Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1655 ggr
Magi-cat
0

Om energi

Energi kan endast omvandlas från en form till en annan. Energi kan ej skapas eller förbrukas.” A. Einstein.

Frågan om vi har en energikropp, eller möjligen inte, är en fråga som diskuteras. Jag tänkte först skriva att vetenskapen erkänner den inte – men hur är det med den saken, egentligen? Både och  och ändå inte. Hur det än är så har vetandet inte slagit rot annat än hos alternativmedicinskt orienterade, helare – och en hel del modiga, fritänkande forskare forskare .

Energi förstörs aldrig, bara omvandlas. Vår materiella omvärld är en form av energi, eller energi fångad i form. Vi är också en odödlig själ som en tid bevistar en form, vår fysiska kropp. Men vi ÄR inte denna form.

Vissa energier i kroppen kan man mäta. Exempel på detta är EKG för hjärtat och EEG för hjärnan. Trots dessa vedertagna och ofta använda tekniker, ses det fortfarande med skepsis att människan skulle ha en energikropp och meridianer för energi att färdas igenom.

Det är dags att vi börjar betrakta oss som energi/informationsvarelser. Syftet med energikroppen är att överföra energi, en kroppens kommunikation med alla sina delar och med kommunikation från omvärlden till det fysiska/materiella och tillbaka igen. Vi är alla beståndsdelar i ett helt, ett energifält.

Cellerna som samarbetar för att bilda kroppen arbetar i en intelligent samverkan. Det verkar fullständigt orimligt att allt skulle kunna fungera som det gör i kroppen utan ett nätverk av processer för informationsutbyte och för att samordna alla delar, allt som behövs för att upprätthålla balans.

”Det finns fyra dimensioner som biologin måste ta hänsyn till. Den makroskopiska (anatomin), den mikroskopiska (cellerna), den molekylära (proteinerna) och den submolekylära eller elektriska. Biologin följde villigt med fysiken i de första tre, men gav praktiskt taget inget erkännande åt den fjärde. Biologin stannade vid den molekylära nivån.” (Albert von Szent Györiyi, forskare)

Kanske börjar tiden nu komma ifatt. Bruce Lipton, amerikansk biolog, beskriver i sin bok ”Tro, dogmer och biologi” om sitt eget andliga uppvaknande och den andliga, intelligenta biten i biologin. Boken är som en spännande, hisnande resa i kroppen med det intelligenta cellmembranet som utgångspunkt.

Han hyllar också "tro", placeboeffekten, eller vad man nu föredrar att kalla kroppens och sinnets fantastiska självläkande förmåga och skriver att denna placebo egentligen borde vara huvudämnet på alla medicinska utbildningar och föremål för omfattande forskning. Att så inte är fallet måste bero på dels ett dogmatiskt tänkande, dels ekonomiska intressen.

Jag tror att skolmedicin, biologi och forskning snart är inne i en återvändsgränd (om den inte redan är där) om den inte börjar på allvar erkänna energikroppen och se oss som de energivarelser vi är i samklang med omgivningen.

Till slut ett citat ur Bruce’s bok:

”Många andliga människor väntar sig att Det vita ljuset ska återvända till planeten. De föreställer sig att det ska komma i form av en unik individ som Buddha, Jesus eller Muhammed. Men ur mitt nyligen förvärvade andliga perspektiv, ser jag att vitt ljus bara kan återvända till planeten när varje människa inser att alla andra människor är en individuell frekvens av vitt ljus. …..Vår uppgift är att skydda och fostra varje mänsklig frekvens så att det vita ljuset kan återvända.”

källor: Bruce Liption: Tro dogmer och biologi

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha, rubriken blev minst sagt konstig. Kanske Tuva-Lena vill rätta till…..

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[grinda]
0

Tack för mycket intressant läsning Magi Cat :-)