Mjäll
Hej hopp alla!
Undrar om ni har något bra tips på hur man får bukt med mjäll? Gubben min har lite problem med det. Han använder Barnängens shampo. Funderar på att gnida in hans hårbotten med olivolja men vet inte om det är lösningen på längre sikt. Han säger att det kliar som attan efter att han tvättat håret. Han tvättar det ca 2 ggr i veckan. Det ser nästan ut som ärp eller vad det kallas som babysar har när dom föds…
Kram Broken

Hej Broken, vad glad jag blir att se dig här inne 
Jag skulle nog prova med olivolja, brukar smörja in gubben min med en hårolja jag köpt i Indien och det funkar på honom så olivoljan borde göra susen.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Hej Clary, trevligt att se dig med *L
Jasså du tror på olivoljan. Men vad ska man använda för shampo sedan då? Hans hår kommer ju att bli så fett. Hans problem med torr hårbotten verkar vara kroniskt. Han säger att han haft det i mååånga år. Det verkar lite som årstiden spelar roll oxå. 
Det kan vara seborré. I så fall är det nog något svampdödande som gäller.
Aha…då kanske han borde gå till en doktor och kolla upp det hela? Tror vi testar olivolja först…sen dr. Seborre´…hm, låter som sjöborre he he. Är det en kronisk sjukdom?
#4 Nog är det kroniskt alltid. Det kan klia och flaga sig, och ibland blir det som en gul beläggning i hårbottnen. Men det finns shampon med svampdödande medel i, som man kan använda.
#5 Tusen tack för ditt svar *L Ibland blir det som skorpor men det kanske är av allt kliande.Vi får se hur det utvecklar sig. Ska prova era tips.
Tack /Broken

#4 Jag köpte ett schampo från apoteket mot just Seborré till min dotter som haft väldigt mycket mjäll. Det fungerade kanon och blev märkbart bättre direkt. Håret blev dessutom fint och glansigt.. fast det kanske int e Guben bryr sig så mycket om..
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#7 Åh…får kanske höra med apoteket oxå då. Jo..gubben är fåfäng, så det gör han säkert he he..Tack
Kör en kur mot svamp som nämnts ovan o byt sedan schampo el använd enbart balsam istället. (Fett löser fett o jag förmodar att den då inte heller torkar ut huden.)
Jag hade lite problem med utslag o mjällig hårbotten men det blev bättre när jag började tvätta håret med en aloe vera-tvål jag köpt på homeparty. Jag tvättar dock bara håret 3 ggr/v, går bra då jag kör med snagg, det blir inte (syns inte) smutsigt lika fort.
Vintertid kan jag få lite känningar igen, förmodligen för att jag har mössa på mig samt att luften är torrare.
Man kan också ha någon matintolerens. Bättre att kolla upp det först än att använda giftiga(framförallt för vattenlevande organismer) mjällschampon. Av mjölkprotein och laktos blir det skorv. Själv hade jag mjäll när jag åt gluten.
Det var intressant att höra, asamaria! Hade du några andra symptom på glutenintolerans?
jodå, visst hade jag det. Ständiga gaser, magsmärtor. När det bröt ut helt så gick jag upp i vikt, samlade vätska, åt jämt, var ständigt hungrig och hade en slags panik i kroppen. Jag kan tillägga att jag inte var särskilt social med denna smärta och panik. Det var som om min kropp jämt pockade på uppmärksamhet. Jag fick aldrig ro. Fick även utslag på kroppen, mjuka som blir vita om man trycker på dem. Kallar dem för allergiutslag. Det kliade också på specifika ställen i huvudet. Ständig järnbrist och återkommande depressioner.
Av de jag pratat med så varierar symtomen från person till person.
Oj, det låter jobbigt! Hur kom du på att du inte tålde gluten?
Det var skitjobbigt! I 10b år! Innan dess var det bara jobbigt.
En homeopat som jag lärde känna på en kurs testade mig. sökte företagshälsovården ett tag innan jag träffade homeopaten för jag var så jäkla trött jämt orkade ingenting (glömde visst skriva det i förra inlägget), men mina värden var ju perfekta förstås. Och eftersom jag är undersköterska så var jag väl införstådd med om vilka åsikter som sjukvården skulle ha om mig. Hypokondriker! Och det tänkte jag inte för mitt liv utsätta mig för. Då mådde jag hellre dåligt.
Fattar! Fy 17 vad jobbigt!
Det är svårt det där - jag får mjällexem ibland, och det enda som hjälpt är apotekets kraftigare schampoon. Har testat olja också, men det funkade inte särskilt bra. Flagorna försvann, men inte eksemen.
