Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 4424 ggr
Tuva-Lena
0

Passa dig för att bli gammal!

Så här skriver Ulf Nilson, reporter vid Expressen:

Man kan vara jude eller grek, vilket är bra, och svart eller vit, vilket är bra. Men, men akta dig för att bli gammal. Då beskylls du, även av folk som borde begripa bättre, att stå i vägen, att hindra de yngre (dessa fantomer!) att få de jobb som tillkommer dem.

I december beslutade riksdagen att införa riktlinjer för bemanning i demensvården. Men problemet är större än så.
Nyligen fick jag mejl om en åldring som kördes hem i nattlinne och utan skor och - hur i helvete kunde det hända? - med fel nyckel till hemmet.
En annan, vårdad i hemmet, fick besked om att "i dag blir det ingen bäddning". Ingen tid.
Jag kunde fortsätta ur min egen inkorg nästan hur länge som helst, men det viktiga är att förstå bakgrunden.
Och bakgrunden är att Sverige är ett land där vi, från pampar i regering och kommuner till oss vanliga meniga kommit att bestämma oss för att mänskligheten bör delas upp i två kategorier: de gamla, som är improduktiva och till besvär och de yngre, produktiva, som håller hjulen i gång, betalar skatt och gör landet så stålblankt effektivt som "vi alla" önskar att det ska vara.

Den svenska inställningen till oss äldre är inte lika omänsklig som den som omfattades av herrarna Hitler och Stalin, men den präglas likafullt av åldersförakt och effektivitetsdyrkan. På sina håll (se ovan om Piteå) tar man steget fullt ut och behandlar de gamla (folk som jag själv och brorsan och syrran) som avfallsprodukter. Vi har haft vår tid, så åt helvete…
Det finns naturligtvis i Sverige söner och döttrar som älskar och hjälper sina föräldrar. Fint. Men den genomgripande attityden är förakt och fientlighet, undan för ungdomligt ess, gubbjävel…
Hur i all världen kunde det bli så…?

Av Ulf Nilson
ulf.nilson@expressen.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Det glöms lätt bort att det är de gamla som fostrat o närt de unga tills de blivit tillräckligt vuxna o bildade för att klara sig själva… Obestämd

Elpida
0

Ja, det är inte konstigt att många som börjar bli till åren pratar om ättestupan igen, de väljer hellre det än att bli sittande på långvården.. ensamma och bortglömda…

Tycker det är så fint i andra länder där man vårdar sina äldre släktingar och hjälps åt att ta hand om dem. Tar vara på deras erfarenheter och kunskaper.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

MaMaMade
0

Jag tror att den där nära samvaron med de äldre även håller dem friskare till kropp o själ. Det betyder mkt att kunna vara med i gemenskapen o även att ha kvar ett visst ansvar; barnpassning, matlagning, lite städ…allt efter vad man orkar med.

Därmed inte sagt att man måste bo i samma hus men iaf grannar…el som förr med en gårdsstuga, nära men ändå eget. Visst är det jobbigt när det blir fler viljor men å andra sidan lär man sig konfliktlösning o tålamod på ett annat sätt.

Elpida
0

Nä, jag skulle inte vilja bo i samma hus, och det skulle inte min mamma vilja heller. Men gärna nära så att man kan titta in och ha den dagliga kontakten. Såg hur bra maken mådde när svärmor levde och han bara tittade in och sa hej varje dag… Det är som du säger MaMaMade, jag tror de håller sig friskare längre när man underhåller dem med vardagliga saker, när de får vara delaktiga.

I dagens samhälle är det skillnad naturligtvis, vi är mer flyttbara. Förr kanske man stannade i samma stad eller by man var född i och jobbade och skaffade familj. Idag har vi ju en annan livsstil. Däremot är aldrig avstånden långa nog för att man inte skulle kunna engagera sig i hur det fungerar på sina nära och käras hem - se själva om de mår bra eller inte och att de sköts om ordentlig!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
0

Ett litet inlägg i denna debatten på min blogg …sett ur en personals synvinkel….kram

[GunillaR]
0

Det har ju blivit så att den som inte kan producera något i samhället och speciellt de som är födda i Sverige, ska inte heller värderas lika högt som de som är produktiva. Se bara på jobbskatteavdraget, ändring av a-kassa och förbudet att vara sjuk som nuvarnade regeringen lyckats genomföra…………..

abbis
0

Ättestupan har väl alltid funnits där…Obestämd

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

#7 Ja visst, fast nu i förfinad form. Jag bloggar på samma ämne idag.

