det ngt annat ställe som har bra oljor men inte samma avgifter?
Om du använder bivax så använd receptet som Gunilla la in. Bivax är ju hårdare i konsistensen så då behöver du lite mer olja - än vad recepten på crearome anger som använder mjukare fetter. Testa dig fram, det går bra att värma upp och sätta till mer olja om det skulle visa sig att salvan blir för hård. Men tänk på att inte värma mer än till ca 70 grader då.
Det är nackdelen när man beställer från Crearome, tilläggen om man inte beställer för 600 :-, och jag har inte hittat nåt alternativ men dom finns säkert. Vi får googla och se om vi hittar nåt annat inköpsställe. Tänk om vi har kunnat beställa tillsammans! Men då blir det frakten till var och en istället.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Mm, synd att ni andra valt att bosätta er så ocentralt. 

Fast … det kanske är värt pengarna att en av er får leveransen och sedan skickar vidare till den andre…. eller?? Är ju lite dålig på portokostnader och så men det kanske är ett alternativ??
Håller med dig mamsen - det är ju fanken att alla valt att bo så långt bort!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Hade köpt torkade ringblommor om jag inte behövt krämen ganska så akut. Men jag ska så ringblommor till sommaren, de är bra för både tomater o potatis så jag kommer nog att få mer än tillräckligt för att skörda både till kräm o blomvaser. 

Jodå, det finns fler leverantörer i Sverige. www.sannaofsweden.com.
Där behöver man inte beställa för en viss summa. Jag har även handlat flera gånger från ett tyskt företag. Nu när euron är så låg så ska jag passa på igen. http://www.kosmetische-rohstoffe.de/ Är det ringblomsextrakt du är ute efter så heter det Calendula
Bivax kan man köpa från någon biodlare och de större varuhusen börjar ta in mer och mer oljor som avokado tex. Tänk bara på att köpa kallpressad olja.

Min son har en stor torr fläck på sitt ena knä som inte vill bort. Jag undrar om det kan vara nåt slags eksem? Han fick det efter att ha skrubbat knät ordentligt, men det var ju över ett år sen!
Jag brukar smörja med olja…vet inte riktigt vad man ska använda…
Du kanske kan pröva med honumg. Min son hade böjveckseksem som barn och jag tyckte att vanlig honung gjorde susen.

#6 Jag är förälskad i sheasmör, det är underbar mot allt. Med ringblomsolja gör det susen. Den här salvan har jag satt ihop, ligger även på shenet forum. Håll till godo 
60 g sheasmör
10 g bivax
20 ml olja
5 ml e-vitamin
5 ml ringblomsextrakt
eterisk olja efter behov

# 7 och # 8 tusen tack för tips
undrar om jag kan så ringblomma här…undrar vad de heter på ungerska…är de de stora guloranga blommorna?
#5 Åhh tack för länken! Skall gå in kolla vad dom har..
Typiskt va, jag har precis beställt ett paket från Crearome och fick leveransbeskedet idag.
Men nästa gång så..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Hepp, glömde…tackelitack för både länk o recept! 
Låter så intressant detta med att göra salvor själv. Fick ju min farfars mor som kom igenom i en sittning att jag skulle börja med detta…..men kommer ju aldrig till skott…..