Det beror på att eksem i 9 fall av 10 kommer inifrån kroppen.
#17 såg ditt inlägg lite längre upp i listan ang symtomer vid gluten intolerans.
Jag har länge misstänkt att det är det jag lider av. Att det är det som kan göra en super trött oxå det visste jag inte. De flesta av de andra symtomen känner jag igen oxå. Vätska i kroppen, gasig, viktuppgång, ständig hunger, depressioner…
Och trött som en gnu jämt. Mkt intressant att läsa ditt inlägg! Tackar!
Tack! Hoppas att du hittar orsaken till dina problem
Ang mjäll det finns ju som sagt många orsaker till mjäll. Men själv tvättar jag håret med vanlig Gulsåpa och tar efteråt 2 droppar Neem olja finns på hälsokosten i Dr Hauschka serien.
Annars går det även utmärkt med 2 droppar oliv olja kallpressad.
Detta tar man i när håret är torrt. Lägger i handflatan och värmer upp genom att gnida handflatorna mot varandra lite duttar runt först lite överallt i håret och drar sedan fingrarna igenom håret.
Har tvättat mitt hår så nu länge och det fungerar toppen inga mjäll eller kli i hårbotten.
Har problem med schampon annars att endel kliar i hårbotten otroligt. Och det känns inte fräscht att gå runt o klia sig hela dagen.
Exem kan vara autoimmuna utslag, om det är det du menar med "innifrån kroppen", men jag har svamporsakade mjäll.
Jag såg på tv igår från Danmark att Echinacea-schampo ska vara bra för att få bort mjäll.
Allt som har med svamp att göra är mögel. För att få bukt med mögel i kroppen kan man ta Reckeweg 82, 10 - 15 drp 2 ggr om dagen.
Nej. Mögel är svamp, men all svamp är inte mögel (mögel är mycel av svamptrådar).
De allra flesta svampinfektioner i kroppen är infektion av jästsvampar (encelliga svampar som inte bildar trådar). Att ha mycel i t ex lungorna är mycket ovanligt, men kan förekomma.
Att ha "mögel" i kroppen, eller svampinfektioner i kroppens vävnader är potentiellt mycket allvarliga infektioner och skall inte behandlas med homeopatika. Enligt beskrivningen innehåller "Reckeweg 82" utspädda svampar som candida och penicillinum i potentiering D10 - D30. Vid de utspädningarna finns inga svampceller kvar och flaskan innehåller bara vatten som skakats och spätts.
Jag har sett att folk ofta får diagnosen "svamp i kroppen" på internet. Det är en väldigt ovanlig infektion och ingen diagnos man kan ställa utan odling.
Att dra till med "svamp" och bjuda på overksam medicin lär ju inte göra saken värre, men den dag man verkligen har svamp, då riskerar man faktiskt att dö.
Men varför i hela fridenär du då inne på den här sighten. Här diskuteras alternativa behandlingsformer och inget annat. Dina tvivel och skeptiska tankar är dina tankar och ingen annans. De som verkligen är intresserade av alternativa behandlingar läser med intresse och öppet sinne här inne. Det finns säkert nån vetenskaps eller medicinsk sight som borde intressera dig mer. För vilket intresse har du egentligen av att vara här?????????????????
Jag är här på forumet för att jag uppskattar de kunskaper folk har om t ex örtmedicin, jag gillar tipsen man får om hemmahantverk som att göra salvor och tvål, jag gillar moderationen och jag uppskattar många melemmar! Räcker inte det?
Jag kan väl inte sitta tyst om folk rekommenderar behandlingar som min erfarenhet säger är direkt skadliga, riskerar att skada folk om de blir felbehandlade eller behandlingar som riskerar att ruinera folk i onödan? Det handlar ju om att jag blir orolig. Och nej - jag idiotförklarar inte folk. Och jag försöker ha på fötterna om jag kritiserar något, eller försvarar något. Och jag tar till mig direkt om jag har fel (vilket hänt här på forumet t ex). Så jag blir glad om du inte tycker jag skall försvinna från forumet, tack på förhand.
Ingen människa tror på "alternativmedicin" - det innehåller ju massor av olika saker. Åderlåtning, örtmedicin, demonutdrivning, healing, akupunktur (klassisk och västerländsk) etc. Alla accpeterar vissa delar, men inte andra. Det gäller ju dig också. Med bara öppet sinne utan skeptisk tanke ramlar hjärnan ut - man kan ju inte bara nicka och hålla med till allt som alla i hela världen påstår, eller hur? Då lurar man sig själv och andra fler gånger än får rätt.
