Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 7124 ggr
[GunillaR]
0

Kolhydrater

Jag har bestämt mig nu! Och jag har väntat på denna stund, för har man inte bestämt sig, då går det inte. Övertygelsen måste finnas och den kommer inifrån

Jag ska lägga mig på minst 40 kolh och max 60 kolh om dagen, då kommer jag gå ner i vikt och jag kommer även att må bra. Framför allt får jag bort sockerberoendet.

Det blir jobbigt två första veckorna, men sedan går det som en dans.

För några år sedan gick jag ner 23 kg på ett år och det tänker jag göra denna gången också.

Om jag inte byter diet så är jag fast i fett och värk-träsket och där vill jag inte vara.

Jag har de menyerna jag använde av mig förra gången- Någon som vill hänga med?

Förressten, jag har en fråga.

Någon som vet hur många kolhydrater en tesked honung innehåller?

Nattinatti

Tuva-Lena
0

Oj Gilla, det var inte lite du lyckades gå ner sist! Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att du får någon med dig. Själv gillar jag inte sötsaker så jag bör nog inte haka på. Då skulle jag antagligen försvinna, så tunn jag är.. Tyst

En tanke som slog mig tidigare i veckan förresten: Min sambo är hyyyperaktiv och samtidigt kakmonster… Obestämd

Lycka till Gilla! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

100 g honung innehåller 81 g kolisar. Skulle tro att 100 g skulle ge ca 30 små tsk = 2,5 g kolhydrater/tsk, grovt uppskattat. Fråga inne på Kolhydrater iF vettja! Lycka till, tummar håller här!

Tuvan: om din sambo är hyper är jag övertygad om att han skulle må bra av att dra ner på el helst sluta med kolhydrater. Kanske humör o "fokusering på livet" också skulle ändra sig om han gör det. Hur mkt är han med i matplaneringen där hemma? Om inte mkt så kan du väl utesluta det som är enklast att tänka på; bröd, socker, rotfrukter. Tänk ovanjordsgrönsaker istället för potatis; blomkål, broccoli (alla kålsorter alltså), sallad, spenat etc. En del behöver inte ta bort särskilt mkt innan de märker skillnad.

[grinda]
0

Lycka till…Jag har själv slutat med socker (allt sött även honung) färsk frukt äter jag dock. Vitt mjöl äter jag inte, inget mjukt bröd alls jag äter dock knäckebröd. Jag slutade  för min hälsas skull och det har gett effekt, sen gick jag ner de där extrakilona jag la på mig förr några år sedan. Det kändes skönt det var bara ett bonus jag hade inte ens brytt mig om vågen…jag bara märkte det på jeansen en dag…

När jag inte äter sött så försvinner behovet men det tycks vara lätt att väcka behovet till liv om man äter något mumsigt sött nån dag. Men jag brukar komma snabbt ur suget om jag bara avstår.

Jag brukar äta ekologiska ägg råa jag läste någonstans att den råa gulan innehåller allt kroppen behöver förutom C-vitamin. (jag har alltid gillat rå gula med lite salt).

Min magsäck tycks ha krympt så jag äter mindre portioner men försöker satsa på kvalité istället. Odlar groddar från mungbönor och även av linser. Jag äter potatis (jag älskar potatis) men nu är jag så smal så det gör inget om jag lägger på mig ett par kilon…

Dock tror jag det socker och vetemjöl är våra värsta bovar.

Min mamma kör samma stil som jag och hennes man oxå…vi älskar mat och lagar gärna..mammas man är snart nittio och tycker att han blivit piggare av dieten.

Grönsaker, vitlök, citron aioli, majonäs (hemmagjord) lamm, qinoa , kokta bönor, vitkål i ugn som blivit knaprig och god på ytan, sallader, fisk. Mamma och jag brukar utbyta mat idéer med varandra. Kanske kunde den här tråden fyllas med fiffiga recept?

Lycka till med din diet….Jo just det ett  tips jag fick av en alternativ läkare är rejält höga doser med C-vitamin och det försöker jag köra med…askorbinet håller svamp och mikrober stången, något som vi alla verkar ha problem med i dagens förgiftade värld (och pga det där otäcka förstörda vetemjölet förstås)

PS Jag skullle gärna se dina recept du har kvar från förra gången du körde dieten

[GunillaR]
0

Anledningen till att jag vill behålla honungen är att det finns så mycket nyttigheter i den. Ligger det på 2,5 g per tesked så kan jag ju ta en tesked till en klick turkisk yoghurt (10%) som mellanmål.

Grinda, jag behöver din mailadress - pm:a mig!

Magi-cat
0

Mmmmmm….vad duktiga ni är och vad gott det låter!

Det finns flera bra LCHF-böcker på bokrean just nu, kanske bra att passa på!

