homeopati & fibromyalgi
Tydligen har man publicerat nya studier som visar på att homeopati verkligen kan hjälpa fibromyalgipatienter . Detta kom med nyhetsbrevet från Natural News idag:
"Well-designed high quality scientific studies published in the British Medical Journal and in Rheumatology (the journal of the British Society for Rheumatology) have confirmed the real benefits of homeopathic medicines as distinct from a placebo."
http://www.naturalnews.com/031353_fibromyalgia_homeopathy.html

Vad jag INTE kan förstå är att man inte tycker att placebo är något fantastiskt!!! Det är ju ett rent tecken på att tankens kraft kan göra oss friska. Om vi tar ett sockerpiller och tror att det är medicin så blir många friska. Underbart! 
Det är så många som skakar på huvudet åt homeopati och antrop. med, eftersom hela tanken bär på att man bygger upp " essensen" eller energin av något, ju mindre dos, desto högre "frekvens". Men även detta ska väl äntligen lyckas bevisas nån gång…vi är på god väg!
Håller med dig helt i detta. Placebo är väl bara fantastiskt bra. Huvudsaken man blir hjälpt.
Omöjligt är det inte. 
Djuren blir ju bra så det kan ju inte vara placebo.
Homeopatiska medel är helt fantastiska…har sett detta i aktion både själv och med djur…..
Och anledningen till att placebo effekten är så nervärderad torde nog vara folkskänsla av att ha blivit lurade….och misstanken att de själv framstår som dumma och hypokondriska…..
Men egentligen är det ju som ni säger kroppens egenförmåga att läka som placebo pillrena demonstrerar….inte att de som får dem är inbillnings sjuka!
Huvudsaken borde ju vara att folk blir friska! Eller hur!!
- "Vad jag INTE kan förstå är att man inte tycker att placebo är något fantastiskt!!!"
Vilka tycker inte att placeboeffekten är något fantastiskt? Till skillnad från effekten av homeopatika så är den väldokumenterad och forskning pågår. Varenda läkemedelsföretag använder sig placeboeffekten!
Vilka ogillar den?
- "Djuren blir ju bra så det kan ju inte vara placebo."
Jo, ett enkelt exempel är att du ger din katt homeopatika mot magont, och du upplever att den mår bättre. Då har du en placeboeffekt.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
#6…det spelar väll ingen roll vad man kallar det huvudsaken är väll att både folk och fä upplever sig som friskare….utan en massa läskiga biverkningar dessutom!
Ang placebo effekt är det många som anser att det är lite skämmigt att ha gått på det…..det talar ju lite För att man inte skulle ha varit Riktigt sjuk från början…utan att man är hypokondrisk! Och iaf jag känner inte många som tycker att det är något att ståta med
Så det känns som ett lite nedlåtande epitet på en vanligt förekommande faktor inom medicin sfären…kroppens egen förmåga att läka ut det mesta!

# 7 precis vad jag menade
, att det anses att om man blir frisk med placebo, så var man aldrig sjuk från början, ungefär…
- "det spelar väll ingen roll vad man kallar det huvudsaken är väll att både folk och fä upplever sig som friskare….utan en massa läskiga biverkningar dessutom!"
Skulle man slippa biverkningar? Hehe. Det finns en illasinnad kompis till placebon, nocebo - som är precis lika effektiv :-)
Jag tycker _inte_ det är okej att luras och ljuga för andra, exempelvis med homeopatika. Det har dessutom visat sig skada rejält, och det kan bli ännu värre. Men det är en diskussion som jag tror kan vara svår att föra här.
- "Så det känns som ett lite nedlåtande epitet på en vanligt förekommande faktor inom medicin sfären…kroppens egen förmåga att läka ut det mesta!"
Nu är inte placebo förmågan att läka.
- Nu är inte placebo förmågan att läka
Nej detvar det ingen som påstod heller….men kroppen har en själv läkande förmåga.
- Jag tycker _inte_ det är okej att luras och ljuga för andra, exempelvis med homeopatika. Det har dessutom visat sig skada rejält, och det kan bli ännu värre. Men det är en diskussion som jag tror kan vara svår att föra här.
Ja just det!
- "…men kroppen har en själv läkande förmåga."
Ja, men för sakens skull vill jag påpeka att det inte har något med homeopatika i sig att göra.
- "Ja just det"
Jag tolkade det som att inte du heller tycker det är okej att ljuga och luras. Men i ett inlägg strax innan verkar du tycka det är okej. Hur menar du?
- Jag tolkade det som att inte du heller tycker det är okej att ljuga och luras. Men i ett inlägg strax innan verkar du tycka det är okej. Hur menar du?