Idag tog fem riksdagspartier beslut om att anhöriga till invandrare skall få möjlighet att komma efter. Jag har inget emot invandrare, det vill jag understryka, men hur i hellskotta kan man glömma bort dem som gjort det möjligt för invandrare bl a att få komma till Sverige och bli omhändertagna? Dom som betalar det högsta priset är de äldre som får minskade resurser, arbetslösa, sjukskrivna, sjukvård och skola. Arbetslösa och sjukskrivna drabbas av "utanförskap" säger man, och på det sättet får försämringarna legalitet dessutom. Jag blir så arg att jag blir yr känner jag. Rynkar på näsan

[GunillaR]
0

De äldre anhöriga som kommer hit får en pension………

Så där biter sig Führern sig själv i svansen. De flesta anhöriga kommer aldrig att jobba och det är ju arbetskraftsinvandring som han babblar om. För är de inte gamla så är de sjuka, de kommer inte hit för att arbeta.

Jag har varit förbannad hela kvällen för detta!

Tänkte skriva på Politik, men där blir man uppäten om man säger något "främlingsfientligt"

abbis
0

nr 1 pension är sånt man jobbar ihop..jag fick mitt oranga kuvert igår och det va ingen rolig läsning..så varför ska man få pension utan att ha jobbat ihop den förstår inte jag.

nr 2 invandrar man hit så ska man kunna försörja sig anser jag.

Tuva-Lena
0

Det var just det Gilla, men jag vägrar att bli tilltalad på det sättet - man måste kunna skilja på äpplen och päron. Allting kostar pengar, allt utom invandringen av våra politikers agerande att döma. Klart att resurserna måste tas nånstans ifrån! Och var man tar det ifrån är inte svårt att räkna ut när både vård, skola och omsorg drabbas av ständiga nedskärningar.

Att få agera "världssamvete" finns det alltid resurser till, men för att ta hand om våra egna finns det inga resurser alls. Är det fult att vara behövande svensk? Obestämd

[GunillaR]
0

# 10 - Alla som kommer hit och som är äldre eller sjuka får en pension från svenska staten, men det heter inte pension, kommer bara inte ihåg vad det heter.

Jo detta gör Der Führer enbart för att skaffa sig poäng och makt. Lilla Sverige kan faktiskt inte ta hit hela mellanöstern och halva Afrika, det är enkel matematik som även han borde kunna hantera.

Ians
0

Jag slänger mig in i debatten…..om någon som redan bor här ex vill ta hit sin gammla mamma så hon inte skall vara ensam på ålderns höst så borde man kunna begära att …..Mamman är försörjd av sitt barn som tagit hit henne!

Att man vill ha närmare till mamma etc det har jag allförståelse för…men som sagt fixa uppehälle åt mamma själv!

Tuva-Lena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så tycker jag också Ians, självklart skall deras nära få komma med - om dom har råd att ta hand om dem! När politikerna t ex använder ordet "utanförskap" för att "hjälpa" arbetslösa och sjukskrivna, men glömmer bort det "utanförskap" som drabbar alla invandrandrare som kan sitta i 10-20 år i en lägenhet utan att kunna ett ord svenska - då måste man ompröva vad "utanförskap" står för. Är det ett legalt och "regelrätt" sätt att slippa ta hand om de svenskar som också behöver ekonomisk hjälp?

[GunillaR]
0

Tyvärr så har detta ämne blivit ett tabu att diskutera, och detta kan vi tacka media för helt och hållet.

För övrigt så håller jag med # 14 här.

abbis
0

Var finns det sunda förnuftet utan att man ska bli kallad rasist!

