Gammal örtbok
Hittade en gammal örtbok från 30-talet. Tänkte delge er lite om vad som fanns att ta till på den tiden.
Börjar med Björkblad (Be´tula a´lba)
" Vid vattusot och reumatism"
Björkens blad innehålla ett urinurskiljande ämne, vilket har påvistats genom försök på djur och med sängliggande sjuka. Enligt Winternitz kan man öka uringmängden från 300 till 400 kbcm. Man förordar detta medel mot gikt, svettning; renar blodet och är lämpligts särskilt vid reumatism och kroniska sjukdomar. Av verket "Taschenbuch der Heilpflanzen" erfara vi, att te på björkblad används mot vattusot, ( 2 händer fulla därav småkokas i 1/2 liter vatten i 5 min., får draga i 1-2 min., silas. Bör drickas kallt i tre omgångar; morgon middag och kväll. Lämpligt mot gikt. Vid klåda använder man det som tvättvatten. Det är även utomordentligtbra vid njursjukdomar, kroniska utslag och svullna leder, säger beskrivningen i Gesund durch Heilpflanzen.
Lite kul läsning
Jaa, det bar kul och intressant läsning. Undrar om jag skulle kunna inta denna dryck med tanke på att jag är björkallergiker?!
Jag skulle nog rådfråga någon som är expert på örter och dess verkningar först.
Kram
#2 Får nog göra det.
Oj vad kul med gamla örtaböcker majlar, min farfars mor kom igenom i en sittning och ville att jag skulle börja göra egna salvor. Att jag kunde och hade kunskapen i mig. Hon skulle ha en gammal örtabok efter sig, tänk om man hittade den.
Intressant recept på björkblad, min sambo tappade en björk på saven och det ska ju vara bra att dricka om man har cancer också.
Min dotter skulle behöva dricka för att få i sig nyttigheter, men hon är som du Gunilla pollenallergiker och man får vara försiktig då.
Läste att det var en karl som drack saven och kurera sig från pollenallergin.

När jag och syrran var i vår tidiga ungdom plockade vi björklöv och torkade, sedan gjorde vi thè utav detta.
Funkar det oxå eller måste det vara färska blad?
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#1 Absolut INTE Gunilla för det kan vara farligt om du är mycket allergisk. Är du allergisk mot en ört kan du bara ta den i homeopatiskt form alltså i en sådan liten dos att kroppen vänjer sig!
Var rädd om dig Kram
Jag har puttat upp en artikel "Örtmediciner" som Spanaren skrev och som jag också skrev under på, läs där Gunilla!
#6 Suck… Fy sjutton vilket krångligt liv det blev ioch med allergin. Jag som tänkte tappa björkarna på mycket sav nu i vår för det är så nyttigt. Låter bli det också då! 
Läs som det står att Björken är vätskedrivande och blodrenande med mera men den ska inte användas om du är allergisk!
#8 Jaa…
#9 Lilla Gunilla..det rimmar *hihi*
Jag har skrivit en artikel Varning-Örter nu för jag blev rädd att du och kanske någon fler intar en dryck och blir mycket sjuk istället!
Kram 
#10 Åh, vad bra! Den ska jag genast läsa! Tack!
Kramelikram!
Jo, det är bra att använda sunt förnuft också innan man prövar förstås..
Va tråkigt att du är allergisk Gunilla! 
Men vad jag undrar är, finns samma ämne i björkbladen då, som de ämnen man är allergisk mot i pollen..?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#12 Det gör det men pollen-fröna är så mycket starkare!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet en som botade sin pollenallergi genom att äta de spröda skotten på våren, men som Jeremina skriver så tror jag du bör kolla med en homeopat som vet vad det handlar om.
Är man bara lite allergisk så kanske det funkar, medan det kan var livsfarligt för någon som är super allergisk.