Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 889 ggr
[GunillaR]
0

Musik och chakra

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De flesta av oss har någon gång eller kanske rent av regelbundet lyssnat till musik som är avslappnande eller som stöd åt en meditation.

Jag har en teori om detta med musik och chakran. Den är inte vetenskapligt bevisad men jag tror det fungerar så här. Det är endast musiken jag avser, inte texten.

Att det finns musik, typ meditationsmusik, som enbart påverkar de högre chakran.

Att det finns musik som koncentrerar sig till hjärtchakrat, typ Mozarts Requiem (med reservation för stavning)

Att det finns musik som vädjar till samtliga chakran. Kanske den mesta av populärmusiken.

Att det finns musik som vädjar till hjärt-, solar-plexus samt rotchakran, till exempel rock och blues.

Att det finns musik som enbart vädjar till de lägre chakrana, ja till och med det som finns under rotchakrat, exempelvis death metal.

Om vi nu spinner vidare på att jag skulle ha rätt i mina teorier, skulle det finnas en sannolikhet att man kan använda musiken till påverkan av en individs känslor?

MaMaMade
0

Visst är det så, Gunilla! Jag påverkas väldigt mkt av olika sorters musik o ljud. Jag kan t ex uppleva en film mkt intensivt åt det otäcka hållet även om den inte innehåller särskilt läskiga scener, om ljudet är välarbetat…hjärtrytmen o suggestiv musik är ju klassiker där.

Hörde av Sonens kurator att de kommit fram till att en viss sorts musik (trance?) mer el mindre kan hypnotisera ungdomarna om de är mottagliga, särskilt de som får tonårsdepp.

Hittade en intressant artikel här: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/musik-paverkar-mer-an-vi--kan-forklara-

Tror du att man behöver extra "läkning" i ett chakra om man dras mkt till en sorts musik?

[GunillaR]
0

Jag kunde inte få fram länken. verkar ju intressant!

MaMaMade
0

Nähänej, jag googlade iaf på musik påverkar +DN o då kommer artikeln upp som förstatjing. Finns mkt på nätet om detta.

[GunillaR]
0

Om det nu är så att människor påverkas av musiken, då borde ju satanisk musik vädja till våld, hat, aggressivitet.

Har jag fel?

MaMaMade
0

Kanske…men är vissa toner djävulska? Är det inte mer texten? Vet inte om man påverkas lika mkt av den…å andra sidan hör jag oftast inte på texten så noga, iaf de engelska. Hänger inte med riktigt o för mig så är melodin viktigare.

Ians
0

Det är nog inte så att tonerna är djävulska men kombinationerna av toner kan nog vädja till den mörka sidan av oss.

Kanske är det som med allt annat att energierna hos den som skrev låten följer med så även om man inte förstår texten så talar hela konceptet till vår själ på något sätt…Detta gäller All musik..

Ett slags musikaliskt karma…

Tuva-Lena
0

Absolut Gunilla! Jag tror att din teori stämmer rent vetenskapligt också. Olika ljud ligger ju på olika frekvensnivåer, precis som man säger att våra chakran gör. Då borde även olika ljud appellera till olika chakran. Skarpsynt iakttagelse Gunilla! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaR]
0

Vad säger ni om detta?

Ians
0

Fruktandsvärt ..i mina öron!

Även om jag inte hade sett vad det hette innan…Det blir liksom svart i själen av det Obestämd

[GunillaR]
0

# 9 - Precis!

Jag upplever det som att jag får en smäll rakt in i själen genom solar plexus, och som gör mig illamående samtidigt som en inre röst skriker "detta är fel"

Det är precis det jag menar att energierna lägger sig till och med under rotchakrat.

MaMaMade
0

*Huvva* - usch så stressad jag blir! Rynkar på näsan

Musik i affärer är ofta komponerad för att vädja till våra spenderbyxor, läste jag ngnstans, kommer tyvärr inte ihåg var.

[GunillaR]
0

# 11 - Jo detta om shopping-musik har jag också hört talas om. Musik som gör att vi mår bra och blir stimulerade. Det gäller att hålla hårt i börsen. Flört