Fitline näringsdryck!
Hej på er!
Nu har jag och dotter börjat med en näringsdryck som ska gå in i cellerna och rensa slagg och hjälpa kroppen att ta upp näringen mkt bättre. Den innehåller grönsaker som broccoli, rödbeta mm. Allergenerna i grönsaker mm som många kan reagera emot är borttagna så därför kan alla dricka den.
En vän till mig har druckit den och hon lovordar den så och tyckte jag och dotter skulle testa den också. Hon har blivit av med sin migrän, pollen allergin var bra nu den här sommaren och värk och det i nacke och axlar.
Så nu undrar jag om någon här hört talas om den här drycken eller dricker nu?
Hör av mig mer hur det går…
Kram Jile

Mossan mossan JILE! Nej jag har inte hört talas om den, men då kanske jag också skulle prova den för magen. På sommaren blir min mage alltd "konstig", får ofta magkatarr i värmen o s v..
Finns den på Hälsokost eller i vanliga butiker också kanske..?
Ha bästa sommaren du med! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det lät högst intressant Jile, berätta gärna mer om du hittar info!!!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

Välkommen hem till sweden Elpida.
hoppas att Ni haft riktigt skönt och bra väder. här har vi haft allt vad värme man kan (o)önska sig
jag håller med om att detta låter intressant. Drack en hälsodryck för ett par år sedan visserligen riktigt bra, men sicket literpris!!! fast har man bekymmer så kan det ju vara värt vart enda öre.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Tackar tackar, vi har haft det fantastiskt bra. Förmodligen en behagligare värme där nere än här hemma.
Det är som du säger, när man har så ont jämt så är man tillslut beredd att betala en slant för att få känna sig pigg nån jäkla gång!
"Du har alltid två val"
Hej Kära vänner, har inte varit in på ett tag för jag åkte på semester till Fatmomakke 15 mil från Vilhelmina.
Jo nu har jag och dotter börjat på våran näringsdryck från Fitline. Jag betalar 845kr/ per person i månaden för denna. Vi delade min dotter och jag för att testa först. Jag mådde bra hela veckan i bökig husvagn och allt vad det innebär med fiske mm. Brukar ju bli stel, trött och huvudvärk. När vi skulle hem så började jag känna av min migrän pga av "lingonveckans" antågande. jag ringde till den kvinna som tipsade om denna dryck och berättade att jag kände av huvudvärken. Då ska du ta 2 tsk av Activize i en dl vatten och dricka detta så ska du se att migränen försvinner. Neej tänkte jag detta kommer inte funka, inte min huvudvärk som inget rått på förut….men men jag tog den och jag kände som alla små blodkärl i skallen öppnades och huvudvärken började sakta gå tillbaka endast lite stelhet kvar, men denna var puts veck dagen efter…HELT FANTASTISKT.
Jag frågade Pernilla som tipsat mig om denna dryck om det var koffeinet i Guaranafrukten som gjorde detta, men det är syret sa hon som går direkt ut till cellerna och vidgar så att spänningarna släpper och så även huvudvärken. Visst är det otroligt.
Jag kände mig uppkörd efter allt kokkaffe på resan, våfflor med grädde som man kan köpa..hi.hi och kände inte för att ta denna dryck på kvällen som skulle tas…men tog den ändå och tänkte att nu blir det väl värre i magen, men icke jag var bra dagen efter.
Min dotter fick mera eksem i början och det kunde vara utrensning från alla slaggprodukter som ska ut. Man rensar ut dem och ger cellerna näring samtidigt….ja jag är såld fast jag bara hållt på i ca 14 dgr snart, men märkt så mkt redan. Jag har ju mycket besvär med stela muskler som ibland ger huvudvärk och detta är ju något för mig verkligen. istället för värktabletter som bara hjälper för stunden.
Den finns inte att köpa ute i affärerna utan måste säljas genom Fitline försäljare. Ni kan ju höra med mig om ni vill testa på så hör jag av mig till Pernilla.
kramiz så länge.

Det verkar ju helt otroligt!!!! Så mycket som man lägger på värktabletter, magmedicin och annat i månaden så är det ju egentligen inte så mycket pengar…
Jag skulle nog vilja testa detta, hjälper det dessutom mot eksemen så är det ju perfekt till mellandottern oxå!
"Du har alltid två val"
#6 Ja jag har ju ätit i ca 2 v och slapp min migrän nu sista ggn innan mens…får se om det håller i sig.
Ja säg till om du vill så kan jag höra med min försäljare hur vi ska gå tillväga…kul att du ev vill testa. Min vän som började med denna dryck har blivit av med sin tinnitus och även migränen. Får hon värk eller barnen eller bara känner sig lite trötta tar de en tsk + en dl vatten av activize så blir de pigga igen.
Det jag är lite emot är sötningsmedlet som är i för att det inte ska bli för surt. Fitline håller på och försöker få till att använda stevia istället, som japanerna använder som sötningsmedel, men det är myndigheter som sätter sig på tvären då. De vill tjäna pengar på sitt sötningsmedel…så typiskt.
Kram så länge
Tråkigt det där med sötningsmedlet, totalförbjudet i vårt hus…men Guben känner ju av migrän emellanåt o vi har båda två tinnitus. Får tänka över saken o hoppas på att stevian vinner!
Hej igen, nu har jag pratat med min mentor i näringsdrycken…hon sa att detta är gjort i nanopartiklar så det söta kissar vi ut det blir aldrig kvar i kroppen.
Det är B3 vitaminet niacin som vidgar alla kärl så att denna näringsdryck far ut snabbt utan att ligga i magen och smältas där genom nanotekniken..inte så hemma på detta , men det lät ju lugnade iallafall. Det var flera diabetiker med många sprutor per dag och dessa hade gått ner i insulinsprutor, så då kan ju det inte va något socker som stannar kvar i kroppen för då skulle det väl bli motsatt effekt.
Har varit igång och tvättat förnster, får se om man blir något stel nu för det har jag ju alltid blivit så fort det tvättats fönster.
Är mer rädd för effekten det har på hjärnan. Sötningsmedlen triggar matlusten.
Fönsterna får vara…kanske jag kan leja granntösen, tonåringar vill ju gärna tjäna en slant. (Nej, Sonen är…som han är…)
#10 ja jag är också rädd, men man hoppas de snart kan ta bort och ersätta med Stevian.
Du kan ringa och höra med min sponsor om du vill, hör av dig bara.
Kram
#1 Är du intresserad Tuva-lena så kan jag tipsa dig om ett telenr som du kan ringa. Där kan du få inf om drycken.
Kram Jile
Hej igen, nu har min mage utrensningar enligt min kontakt på fitline. Har sveda, men känner mig pigg och energi annars. Är det vanliga magkatarren så blir man ju helt däckad….måste orka härda ut jobbigt med magsveda/katarr.
Pratade idag med min kontakt och hon sa att aspartamet ska inte tas upp i kroppen för det är gjort med nanoteknik så det kissas ut enligt henne. är ju så rädd för mkt aspartam eller ascelsulfam K som inte ska vara bra.
Ha en bra dag…
Hej, om ngn är intresserad att höra mer om drycken så kan ni PM:a mig så får ni telefonnr.
Kram Jile
Jag har inte hört talas om den men kan tänka mig att när det är rödbeta i så rensar den i alla fall. Jag brukar äta rårivna rödbetor *mums*
#15 Ja den är jättebra. Sedan om man är allergisk mot vissa grönsaker som min dotter är så är de fria från allergenerna så alla kan äta den t om min dotter som är väldigt allergisk mot vissa grönsaker som korsreagerar med pollen.
Min dotter är ju så bra i eksemen och jag är så mjuk i huden som brukar vara som ett sämsskinn annars..ha..ha, och ett rivjärn till humöret…nejdå.
Den rensar ända in på cellnivå och inget av sockret som är i blir kvar för det är gjort i nanoteknik så det rensas ut och man kissar ut det.Det nyttiga hamnar direkt till cellen. Har inte riktigt fattat hur det fungerar, men många diabetiker har blivit mkt bättre kunnat ta bort sprutor, reumatiker som är nästan helt bra. Tinnitus har försvunnit på min vän Pernilla och hon var på kontroll för att ta prover för de säger att hon ska bli döv till slut. men nu visade det mkt bra på proverna så hon fick komma tillbaka dagen efter för att ta om igen..de trodde inte att det var sant. Nu har en av läkarna/personal velat att hon ska komma och berätta om drycken…..
Jag hoppas verkligen att den ska hjälpa mig och dotter…just nu har jag väl utrensningar det går upp och ner i nacke , huvud och muskler. Fast man är pigg och har energi ändå..en jäkla energi var så trött förut.
Kram Jile
Ja nu har en barndomsvän till mig anmält sig till denna dryck så det ska bli spännande att se hur hon kommer må….
spännande att följa alla som vill prova.
Det låter fantastikt JILE! Priset var i högsta laget förstås, men smakar det så kostar det .. 
#18 Jo det är ju det. Fast om man får någon som vill äta så får man billigare eller äter gratis själv. Det tycker jag är bra, för ser ens kompisar att drycken hjälper en så vill de ju prova och då får du ca 90kr billigare för varje person.
Fast om jag skulle bli bättre så man kan göra vad somhelst då är det ju värt varje krona. Slipper ju gå på behandlingar mm.
Nu börjar man märka av att det händer saker när man druckit drycken. Huden är mjuk och fin och naglarna börjar växa på. Har ju haft torra ben och dåliga naglar….känner sig så pigg.
Dotter är ju dålig på att äta på morgonen och då blir hon så hungrig innan lunch, men med morgondrycken så är hon nästan inte hungrig vid maten heller säger hon..tyder väl på att hon får isig de näringsämnen hon behöver.
Kan fortsätta skriva här hur det går för oss ifall någon är intresserad.
Kramar Jile

ja Jile, jag vill gärna höra mera. Är själv väldigt skeptisk till all "reklam" man läser och alla mirakel som påstås kunna hända/infrias mm. När jag hör det från dig så tror jag på det och funderar på att kanske börja själv. Så fortsätt gärna, kanske jag en dag tycker att den är värd sitt pris
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Ja Pagan, jag tänkte att jag skulle följa upp den först för att se om ngt händer. Det börjar ske förbättringar nu redan, så det är riktigt spännande.
jag med tycker inte om nätverksförsäljning med bonussystem och så, men den här drycken verkar ju vara bra faktiskt.
Jag håller er underättade såklart.
Kramiz
Ja nu har min sändning med näringsdryck kommit igen och jag har saknat den. Dotter och jag har ju delat så det går ju fortare åt då.
Ska meddela om vi märker förbättringar …har ju haft stelhet nu i nacken så länge, få se om jag blir bättre med näringsdrycken.
Kan ju vara att utrensningarna satte igång och sedan tog drycken slut.
Kram Jile
#25 Ja jag tror det, fast visst kan man väl göra uppehåll ibland kan jag tro.
Hon som tipsade mig har ju börjat åka runt och förläsa om denna dryck för hon vart ju så pigg och frisk. Hela hennes familj och mor-farföräldrar dricker denna dryck. Diabetes hade någon och tog flera sprutor per dag, men har nu gått ner i sprutor efter någon månad. Tycker det låter lovande så jag vill ju inte sluta nu.
pernilla som tipsade mig hade ju en öronskada sedan födseln, hon skulle bara bli sämre och sämre och sedan döv har läkarna sagt. Men nu när hon var till öronmottagningen så visade proverna så bra så hon fick komma tillbaka dagen efter för att ta om proverna.
De som jobbade där ville att hon skulle komma och berätta om drycken för dom….ja hon mår så bra så hon pratar bara gott om drycken.
Ja jag var ju så fin i huden och mjuk som en svinnappa
..men blev torr igen när jag gjorde uppehåll. Naglarna växte bättre…och jag var inte lika sugen på sött och lika hungrig…mkt piggare. Men jag vill ju slippa helt min huvudvärk och nackbesvär också om det går.
Fortsätter för den kan väl inte skada hoppas jag…
Hej! Jag äter också Fitline och har ätit det i 3 månader snart ! Jag har blivit piggare av drycken, bättre minne och kan organisera saker bättre. Jag har haft magkatarr i flera år jag känner inte av den lika ofta nu som innan jag började med fitline Mitt söt sug är fortfarande kvar men äter inte lika mycket godis som förut
dolla
Allting är möjligt
Varflör inte äta grönsakerna direkt - det är ju både billigare och jättegott!