Jag tror för min del på homeopatika och känner mig varken lurad eller fördbakom ljuset.
Därför sätter jag inte likhets tecken mellan homeopatika och lurndrejeri!
Det jag svarade Ja just det till….var ditt antagande att det inte ens var värt att starta en diskussion ang detta Här!
- ….Men det är en diskussion som jag tror kan vara svår att föra här.
Lte som att gå in i kyrkan och påstå att G-d inte finns! Menngslöst mao…..de so Vill tr på homepatika gör det….och de som inte vill gör inte det…"Live and let live!"
Grinda till dig vill jag säga…. för att återföra denna diskussionen där den började…..att jag tycker att man absolut kan pröva homeopatika närdet gäller fibromyalgi……
Det är en grupp av patienter som skolmedicinen har svårast att hjälpa med annat är smärtlindring….det är inte en sjukdom som faller under smittskyddslagen eller i sig är dödlig…så är man bara lite vis i sitt val av homeopat så kan man få stor hjälp av alternativa behandlingsmetoder.
Förusatt att man är utredd innan och man med säkerhet vet att det är just fibromyalgi man har……
- "Lte som att gå in i kyrkan och påstå att G-d inte finns! Menngslöst mao…..de so Vill tr på homepatika gör det….och de som inte vill gör inte det…"Live and let live!"
Näe, då har du missförstått vetenskap totalt.
Däremot är det som att gå in i kyrkan och säga att det finns ingen evidens för att jorden bara är sextusen år gammal. Men visst, det finns faktiskt kyrkor som skulle kasta ut mig då, eller i alla fall protestera.
Hur som, intressant att du anser att homeopatika har med tro att göra, de flesta verkar annars fått för sig att det skulle finnas vettiga vetenskapliga belägg för det. Men det finns det ju inte, lika lite som sådana som tyder på att jorden är sextusen år.
Och så var Radio igång igen!!!!!
Jag avslutar där med diskussionen…..Förstör inte trådarna Radio skapa egna trådar om du vill diskutera exictensiell problematik!
Och vad som finns vedimerat och inte, vilken forsking som är tillförlilig eller inte….allt beror ju lite på vilken utgånspunkt man väljer….jag säger inte att du har fel……Men inte heller att du ha rätt! Och det samma för mina argument.
Men detta är inte din/min tråd …punkt slut! Utan Grindas tråd.
Respekt!
Ha de gott!
Och som vanligt fegas det ur när det kommer till sakliga argument.
Existentiella frågar, *asg*
Om jag hävdar att 1+1=3 bara för jag tror det, innebär det inte att jag har lika rätt som någon annan, och definitivt inte att det är en trosfråga.

#0 får jag fråga om du själv har fibro? Och om du tror på att sjukdomar kan ha känslomässiga/ själsliga orsaker? Jag har nämligen läst om flera " teorier" kring detta och även sett en bekant bli hjälpt med sin fibro genom dessa insikter. Jag kan berätta mer om du vill
#9 Jag tycker _inte_ det är okej att luras och ljuga för andra, exempelvis med homeopatika. Det har dessutom visat sig skada rejält, och det kan bli ännu värre. Men det är en diskussion som jag tror kan vara svår att föra här.
Jag tror fullständigt på homeopati och antroposofisk medicin, och jag blir inte ens upprörd över dina försök att vilja bevisa motsatsen. Det handlar om en holistisk syn på människan, som du uppenbarligen inte delar, så då kan vi inte komma längre.
Angående att det "tom visat sig skadligt" gör mig inte heller upprörd. Det som i början kan verka som att det skadar, är en naturlig del av läkningsprocessen. Många sjukdomar fungerar på detta sätt, men tyvärr har vi tappat insikten om detta pga vår otålighet och brist på kontakt med naturens växelverkan…..så vi vill mota bort allt "dåligt" direkt, i stället för att låta det klinga ut ( tex har jag sett eksem förvärras rejält under några veckor med homeopati - för att sedan försvinna helt! I vanliga fall skulle man panikartat smörja på kortison och "trycka in" problemet i kroppen igen…).
Nåja..jag tror att jag skriver för döva öron vad gäller Radio….
Att homeopatika inte fungerar för någon åkomma, betyder inte att det finns annat som gör det.
Man behöver inte alls se något som skolmedicin vs homeopatika, om man nu inte gillar skolmedicin eller av annan anledning. Homeopatika saknar helt vettig evidens, så är det bara. Det är inget man ska tro eller inte tro. Det vore som att påstå att en person som bevisligen går omkring inte kan gå. I den nivån ligger evidensen mot homeopatika.