I detta fallet kanske jag kunde låtit bli att klaga på homeopati, men då svamp är så allvarligt om det felbehandlas så ville jag skriva ett inlägg. Det hade kanske räckt att säga "svampinfektioner är så allvarliga att de ej bör behandlas med homeopatika". Jag ville komma med en förklaring då du verkade missuppfattat en del kring mögel i kroppen etc.
Nu är homeopatika en av de alternativformerna jag är mest kritisk till, särskilt som det testats många gånger utan övertygande resultat, något som jag verkligen försökt rota i under säkert tio år.
Du håller med mig om skillnaden av jäst och mögel i alla fall? Och att "svamp i kroppen" är en mycket ovanlig infektion? Och att dödshotande sjukomar inte bör hembehandlas?
mvh
Mattias
Förstår inte vad du menar med skillnad mellan jäst och mögel. Den ena bakar man med och den andra föds du med och/eller äter i form av möglig mat eller andas in från möglig bostad. Den du bakar med är en variant som inte sätter sig i kroppen om du inte är extremt känslig och svag. Den andra blir ett gift i kroppen.
Svamp i kroppen är ingen ovanlig infektion. Den är mycket vanlig.
Jag har själv behandlat mig och min ena dotter, dotters pappa med mögelmedel med utmärkt resultat.
Min homeopat skulle knappast ha så många kunder om homeopatmedel skulle vara overksamt.
Är en svampinfektion dödshotande sjukdom?
R 82 är helt lagligt och inte särskilt dyrt så jag förstår inte vad du menar.
Du säger dina erfarenheter. Ja inte har du varken min eller min homeopats erfarenheter i allafall. Tror du jag säger saker helt taget i luften eller? Är det bara du som har erfarenheter här?
Många av de kunskaper jag har från början kommer från en lärare jag haft som tillverkar egna kosttillskott genom kunskaper han fått från Kina när han studerade akupunktur där på 60-talet. Han varit verksam sedan 60-talet och är fortfarande verksam med mycket nöjda kunder. Tom sjukhuset i kommunen där han bor lyssnar på vad han har att säga.
Jag är väldigt medveten om vad lagen säger men det bryr jag mig inte mycket i eftersom jag vet att det finns saker som fungerar oavsett vad lagen säger. De som går till mig är nöjda och det kommer knappast några skeptiker till mig utan öppensinnade människor. Skulle jag helt plötsligt börja tänka på lagen skulle jag knappast få de resultat jag får under behandlingarna. Och tro mig. De lagarna kommer att förändras vad det lider.
"Med bara öppet sinne utan skeptisk tanke trillar hjärnan ut" Ursäkta att jag skrattar men din hjärna kanske ramlar ut men min blir bara klokare och klokare. Jag lyssnar inte på hela världen. Jag lyssnar till mitt inre och det andevärlden visar mig.
Jäst är alla encelliga svampar. Du bakar bröd med brödjäst, men det finns tusentals olika jästsvampar, vissa kan infektera människor, t ex fotsvamp eller candida.
Mögel är svampar som bildar flercelliga svamptrådar.
De flesta infektioner är jästsvampar av olika slag och inte mögelsvampar.
Svampinfektioner i kroppen är ovanligt, ja. Och mycket allvarliga tillstånd, potentiellt livsfarliga om det är i lungorna, blodet eller innuti kroppshålan. Oftast ser man det hos AIDS-patienter eller personer med mycket nedsatt immunförsvar. Hur diagnosticerar du "svamp i kroppen"? En svampinfektion i underlivet, huden etc är inte dödshotande, men det är något helt annat än svamp i kroppen.
Vi struntar i diskussionen om homeopati tycker jag, det är en helt annan grej. Däremot kan man så klart få massor av kunder även om man har metoder som inte funkar - man var 100% övertygad om att åderlåtning eller kräkmedel var jättebra mot lunginflammation ända tills för 160 år sedan. Är man ärlig, uppriktig och tar patienten på allvar räcker det långt för hur man upplever behandlingen.
Jag kritiserade inte homeopatika såsom dyr - det var exempel på olika saker jag reagerar på hos olika typer av behandlingar. Inte heller att den var olaglig. (det är behandling av livshotande tillstånd som är olaglig)
Jag menade också att även du givetvis är skeptisk till vissa behandlingar och påståenden - "är man inte det trillar hjärnan ut". Det var varken kritik eller hån. Jag kritiserade inte dig alls faktiskt. För inte tror du på alla behandlingar som någon någonsin kommit på, åderlåtning eller kräkmedelsbehandlingar t ex? Såklart inte! Alla har ett visst mått av skepsis, vilket är helt nödvändigt för att inte hoppa vilt i tankarna. Du behöver inte alls bli upprörd eller arg!