Vad roligt att höra Dolla…kul när man får höra fler som dricker denna. Kvällsdrycken har jag lite svårt för, inte så god.
Ja Trilobite det skulle ju vara bra, men min dotter tål inte vissa grönsaker mm men i denna dryck kan hon få isgi dessa för allergenerna är borttagna så då går de att äta.
Det säljs via nätverk va?
Sådana produkter brukar vara väldigt dyra, men det finns nästan alltid någon annan variant som säljs i butik, för kanske en femtedel av priset.
Själv är jag skeptisk till mirakeleffekterna, men kolla med någon hälsokostbutik om de inte har någon likande produkt. 850:- i månaden är ju enorma pengar för ett kosttillskott.
#30 ja det är ju dyrt, men om man får med flera att dricka så får jag billigare och kanske gratis till slut.
De säljs genom olika sponsorer som man vänder sig till. Man kan ju bli försäljare själv också….är ju lite emot sånt här så jag nappade ju inte direkt. men när jag fick höra hur bra min vän blev så tänkte jag att man kan ju prova.
Jo, fastna inte i försäljaträsket bara, närverksförsäljning är ju inte dirtekt lätt att bli rik på :-)
Nej jag har inte börjat och tänker nog inte heller. Blir nog healing istället.
Jag har ätit FitLines cellenergiset i över tre månader och har fått flera positiva effekter. Jag är tvångsmässigt intresserad av fakta och information så jag har börjat sammanställa svar på alltomkring tillskotten och företaget då sådana som inte vet något, utan bara förkastar allt på första "känsla".
Självklart var det intressant att veta allt redan innan jag mötte trångsynta skeptiker, jag skulle ju testa själv och sedan ge min autistiske son… som jag redan fått avsevärt bättre via kostomställning. FitLine går verkligen ihop med det "alternativa" då det hjälper kroppen, via optimal näring till cellerna, att få tillbaka full självläkningsförmåga.
En länk till mina rubriker i ämnet.
Det finns alltså vetenskapliga studier som gör att företaget får gå ut med effekterna, flera patent, GMP-standard och är kontrollerat av Swiss Vitamin Institute.
Utanför ankdammen Sverige är det flera elitidrottare (finns i katalog att beställa av företaget) och landslag som äter tillskotten och betalar själv, ingen sponsring. Kosttillskotten är därför också dopingtestade.
Företaget har dessutom nominerats 9 år i rad som "Top 100"/Top Innovator.
* * *
#30 Trilobite
Här är ett inlägg jag skrivit bara för dig ;) nä men för andra som uttalar sig utan att kolla upp fakta och för de som vill veta vad som stämmer.
Nej detta finns inte i butik, kosttillskotten är unika i och med flerfaldiga patent. Det är även relativt unikt att de som kosttillskott håller GMP-standard, tillverkas och kontrolleras som läkemedel (de flesta kosttillskott hanteras som livsmedel).
Vem vill blir rik? De flesta vill hellre bli friska, vilket du blir med FitLineprodukter (givetvis kan du inte missköta din kropp i övrigt och tro du ska bli kärnfrisk). Pratar du med familj och vänner, får de samma chans och du får ned kostnaden på ditt eget abonnemang… Vill du sälja mer och tjäna pengar så är det också väldigt bekvämt ordnat - du behöver aldrig investera pengar utan har ett färdigt koncept.
Ljus, värme och öppna ögon <3
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Ursäkta, men det är inte trångsynt att vara skeptiker. Tvärtom. En skeptiker är en som frågar "varför" och "hur", och som har höga krav innan man accepterar påståenden, i s h påståenden som verkar överdrivna eller konstiga. Men en skeptiker säger inte "det där är fel" av trångsynthet.
Jag är mycket skeptisk till den information du ger - inte för att vara taskig och inte för att jag är trångsynt utan för att de påståenden som ges inte är stabila.
Din länk visar att produkten tillverkas rent utan att skadliga biprodukter finns med. Bra. Men det säger INGENTING om effekten av produkten, bara att den inte är farlig. Vilket borde vara självklart och inget man måste skriva spaltmetrar om.
Patenten som refereras handlar om sammansättning och tillverkning att göra och har inget med produktens effekt att göra - här är ett av patenten. Notera det som står sist: "No biological data given. MECHANISM OF ACTION : None given. "
Det handlar om att patentera receptet, inte att man kan visa på någon effekt av produkten. Man verkar också ha en egen metod att utvinna ämnen ur peppar som används i produkten, men det säger inte heller något om effekt.
Patent har inget med forskning att göra - du kan söka patent på saker som inte funkar alls. Det finns flera patent på evighetsmaskiner t ex.
Om det nu finns forskning som stödjer produkten, varför länkas det inte på hemsidorna? Varför finns det bara uttalanden med folk som är så nöjda så? Det är väl ointressant om något landslag använder det - de kanske har fått det som sponsring, klart de använder det i så fall. Det betyder inte att det är en mirakelkur (hur skall de förresten kunna skilja ut det mitt i all hårdträning och annan hälsoaktivitet?). Det säger inte heller någonting om de betalar själva - de vill väl inte ta några risker och använder säkert alla möjliga produkter de kan komma på.
När man söker efter presentationer av Fitlines produkter handlar det nästan bara om att tjäna pengar. Väldigt lite fokus på produkten. Det är en varningsklocka. Samma på din sida. Faktum är att de som tjänar på MLM är tillverkaren - de som köper produkten betalar oerhörda överpriser. OM du säljer blir det billigare, men då måste du försöka sälja och få andra att sälja under dig. Det finns ingen produkt som tjänar pengar av sig själv. Det handlar om att inte kasta bort pengar helt enkelt.
Verkar vara ett skumt företag tycker jag. Om du har forskning som säger motsatsen skulle jag bli intresserad och vilja veta mer, men utan dessa finns det ingenting att gå på i det som du visat. Många av påståendena är dessutom väldigt konstiga - påståenden om detox "biotillgänglighet" etc är ju rena försäljningstramset helt utan poäng.
Att jag kritiserar din produkt är inget personligt, hoppas du inte tar åt dig för det är verkligen inte meningen. Det handlar inte om dig alls. Men Fitline - jag är skeptisk.
Jag har inget behov av att övertyga dig heller ;) men som sagt, det finns mycket underlag, vetenskapliga studier som gör att man får gå ut med just effekterna. Ett patent, NTC, handlar ju om det snabba upptaget…
Sedan har du GMP-standard mm, orkar inte dra allt men läs gärna i bloggen eller kontakta företaget om du faktiskt vill veta hur det ligger till med de frågor du är osäker och skeptisk inför.
Idrottarna blir inte sponsrade, som jag skrev ovan. Idrottare jag känner, och jag själv på amatörnivå, märker tydliga skillnader - effekter som det också finns studier på.
Jag tycker jag har väldigt mycket fokus på produkterna i min blogg, på det viktigaste för mig, hur trygg produkten är och att de faktiskt ger resultat. Att jag belyser företaget och försäljningssättet handlar om att bemöta sådana som uttalar sig utan tillräckligt underlag.
Att du tycker företaget är skumt visar ju på att du inte kollat upp något nämnvärt… Jag har lagt ut en massa länkar som klart visar motsatsen.
Nä helt ärligt, jag har inte tid att övertyga någon som inte vill, om en produkt som hjälpt mig (och många andra med tydligt resultat), det är inte "min" produkt heller… som sagt, mycket information och alla länkar du kan behöva finns i bloggen bland annat. Kontakta företaget om du har ett genuint intresse och inte bara vill såga (jag är också en skeptiker, därför efterforskar jag ordentligt i såna här fall).
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Skall inte tjata, men har du någon länk till en studie då? Det om något skulle övertyga mig. På riktigt.
GMPstandard etc spelar ju ingen roll - det handlar enbart om att det är ofarligt. Patentet handlar inte heller om effekt, utan om recept och förpackning.
Du pratar om studier flera gånger. Det är just studier som övertygar en skeptiker. Det enda, faktiskt. Och här har du chansen att visa att du har en produkt värd att komma med.
Alla vill ju kalla sig skeptiker (men inte vara en sådan där som är "trångsynt"), men jag skulle inte säga att du efterforskat ordentligt faktiskt - man kan inte gå till företagets dokument. Man måste kolla studier och patentansökningar. Själva vill de ju sälja sin produkt. Och väldigt gärna värva säljare, verkar det som om man tittar på deras presentationer.
Som sagt, du är inte en sådan jag har tid eller energi över att "övertyga" - Kontakta företaget själv och be om uppgifter.
Jag har inte ett uppdrag att övertyga någon överhuvudtaget, detta ÄR bevisligen effektfulla och hårt kontrollerade produkter från ett bevisligen seriöst företag. Jag har fått märkbara positiva effekter som så många andra, och jag talar till de som har ett intresse av att uppleva samma sak. Inte av att debattera och vinna poäng.
Sen verkade ju din grundinställning i början handla om att produkten är dyr (och att någon vill tjäna pengar på sig produkt, det gör ju inga andra företag?) och att det finns likvärdig på hälsokost till en mindre peng.
Presentera då för mig dina sådana förslag?
Jag har under många år provat många olika hälsokostprodukter och märken och har aldrig upplevt sådana resultat som med FitLine. Preparaten på Hälsokost är till största utsträckning icke kontrollerade eller håller samma höga kvalitetskrav som PMs produkter, de har heller ingen rätt att gå ut med effekter eftersom de inte är bevisade - som FitLines är.
Fitlineprodukterna jag äter är 3 stycken olika (som rekommenderas tillsammans som så många andra preperat - helhet du vet, kroppen behöver inte bara c-vitamin för att fungera optimalt) för 850 kr. Om jag jämför det med andra hälsokostprodukter jag köpt och som håller högre kvalitet, kostar mellan 3-500 burken.
Jag är ingen höjdare på matematik men för mig blir det uppenbart icke billigare att handla till synes liknande produkter på Hälsokost.
~ Se med öppet sinne ~
Jag har skrivit mycket i olika internetforum och jag känner igen den här "poängjagarhetsen", målet är att vinna med sin orubbliga ståndpunkt och det finns noll intresse för att lära sig om det (ibland den) man försöker vinna över.
Den lustigaste liknelsen är väl "VoFare" som krigar mot "andliga" i för de senare nischade forum, man försöker med alla medel slå ned dessa människors upplevelser osv - till vilken nytta? Det beror nog på att man är på helt olika nivåer och talar olika språk - må så vara - men varför ska endera sidan dumdristigt banka huvudet blodigt för att övertyga de som redan "vet" och inte har för handen att ändra detta "vetande". Nåväl det var ett sidospår, i detta fall handlar det ju om saker alla människor kan se med sina egna ögon (om man inte blundar, tittar bort eller har skygglappar på).
Jag är bara en hälsomedveten användare som fått väldigt tydliga positiva resultat av FitLineprodukter. Därför länkar jag så mycket jag kan till de flesta svar som människor söker (de människor som har genuint intresse och vill uppleva samma sak), resten får du fråga mer kunniga än mig om. Självklart vill jag sprida det jag tror på och som redan hjälpt många - därför har jag utbildat mig och jobbar som samtalsterapeut med.
Många får dessa tydliga positiva resultat (även många högutbildade, och sådana som jobbat inom både skolmedicin såväl som näringslära mm i många år, alla människor finns representerade) och utanför ankdammen Sverige, i de länder som faktiskt går i spetsen för utveckling och hälsa, är detta erkänt… vill du inte tro på dem, go ahead, det är enkom din förlust.
~ Se med öppet sinne ~
Det jag menar är att du påstår dig vara "skeptiker" och att du forskat och kollat upp. Du pratar om resultat. Men sedan fanns det inga resultat att visa upp. Har du då verkligen kollat upp saker?
Jag är inte intresserad av att bråka - jag försöker få dig (och andra) att förstå vad man skall titta efter om man vill kolla upp en produkt. Vad man bör förvänta sig om en produkt skall vara trovärdig. Att skriva spaltmeter om att produkten är säker - i stället för resultat om hur produkten fungerar är rätt oseriöst t ex. Att i företagets presentationer mest skriva om att säljare tjänar pengar känns oseriöst. Det blir liksom fokus hela tiden på annat än just hur produkten påstås funka.
Du känner alltså inte till om det gjorts några undersökningar? Då är det väl ärligast att inte referera till dem.