Ians
0

Frågan som man kan ställa sig tycker jag är om de "vanliga" partierna i riksdagen väljer att medvetet ….motarbeta rasist stämpeln som SD tog öppet med sig in i huset. Genom att "överarbeta" åt andra hållet.

För i grunden ser jag inte riktigt varför ex Moderaterna skulle stå för en så invandrar gullig politik…det brukar vara vänster falangen som står för solidaritet med alla så till den milda grad att man sväljer allt.

Dessa förslag/beslut går ju stick i stäv med den politik man annars för om att var och en skall klara sig/se till sitt…själv.

Och ex då Reinfeldts eget parti har Aldrig setts som något invandrar positivt parti Om det inte handlar om ren arbetskraftsinvandring….och det torde ju inte behövas idags läget….

Så frågan kvarstår…..Motarbetar man ens misstanken till att man kan/vill ha något att göra med SDs politik så infernaliskt att man väljer att köra ner i diket på andra sidan vägen?

Tuva-Lena
0

Vet du Ians, jag tror att det handlar om att man vill markera att man inte vill samarbeta med just SD. Därför är Rheinfeldt så illa tvungen att gå MP:s ärenden, som ju också tillhör vänterfalangen i dom här frågorna. Säger som Gilla; snacka om att bita sig själv i svansen.. Blir ett intressant kommande val.. ;)

Tuva-Lena
0

Mitt inlägg försvann! Undras just vem som läser det nu då..?

Ians
0

#18 …ja det var nog lite så jag menade..att man väljer att svälja elefanter och sila mygg av rädsla för att ens bli misstänkt för att samarbeta m SD.

Själv är jag av den humanitära sorten…men ser inte tjusningen med att komma till ett land långt bort från släkt och vänner där det dessutom är kallt och mörkt stora delar av året. Och där man har svårt att komma in i gemenskapen med de som bor där.

Vi måste sluta tro på att vi är paradiset på jorden….och överväga andra sätt att hjälpa människor i nöd ..ex genom att gemensamt göra det möjligt för omkringliggande länder…där de kommer ifrån…… att ta emot dem i nöd…genom att lägga resurserna på att sponsra den verksamheten.

Då hade kanske fler kunnat få hjälp..istället för att släpa ett få tal till andra sidan jorden för en dyr peng.

Hade vi behövt större arbetskrafts invandring så dessa människor hade kunnat integreras i samhället så hade det varit helt ok…men så ser det ju inte ut nu….

utan de flesta blir sittandes utan vettig sysselsättning och i ett fysiskt och psykiskt klimat/kultur som är så annorlunda mot det man är van vid.

Dessutom är det i många fall de som levt gott från början i sina hemländer som kommer hit….helt enkelt för att det kostar att ta sig hit…inte de som verkligen hade behövt hjälp!

Och sannorlikt hägrar inte ett städjobb i Sverige så till den milda grad att de som behöver komma bort från en svår situation…ex politiskt..känner att de dragit en vinst lott precis! När de haft bra jobb och liv innan….

Däremot hade även den fattige kunnat få lite hjälp om man valt att lägga resurserna på att hjälpa dem som behöver..i en kris situation…..i mer geografiskt närliggande regioner…

Dessutom hade möjligheten att åtevända hem varit större…när den akuta krisen är över….

[GunillaR]
0

# 20 - Precis! Man borde sätta upp stora hjälpcenter i grannländer så fort det uppstår ett krigstillstånd, typ det som pågår i Libyen just nu. Men detta ska ju inte lilla Sverige stå för utan detta borde ju vara en angelägenhet för FN. Och att det genom FN administreras och organiseras akut hjälp till krigsdrabbade.

Se på alla från fd Yugoslavien när där var inbördeskrig. Väldigt många valde att återvända till sin hemort när kriget var slut och detta fick de också hjälp med, vilket är en självklarhet.

Det måste ju vara så att länderna hjälper varandra när det är kris, och sedan även hjälper att återställa efter krisen. Men med dessa stora organisationer som FN som är uråldriga och mycket hierakistiska, så blir det varken hackat eller malet.

Lilla Sverige kan inte ta på sig världens problem ensamt.