Och jag har inte heller påstått att du tar saker ur luften, eller hittar på. Men du hade fel om svamp/mögel och infektionens allvarlighet (eller att vi pratar om olika saker och du menar typ fotsvamp och jag menar typ fungal sepsis - svamp i blodet). Det är väl inte hela världen?
Om du vet att du inte får behandla livshotande sjukdomar men struntar i lagen tycker jag du skall tänka om faktiskt. Det kan gå illa om man har otur och det vore faktiskt jättehemskt.
mvh
Mattias
Nej jag har inte fel ang. svamp/mögel. Det baserar jag på mina egna erfarenheter. När man behandlar som jag gör kan det aldrig bli fel eftersom jag enbart är en länk. De som behandlar finns i en annan dimension.
#28 Tyvärr är det nog så att man blir upprörd när man själv sett atora förbättringar av ex homeopat medicin. Du skulle få samma reaktion om du talat med en klassiskt skolad medicinare och ansåg att det han höll på med är rena humbug.
Jah har erfarenhet av homeopat medicin och har sett människor må så mycket bättre av dem. Där den "vanliga" medicinen gått bet.
Jo tro kan försätta berg…men många av dessa människor trodde på doktorns råd och mediciner också, men blev inte friskare för det.
Och att göra dessa människor till åtlöje…ja det är i andra hand dem du förlöjligar…..är inte just!
Jag tror faktiskt att svamp infektioner som åter kommer igen och igen utan på kroppen kommer från tarm systemet. Och grundar sig i en obalans där.
Detta är tom etablerat bland doktorer som då skriver ut svamp medicin att ta oralt också.
Har inte upplevt att de anser att detta är ett livshotande tillstånd, utan snarare just en obalans som kommit sig av ex antibiotika kur/kurer, eller tom att patienten matar dessa svampar med sötsaker ständigt och jämt.
Det är vanligt inom homeopatin att man "retar" imunförsvaret med en mild potens av de medel den överreagerar mot. Allergier är ju som du kanske känner till en form av överreaktion mot okända ämnen eller ämnen som kroppens imunförsvar uppfattar som hot……som kroppen försvarar sig mot.
Detta gör man för att kroppen skall känna igen ämnet och ta hand om det som den borde göra. Nämligen rensa ut det istället. Detta är en mycket beprövad metod inom homeopati och fungerar mycket bra mot ex allergier. Ofta med tillägg/stöd av en fysisk terapi så som akupunktur eller zonterapi.
Du reagerar mot utspädningen av ämnena, trixet ligger just i att de är utspädda så mycket. För att inte få överreaktioner eller förgiftande reaktioner.
Sedan ligger hemligheten i att man ofta tar dessa mediciner längre tid än traditionella mediciner.
Själv har jag mycket gott att säga om den holistiska synen på människo kroppen, att man inte bara kan bota symtom. Utan måste se till personens hela situation.
Många problem som etablerar sig som sjukdomar börjar som spänningar och stress. Vandrar genom systemet och blir till allvarliga sjukdomar i slut änden.
Därför bör man se till den sjukes hela situation, inte Bara söka snabba lösningar. Då kommer problemet att återkomma om och om igen med kroniska tillstånd som slut station.
Tack o lov finns det idag många läkare som ser detta och mycket forskning görs inom livsstils förändringar och dess betydelse för tillfrisknandet.
Men man skulle önska att Alternativ medicinen och medicinarna kunde närma sig varandra lite fortare och samarbeta mer. Och ge patienterna en helt ny möjlighet att kunna välja behandlingform. Då skulle man rensa ut "grå zonen" av människor som behandlar folk utan egentlig kunskap…för visst finns det jätte kunniga alternativ medicinare och rena kvacksalvare.
Precis som det finns jätte duktiga doktorer och de som skulle valt ett annat yrke egentligen.
Men mögelsvamp och jästsvamp ÄR olika saker, och det är inte mögel vi får infektioner av, oftast. Får vi en svampinfektion är det nästan alltid en jästsvampsinfektion. Mögel är flercelliga svampar som bildar trådar, jäst är encelliga svampar. Det är så, det är väl inte konstigt?
Visst, vi bakar med jäst och vi har mögel i osten. Det finns tusentals sorters mögel och jäst, vissa ger infektioner.