När det gäller intag av mineraler, vitaminer och antioxidanter rekommenderar jag en allsidig kost, mycket grönsaker och gärna lite kanel på filen. Då har du fått i dig mer än du behöver. Ångkoka gärna grönsakerna, det är gott.
P.S.
Jag påstår inte att jag "vet bäst" här. Jag pekar på saker som inte sägs och jag tycker saknas.
Du påstår att du kollat upp. Jag frågade. Jag fick inga svar. Jag var trångsynt och tjockskallig i stället.
Jag förstår allt jag behöver förstå fackmässigt och upplevelsemässigt - för att veta att detta är en kanonprodukt som jag kommer att fortsätta med och min son kommer att få den inom kort. Flera i min närhet har börjat använda tillskotten och upplever också märkbara förändringar (som du oftast inte gör med andra kosttillskott).
Vill du se studier får du kontakta företaget, jag har sett flera av dem men jag är inte deras talesman eller anställd så jag tar inte på mig att maila runt dem - börjar bli väl tjatigt att upprepa detta.
Den allsidiga kost kräver enorma mängder av grönsaker och andra livsmedel, de flesta ens riktigt hälsomedvetna lyckas inte få i sig de mängderna, det blir inte billigare och du har inga garantier att din kropp tar upp det du behöver heller…
Jag har gett dig svar och länkar, jag har även skrivit 5 (?) gånger att du enkelt kan kontakta företaget för detaljfrågor om deras produkter, i Sverige heter de PM Sweden om språket är ett problem.
Jag har inte energi för ändlösa debatter, jag lägger den hellre på hälsa, välmående och spridandet av detsamma.
Värme
~ Se med öppet sinne ~
Du skämtar? Att äta bra med grönsaker och varierad mat är gratis - du måste ju ändå äta. Om du inte väljer att äta riktigt dålig mat då, men det brukar bli rätt dyrt med micromat. Och då pratar jag inte om några konstiga dieter. Grönsaker till varje mål, fisk ibland, kött ibland. Varför inte ett glas mjölk. Vanlig mat ger ett överskott av alla ämnen kroppen behöver.
Man behöver inte pula i sig enorma överdoser vitaminer och antioxidanter, det kan t o m vara skadligt.
Du har gett mig länkar (som inte säger det du påstår) och hänvisat till patent (som inte säger det du påstår) men inga svar på var informationen verkligen finns. Och jag tycker inte det verkar finnas studier om jag skall vara ärlig.
Att jag tjatar är för att jag upplever att folk lägger ut stora summor på helt onödiga wellness-produkter. Ofta vanliga människor, som har svårt att få pengarna att räcka till. Då kan de i stället köpa ett par bra joggingskor för vad det kostar att använda produkten i en månad.
Ljus, kärlek och fred på jorden
Men snälla, berätta i vilken butik du hämtar gratis mat! Och visa mig gärna hur mycket näring dagens grönsaker innehåller…
Överskottet i FitLineprodukterna kissar du ut…
Testa kosttillskotten eller, för hundrade gången, kontakta företaget för mer underlag om du nu skulle ha ett intresse av att verkligen veta.
Du känner ett behov av att tjata för att du vill spara på människors ekonomi (jag berättar om mina erfarenheter för att förbättra människors hälsa)?
Mig behöver du verkligen inte tjata på, jag prioriterar min hälsa och jag har äntligen hittat något som verkligen, tydligt märkbart, förbättrat min hälsa (och andras). Så varför tjatar du på mig? Vad är egentligen din agenda?
Nä du behöver inte förklara, jag har ju inget behov av mer tjat. 
~ Se med öppet sinne ~
Dagens mat innehåller faktiskt fullt tillräckligt av vad vi behöver. Det är aldeles sant. Näringsämnena i grönsaker har förändrats sedan 40-talet, men inte katastrofalt (vissa finns t o m mer än tidigare), men framför allt koppar har minskat. Mängden bristsjukdomar har dock minskat betydligt, just för att vi äter mer grönsaker nu än tidigare och hela året. Dock har dåliga matvanor börjat bli vanliga igen, men det är ju ett kostproblem som inte bör lösas med piller eller tillskott.
Och eftersom du ändå måste äta så kostar maten inget extra, det förstod du väl?
Och för hundrade gången - det är du som påstår att det finns forskning. Jag hittar ingen i företagets information, och jag har faktiskt letat och sökt efter patenten, det är inte som att jag är lat.
Det står för dig som använder argumentet "det bevisas av forskning, men hitta den själv. Jag såg den en gång, den såg bra ut…" 
Värme
Om jag jag ska få i mig den näring jag behöver så måste jag idag (ja näringen har minskat och gör det än) äta mycket större mängder än jag ids trycka i min mage. Jag är en sk kallad hälsomupp och jag äter väldigt sunt, ekologiskt i större utsträckning, med mycket grönsaker…
Jag har inga problem med att inta sund kost, jag har problem med att maten idag inte innehåller vad den en gång gjorde, däremot en massa mer miljögifter och kemikalier. Sen beror allt på i vilket tillstånd min kropp är i, för att den ska ha förmågan att ta upp näringen.
Jag har studier från företaget hemma men du känns alldeles för oseriös för att jag skulle vilja dela med mig - som sagt begär det du önskar ifrån företaget, de är väldigt tillmötesgående på ett professionellt vis.
Jag undrar faktiskt överhuvudtaget varför du häckar på ett forum för alternativa behandlingar…
Jag undrar också vad du får ut av att dumförklara mig och många andra, till stor del högutbildade eller mycket erfarna inom området hälsa (som sagt, både skolmedicinskt och alternativt)? Vad har du ut av att tjata, som du kallar det, om att det som förbättrat vår hälsa så tydligt - är för dyrt i dina ögon?
Jag är väldigt nyfiken på din egentliga agenda, men du visar verkligen att du inte har minsta intresse av att öppna ögonen. Du är enbart dryg och försöker vinna någon form av poäng, men inför vem…
Här är numret till PM Sweden, fråga efter Gabriel så har du VDn på tråden: 0432-41 55 40
~ Se med öppet sinne ~
Du behöver faktiskt inte äta mer än du kan trycka i magen. Du kan äta vanligt - du får ändå i dig mer än du behöver, även om jag föredrar mammas äpplen snarare än äpplen från Argentina.
Jag dumförklarar dig inte. Jag är skeptisk till din produkts företag och de påståenden de gör. Det har inte med dig att göra.
Jag kommer inte med personliga påhopp - inte ett enda.
Det har du börjat med och det tycker jag du skall sluta med. Jag är inte oseriös (är bara de som håller med seriösa?), jag tjatar inte för att "vinna" utan för att tydliggöra min poäng att företaget inte verkar kunna leverera något som pekar på att produkten är viktig. Jag dumförklarar ingen (vem skulle det vara?) och min agenda har jag varit tydlig med: jag ogillar att vanliga människor slänger ut massor av pengar på produkter som inte behövs och som verkar säljas utan att ha på fötterna.
Som jag skrev i början - det här är inte riktat mot dig alls. Jag skrev också - ge mig riktiga fakta så ändrar jag mig direkt.
Självklart finns företagets forskning på nätet om de har någon, det gör all forskning (har letat men inte funnit) - du kan posta en länk. Det handlar väl om att alla som läser skall kunna kolla - inte bara jag. Och det handlar om företagets trovärdighet förstås.
Hänvisar till sista meningen i inlägg #45, samt de flesta av mina tidigare inlägg… all information finns att beställa eller erhålla på annat vis via företaget.
Inget ont som inte har något gott i sig, du har gett mig inspiration till ytterligare ett blogginlägg - om VoF, deras gelikar och relaterade förhållningssätt och metoder. Nej jag vet inte om du är en av dem men jag fick bara en intuitiv känsla under ältandet med dig i den här tråden. ;)
~ Se med öppet sinne ~
Du var riktigt dålig på att granska information… jag vill inte lägga energi på din poängjakt men jag testade att bara använda företagets egen sökfunktion och fann flera artiklar där de kraftigt understryker att de har gedigna kliniska studier och vetenskapligt underlag. Hur kunde du missa det? Kanske för att du enbart vill förvilla och få mig att slösa energi, bli trött och tappa seriositet på den vägen? ;)
Givetvis måste ett sådant stort, flerfaldigt prisat företag, med så kontrollerade produkter, kunna styrka påståenden av detta slag… annars är det bara att testa att anmäla dem, man får ju inte påstå sådant och gå ut med effekter på kosttillskott OM de inte är bevisade.
Ring eller maila dem… enkelt som 17 och de svarar oftast väldigt snabbt i telefon.
~ Se med öppet sinne ~
Jag menade länk till själva forskningen givetvis, jag hittade påståenden men "forskning" kan ju gälla allt möjligt, från framställning till midicinska effekter. När det gäller kosttillskott finns det inga krav alls på effekter, så där kan man inte anmäla om det var det jag var ute efter, vilket jag inte är som jag påpekat.
Och jag tycker ärligt du reagerar jättekonstigt. Vad har VoF gjort dig? Och vad har jag gjort dig? Och varför använder du personangrepp? Och är det fel att vara kritisk? Och varför får inte jag vara med i vilka forum jag vill? Och varför är du så hatisk mot skeptiker att du ältar det i bloggar?
Haha hatisk, vilka tekniker du slänger dig med. :D Snacka om att reagera konstigt…
Än en gång, vad finner du för personligt problem i att jag och många andra lägger en för oss rimlig summa för hälsoskillnader som märks.
Och än en gång, kontakta företaget om du skulle ha uppriktigt intresse, vilket du bevisligen inte har. Lyft på luren och slå numret… enkelare kan det inte bli.
~ Se med öppet sinne ~
Hm. Det är fortfarande du som använt personangrepp, om du missat det. Jaja.
Och som sagt - mitt motiv har jag redan sagt - jag ogillar att folk lägger stora summor på en produkt, när produktreklamen verkar vara kraftigt överdriven. Är det konstigt? Så reagerar väl alla?
Det är väl inte din sak att bestämma vad jag och andra värderar, för mig är 850 kr ingenting jämfört med den hälsoförbättring/livskvalitet jag uppnått. Jag och många andra, även många elitidrottare, har fått markanta förbättringar…
Du väljer vad du lägger dina pengar på, och jag väljer att prioritera hälsa och välmående.
Andra som vill testa har rätt att prova FitLineprodukter med en månads returrätt… testar du rekommenderade tre månader så det heller ingen enorm summa. Personligen anser jag det värre med hjärntvättande reklam på tv och överallt, till och med för att vi ska trycka i oss en massa kemiska läkemedel, med varsin lång lista på biverkningar, i tid och otid… allt kostar och du prioriterar själv vad du vill stoppa i dig eller inte, om du känner dig lurad på pengar eller inte osv.
Jag har serverat till dig på silverfat länkar och telefonnummer, vad är du rädd för, varför vågar du inte kontakta företaget och ta reda på fakta istället för att spy galla utan att ha underlag?
Vad för alternativa metoder och behandlingar accepterar du överhuvudtaget förresten?
~ Se med öppet sinne ~
Du har heller inte besvarat vilka alternativ som är likvärdiga på Hälsokostbutiken… Jag har aldrig hittat tre likvärdiga produkter med samma kvalitet till lägre pris, och som jag skrev tidigare så är jag ganska väl bevandrad på området.
Så att du hakat upp dig på priset känns inte heller som sanningen bakom ditt förakt.
~ Se med öppet sinne ~
Man kan köpa produkterna på nätet också. Kolla här: http://www.fitline.com/pagemain/?action=quickorder&cid=243&tab=124
Väldigt intressant, tycker jag.
#54 Japp det finns och "återförsäljarna" som man tar abonnemang igenom har ibland hemsidor med webshop via företaget, dock blir det mycket dyrare att beställa på det viset. Det bästa är att hitta en försäljare/sponsor IRL så brukar denne kunna ordna även separata produkter lite billigare eller utan frakt. ;)
~ Se med öppet sinne ~
Hej igen.
Jag märker att du är sur och verkligen inte gillar mig, men jag har faktiskt inte sagt någonting om dig eller dina åsikter över huvud taget. Sluta med påhoppen är du snäll, det är både trist och otrevligt.