Och det måste få lov att vara tillåtet att diskutera sådant här utan att bli dömd som främlingsfientlig.

Ians
0

Det handlar någonstans om att just se att vi inte är världens nav som allt snurrar runt…och att det kanske inte är det mest idealiska att få komma just hit.

När liggande länder har mycket stora fördelar…dels kulturellt är det mer likheter än det som man finner mellan sitt eget och ett "land på andra sidan jorden"

Men också kan man ivissa fall ha liknade språk..ex mellan Svenska och Danska skiljer det 200 ord. Mellan Svenska och Arabiska finns det troligen inte ens 200 ord som är lika….

Själv hade jag hellre under en tid bott i Norge, Danmark eller Finland i en kris situation än att vara tvungen att bege mig till andra sidan världen om jag hade fått välja.

Men troligen är det inte så enkelt…i flera fall är grannländerna inte speciellt vänligt sinnade mot varandra..

Vet att denna tanke har varit på tapeten förr…dock måste den anammas av rätt orsaker…inte att Vi inte vill ha andra än Svenskar i Sverige.

Utan med en mer humanitär tanke om att det inte alltid är bäst att rycka upp folk med rötterna och i triumf föra dem till det förlovade landet Sverige där de kan få sitta utstötta från samhällets normala aktiviteter, långt från släkt och vänner…..i ett land där det blir mörkt kl 15 stora delar av året och där det är kallt som satan jämfört med hemma.

Visst låter det som en idealtillvaro…..som man suttit och drömt om under hela sitt liv!

blombuketten
0

Haha, det är inte lilla Sverige som står för all hjälp, det är i första hand grannländer som får ta emot flyktingar. Ofta är grannländerna lika fattiga som de flyktingar de tar hand om. Det är heller inte lilla Sverige som ensamt skickar pengar och förnödenheter till andra länder som har problem, det är många länder som går samman.

Tråden började med att handla om gamla människor och behandlingen av dessa till att handla om invandring och därmed försvann tanken om de gamla. Eller menas det att det är invandrarnas fel att de gamla behandlas illa?

Om jag av någon anledning tvingades fly från mitt land och hittade ett nytt att bosätta mig i, skulle jag jobba ändan av mig för att få dit mina nära släktingar. Jag skulle inte vilja sitta i ett nytt land och vara välmående, samtidigt som jag vet att min släkt befinner sig mitt i krig, inbördeskrig, fattigdom, svält eller vad det nu kan vara. Det är en mänsklig reaktion och jag antar att ni skulle göra detsamma.

Behandlingen av våra gamla hänger inte på om invandrare kommer hit eller inte. Det är ett samhällets synsätt som blivit så skevt, att gamla och/eller opruduktiva människor inte räknas. Gamla människor har vi slängt ifrån oss som de vore urtjänta skurtrasor och tagit ifrån dem deras funktion. Det är fult att vara gammal idag……se bara på all reklam. De har gjort sitt och behövs inte längre och de är bara en kostnad för samhället. Det är så vi resonerar idag.

Barn som växt upp och själva börjar bilda egna liv flyttar ofta långt bort. De har idag knappast tid att åka och hälsa på sina gamla föräldrar och de gamla föräldrarna har inte ens (vilket de hade förr) den uppgiften att hjälpa till med t ex barnen. Barn idag växer upp utan den kunskap som de gamla besitter.

Det resonemanget har nu även nått de arbetslösa, sjuka och handikappade. De är enbart en kostnad och producerar inget och därför ska de heller inget ha.

Ändå vill jag som faktiskt jobbar med gamla som unga, sjuka, missbrukare (inom vården) säga att i de allra flesta fall så fungerar det bra.

Vill ni protestera mot behandlingen av gamla så vänd er till rätt instans och kasta inte dynga på invandraren generellt. Det hjälper inte en enda gammal människa. Inte heller den som är arbetslös och/eller sjuk. Inte heller hjälper det invandraren. Politiken som gäller för invandraren är under all kritik. Det är nog i den änden man bör börja, faktiskt. Ta tag i problemet där problemet ligger och det är inte hos invandraren.

