Ska man använda placebosprutor?
Folk blir friska, så vad tycker ni - ska vi använda oss av sådan sjukvård? Motivera gärna.
Foto, licens GFDL, av Sponge
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Det är en svår fråga. I princip är jag emot att man ljuger, samtidigt som en vit lögn som leder till något gott kan vara befogad.
Placebo fungerar ju inte för alla, om jag förstått det rätt?
Men nej, om det inte fungerar bättre än placebo så tycker jag att det är omoraliskt. Om något verkligen fungerar, men kan fungera bättre med hjälp av placebo-effekten, så tycker jag att man ska dra nytta av denna.
Håller med om att det är en svår fråga, jag ogillar lögner och tror att medveten användning inom vården kan urholka förtroendet för den.
Ren placebobehandling hoppas jag vi kommer slippa, samtidigt så används placebo redan i dag, men då som en förstärkning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Frågan är inte "riktig" sjukvård ELLER placebo. S.k. placebo är alltid med och alltid verksamt, så länge vi lever. Det kallas också kroppens självläkande förmåga. Och den finns där, vad än doktorn skriver ut, Magnecyl, eller betablockerare eller något annat vad som helst. En doktor i vit rock är väldigt stark placebo i sig.
T.o.m. har det visat sig att patienter med knäproblem blev lika friska om de blev opererade, på riktigt, eller om de trodde de blev opererade. Operationer är väldigt starkt placebo!
Placebo, som betyder "att behaga", är en högst verksam kraft att ta hänsyn till och vara tacksam för. Den visar vilken inneboende kraft och förmåga våra fysiska kroppar och sinnen har.
Motsatsen, nocebo (=att skada) finns också och är en lika verksam kraft. Om läkaren säger "du har högst två veckor kvar att leva", "det är inget att göra", kan det verka som nocebo. Något att ta på högsta allvar och borde läras ut på läkarlinjen och bland alla som arbetar med människor (och djur).
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- "Frågan är inte "riktig" sjukvård ELLER placebo."
Men tycker du vi ska använda oss av "ren" placebo, alltså ge verkningslösa mediciner (behandling)?
Svaret som du önskar att #3 svarar på ställer till med ett dilemma.
Du frågar från ett perspektiv och svaret som #3 ger kommer från ett annat perspektiv.
De två olika plattformarna som ni två står på är väldigt okompatibla med varandra när man observerar det från din plattforms perspektiv. Detta leder till att det uppstår väldigt mycket friktion när man försöker förstå sanningen på den andra plattformen. Då sanningen på den egna plattformen är så pass invävd som "mer sann" än sanningen på den andra plattformen så skapar detta i sig en så stark låsning till den egna sanningen att det blir synnerligen svårt att ens förstå att det existerar en annan sanning hur gärna man än vill förstå.
Men vill helt enkelt mer "inte förstå" än "förstå" eftersom det inbyggt i plattformens natur ligger en så djupt invävd förankring att den sanningen är mer verklig än den andra sanningen. Därför är det synnerligen svårt att från den plattform där du befinner dig på ens förstå att det svar #3 redan gett dig faktiskt är svar på din fråga som du ånyo ställer i #4.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 allhealing, precis så är det!
Du har en formidabel förmåga att få dit orden så de säger hur det verkligen är!
Jag hittar inget att tillägga…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5, #6
Håller inte med dig om att jag fått ett svar i #3. Att något fungerar är inte samma sak som att det är rätt att använda det.
Vad du menar med att jag skulle vara "låst" förstår jag inte alls. Jag ställer en seriös fråga, är inte alls säker på vad jag själv anser men vissa tankar finns. Kommer det fram vettiga argument för något annat så vill jag naturligtvis lyssna på dom.
Jag är heller inte helt emot viss form av placeboanvändning (exempelvis genom att ta en onödig EKG och ge ett par då lite meningslösa vitaminpiller och låta patienten ligga ett par timmar för "kontroll"), men jag har lite svårt att noggrannare precicera NÄR det kan vara okej.
Generellt anser jag att hälso- och sjukvårdspersonal ska vara korrekta och ärliga eftersom jag tror det annars kan urholka förtroendet för dom. Men det kanske är fel tänkt?
Du har redan fått mitt perspektiv av det då ånyo i inlägg önskar för ett svar på.
Att du inte förstår beskriver jag väldigt ingående i mitt inlägg nr #5. Det bekräftar helt enkelt att du från ditt invävda perspektiv helt enkelt mer vill ”inte förstå” än du önskar ”förstå”.
Att du sedan påstår att du vill veta hur det fungerar kolliderar givetvis med din önskan om att mera ”inte förstå” än ”förstå”. Detta beror på att du är så pass perspektivfixerad vid den sanning som du anser vara den mer rätta sanningen.
Det är min erfarenhet att en förändring inte kommer så snabbt som man alltid önskar. Om man jagar någonting så ligger det inbyggt i den jagades natur att fly undan.
Om du istället slutar jaga efter en förståelse som ligger bortom den förståelse som du för tillfället är beredd att på ett mer ytligt plan acceptera. Kanske även du en dag väljer att sluta jaga efter det som redan finns inom oss alla på ett djupare plan. Tills dess kommer den djupare insikten inom dig att tillåta det liv som du för på ytan i syfte ofta omedvetet för att överrösta din inre röst.
Min sanning är inte bättre än någon annans sanning. Dock blir det svårt att kommunicera med en person som inte är beredd att sänka garden. Det blir aldrig en diskussion då, då blir det ett avstannande eller en eskalerande konflikt om bägge agerar från ytan.
Jag är fullt införstådd i varför en sanning på ytan kan vara mer rättfärdigad än den sanning som kommer inifrån. Det är ingenting konstigt. Dock går det inte att när man enbart befinner sig på ytan ens förstå vad det är som äger rum i djupet. Ytan saknar helt enkelt det perspektivseende som krävs för att även förstå djupets perspektiv.
Därför blir den argumentationsteknik du använder dig av totalt verkningslös när du adderar djupets perspektiv.
Dock går detta inte att från ytan observera eller ens förstå. Därför blir det språk du använder på ytan det enda språk du kommer att förstå. Det är därför du inte ser djupet i det vi skriver när vi från vårt perspektiv svarar dig. Vi förstår det och vi förstår även att det triggar igång mängder med ytliga känslor inombords som triggar igång dig till att skriva än mer inlägg från det perspektivet. Ofta sker detta för att försvara ytans perspektiv. Helt enkelt för att du blivit uppfostrad av ett sådant system.
Detta betyder inte att någons sätt är mer rätt. Det betyder bara att vi ligger väldigt långt bort från varandra på många kommunikativa plan.