Jag följde dina länkar och tittade på deras sida redan från början och använde deras sökfunktion, men jag har inte hittat en enda referens till egna studier. Det enda som jag hittat är att "FitLine produkterna har producerats enligt de senaste vetenskapliga studierna. " Vilket inte säger någonting. Om du lyckats hitta bättre länkar så kan du PM:a dem, eller ta dem i tråden är du snäll. Varför skulle jag störa din VD "jo, hallå - det är en person på ett forum som hittat en massa länkar till forskning, men jag måste ringa dig och få dem i stället, kan du maila mig?"
Dina länkar har knappast varit på silverfat, då du tyckte jag inte skulle ha några eftersom jag var "oseriös" (jag är ju tokseriös - kollar patentverket, forskningsdatabaser och allt möjligt). Jag har faktiskt fortfarande inte fått några källor, bara fitlines egen sida, som saknar sådana.
Jag har också tittat på den engelska sidan och sökt på PubMed, där i praktiken all medicinsk forskning i hela världen finns listad. Man har lite lösa referenser till vanlig näringslära, men det är ju inget som har med Fitlines produkter att göra. Samma forsknig som alla kosttillskott och kostrekommendationer bygger på.
Däremot är det gott om citat som är rena rappakaljan, t ex: "Rätt kombination av ämnen i en ingrediensgrupp, leder till kombinerad effekt av ingrediensgruppen."
Jag diskuterade inte likvärdiga preparat - jag jämförde med vanlig mat så klart! Som trots allt ger dig allt du behöver på köpet av en god middag. Jag är av uppfattningen att man inte behöver tillskott om man inte är spädbarn, tränar extremt, har riklig mens, är gravid eller äldre, då vissa mineraler och vitaminer kan vara bra.
Jag föraktar inte Fitline, men tycker de säljer en onödig produkt med luddiga argument. Och givetvis kan inte jag bestämma vad folk skall äta, men jag kan säga vad jag tycker är bra. Varför skulle jag inte få det?
Jag ogillar också generellt MLM, jag har tre bekanta och grannar som förlorat mycket pengar på det (noni, aloe vera och sånt). Men i det här fallet är det mest anspråken jag tycker saknar grund.
mvh
Mattias
Och förresten - varför antyder du att jag borde dra dit pepparn växer och att jag inte har på forumet att göra? Det vet väl inte du någonting om?
Vill du att forumet skall vara fritt från personer som gillar att kolla upp saker? Jag är mycket intresserad av läkeväxter och växtkemi, huskurer, gillar fototrådarna, jag tycker modereringen är bra och jag uppskattar Tuva-Lena, MaMaMadde och andra sköna typer här. Och? Det är väl helt och hållet min ensak?
Tycker du att jag skall förbjudas från forumet för att jag är tveksam till din produkt? Vad menar du egentligen?
mvh
Mattias

Jag har också försökt kolla upp Fitlines produkter men har inte lyckats hitta något som inte är baserat på företagets egna uppgifter. Jag har i och för sig inte lagt ner så väldigt mycket tid på det för om det skulle vara så bra som reklamen säger borde uppgifterna om det, vara mer lättillgängliga.
Personangrepp undanber vi oss här inne och VoF behöver vi inte heller blanda in. En disskussion är alltid intressant så länge man håller sig till sakfrågan.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Trilobite - Ja jag har tydligt sett att du utgår från ditt ogillande. Jag har ingen energi över för ytterligare diskussion med dig, det är bara återvändsgränd på återvändsgränd.
Sedan tolkar du hela tiden in saker som inte finns, sådant som hat och att jag tycker du ska dra dig pepparn växer. Jag undrade bara uppriktigt varför du hänger på en sida om du inte har intresse av innehållet snarare än att enbart ifrågasätta till absurdum. Jag blir måhända sarkastisk över ditt sätt att ignorera det jag skriver, men du är verkligen en dryg kålsupare med. Därför tänker jag inte fortsätta diskussionen med dig - för allas vår inre frid.
För tusende och sista gången, ring företaget på måndag om du verkligen vill veta, jag är inte deras talesman.
För andra som faktiskt är intresserade av kosttillskottens effekter rekommenderar jag starkt att närvara på de informationsmöten som hålls regelbundet på olika platser i landet
~ Se med öppet sinne ~
Lustigt, jag hittar ju innehållsförteckning på www.fitline.com!
Annars har jag dem hemma på fil, jag bad företaget om det eftersom jag är intresserad och flera i min närhet är det med. ;)
Jag kan inte svara på saken med 100 % säkerhet men tanken med försäljningssättet är ju att produkten ska spridas mun till mun med erfarenhet som grund (istället för dyr reklam med betalda skådespelare i vita rockar som aldrig prövat produkten), därför informerar säljare eller föreläsare om allt man kan behöva veta.
~ Se med öppet sinne ~
För att vara lite positiv vill jag tacka er som tipsat om Fitline i den här tråden. Det är klart något jag vill titta närmare på!
Tack för positiv energi! :) Det är ju får energi och välmående jag använder och sprider min erfarenhet av produkten.
~ Se med öppet sinne ~
Det är inte återvändsgränd på återvändsgränd. Det är i grunden bara en enda fråga: kan du skicka länkarna till de undersökningar du hittade på nätet vore det trevligt.
Det är du som håller den dörren stängd. Jag har ingen lust att störa er VD för det här, det är ju bara löjligt, särskilt som du sa att du hittade infon på sidan. (något annat än innehållsförteckning då?)
Fitline verkar enligt mig vara ett kosttillskott bland många andra, måhända i den lyxigare klassen. Fast i sammanhanget väldigt dyrt.
Jag utgick inte heller från mitt ogillande. Mitt ogillande väcktes när jag tittade på deras sida, som mest fylldes med värvningsförsök, löften om att tjäna pengar och påståenden om produkten utan referenser. Och en massa fuskvetenskaplig rappakalja.
Att sprida från mun-till-mun är ju som tupperwarepartyn. Man blir gärna uppmuntrad att köpa för att vara snäll. Som försäljare är man ju också motiverad till att sälja så mycket som möjligt, samtidigt finns det ingen koll på vad säljarna säger i små möten - de kan ljuga sig blå för att få produkten att låta bra. I en reklamfilm med skådisar kan man inte skarva för mycket eftersom det är en offentlig annons och man kan bli anmäld för det. Och MLM är en stor vinst billigt för företaget, som får gratis förespråkare som själva står för distribution och som också tar smällen för osålda lager. Företaget vinner även om det går dåligt för försäljaren!
Trilobite - Du har så fel och du läser så fel.
Jag vet inte vad du vill uppnå med retoriska taktik såsom att hänvisa till "din produkt" eller "er VD", jag har ingen VD eller produkt. Men vad vet jag, du kanske anser att saker/produkter du köper och använder är "dina" och tillverkarnas VD är "din" VD - ber om ursäkt i så fall, ännu ett bevis på att du och jag inte kan föra en dialog med varandra.
Vänligen respektera nu att din och min diskussion i tråden är över - till förmån för dess dynamiska flöde.
~ Se med öppet sinne ~
I vad har jag så oerhört fel, och vad har jag läst så oerhört fel?
Nu gnäller du på småsaker - du förstår vad jag menar, eller hur? "Din produkts företags-VD" - den där personen du tycker jag borde ringa. Du hade ju länkar till referenserna, sa du. Vad är problemet. Det här handlar ju om att vara seriös - inför alla som råkar läsa tråden.
Du anstränger dig hela tiden att få mig till att vara ojuste, missuppfatta, idiotförklara folk, ha en agenda etc. Men inget av det stämmer. Jag pekar ju bara på det som Fitline inte skriver ut, men som du påstår finns. Medan du kritiserar mig som person. OK, du får tycka att jag är en dryg typ om du vill. Jag har fortfarande inte klagat på dig som person, men du bara fortsätter.
Vad finns det mer att diskutera i tråden, innan några referenser kommer tycker du? Hyllnignar utan ifrågasättande av konstiga påståenden? Det kommer inte att hända.
Oj nu blev det lite för mkt tjafs fram och tillbaka…
Jag äter ju denna dryck och jag ville ha reda på mer på hur den fungerar i kroppen mm.
Min vän Pernilla som tipsade mig om denna dryck sa att meningen är att en sponsor kommer hem till mig och jag samlar ihop mina vänner så berättar de vad den kan hjälpa emot. Då berättar de mer om produkten. Det ända som står nu är mest innehåll i pulvret.
Denna dryck är ju gjort i nanoteknik och det är ju ganska nytt vad jag fattat. Att drycken söker upp i kroppen var det behövs näring.
Såg ett program på tv nu där de med hjälp av nanoteknik ska försöka få fram bra medicin som går direkt på sjukdomen….
Det enda man kan göra är ju att testa själv och sedan få sig en uppfattning…..
# 66
Jag har bett herr Trilobit att respektera trådens flöde och avsluta tjafset med mig, jag försökte även fortsätta hans och min diskussion där sådant passar något bättre, i gästboken… tyvärr är han inte på samma linje.
Bor du i Stockholms området JILE? Man håller ju även öppna informationsmöten runtom i landet, de tycker jag är mest intressanta eftersom man får höra erfarenheter från andra som druckit FitLineprodukterna olika långa perioder. Men å andra sidan så har man större möjlighet att ställa alla frågor man vill under en privat träff :)
~ Se med öppet sinne ~
#67 Nja jag bor närmare Uppsala ca 7 mil dit 11 mil till Stockholm. Ok, det finns det ..ja min Pernilla som tipsade mig vill ju komma och ha möte hos mig, men jag har inte kört igång än och fått ihop intresserade. Måste göra det så man kan fortsätta dricka.
Hur länge hade du druckit? Vilka positiva effekter har du?
Ja du hade skrivit såg jag nu, att du hade ätit i 3 månader..
jamen det är ju inte så länge.
Du har bett mig "respektera trådens flöde" enbart i syfte att jag skall sluta ifrågasätta. Jag har bett dig respektera min undran och posta länken till forskningen du påstod att du hade. Det respekterade du inte heller.
#68 Ojdå, hehe. Jag vet en föreläsare som bor i Östersund och hon reser runt en del. :D
Egentligen ska du inte behöva "få ihop" en massa gäster, utan bjud in alla som är intresserade bara, så gör iaf de som jag träffat. :) Jag har jobbat på "vanliga" homepartyn för flera år sedan och det störde mig att man skulle få ihop flera som kanske inte ens var intresserade, för mig som säljare var det inget kul heller … det finns säljare som gärna "prackar på" sina produkter, jag var inte en sådan och har positiva erfarenheter av alla som jobbar med FitLine, har aldrig kännt något köptvång där och det verkar vara en genomgående atmosfär. :)
Fortsätta dricka kan du absolut göra ändå! Jag har tipsat min lillebror och en bekant, båda är män och har inte tid eller intresse av att gå på föreläsning. Så de har börjat och vi håller kontakt så jag kan informera och de ställer frågor bara. :) Män brukar generellt inte "krångla till det" utan de går på effekterna. ;)
Jag har druckit i över 3 månader nu och det första jag upplevde var en enormt förbättrad sömn, visste inte ens att den varit så pass dålig utan trodde snarare att det bara skulle vara så… har man inte upplevt annat… Den effekten gick ned en sväng under utrensningstiden/läkningsprocessen som sker med hjälp av tillskotten, kroppen får näringen den behöver för att kunna utföra sin naturliga självläkning. Nu sover jag dock toppen igen!
Jag märker tydliga positiva effekter om jag tar en activize-drink före yoga eller annan träning, man får då bland annat mycket mer syretillförsel.
Jag har antagligen stabiliserat mitt blodsocker (har hör samma från andra, även en man som hade diabetes) och har knappt något sötsug längre…
Jag har skrivit om det mesta i bloggen, under rubriken "Fitline - PM-international". Du får sålla lite för jag skriver även en del om försäljningssättet och företaget eftersom många skeptiker uttalar sig utan att veta något alls, tyvärr.
~ Se med öppet sinne ~
#70 Nu har du skrivit flera gånger sen jag bad dig avsluta här och jag har skrivit till dig i din gästbok. Ingen annan här är intresserad av detta tjafs och är de det så kan de läsa vidare i din gästbok. Respektera nu trådstartarens önskan om trådens innehåll och om frånvaro av tjafs!
~ Se med öppet sinne ~
#71 En positiv effekt till som jag tycker är viktig, jag har i princip slutat med kaffet! Jag känner inget mer behov än längtan efter smaken någon gång… jag har blivit morgonpigg och pigg under dagen, utan att vara speedad som med kaffe. ;)
Huvudvärk försvinner också med ökad blodgenomströmning (tror jag det heter, vidgade kapillärer eller nåt :P).