Dessutom tycker jag det är rätt skamligt att ett förhållandevis rikt land inte ska kunna hjälpa andra i nöd, när länder som är fattiga gör det.

Vad är det man brukar säga…….ljus och värme.

Ians
0

#23 håller med dig  fullständigt…det blev O.T stöld av tråden när det svajade iväg!Skäms Tack för uppryckningen!

[GunillaR]
0

# 23 - Här är ingen som kastar dynga på invandraren. Däremot så får politikerna med Reinfeldt i spetsen en stor känga.

[grinda]
0

Blombuketten…Jag håller med dig fullständigt! Även om även jag anser att invandringspolitiken är helt vansinnig som gjord för att reta gallfeber på svenskarna och därmed så än mer rasism så håller jag med dig.

Om man ser på hur västvärlden och inte mist EU:s politik bidrar till den enormt orättvisa fördelningen (orättvisa handelshinder mot fattiga länder och fördelar för den egna gruppen som redan HAR…rikemansklubben.)

Men saker och ting kan vända…Ta bara mellanöstern än så länge har deras ledare varit i allians med väst så att väst kan leva gott på oljan…

Libyen te x har världens finast olja och de har fosfor framtidens bristvara - om de enorma resurserna inte hamnat i Khadaffis fickor i banker i väst hade folket kunnat leva gott och de skulle aldrig komma hit frivilligt.

Och när oljebolagen tvingar folk bort från sina boplatser och tvingar dem att bo på mark som är obrukbar (Sudan)  Vilka tjänar då pengar på oljan, jo till exempel LO som har aktier i dessa skrupelfria bolag. För att slippa svälta ihjäl flyr de bortkörda människorna hit men här får de kalla handen men vi däremot drar in aktiepengar till pensionerna…

[grinda]
0

PS Jag tar tillbaks det där om LO:s aktier måste kolla upp det lite närmare först…men andemeningen står klar jag menar att världens ledare ser till att resurserna fördelas orättvist därför har det blivit så här. Vi vanliga människor tycker jag ska hjälpa och stötta varandra så mycket vi bara kan oavsett varifrån vi kommer - nästa gång kan det vara vår tur att emigrera…

Edit:

Jag var inte helt ute å cyklade AP fonderna &  Lundin oil (Carl Bildt had ju aktier där) DEt är så orättvist och skamlöst.

Våra pensionspengar är färgade av blod.

[GunillaR]
0

Jomenvisst!

Hade världens resurser fördelats på ett rättvist sätt och om vi hade haft ett annat ekonomiskt system som inte bara bygger på största möjliga vinst, då hade vi inte haft många av dessa fattigdomsproblem.

För varje gång någon vinner så är det också någon som förlorar…..

Det är ju så att de som inte kan producera något i samhället i dagens Sverige, inte heller är värda något. Och detta styrs helt av regeringen Reinfeldt. Det var det första han uttalade sig om när han blev statsminister, att nu skulle det minsann rensas bland bidragsträsken. Jag kan inte låta bli att knyta regeringens värderingar till "Arbeit mach frei".

Men det var i fel bidragsträsk han började rensa i. Rasande svenskar som bråkar med Försäkringskassan bryr han sig inte om. Däremot så vill han inte stöta sig med media genom att börja ändra på invandringspolitiken - allt för makten och härligheten!

[grinda]
0

Jag håller med bidrags-politiken när det gäller invandrare är åt skogen Det tycker även många invandrae så det är inte bara svenskar som reagerar. Men svenskarna ser ofta sig själva som det goda landet som hjälper men ser inte hur mycket vi tjänar på orättvisan i världen. Vi kan handla billigt pga av slavlöner i tredje världen t ex

blombuketten
0

#29. Precis. Bra skrivet. Det finns så mycket vi bör fundera över, bl a när det gäller hur vi själva fungerar och hur vi bidrar till orättvisorna i världen.

Som du också påpekar så finns det många invandrare som inte heller är så glada över den gällande invandringspolitiken som finns idag…….och faktiskt funnits mycket länge. De får inte arbeta innan de får uppehållstillstånd och då blir de beroende av bidrag, vilket är så fel det kan bli.