Hade något homeopatiföretag velat få fram evidens för sina medel vore det skitenkelt, om de fungerade. Pengar saknas INTE, det omsätts årligen många, många miljarder på homeopatika. Detta trots att det saknas vettig evidens för effekt.
Det finns flera förklaringar till att du och andra upplever att det fungerar. Dessa förklaringar har inget med ATT det fungerar att göra, och förklaringarna är inte på något sätt kontroversiella.
Att homeopatika orsakar dödsfall verkar inte bekymra de som föredrar det, inte dig heller kanske? Inte heller att det innehåller exempelvis kvicksilver.
Om jag får lägga mig i diskusionen, så skulle jag vilja fråga varför kunde då folk bli hjälpta av naturmediciner förr i tiden, innan alla apotek eller skolmedicinen fanns fanns på denna jord?? Människor fick hjälp med sina åkommor med hjälp av hopkok från växtriket, av ört och växtkunniga . Och det fungerade bra. Var alla hypokondriker då eller..? Det fanns ju ingen apoteksmedicin att jämföra med då.
Alla olika växter finns i våran natur av en anledning.Det kallas väl inte naturens läkemedel för ingenting? Naturligtvis så dog även folk på gamla tider av naturmedicin, eftersom alla kanske inte tålde en viss ört eller växt. Vi är alla olika individer som tål olika saker, oavsett vad det handlar om här i livet.
Alla konstgjorda mediciner idag som finns på apoteken, de är ju tillverkade på syntetisk väg, Och det finns ju hur många människor som helst som även blir sjuka och dör även av dem, eftersom alla inte tål allt som finns på den marknaden heller. Men så fort det talas om örter och växtmedicin, så blir det snudd på katastrof.
Sorgligt men sant. Sen om det är bevisat placeco eller inte, spelar då inte mig någon roll. Huvudsaken att det fungerar, för det gjorde det på mig. Förresten så vet jag inte hur många ggr jag har fått apoteksmedicin som jag hade förväntat mig att det skulle fungera, Men det gjorde det inte för fem öre - TROTS mina höga förväntningar, så svarade jag inte alls på den. Varför blev jag inte frisk då på den då jag förväntade mig det?
Tack för ordet 
Hej, och tack för frågor, antar att de var till mig :-)
- "Om jag får lägga mig i diskusionen, så skulle jag vilja fråga varför kunde då folk bli hjälpta av naturmediciner förr i tiden, innan alla apotek eller skolmedicinen fanns fanns på denna jord?? Människor fick hjälp med sina åkommor med hjälp av hopkok från växtriket, av ört och växtkunniga . Och det fungerade bra. Var alla hypokondriker då eller..? Det fanns ju ingen apoteksmedicin att jämföra med då."
Massor av de medel folk fick förr fungerade, utan minsta tvekan. Mycket av de läkemedel vi har i dag kommer ursprungligen från växt- djur- eller mineralriket.
Ett kul exempel är älgört, som visade sig vara antiinflammatoriskt och febernedsättande. Perfekt! Tyvärr gav det kraftiga biverkningar, varför man gjorde en syntetisk variant med de bra egenskaperna men med färre av de dåliga. I dag är det ett av världens mest sålda läkemedel och används mot allt från värk och inflammationer till att minska blodets koaguleringsförmåga. Nyligen har man sett att det kan vara preventivt mot cancer… Också!
Titta gärna bland dina piller om du har något det står Magnecyl, Aspirin, Treo, Trombyl eller liknande på. (aspirin kommer för övrigt från det gamla latisnka namnet på älgört, och namnet på ingridiensen, acetylalicylsyra kommer från bland annat salix - som du kanske känner igen från pil, vilken också innehåller det liknande ämnet.
OBS att jag aldrig sagt att naturmedel inte fungerar.
Det man gjort sedan gamla kloka gummor och gubbar kokade egna soppor är att man i en del fall syntitiserat ämnet. Då är det mycket enklare att veta vad man säljer (givetvis kan du göra egen Magnecyl genom att plocka älgört och göra te, det är dock inget jag rekommenderar även om jag testat själv, eftersom det ger biverkningar i form av magsår. För att inte tala om förblödningsrisk och förhöjd dödsrisk vid en olycka…).