~ Se med öppet sinne ~
#73 Tack jag ska läsa på din sida, jo jag tar ju bara dom som är intresserade såklart :-) och jag kan ju höra av mig med frågor till min sponsor….
#74 Det är vad sponsorn är till för! :D
~ Se med öppet sinne ~
Snälla Urkraft - sluta hota och kräva saker av mig. Du säger att jag inte får skriva här - det är väl jag som bestämmer om jag vill kommentera något? Så länge jag inte bryter mot forumreglerna?
Det är väl också upp till var och en om man är intresserad av mina poster. Jag tycker det är bra att vara kritisk och många av de påståenden som gjorts om Fitline har ju visat sig helt ointressanta. Det är väl jättebra om sådant kommer fram i en tråd om Fitline.
Du verkar ta väldigt illa vid dig, men jag pratar faktiskt om produkten - inte om dig. Du behöver inte bli arg och inte bli personlig.
Om det inte är så att du vill sälja eller göra reklam och ogillar att produkten blir granskad. I sådana fall är det ännu viktigare med någon utifrån som granskar produkten.
Jag är medveten om att jag är rätt tjatig i den här tråden, men jag är inte otrevlig. Det är du.
#70 Jag har upplevt dig som otrevlig stundtals och jag anser även att du är extremt respektlös mot trådstartaren som uppenbart inte vill ha detta tjafs i hennes tråd.
Du och jag kommer ingen vart och det skrev jag för många inlägg sedan och jag skrev då ett långt inlägg i din gästbok - som du totalt ignoreat. Varför?
Svara gärna på det i gästboken och visa nu respekt för JILE och det innehåll hon önskar i tråden.
Jag har inga problem med att du granskar en produkt, jag har själv gjort det ingående och skrivit om det i min blogg. Företaget, om du kontaktar dem (nej det är ingen belastning för något företag att svara på konsumenters produktfrågor) är som en öppen bok om du inte är nöjd med infon du redan fått.
Jag berättar om mina upplevelser av produkten, mina upplevda effekter och vad jag kommit fram till när jag sökt information. ÄR du missnöjd med det och vill veta mer - kontakta företaget, det gör jag ständigt med olika företag eftersom vi äter specialkost här hemma, inte ett enda företag har haft något emot kundkontakt.
~ Se med öppet sinne ~
Om jag varit otrevlig ber jag om ursäkt, är det något särskilt? Jag har ansträngt mig för att vara saklig, men jag kanske missat någon gång.
Det är dina försök till att censurera mig som jag finner provocerande.
Man äger inte en tråd. Jag upplever att jag har information jag vill bidra med i tråden. Då gör jag det. Annars blir det ju bara säljmöte av alltihopa.
#78 Du har ju äntligen svarat i din gästbok, eller svarat har du ju inte riktigt, jag fortsätter att upprepa min fråga. ;)
Jag har inte försökt censurera dig utan har bara bett dig att fortsätta ältandet vid sidan av. Du ställer samma fråga tusen gånger och jag svarar varje gång - kontakta företaget ifall du vill se deras underlag och studier. Jag kontaktar företag hela tiden och ber om sådant och de flesta svarar behjälpligt.
Sen kan ju tråden få flöda vidare, jag tror nog att alla redan klart och tydligt uppfattat vad du tycker och står.
Så tillbaka till gästboken om du vill fortsätta se mig skriva att du ska kontakta företaget, så ämnet kan gå vidare till andra frågor.
~ Se med öppet sinne ~
Jag är tacksam om ni vill fortsätta PM:a varann istället. #78 och #79
Kan va kul att höra om fler dricker denna och vilka positiva eller negativa kommentarer de har av drycken….
Jile
#80 Tack! :)
Jag har ett par i min närhet som har börjat testa… kanske inte mitt jobba att berätta men kan skriva lite kortfattat.
En kvinna blev av med kronisk huvudvärk på under en vecka (kan komma tillbaka symtom under utrensningen men hon var väldigt överraskad).
En muskelbyggande bekant skämtade häromdagen med mig och frågade om jag var säker att preparatet är dopingtestat.
Min syster kom precis och hälsade på ifrån USA och testade ett set ur mitt abonnemang (ska ge sin ena dotter med, blir nog båda till slut ;). Hon känner plötsligt knappt av sin hyperthyroidism (överaktiv sköldkörtel) eller jetlag, sköldkörtelproblemet var ganska nyupptäckt och besvärade henne en hel del. Nu har hon bara druckit tillskotten ett par dygn!
Jag har tipsade några till i familj och bekantskapskrets och all utom en har fått märkbara positiva effekter men min lillebror som testat ett par veckor hade inte registrerat någon förändring efter en vecka (sen har han varit magsjuk). Får avvakta och se. :)
~ Se med öppet sinne ~
Det som kan upplevas negativt för vissa är att av niacinet i Activize kan man få en "flush", man kan bli lite rödflammig och varm en stund. Tycker man det är obekvämt så kan man istället dricka portionspåsarna som har en annan form av niacin.
Sen är det viktigt att veta om att detta läker på cellnivå och kroppen får kraft att sätta igång sin självläkning optimalt igen… då kan både gamla och nya symtom/krämpor blossa upp medan de rensas ut.
Jag fick en för mig ganska ny reaktion, varje gång jag gick ut i blåst så blev jag röd och det kliade i ansikte, hals och händer. En gång vid havet där det blåste enormt så blev det nässelutslag. Jag var väldigt konfunderad över detta men så föll allt på plats när en förskolepedagog berättade att deras läkare sagt att det är ett tecken på utrensning i kroppen (hennes dotter hade haft lika).
~ Se med öppet sinne ~
Tack Urkraft för ditt info kul att höra.
Ja flushen får jag varje gång hela ansiktet är rött utom näsan och runt ögonen. Hettar ända ut på öronen.
Dotter blev jätteröd på knäet av alla ställen…
Jag fick tillbaka min jobbiga magkatarr i början , men ökade på kvällsdrycken flera ggr per dag för att bli mer basisk och då försvann det sedan…så det var väl utrensning för jag har inga problem med magen längre som jag haft.
Så det kanske går åt det bättre hållet även för mig även om det tar lite tid.
Fniss, jag tog portionspåsar först och missade flushen! Men nu har jag en extra burk activize att ta extra av vid träning eller istället för eftermiddagskaffet. ;) Jag får faktiskt inte flushen så ofta iaf!
Får se hur det blir på sonen sen. :P
Härligt att höra med magen, det är ju där allt börjar. Jag tror vi kommer att märka nya skillnader under lång tid, det tar ju sin tid innan alla celler i kroppen är utbytta. :)
~ Se med öppet sinne ~
På vilket vis skulle niacin (vitamin B3) få kroppen att läka sig mer än vanligt? Det krävs för all cellförbränningen och är livsviktigt, men 20 mg om dagen är mer än tillräckligt - det går inte att överdosera och få supereffekt. Det finns i alla livsmedel med proteiner, 190 g kyckling täcker hela dagsbehovet för en vuxen man eller gravid/ammande kvinna.
Att påstå att "man blir antingen bättre direkt, ELLER så blir man först sämre, sedan bättre" täcker ju in allt. Utom att man blir kroniskt sjuk.
#84 Den är ju så sur när man ska ta två-tre tsk i lite vatten om man får migrän. När den blandas med stora burkens pulver går det bra då är den ju så god.
Men kvällsdrycken gillar jag inte. Svårt att få i mig den för den känns som c-vitaminbrus, och dessa har jag ju svårt för. 
#86 Haha jag tycker alla är goda, till skillnad från precis alla kosttillskott jag någonsin ätit (Holistic proteinpulver är iofs smarrigt i mina äggmjölksmoothies :P). Det är verkligen ett pluspoäng.
Activize minst smarrig och Restorate är min favoritsmak, längtar nästan efter den ibland. ;) Jag tycker att läsk och industrigodis är för sött och syntetiskt men jag blir ibland sugen på något läskliknande som är mindre sött - Restorate är perfekt då, som jag uttryckte det en av de första gångerna jag drack den - smakorgasm, haha!
~ Se med öppet sinne ~
#87 Ja många verkar gilla den, men jag kan inte med brusdryck som man köper ute och denna är så lika.
#88 Hehe det gjorde jag inte heller förr men jag "lärde" mig med smaksatt vatten :P Gillar Restoraten för den är mindre bublig och mindre söt än vanlig läsk. :P
~ Se med öppet sinne ~
Det som stör mig något fruktansvärt är att vissa människor tjänar pengar på andra människors oförmåga till att tänka själva. Det finns inga mirakelkurer som får Dig att bli pigg!
Jobbar själv på ett stort multinationellt hälsokostföretag och får hälsokostprodukter gratis. Jag har således möjlighet att knapra kosttillskott utan att det svider i plånboken.
Nu har jag en kompis som skall börja sälja Fitline. Hela kvällen då vi sist träffades kom det upp titt som tätt om produkterna som han lyssnat på under ett väckelsemöte. Han ville verligen "hjälpa mig" att bli pigg…
Enligt mig så är kosttillskott bortkastade pengar, att påstå att det botar diverse sjukdomar kan inte vara annat än trams!
Här är en bra länk till Dig som funderar på att börja bränna pengar:
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/spotquack.html
Hälsningar,
Henke
Henke, kanske värt att ha kött på benen innan du sågar saker? De produkter du knaprar är knappast desamma (eftersom här finns patent på det som vetenskapliga studier bevisat)… kan jag intyga som ätit flertalet kosttillskott under mina dar, både lågpris och av högsta kvalitet.
Du har inte använt produkterna och har uppenbarligen ingen kunskap om dem heller, så finns intresse - skaffa kunskap och erfarenhet. annars är ditt kvackande bara tecken på blinda fläckar i din kunskapsbank.
~ Se med öppet sinne ~
Som vi tidigare såg handlar fitlines patent inte om hur det funkar utan om framställning. Och som vi tidigare såg lyckades vi inte hitta någon egen forskning som fitline gjort, så det argumentet kan man släppa helt tycker jag.
Det är mycket möjligt att den forskning de talar om helt enkelt är vanlig näringsforskning som är allmänt tillgänglig. Men det låter bättre att säga att det är enligt "den senaste forskningen"
#92 Lyckades inte hitta? Du kontaktade ju aldrig företaget som jag påtalade otaliga gånger. Ring dem så får du direkt tillgång till studierna.
~ Se med öppet sinne ~
Saxat ur Expressen, Hälsa:
Teorierna som presenteras på Fitlines hemsida är minst sagt flummiga. Läkaren Hans Isaksson har granskat informationen från Fitline och kommenterar så här:
"Jag har har inte på dessa sajter lyckas hitta några som helst dokument som skulle ge något som helst vetenskapligt stöd för effekterna. Det ger heller inte det till intet förpliktigande förnamnet "nano-", som i detta sammanhang bara kan betyda "jävligt lite". Många av produkterna saknar dessutom innehållsdeklarationer - vilket är sensationellt".
Hans Isaksson har också tittat närmare på de preparat som faktiskt har innehållsdeklaration, och konstaterar att de är multivitaminpreparat, fast ibland med lite yoghurt, choklad eller liknande tillsatt.
Kort sagt är det kraftigt överdriven och osaklig marknadsföring. Och att Fitlines produkter säljs via hempartyn och pyramidsystem är kanske inte så konstigt - det är ett klassiskt sätt att sälja överprissatta produkter med vilseledande marknadsföring. På det sättet är det lättare att undkomma myndigheternas kontroll.
Inget som lockar mitt begär, tyvärr…
Nej. som jag tidigare sagt - finns forskning är den publicerad. Då kan man hitta den, vilket inte gick (däremot patenten, vilka inte handlade om effekt alls). Företaget varken nämner eller länkar till någon specifik forskning. End of story. Jag vill inte ringa och dryga mig mot företaget för en internetdiskussions skull.
#94 Använder man Expressen som källa då behövs inte vidare diskussion, det talar för sig självt.
Isaksson har inte heller gjort minsta efterforskning och talar även sammanblandat om andra produkter än de som säljs i Sverige och omtalas här i tråden.
Sen kom det där med "överprissatt" igen - kan du ge mig exempel på produkter med samma innehåll och samma höga kvalitet till ett lägre pris?