#28. Men om du känner så, så är det politikerna du bör bli arg på, inte invandrarna. Det är helt fel ände att börja i. Jag tycker inte att media endast tar upp problemen som kan uppstå för en invandrare, jag tycker media, mest varje dag, tar upp problemen som arbetslösa, sjuka, handikappade och gamla råkar ut för. I alla fall i de tidningar jag läser.

[grinda]
0

#30 "De får inte arbeta innan de får uppehållstillstånd och då blir de beroende av bidrag, vilket är så fel det kan bli."

Usch ja, jag har sett vad denna väntan kan göra med folk. Många vill inget hellre än att få arbeta och hugga i, ha något att göra, sysslolösheten (och ovissheten) gör mången deprimerad. Man går som i ett evigt väntrum med händerna bakbundna när man inte får arbetstillstånd.

Något som jag också vill tillägga är att jag har länge tyckt att den här mesiga bidragspolitiken är en slags förklädd rasism. Att reagera på att den är knas är inte rasism de är sunt förnuft.

Svensk rasism är inlindad och lömsk -  jag föredrar faktiskt öppen rasism den känns "renare" liksom. "Klappa-på-huvudet-politiken" däremot ger mig rysningar, bland såna politiker kan man finna de värsta fördomarna.

Varför låter man inte folks resurser komma till sin rätt - folk har ofta så mycket att bidra med, men det tas inte till vara.

Tuva-Lena
0

#30 Vad jag kan se så är det ingen som "kastar dynga" på invandrare i tråden, det är politiken vi förkastar, eller som en krönikör skrev i veckan; det är inte invandrarna som skapar problemen, det är integrationspolitiken som helt saknar udd. Men som vanligt är ämnet tabubelagt, och så länge vi inte vågar eller tillåts diskutera problemen öppet så kommer vi inte heller att kunna lösa dem - med risk för att bli kallade "invandrarfientliga". Skilja på äpplen och päron som sagt.. Det mest bekväma (och vanliga) sättet att blunda för det här problemet, är att just att ta till storsläggan och kalla alla som vill belysa problemet för "invandrarfientliga". Håller med dig Grinda. :)

krimskrams
0

Det är tragiskt med ungdomens respektlöshet mot de äldre!

Själv är jag ju inte lastgammal, men jag märker att människor i min ålder (född -82) och yngre generationer inte förstår att uppskatta de äldres erfaranhet och visdom!

Jag har själv både jobbat och praktiserat på äldreboenden och bäddavdelningar och har verkligen uppskattat interaktionen med de äldre, väldigt intressant att lyssna på deras historier och livsberättelser!

Fram för bättre livsvillkor för de äldre!

Tuva-Lena
0

#33 Va fint skrivet krimskrams! :) (Saknar smileysar annars hade du fått en puss i pannan av mig just nu. ;) Jag skrev just i min blogg att jag hellre skulle vilja kalla de "gamla" för; dem som "har varit närvarande länge". Då blir det mer positivt, eller hur? Jag upplevde samma visdom när jag jobbade med "dem som har varit närvarande länge", nämligen en lång livserfarenhet som gör att man får perspektiv på tillvaron. Man blir mer ödmjuk och får klokskapen att inse, att man inte är den som avgör utan den som bidrar tillsammmans med alla andra.

blombuketten
0

#32. Nej, det är inte tabubelagt. Det är heller inte det jag skriver om. Men tråden började med att handla om hur gamla behandlas och kommer sedan att dra in invandringen, och då ställer man två grupper mot varandra och då är man fel ute.

När man sedan skriver om "det förlovade landet Sverige" eller att man ska sätta upp hjälpcenter i grannländer till de drabbade länderna och att det inte är "lilla Sverige" som ska stå för detta utan FN, då börjar det dra åt helt fel håll. För i verkligeheten är det just grannländerna som tar den absolut största bördan, inte Sverige. FN hjälper också till med förnödenheter, tält, filtar med mera.

Tråden här började få en unken doft, som så många andra när det diskuteras orättvisor i Sverige, när man från att diskutera själva orättvisan drar paralleller med invandringen. Det finns många exempel på det i denna tråd.