Jag pratade med två tjejer idag som börjat md LCHF på allvar för några månader sedan. De hade gått ner åtskilliga kilon, mådde jättebra och var på det hela taget väldigt uppåt. Undra på det - får man i sig alla näringsämnen och äter sig mätt på naturlig (och fet!) mat finns alla förutsättningar att må bra för de flesta.

När man studerar hur cellens membran är uppbyggda av fosfolipider (fosfor och fett) verkar det fullständigt logiskt hur viktigt det är med ett naturligt fett. (Och samtidigt hur man ställer till oreda i balansen om man t.ex. in tar statin-preparat eller lever onaturligt fettsnålt,,,,,)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

shigne
0

Jag äter enl. LCHF sedan snart ett år - tycker det går bara bättre och bättre. Första tiden var ett rent helvete pga omställningsbesvären, men nu mår jag bara bra.

På min blogg Livsvis finns massor av recept-länkar….

allra helst hos 137 kg och Znack - där finns massor med goda grejer!

Äter denna kost sedan jag träffade en kvinna som ätit kosten LCHF sedan 4-5 år tillbaka, har samma sjukdom som jag, men är numera anfallsfri och medicinfri….så vill jag med ha det Flört.

Ians
0

#6 jag gillar verkligen din blogg Shigne och håller tummarna för en anfallsfri tillvaro för dig med hjälp av kosten! kram

shigne
0

#7 Tack Ians - vad glad jag blir!! Din är så härlig att läsa, ska skärpa mej o komma med nån kommentar….

[GunillaR]
0

Jag kommer inte att gå efter LCHF eftersom jag tycker det är alldeles för mycket fett i den dieten. Min mage säger upp sig på direkten.

Men jag kan presentera ett exempel på hur en dag ser ut.

Frukost

2 kokta eller stekta ägg        0

30 gr fullkornsbröd (osötat)   13,5

En tomatskiva                       0,5                Totalt 14 kolh

Lunch

Räkor med keso och avocado

Skalade räkor                         0

100 gr avocadokött                  4,1

100 gr keso                            2                    Totalt 6,1 kolh

Middag

1 fläskkotlett                             0

100 gr haricot verts, brynes         4

75 gr fetaost (25%) med några

droppar olivolja på                      1,35               Totalt 5,35 kolh

Extra

150 gr melon                          10,6                    Totalt 10,6 kolh

Totalt för dagen       36,05 kolhydrater

Till detta kan ju ju äta ost, ägg eller något annat om jag skulle känna hunger

Tuva-Lena
0

#2 Jo jag har förstått det, men det går inte att tala om för honom vad han skall äta kära vännen, lika lite som Muhammed kunde flytta berget, om du förstår. Flört Mazariner, kakor, äckelsötfikabröd och sånt bara äääälskar han. Messmör på mackan förstås som också är sött. Tyst

Din meny tilltalar mig också Gilla. Ser faktiskt gott ut. Tungan ute

Hur är det med vin? Innehåller det mycket kolhydrater?

Elpida
0

Hmm, började faktiskt att lägga om min kost lite igår. Ska försöka dra ner på kolhydraterna för att ta bort mitt sötsug. Jag kan inte säga att jag är överviktig, men jag skulle må bra av att skippa godiset! Jag kommer inte att köra fullt ut LCHF, jag kommer fortfarande att äta knäckebröd osv men jag ska göra om middagarna!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

Jag har upptäckt att de gånger jag äter för mycket godis, eller godis äter jag inte numera, men mycket av sånt som innehåller socker, så får jag alltid magkatarr. Det finns alltså en koppling där, även om den släpper efter ett par dagar. Tur då att jag är en "saltmänniska" istället, men visst kan jag känna ett sug efter nåt sött ibland. Då blir det en chokladkaka, men då kan den räcka en vecka … Glad Frukt o nötter är minst lika gott, och speciellt sedan jag började göra fruktsallad - det täcker upp sötsuget för mig.

Hur är det med fruktsocker, innehåller det lika mycket av "kolisar"?Obestämd

JILE
0

Intressant detta med Lchf, hoppas det går bra för dig Gilla med detta. Köpte en Lchf bok för att ev börja lite, men det var bara med äggrecept och min dotter är ju allergisk mot ägg. Detta skulle ju även vara bra för henne även om hon inte behöver gå ner i vikt.

#12 Ja så är det för mig med Tuva-Lena att magen börjar bli sämre igen vid sötsaker…värst är smågodis.

shigne
0

Här kan man skriva in livsmedel och sen få upp det man är intresserad av, bl.a. kolhydrater…..

Maria Tauson

Ians
0

Äter jag mycket socker så får jag problem med "kisseriet" som det så fint kan kallas Flört….Det kliar och svider iaf i de nedre regionerna infernaliskt!

[grinda]
0

Socker göder ju candidan…kanske är det det som orsakar besväret när du "sinsilerar" som det oxå fint heterGlad

MaMaMade
0

Rött vin innehåller mindre kolisar jämtfört med vitt vin, öl är *no-no*…tyvärr, gillar öl som matdryck.