Nä det kunde inte trilobiten heller trots att det var det stora grundargumentet.
~ Se med öppet sinne ~
Eh?
Mitt alternativ var en varierad och bra kost. Det är mycket billigare eftersom du ändå måste äta.
Att använda själva företagets reklam (deras hemsida inräknad eftersom all info där saknar källor och är av reklamkaraktär) är i sammsnhsngrt en ännu sämre källa. Men givetvis kan info vara rätt både i expressen och på hemsidor.
Vad saknas i hans källforskning?
#97 Du ondgjorde dig över att kostnaden och skrev att det finns billigare likvärdiga alternativ på Hälsokosten, vilket det inte gör.
Ingen från Expressen har kontaktat företaget för information, utan har enbart läst på hemsidan (där man, vad jag förstått, enligt marknadsföringslagen inte får publicera vare sig särskilda hälsoeffekter eller de vetenskapliga belägg som Isaksson efterlyser, studier erhålles direkt efter kontakt med företaget). Den gode läkaren refererar även till produkter som inte säljs i Sverige (Bars for Kids)…
Alla produkter har innehållsdeklaration, ännu en felaktighet från Isaksson att de inte skulle ha det. Produkterna är inte heller överprissatta som Expressen påstår (och danfer kopierat) eller säljs i pyramidsystem (se Direkthandels förening och regler som medlemmarna måste följa), kan lätt jämföras med produkter av samma kvalitet som också är ännu dyrare än FitLine om man jämför med mer okontrollerade hälsoprodukter. Att påstå att dessa produkter eller det 17 år gamla företaget skulle vara oseriösa är löjligt, de håller GMP standard ett av de starka bevisen på seriositet och hög kvalitet.
En läkare är knappast per automatik expert på all hälsa (men visst kan det låta snyggt med en titel för okunniga läsare) och tror man att Expressen är en seriös informationskälla… ja då är även skvallret i fikarummet ren sanning. Har den "utsatte" (företaget) fått uttala sig? Seriös journalistik, nä knappast men väntar sig någon det av Expressen?
~ Se med öppet sinne ~
Återigen, det finns inget intresse för mig att övertyga er två.
De flesta som använder FitLineprodukter får enastående effekter (ja de känns enastående när så mycket annat inte funkat och man får diagnosen "lev med det"), jag har fått tydliga effekter på bla sömn, piggnadsgrad, sötsug, träning mm. Flera i min närhet äter tillskotten och har fått bra resultat, några exeptionella. Detta jämfört med att de flesta av oss provat otaliga andra vägar med kosttillskott, skolmedicinens "läke"medel mm utan märkbara positiva effekter.
Så fortsätt er kampanj, vi andra mår kanonbra ändå. 
~ Se med öppet sinne ~
Om jag ringer företaget och de inte har någon egen forskning på hälsoeffekter - blir du mer kritisk till företaget då? Om du är så ärlig så ringer jag.
Börjar bli less på din retorik, "blir mer kritisk mot företaget" - jag har inte gjort annat än att efterforska och åter efterforska (har till och med frågor till olika instanser med på inväntan på svar).
All min efterforskning gör jag på grund av eget intresse, nyfikenhet och för min tvångsmässiga läggnings skull… Jag har redan kontakt med företaget och jag har tagit del av en del studier bland annat för NTC.
Jag behöver inte vara mer kritisk eftersom produkterna är bevisat och garanterat säkra och av hög kvalitet (GMP bland annat, om du läst) och att jag och alla andra märker effekterna tydligt - det är det yttersta och bästa bevisat för effekterna. Jag behöver inte mer även om jag givetvis ständigt söker och tacksamt mottager information.
~ Se med öppet sinne ~
Men ring gärna för din egen skull…
~ Se med öppet sinne ~
GMP handlar ENBART om att det inte innehåller något skadligt. Det har vi redan pratat om. Det bevisar ingenting om effekt. Så varför blir du imponerad av det?
Men LÄS för guds skull.
~ Se med öppet sinne ~
dubbelpost
~ Se med öppet sinne ~
Copy paste-funktionerna funkar inte för mig på iFokus, och jag har inte tid att skriva samma om och om igen.
Imponerad? Tänk om du kunde lägga ned den dryga attityden, skulle kanske närma sig en normal diskussion då.
~ Se med öppet sinne ~
Jag hoppas du förstår att jag inte kritiserar dina personliga upplevelser, utan grunden för de vetenskapliga påståendena. Det är när man börjar påstå saker som verkar sakna grund det är vetigt att granska. Folks upplevelser är inget jag är intresserad av att kritisera.
NTC är ungefär som S-märkning för elektronik. Inget särskilt alltså.
Skulle inte du ringa ett samtal? Har inte tid för din rundgång och hur du ständigt petar ut samma saker för att såga istället för att läsa och besvara innehållet.
Ring nu ditt samtal eller fortsätt söka poäng i mörkret.
~ Se med öppet sinne ~
Det spelade ju ingen roll för att få dig att se mer nyanserat på saken ens om företaget skulle säga att "nej det finns inga resultat. Vi har inget. Mest reklam och lite garantier för att det inte är giftigt".
Jag har läst, och bemött. Vad är det jag missat?
Du är omöjlig att diskutera med, din retorik går bara ut på att få den du vill vinna över att behöva upprepa sig in absurdum, så du tar poäng när denne tröttnar… det är verkligen slöseri med energi att bemöta dina återvändsfrågor, du besvarar aldrig motpartens frågor heller.
Hade du genuint velat veta mer i saken hade du kontaktat företaget för tusen inlägg sedan, detta har jag gjort samt kontaktat andra instanser.
~ Se med öppet sinne ~
Jag har både förklarat varför jag inte velat ringa, samt varit väldigt ambitiös att försöka hitta deras vetenskapliga påståenden - du kan inte säga annat. Och jag undrar fortfarande - vad har jag inte svarat på? Jag har verkligen försökt svara på de frågor jag fått.
Själv blir jag alltid lite misstänksam när inte produkterna finns i den vanliga hälso handeln.
Har de helt enkelt inte passerar deras kontroller? Det finns ju mängder med konstiga saker även där.
Så varför inte detta fantastiska koncept?
Jag har djup respekt för dem som känner sig hjälpta av produkterna, men är lite skeptisk till tillvägagångs sättet.
Vanligt är annars att man via nätet kan beställa välkända produkter till reducerat pris….det köper jag och välkommnar.
Men produkter som bara finns att beställa på nätet, och via nätverks försäljning är jag oerhört skeptisk till….
Där har man oftast bara företagets reklam att förlita sig på vad det gäller verkning och innehåll.
Ett välkänt koncept är att man refererar till någon person som man "klätt ut" i någon doktor rock på bild…..som ingen vet om det är en riktig doktor som inte ens vet att de används i reklamen…eller helt enkelt en icke existerande doktor.
Eller kan det vara så att detta är en riktig doktor som verkligen rekomenderar preparatet?
En fin hemsida borgar inte för något, i samanhanget. Höll själv på att gå på världens blåsning pga det i kurs samanhang.
Men lyckades vara tuffare än dem tillbaka…annars hade jag fått betala dyrt för något jag inte ens fick! Det de presenterade var rena skräpet! Men oerhört fin hemsida hade de med nöjda kunder etc …hm 
@113
Själva fitlines hemsida är rena skämtet, med felskriven svenska, låtsasvetenskapligt svammel, "nöjda användare" och män i vita rockar, men inte en enda hänvisning till den forskning de påstår sig använda. Men alltid imponerar det på någon.
Patenten handlar om tillverkning (inte effekt) och certifieringen handlar om att det är garanterat ofarligt. Det är väl det minsta man kan begära - ändå framhålls det som fantastiskt. Det hade varit hur enkelt som helst att skapa trovärdighet genom att hänvisa till sina försök om man hade några.
Ett annat problem med hemförsäljning är att inte ens företaget vet vad säljaren påstår. De kan säga vad som helst för att få sin produkt såld, även påstå saker som är både falska eller rent av olagliga. "Ni vet att man inte får säga så här, men det minskar faktiskt risken för att dö i cancer…"
#113 Förstår att du inte orkar läsa igenom tråden men FitLineprodukterna är mycket högre testade och kontrollerade än kosttillskott generellt är och behöver vara enligt reglerna.
Och det där med att klä ut sig till doktor, det är ju vad de tillverkarna som säljer sina produkter i butik använder i sin reklam…
Produkterna är framtagna och tillverkas i Tyskland och där finns specialisterna bakom produkterna.
Nöjda kunder, ja vi är enormt många som är mycket mer än nöjda med resultaten…
~ Se med öppet sinne ~
Men de testerna handlar fortfarande inte ett smack om effekt - enbart om de är säkra och fria från föroreningar. Det är ju det som kritiken gäller. Att en produkt har det som finaste omdöme är ju inte trovärdigt.
jag tycker jag följt denna diskussionen ganska ordentligt!
Ha det så gott då, nu ska jag lägga min energi på dem som är intresserade via andra forum och lämnar den här negativa tråden, ledsen ts men det blir tyvärr ofta såhär på stora nätforum. Du önskade höra av dem som vet mer om kosttillskotten i fråga och som har erfarenhet… jag har försökt ge min kunskap och erfarenhet men lämnar nu tråden för gott. Tråkigt att trådstartare blir överkörda och trådar kapade, det efterfrågade dränks i annat.
Ljus och värme
~ Se med öppet sinne ~
Det handlar inte om att missa information om "det efterfrågade" eller att "kapa trådar". Det här är ett diskussionsforum, där flera personer delger sina tankar och erfarenheter. Att lägga beslag på en reklamtråd där ingen får ifrågasätta är inte något som jag tycker är positivt.
Jag tycker också att du faktiskt orätt anklagat mig för att slingra mig och inte svara på frågor etc. Det har jag verkligen gjort, så tydligt som jag kan.
Haha. Vilken fantastisk tråd. Folk verkar ju inte direkt vara kritiska till vad de säljer och stoppar i sig.
Och med tanke på att skolkunskaperna minskar så lär väl kundunderlaget öka.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Oj här har det diskuterats mkt sedan jag var in….jag kan ju bara gå på de positiva effekter som minna vänner har av produkten Fitline. Var ju själv skeptisk till denna produkt först, men när jag hörde hur min vän fått hjälp så ville jag prova. Jag tror att det är ända chansen för att se vad det är för produkter…..man har ju inget mer att förlora än pengarna då förstås.
Själv så har är jag och min dotter pigga, ej haft ngn förkylning mm så jag har bara positiva erfarenheter av denna produkt.
Tycker också det är dåligt att de inte kan ge mer info om produkterna på nätet för då skulle ju fler bli intresserade. De vill väl att ens sponsor ska berätta när man bjuder hem vänner och de får berätta om produkterna.
Vi får se hur det går med denna produkt, återkommer om jag hör ngt nytt.
Kramar Jile
En kommentar till det är ju att det är väldigt svårt att säga vad som beror på en dryck, ren tur eller något annat.
Är lite nyfiken på vad det är för kategori människor som lägger tiotusen spänn per år på en näringsdryck.
Att rata all hälsokost är väl ändå att ta i? Vi reagerar väldigt olika på vad vi stoppar i oss. En del människor har svårigheter att tillgodogöra sig födan av skilda anledningar. Att då testa ett hälsokostpreparat som ger önskad effekt kan inte vara fel, eller?
Ex. Ett tag var det väldigt poppis att äta betakaroten för den gyllenbruna färgen man får på köpet. Fåfäng som jag är testade jag också, men effekten uteblev..
Det visade sig att en del individer inte kan ta upp ämnet i tarmen, och av den anledningen fick jag inte heller någon gyllenbrun vinterfärg. Vi är alltså väldigt olika då det gäller näringsupptag.
Till o med vid receptutskrivning av läkare kan två individer med samma åkomma få två olika mediciner, beoroende på hur individen reagerar på medicineringen. Man får alltså prova sig fram p g a att vi reagerar så olika.
- "Att då testa ett hälsokostpreparat som ger önskad effekt kan inte vara fel, eller?"
Nu är ju det här främst en affärsidé, produkten kommer i andra hand - det hoppas jag att alla förstår, eller?
Visst kan produkten fungera, affärsidén gör det garanterat (skaparna blir rika).
Hm! visst skall man vara lite skeptisk Allt är inte guld som glimmar inom hälsokost branschen.