Att skylla på nuvarande regering (och jag har inte röstat på Alliansen) är också fel. Invandringspolitiken är gammal och förlegad och väldigt orättvis.

Faktum är att vi behöver arbetskraftsinvandring och kommer behöva än mer i framtiden. Fast då måste också den invandrade snabbt utredas, få sitt uppehålls- och arbetstillstånd och sättas i arbete. Inte som nu, sitta och vänta år in och ur ut för att få beskedet om de får stanna eller inte, och utan möjlighet att kunna arbeta då de inte får något tillstånd att göra så.

Men för all del, förklara gärna vad behandlingen av gamla har att göra med invandrigen och dess politik. Det borde ju vara en hel del med tanke på att tråden kom att handla om just det.

blombuketten
0

#31. Vi har inte alltid varit särskilt ense i diskussioner på andra håll, men här förstår du mig fullkomligt Glad. Tack.

blombuketten
0

#33. Precis, det är där problemet ligger. Hur samhället är uppdelat och hur respektlöst vi ser på äldre idag. Eller överhuvudtaget på de som "inte producerar" på grund av olika orsaker.

[grinda]
0

dublett

[grinda]
0

Mitt inlägg försvann så jag skriver igen:

#36 Ja det är lite roligt faktiskt, vi som alltid ska bråka här är vi plötsligt rörande överens - sånt kan kännas lite gött.Glad

Ians
0

#36 + 38 …ibland hittar tom en blind höna ett korn Skrattande visst är det härligt!

blombuketten
0

#39. Absolut, sånt känns bra Glad.

[grinda]
0

#41Flört

[GunillaR]
0

Blombuketten!

Det var anhöriginvandringen som vi satte mot äldrevården. Det fakto att de anhöriga som kommer hit är inte de som är arbetsföra.

Tuva-Lena
0

#35 Jo, det är defintivt tabubelagt. Dessutom belägger man människor med skuld och skamkänslor som vill belysa dom här frågorna, genom att kalla dem invandrarfientliga, eller ännu värre, främlingsfientliga - vem vågar öppna munnen och säga sin mening då..? Nej du, jag tycker inte att vi behöver någon arbetskraftsinvandring - först bör alla arbetslösa vi har boende här i landet får ett arbete, invandrare inkluderade, då både akademiker och vanliga arbetstagare ju går arbetslösa - med sänkt ersättning dessutom sedan några år tillbaka. Samtidigt ökar man resurserna på andra områden. Är det egentligen så märkligt då att människor blir upprörda? All politik handlar om resursfördelning. Ökar man resurserna inom ett område så blir följden att man får minska på något annat istället. Det bevisar ju också den politik man för från regeringshåll. Därför tyckte jag att diskussionen, på sätt vis, hade sin rättmätiga plats i tråden. Det är alltså politiken jag vänder mig emot, där också det du tar upp; att människor får sitta i åratal i väntan på ett uppehållstillstånd, ingår i den vansinniga integrationspolitik man för över huvud taget. Och det kallar man humanitet..

Ians
0

#44 håller med Tuva..

• Ökar man resurserna inom ett område så blir följden att man får minska på något annat istället.

Det  är enkel matematik…men det är inte invandrarnas fel..utan våra politikers fel……Det är även deras fel att det sitter folk o väntar hur länge som helst så de hinner etablera sig delvis i samhället o skall ryckas upp m rötterna igen när de inte får stanna.

Ex att barnen går flera år i svensk skola och får kompisar….och sedan är det adjöss o goodbye när det inte passar längre..Det är inte humaitär flykting politik Alls!

Och visst är det svårt att bevisa att just tant Agdas bulle till  eftermiddagsfikat x alla som bor på ålderdomshem…

finansierar detta vansinniga förfarande…men misstanken finns ju när man å enasidan ger med ena handen och åandra sidan snor tillbaka med andra handen!..när det inte finns en outsinlig sjö av pengar att ösa ur!

De har iaf läst på sin bibel ordentligt Flört Låt inte den ena handen veta vad den andra handen gör…detta sagt om välgörenhet !!!

Roligt att se att Det fastnade iaf!