Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 3624 ggr
Doftliljan
0

Margarin - läskigt

Det snackas mycket om tillsatser i maten, lika obehagligt som alla onaturliga ingredienser i våra hudprodukter. Var på en föreläsning om det här med tillsatserna och hur det påverkar oss och vissa sjukdomar. Föreläsaren som hette Tommy Svensson var väldigt intressant att lyssna på. Det han varnade allra mest för var margariner. Här kan ni läsa en artikel om det är någon som är intresserad http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.5.2007.pdf

Jag är därför lite nyfiken på om man kan använda riktigt smör istället när man gör tvål? Tuva-Lena, du som är expert på tvåltillverkning vad säger du? Jag har precis hittat hit till detta fantastiska forum. Har hållt på med tillverkning av cremer, schampoo, salvor mm ett tag, men aldrig gjort fast tvål. Men när det blir lite varmare och man kan vara ute och tillverka så åker kokkärlen framSkrattande

Tuva-Lena
0

Jag har gjort tvål på margarin en gång, fast då använde jag enbart vegetabiliskt margarin. Helt vegetabiliskt är det aldrig, det ingår alltid lite vassle i all margarin. Jag föredrar att använda ekologiskt cocosfett istället och olivlja, eller någon annan fin olja går också bra.

Jag har funderat i samma banor som du, att använda smör istället - osaltat t ex.. Annars kan du använda cocosfett och olja, sedan tillsätta lite (get)mjölk i lösningen sedan den har svalnat. Sodan gör att vattnet hettas upp när du blandar i den. (Blandningen skall svalna innan du tillsätter mjölken annars blir den som bränd mjölk). Det kommer att lukta pyton just när du häller i mjölken p g a att den "surnar", men det försvinner sedan under mognadsprocessen som tar ca 4 veckor. Vi kan alltid testa. Jag har varit på gång att göra en tvålsats i dagarna, men det har kommit annat emelllan. Fast nu kanske.. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."