Förutom det så har man testat massor saker. Man har gjort vetenskapliga studier för att se att exempelvis ASA (Magnecyl) verkligen hjälper, och man har kommit fram till att det gör det i det fallet. Men långt ifrån allt har haft den verkan man trott. Det som saknar verkan, eller det man inte testat ordentligt, är det som INTE finns i FASS utan hos hälsokosten. Att det inte är väl testat betyder också att biverkningar inte är studerade. Du kanske kommer ihåg varningarna för den lugnande johannesörten som tog ut effekterna av p-piller, bromsmediciner mot HIV och lite till. När man studerar en växt tittar på sådant, men visst kan okända biverkningar förekomma även inom skolmedicinen, det får man inte glömma. Det som säljs på recept har dock mycket högre krav på sig vad gäller biverkningsrapportering än det du köper på ICA eller i hälsokosten.
- "Alla olika växter finns i våran natur av en anledning.Det kallas väl inte naturens läkemedel för ingenting? Naturligtvis så dog även folk på gamla tider av naturmedicin, eftersom alla kanske inte tålde en viss ört eller växt. Vi är alla olika individer som tål olika saker, oavsett vad det handlar om här i livet."
Men visst är det ganska fiffigt att göra vetenskapliga studier så man vet att saker inte är dödliga! Man kan få oreverserbara leverskador av vissa örtteer, sånt är ju toppen att känna till.
- "Alla konstgjorda mediciner idag som finns på apoteken, de är ju tillverkade på syntetisk väg, Och det finns ju hur många människor som helst som även blir sjuka och dör även av dem, eftersom alla inte tål allt som finns på den marknaden heller. Men så fort det talas om örter och växtmedicin, så blir det snudd på katastrof."
Som sagt, har något en verkan så har det troligen även en biverkan. Det som doktorn skriver ut har en garanterad verkan och där har man en hög kontroll på biverkningar - det innebär INTE att de inte finns, men man vet mer om sådana preparat.
Sedan är det mycket troligt att det finns saker i naturen som vi ännu inte "hittat". Senast hörde jag om en vätska från ett havslevande djur (snigel tror jag) som har ett smärtstillande medel betydligt kraftigare än morfin (från växtriket) men utan risk för beroende. Det pågår enormt mycket forskning där…
När det gäller ämnen man ännu ej vet mycket om, så är det självklart att man får äta vad man vill. Men jag tycker inte att det är schyst när man ljuger om effekt (homeopatika) eller överdriver verkan, kanske låtsas om att det inte finns några biverkningar etc.
- "Sorgligt men sant. Sen om det är bevisat placeco eller inte, spelar då inte mig någon roll. Huvudsaken att det fungerar, för det gjorde det på mig."
En av anledningarna till att jag inte tycker att läkare ska få skriva ut verkningslös homeopatika (OBS, Homeopatika är sockerpiller, inte naturmedel - men det verkar som om många tror det eftersom det kan krävas en viss växt (eller kvicksilver etc) för att tillreda ett preparat) är att det skulle urholka förtroendet för läkare. Om en läkare kunde skriva ut vad hen ville utan att jag visste och påstå saker, då skulle jag knappast lita på hennom.
Att en läkare inte ska få skriva ut oprövade naturmedel beror på att de är just oprövade. Jag tycker de ska få säljas, men inte med löften som ingen kan stå för.
- "Förresten så vet jag inte hur många ggr jag har fått apoteksmedicin som jag hade förväntat mig att det skulle fungera, Men det gjorde det inte för fem öre - TROTS mina höga förväntningar, så svarade jag inte alls på den. Varför blev jag inte frisk då på den då jag förväntade mig det?"
Det kan finnas massor olika orsaker. En ganska vanlig är att man får antibiotika som inte fungerar. För att en läkare ska veta vilken antibiotika hen ska skriva ut krävs ganska ofta att man tar en odling, det kostar pengar och tar tid. Istället chansar man och skriver ut en antibiotika som kanske inte alls fungerar.
Sedan är det så att läkemedel tar olika, vi människor är olika. Det är på precis samma sätt om du kokar ditt eget älgörtste, men då får du även ta med i beräkningen att teet kommer vara olika starkt varje gång du gör det.
- "Tack för ordet Glad"
Tack själv. Det verkade för övrigt inte som om vi direkt hade olika åsikter.
Oh än en gång bevisar radio sig med att förstöra andras trådar - instämmer med Ians, starta egna trådar istället?
Ska nog kolla efter den där supporten iaf… och kolla varför man inte stänger av bråkmakare.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
#17 Klockrent, härligt med nutidsmänniskor som vet hur läkningsprocesser fungerar. :)
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
#17 Tack vad gulligt av dig men nej jag har inte fibro…men jag är ändå mycket nyfiken på hjälpen din vän fick.
Jag tror absolut på den psykologiska själsliga bitens inverkan på hälsan
#21 Jag tycker oxå som urkaft egna trådar skulle vara bättre..
På uppmaning av flera forumiter har jag nu startat en tråd om homeopati. Den finns här!