Men tom den så etablerade "Blutsaften" var på sin tid… när den började importeras en stor stötesten för etablisimanget. Det krävdes långa procedurer för att få den godkänd.
En av orsakerna var att man ifrågasatte verkningen av en"juice" gjord på naturliga råvaror.
Idag rekomenderas den av läkare tom…..som många insett att den inte ger samma biverkningar som traditionella järn mediciner tex …förstoppning etc
Och dessutom inte är lika lätt att överdosera som järn tabletter. Dessutom ger Blutsaften oftast ett snabbare resultat….dvs höjer hb´t i blodet.
Så man skall nog vara lite "openminded" och inte dissa allt rakt av! 
Däremot är jag skeptisk till otroligt dyra mirakel kurer, speciellt om de säljs via mun till mun metoden.
För som nägon sa här man vet ju inte VAD försäljaren lovar i sin entusiasm. Och säkert oxå pga vilja att sälja för att få bruka preparatet billigare själv!….
de får nog bli mer etablerat innan jag lägger mina pengar på det…..
Gärna om det säljs i vanlig hälso handel oxå! Där säljaren inte bara är inkörd på en vara utan har fler produkter att föreslå…..
Håller med dig Ians och själv äter jag aldrig någon hälsokost. Jag tror på logiken att den näring vi behöver finns i vår mat - om vi äter en fullgod kost. Men så var det det här med att tillgodogöra sig fördan effektivt. Där skiljer det sig, och om någon kan få hjälp genom ett hälsokostpreparat, ja då ska vi tacksamt testa det tycker jag.
Vad jag efterlyser på den här marknaden är en strängare kontroll, och att personer som arbetar inom facket "hälsokost" eller "hälsa" har adekvat utbildning. Där brister det väldigt idag och dom drar ju även de utbildade/kunniga terapeuterna med sig. Väldigt frustrerande för dem som verkligen har både lång utbildning och erfarenhet i bagaget. 
- "En av orsakerna var att man ifrågasatte verkningen av en"juice" gjord på naturliga råvaror."
Klart intressant. Har du någon källa?
- "Så man skall nog vara lite "openminded" och inte dissa allt rakt av!"
Som jag sagt, produkten kan säkert vara bra, och anser man att produkten är värd tio tusen per år, klart man kan köpa den om man vill.
Ägg för tusen spänn styck är också nyttiga.
Med risk för att få en mkt jobbigt diskussion IGEN så tror jag att jag för min del av slutar denna diskussion med Radio…..
Med att säga….jag har inga källor när det gäller Blutsaften förutom att jag kände han som importerade blutsaften på den tiden….och var den som kämpade.
Tyvärr har han gått ur tiden nu…en förtjusande man med näsa för både verksama saker och affärer. Blutsaft är inte speciellt dyrt heller dessutom.
Visst bra mat är det bästa…men av olika orsaker får inte alla i sig det de behöver eller kan inte tillgodogöra sig alla näringsämnen direkt från maten.
Ex. beroennde på att de inte kan tillvekra ämnen i tarmen som normalt kroppen gör sj….för att kunna omvandla vissa näringsämnen till ex A-vitamin från betakaroten etc.
Då är det nödvändigt att tillföra tillskott för att man inte skall bli sjuka av bristerna.
Sen om du läser det jag skrev o inte bara tar ut vissa delar…som fn läser bibeln….
så säger jag redan i mitt första inlägg att jag är skeptisk till produkter som säljs via mun till mun metoden….pga att det inte finns ordentlig koll på vad säljarna lovar för att sälja så mkt som möjligt.
Och….
De får nog bli mer etablerat innan jag lägger mina pengar på det…..
Gärna om det säljs i vanlig hälsohandel oxå! Där säljaren inte bara är inkörd på en vara utan har fler produkter att föreslå
Jag säger också ibörjan av mitt inlägg att allt är inte guld som glimmar för att det säljs som hälsokost.
Vill också innan jag avsluta påpeka att våra jordar numera är så utarmade att det man fick i sig genom maten för 50-år sedan måste man äta 3 ggr så mycket numer för att få isig.
Tittar man då energimässigt på den ekvationen så ser man snabbt att det går nog inte ihop riktigt…så välldigt många människor behöver kost tillskott….där emot hjälper inte dessa mot allt från nageltrång till cancer….och dö skall vi alla en gång så att tro att man håller sig yngre genom att äta kost tillskott är barockt…..där emot kanske man kan må så optimalt bra som möjligt så länge som möjligt.
MEN det är en helt annan sak!
Hej. Var kan man hitta ingrediensförteckningar på dessa produkter? Eller måste man köpa dem först, för att kunna se vad dom innehåller? Jag letar och letar, men hittar inget. Någon som kan länka?
#130 Du kanske kan pma "Urkraft" eller kolla in på hennes blogg sida o fråga henne…..hon verkar veta rätt mkt om di där produkterna.
Kram
- "…men av olika orsaker får inte alla i sig det de behöver eller kan inte tillgodogöra sig alla näringsämnen direkt från maten."
Är det inte fiffigare att då ta tillskott av det man har svårt att tillgodogöra sig?
- "Vill också innan jag avsluta påpeka att våra jordar numera är så utarmade att det man fick i sig genom maten för 50-år sedan måste man äta 3 ggr så mycket numer för att få isig."
Nu ska jag vara så där tråkig igen. Har du någon källa till att man i dag måste äta tre gånger så mycket för att få i sig samma mängd? Och av vadå?
En liten tilläggsfråga: Är näringsbrist ett stort problem i Sverige i dag?
Näringsbrist är ett stort problem för dem som har det! Klart är att man bör ta ett ordentligt blodprov som visar alla näringsämnens status innan man äter stora mängder aett kosttillskott.
Faran är annars att man rubbar balansen och upptaget av något annat hämmas.
Här är några länkar du kan titta på ang utarmade jordar och vad det kan ställa till med.
http://peter-gron.blogspot.com/2006/07/utarmad-jord-ger-utarmad-fda.html
http://www.kmr.nu/artikel_holm.htm
http://www.ion-silver.com/minerals.htm
några exempel
Kan du citera något som säger att maten i dag innehåller en tredjedel så mycket av någonting (av vad?) och sedan ge länken där du hittar det citatet/den informationen?
PS Lite kul(?!) att du ger en länk till Scientologerna :-)
#123 De som är sjuka kan jag tro :) ..jag gjorde det för jag såg hur min vän blev så pigg och mådde så bra. Tom hennes öronläkare tog om prover för att han trodde inte på att hennes hörsel blivit så bra efter drycken….sköterska på sjukhuset ville ha en hemparty för att få höra mera. Detta gjorde mig intresserad för fitline.
bland kan dessa produkter vara bra också, fast det är inte säkert att denna produkt är bra för alla människor för vi är ju olika alla…fast blev lite intresserad av denna produkt för den är gjord med nanoteknik….den söker upp (om jag förstått rätt) var det behövs näring i kroppen. Det har ju börjat foprskat på detta nu när det gäller cancer mm med nanotekniken.
#130 Du kan hitta lite på dessa inlägg #54 och #71
- "De som är sjuka kan jag tro :)"
Eller de som tror kan jag tro.
- "fast blev lite intresserad av denna produkt för den är gjord med nanoteknik….den söker upp (om jag förstått rätt) var det behövs näring i kroppen."
Du har _inte_ förstått rätt om du tror att en vitamin i den här produkten beter sig annorlunda mot en vitamin i en annan produkt.
#136 jo men den ska föras fort ut i kroppen och ligger inte kvar i magen och tas upp där som annan näring. Enligt vad jag hört….inte lätt att återberätta här.
Man kan styra hur snabbt något ska ut i kroppen, det är väl känt och har inte någonting med nanoteknik att göra.
Om nu den här drycken verkligen gick extra snabbt ut i kroppen, vad skulle då vitsen med det vara? En vitaminnivå ska hållas jämn vad jag vet.
"Målsökande" nanoläkemedel kommer, kanske först och främst inom cancerbehandling där man i dag nästan dödar patienterna för att få de begränsade mängder cellgifter man vågar använda att "ta". Med nanoteknik kan man kapsla in dessa cellgifter och "programmera" dem att ta sig fram till aktuella celler. Vad jag vet finns inget sådant läkemedel i dag.
Ja att näringen tas till cellerna direkt och ligger inte kvar i magsäcken och ska bearbetas först…..
Ja det var det jag såg på tv om nanoteknikens målsökande när det gäller cancerbehandlingar. ..spännande.
Jag har mycket svårt att tänka mig att Fitline går ut i kroppen snabbare än andra drycker.
Du får gärna ta fram en källa på att det skulle vara så.
Och som sagt, vad skulle vitsen med det vara?
- "Ja det var det jag såg på tv om nanoteknikens målsökande när det gäller cancerbehandlingar. ..spännande."
Jo, verkligen. Tyvärr verkar dock en del företag ta till ord som kvantfysik, nanoteknik med mera, gärna i sällskap där man normalt inte har en aning om vad det är, men associerar det till något bra. När så sker tycker jag verkligen att det är läge att dra i nödbromsen och ta reda på om det de påstår verkligen stämmer.
#140 Vitsen kan ligga i att sammansättningen är en som passar den som har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena på naturlig väg. Kosttillskott som enbart innehåller det aktiva ämnet är det inte säkert att man kan tillgoggöra sig om man dras med störningar i näringsupptaget. Då kan en mix med andra ämnen inkl det aktiva ämnet vara lösningen.
Vet ni tjejer, jag tror att vi har fått svaret på varför kvinnans medelålder är högre än mannens!
Vi kvinnor är mer öppna för att prova alternativa metoder för att bibehålla vår vitalitet, medan männen är fullt sysselsatta med att ifrågasätta dem istället. 
- "Vitsen kan ligga i att sammansättningen är en som passar den som har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena på naturlig väg."
Då stämmer det alltså inte att det har med nanoteknik att göra, eller vad menar du?
För övrigt hade det med hur snabbt medlet togs upp, inte hur mycket av det som tillgodogörs.
Men om det nu stämmer som du säger, att blasket skulle bestå av en optimal blandning, visa gärna de studier där man kommit fram till det.
Kosttillskott som enbart innehåller det aktiva ämnet är det inte säkert att man kan tillgoggöra sig om man dras med störningar i näringsupptaget. Då kan en mix med andra ämnen inkl det aktiva ämnet vara lösningen.
Jag har ingen aning om det har med nanoteknik eller inte att göra. Jag skriver bara vad som rent logiskt kan bidra till att kosttillskott ger ett positivt utfall för vissa människor. I övrigt tvår jag mina händer. 
Okej, jag trodde du var inne i diskussionen.
Ja nu hittade jag faktiskt produkt info på några av deras produkter, men inte på alla, tyvärr. Och ingenstans står det hur mycket av något en produkt innehåller. Eller är det bara jag som är usel på att söka? Bilderna på produkterna går ju heller inte att zoma in för att läsa vad det står på själva förpackningarna. Det är ju det som är det allra viktigaste, tycker i alla fall jag, att veta vad det är exakt man får för pengarna och i vilka mängder. Hur ska man annars kunna bedömma huruvida man behöver dessa preparat eller inte?
Det brukar ju vara en del av marknadsföringsmetoden inom MLM, att den presumtiva köparen ska ställa frågorna till säljaren som då enklare kan påverka till köp genom att berätta det kunden vill höra.
Självklart fungerar det, människor är otroligt enkla att påverka, speciellt de som inte tror sig bli påverkade.
#140 Hej igen, meningen med detta var väl att det ligger inte i magen och bearbetas utan far fort ut i kroppen direkt och gör nytta. Ska det bearbetas i magen går väl mkt kanske till spillo. Det är vad jag fått veta, har ej haft ngt möte med min sponsor för det är ju då man kan fråga innehåll som #145 Shakti också ville veta lite mer om.
Man kan då också fråga om användningsområde mm.
#141 Bra skrivet Tuva-lena tror så jag med :))
#146 Radio, jag vill hänvisa till artikeln om kosttillskott, där man nästan rekommenderar oss extra kosttillkott för att kunna garantera att kroppen får i sig alla näringsämnen. Våra jordar där grödorna växer, är nämligen så utarmade att vi inte får i oss alla näringsämnen om vi enbart litar till matintaget. Jag själv gjorde en helomvändning sedan jag läst artikeln. Dessutom äter vi för mycket skräpmat som vi ofta värmer upp i mikron.. och hur den i sin tur påverkar näringsinnehållet kan man nästan ana.. 