De (jäst-) svampinfektioner vi oftast har är i hud, mun, svalg och vagina, men det är någopt helt annat än fria infektioner i lungor, i blodet och innuti kroppshålan. Sådana är livsfarliga. Och drabbar nästan enbart personer som har nedsatt immunförsvar (som AIDS-patienter) eller fått sin naturliga bakterieflora utslagen av t ex kraftiga antibiotikakurer, så att svampen kan få fäste (kan i värsta fall leda till infektion i lungor t ex).
Jag menade inte att göra någon till åtlöje och tycker inte jag gjorde det heller. Som jag skrev - alla är skeptiker i någon mån, annars trillar ju hjärnan ut. Med det menar jag att alla har ett kritiskt sinne. Och att jag själv inte tror på homeopatika betyder inte att jag anser att de som gör det är dumma i huvudet på något sätt. Men det är en helt annan diskussion. Om folk upplever att jag är otrevlig, skicka ett PM (skickade till dig asamarie), det är kanske enklare att bli sams då än att ha det mitt i en annan diskussion.
mvh
Mattias
#31 Nu tycker jag att du har uttryckt dig mkt klarare
och ett kritiskt sinne skall man visst ha och inte svälja allt för att det är alternativt. 
Det finns många bluffmakare som bara för egen vinning skull spelar på människors desperata vilja att vilja bli friska!
Ursäkta jag läste nog inte tillräckligt noga i ditt inlägg om mögel vs svamp.
Visst är det svamp infektioner man får av obalans
och inte mögel.
wikipedia;
Mögel är ett samlingsnamn på alla mikroskopiska svampar som växer i form av flercelliga grenade trådar (hyfer). I ett sammanhängande nätverk är alla celler genetiskt identiska, och anses därför vara en individ. Mikroskopiska svampar som lever som ensamma celler kallas jäst.
Många olika svampar som inte är närmare släkt med varandra kan bilda mögel. De lever huvudsakligen på att bryta ned dött material, men kan växa i levande växter och insekter och framkalla sjukdom. Ett fruktat tillstånd hos människor med svår immunbrist är mögelväxt i lungor och bihålor.
Ja, det var ju det jag sa, precis alltihopa, fast inte så kort :-)
Så nu har vi utrett skillnaden på svamp och mögel! Och vi alla fick lära oss något nytt…om vi inte redan visste det. Jag tillhör definitivt skaran som fick lära sig lite mer om hur det fungerar i svamp världen 
Jag skulle vilja veta hur det gick för BROKENS gubbe och mjäll problemet!
Blev Du klokare med de råd du hittade här? Hittade ni något som fungerar?
Vad roligt att det blev så många inlägg och diskusioner om mjäll, svamp och gluten. Intressant att få läsa era erfarenheter.
Visste inte att gluten kunde orsaka så många symptom. Känner igen hel del symptom som beskrivs men jag är inte glutenintolerant. Mina symptom kommer av annat.
För att återgå till mjäll
så provade jag att smörja in gubben med olivolja och det blev inte mycket bättre med det. Han tyckte det sved och brände i hårbotten när han blev insmord. Låg hela natten med det och tvätta bort det med vårt vanliga schampo sen. Dett blir en tur till dr för receptbelagt medel.
Tusen tack alla som svarat och glöm inte att vara snälla mot varann..
Kram /Broken
Huvudsaken….fniss….är att han fått hjälp!
Kram tillbaks!

#36 Det finns massor med bra örter eller ogräs (nässlor) som är bra för hårbotten. Lavendel är antiseptisk och kryddnejlika är svampdödande bla. Gör ett avkok på det du tror på för gubben…Och skölj håret med det några dagar bara för att testa…En sak är säker. Sluta köpa schampo i affären. Lägg några kr mer och köp ett naturligt schampo i hälskostaffären. När jag började tillverka mina egna schampo, försvann både mjäll och klådan och när de råkar ta slut så jag måste köpa shampo så blir det ibland ett hundschampo som heter Espree som är helt naturligt (konstigt att det finns bra grejer till hundar men inte till människor)
Jag tänker testa mjällkuren som killen i "Trädgårdsapoteket" på TV2 gjorde. Testpersonerna var positiva efter en kortare kur. Ska bara skrapa ihop lite cash till ingredienserna först o sedan ska min Guben kureras! 

#39 Åh, jag har missat trädgårdsapoteket och svt play är ju värdelöst. Du har inte skrivit upp ingredienserna som du kan dela med dig av??
Visst…får jag återkomma? Det begärs gosning i TV-soffan o sedan är det läggdags o efter det räkor o vin med Guben. Orkar inte leta rätt på anteckningsblocket just nu vill säga.
Återkommer under helgen om det går bra.
De går så bra ingen av oss har super akuta problem med mjäll ….tänker jag
ha en go fredag kväll MaMaMade!