Ni som har fler frågor får gärna PMa mig, kolla i min blogg (där finns bla innehållsförteckningar utlagda) eller kontakta PM Sweden - inte svårare än så. 
Den här tråden påminde mig tyvärr om varför jag undviker stora öppna forum, eftersom ligister som kallar sig själv skeptiker, med alla de mer eller mindre sofistikerade retoriska tekniker, gör sitt yttersta för att förstöra flödet i trådar och föra diskussionen långt ifrån vad trådstartare efterfrågat.
Så min energi läggs i fortsättningen på att bemöta de som vill ha information.
Tuva-Lena, jag ska leta efter din artikel nu, eller imorgon, sonen kallar!! :D
Ljus och värme
~ Se med öppet sinne ~
Du är givetvis inte tvingad att bemöta saker alls i diskussionen. Och tro mig - jag vill gärna ha information, problemet är att den inte finns.
- "Radio, jag vill hänvisa till artikeln om kosttillskott, där man nästan rekommenderar oss extra kosttillkott för att kunna garantera att kroppen får i sig alla näringsämnen."
Så här skriver Livsmedelsverket:
- Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott.
- Däremot kan vissa grupper behöva kosttillskott, i vissa perioder av livet. De kosttillskott som rekommenderas är:
- * Vitamin D till alla barn upp till två års ålder och vissa barn längre. Se länk till höger om D-vitaminprofylax till barn.
- * Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida. Läs mer om folsyra på länken till höger.
- * Vitamin D till äldre som inte regelbundet vistas ute.
- "Våra jordar där grödorna växer, är nämligen så utarmade att vi inte får i oss alla näringsämnen om vi enbart litar till matintaget."
Nu är det inte jord du äter, utan det som växer där. Se rekommendationerna från Livsmedelsverket ovan.
- "Dessutom äter vi för mycket skräpmat som vi ofta värmer upp i mikron.. och hur den i sin tur påverkar näringsinnehållet kan man nästan ana."
Om du saknar något i det du äter så är det fiffigt att ta tillskott av det, inte en mix med allt möjligt.
Vad jag förstår är dock näringsbrist inget problem i Sverige.
- "Den här tråden påminde mig tyvärr om varför jag undviker stora öppna forum…"
Du menar att vi ställer seriösa frågor du saknar vettiga svar på? Så fungerar det i vår värld, där kan man inte komma med vilka påståenden som helst utan att få frågor.
Det är så vi människor utvecklas och hela tiden lär oss nya saker.
Jag kan upplysa dig om att de från Livsmedelsverket rekomenderade nivåerna av vitaminer och mineraler Endast täcker ett behov som säkrar att man inte får brist sjukdomar.
Det är väl känt genom olika studier att dessa nivåer inte är tillräckliga för väldigt många av oss!
Ex. vid stress ökar behovet av vissa vitaminer mångfalt….därför att kroppen helt enkelt förbränner mer av dem då….och därmed är i större behov av just dessa.
Även om man röker eller tar p-piller och hugena mig om man gör både och!Då har man ökat behov av endel kosttillskott… Även människor som dricker mkt kaffe te och äter mkt skräpmat vilket vi ofta gör i dag….halv o hel fabrikat etc behöver boostra för att inte få brister.
Nej vi äter inte jord….men det är meningen att grödorna skall suga i sig näring från jorden och lagra den….så att vi och djuren sedan skall kunna få i oss näring genom de växter och kött vi äter….
Men om Du anser att du får i dig tillräckligt av allt…så är ju det jätte bra….det finns ju i så fall all anledning för dig att lära ut endel till oss som vandrar i mörkret 
Sedan undrar jag ju då lite smått vilken utredning/forskning Du anser vara tillförlitlig? För både du och Trilobite dissar ju det mesta i forskningsväg som hörsägen…..Men Livsmedelsverket verkar gå hem i stugan iaf….kanske för de har samma åsikt ….eller? 
- "Det är väl känt genom olika studier att dessa nivåer inte är tillräckliga för väldigt många av oss!"
Har du någon källa? Jag är lite nyfiken på hur stor andel av "oss" som anses få i sig för lite vitaminer och mineraler.
- "Nej vi äter inte jord….men det är meningen att grödorna skall suga i sig näring från jorden och lagra den….så att vi och djuren sedan skall kunna få i oss näring genom de växter och kött vi äter…."
Har du något som tyder på att det som växer i näringsfattig jord innehåller mindre näring?
- "För både du och Trilobite dissar ju det mesta i forskningsväg som hörsägen…"
Inte alls. Men givetvis måste det finnas en studie som man kan titta på.
Jill då har jag en fråga om detta universum medel.Eller Urkraft kanske kan svara.Hittade ert inlägg på Googel.
har en bekant som har börjat o in ta detta universalmedel..
O jag blir faktiskt rädd, får lite av sekt varning.
varför har det inte genomgått det som krävs för att säljas som läkemedel???
Så mer människor kan bli bra.
O varför finns det ingen innehållsförteckning.
Och hur kan det vara så mycket. o ändå inget som ger biverkningar??.
Lena.P är jag i verkliga livet.
#155 Chik jag har besvarat dina frågor i bloggen och jag rekommenderar internethygien (ang. "hittade ett inlägg på google") och att söka mer information än ett googlat inlägg. Jag har skrivit om allt detta i flera blogginlägg, bara att söka under rubriken. :)
Detta är kosttillskott inte "läkemedel", kosttillskott räknas som livsmedel (innehåller ren näring som maten borde).
Dock testas FitLineprodukterna frivilligt enligt GMP-standard (strikt internationell kontroll för främst läkemedel) och fler kontroller än så… mer om det i bloggsvaret och i tidigare inlägg.
Innehållsförteckning finns på burken och i min blogg, samt erhålls av tillverkaren. Precis som allt man köper i butik.
Sund skepticism är bra! men man måste lära sig att kritiskt granska och undersöka källor, vilket jag gjort och många av de där "läskiga" googlade inläggen är skrivna av sådana som inte vet ett dyft om produkterna, än mindre provat själva…
Som tidigare sagt så fortsätter jag inga diskusioner i denna tråd utan nyfikna kan fråga vidare i PM eller i bloggen. :)
Ljus och värme
~ Se med öppet sinne ~
#154 Nej men nu…: "Har du något som tyder på att det som växer i näringsfattig jord innehåller mindre näring?" Du skriver själv att det växer i näringsfattig jord. Borde det inte innehålla mindre näring då - om jorden gör det?
Ungefär som; "Finns det nåt bevis på att öken innehåller mindre vatten än en myr..?" 
#157 ehehehehehehehe!!!!!
Visst kan man bevisa att en öken innehåller mindre vatten än en myr om den nu gör det. Det är inga som helöst problem.
Förklara nu varför en frukt som växer i näringsfattig jord innehåller mindre näring än en som växer i näringsrik. Och inget larv eller flamsande, kom med något konkret som visar att det är som du säger - du kanske tycker det som du tror är självklart, jag och de flesta andra tycker nog inte det.
Lite kul att du inte förstod tankevurpan i #157. Försök igen, läs inlägget och fundera på hur något växer.
Är det inte lättare att hålla trådarna läsliga genom att hålla sig till ämnet - FitLine näringsdryck?
Vad finns det för regler på forumet?
Det är ju ganska tydligt att detta är OT och man skulle kunna starta en egen tråd huruvida näringsfattig jord ger näringsfattiga grödor eller icke?
I övrigt finns ju en fantastiskt bra artikel här i forumet, om näring i vår mat och varför kosttillskott behövs idag… där kanske debatten kan fortsätta angående grödors näringsinnehåll om inte i skeptikerforumet.
~ Se med öppet sinne ~
#161, Urkraft
- Är det inte lättare att hålla trådarna läsliga genom att hålla sig till ämnet - FitLine näringsdryck?
Kanske du ska ta det med moderatorerna?
- "Det är ju ganska tydligt att detta är OT och man skulle kunna starta en egen tråd huruvida näringsfattig jord ger näringsfattiga grödor eller icke?"
Så argument emot din näringsdryck är OT. Om du inte seriöst kan diskutera kanske du ska göra annat än att… diskutera? (Har du svårt med att någon har något sakligt emot det du tjänar pengar på kanske du ska försöka tänka till lite…)
I övrigt finns ju en fantastiskt bra artikel här i forumet, om näring i vår mat och varför kosttillskott behövs idag… där kanske debatten kan fortsätta angående grödors näringsinnehåll om inte i skeptikerforumet.
Och du tror fortfarande att näringstillskott behövs, och att det beror på att jorden är näringsfattig, och att man därför behöver köpa dina produkter och att man därför inte behöver diskutera om du har rätt eller inte.
Bra, dina WT-kompisar köper säkert allt, men jag är inte där. Vågar och kan du ta en diskussion?
Var jag tydlig med att jag verkligen hatar WT-mammor/pappor som tror de vet massor och säljer via MLM?
Utmana mig gärna.

~ Se med öppet sinne ~
Det här kan jag radio, jag garanterar. Efter studier på universitetsnivå i bl a växtfysiologi så tror jag mig veta vad jag pratar om. Gör du det? förresten, den här grundläggande kunskapen om växter läser man redan på grundskolan. Kanske en kurs i växternas fysiologi inte vore så dumt för din del heller? Då skulle du få lära dig att en växt är beroende av den jord den växter i, på så vis att det jorden innehåller förser växten med nödvändiga vatten/mineral för att bli livskraftig.. Den behöver alltså näring för att leva - precis som du. Och får den för lite näring så blir den inte bara gänglig och tappar motståndskraft mot sjukdomar - den får också ett mindre näringsinnehåll. Du vet, man kan inte få ut mer av en jord än vad den själv innehåller.. Då måste man bl a gödsla och vattna rejält först. Hoppas att du förstår nu då..? 
*Jag har redigerat bort otrevligheter i tidigare inlägg* Eftersom tråden handlar om kosttillskott så tycker jag att den här diskussionen ändå platsar här.*
Tycker inte du behöver redigera Tuvan, den stackars vilsne radion lägger ju ideligen krokben för sig själv. :)
~ Se med öppet sinne ~
- "Hoppas att du förstår nu då..?"
Har du någon fakta som säger att en frukt som växt i näringsfattig jord innehåller mindre näring än en som växt i näringsrik? Jag är klart beredd att ändra mig om du kan visa något.
#155 Hej Chik, ja Urkraft har nog redan svarat på detta. Min dotter och jag har ju börjat dricka denna dryck efter att en vän till mig börjat dricka och när jag fick höra hur pigg hon blivit tom hennes öronskada blivit bättre så blev jag nyfiken…..är ju så nyfiken på allt som kommer.
Jag tycker inte heller om att det är dålig info om produkterna, det är ju synd.
Den är ju dyr att dricka i månaden och även om hela familjen ska dricka, men om man får med fler som dricker så får man ju billigare dryck själv och tillslut kanske du dricker gratis.
Det jag kan säga är att jag fått mer energi, och känner mig piggare. Min dotter tycker inte så mkt om kvällsdrycken så den har ju hon hoppat över. Det är ju synd..men man kan ju inte tvinga ngn.
Man får ju prova en månad och är man inte nöjd får man lämna tillbaka och få pengarna tillbaka också.
Kram Jíle
Min skapare……Radio du lyssnar ju inte ens på någon annan än dig själv…..
Och tar man fram info ang det du frågar om så är inte denna relevant eller av någon annan anledning inte trovärdig….jag har ett gott råd till dig….Ät det du äter och må bra på det!!!!…låt oss andra vilsna stackare göra som vi vill …..och tro vad vi vill! Alla blir vi saliga på vår egen tro!
Och att kalla folk för WT tycker jag är så OT man kan komma! Då har man liksom gjort sitt i debatten!
Sedan kan man tycka vad man vill om försäljnings trix och kosttillskott i allmänhet…..
Och blir de som nu dricker detta friska bara av placebo effekt?…Ja låt dem då bli det och gläds åt placebo effektens mirakel!
Kan Du RADIO… å din sida presentera ordentlig information där man kan klart se att gröda som växt på utarmade jordar fortfarande innehåller samma halter av närings ämnen som de som växt på närinsfattiga jordar?…detta hade varit intressant information för mig iaf!
Eller att vi idag med alla miljögifter runt omkring oss fortfarande inte kräver mer näring i det vi äter för att må bra….
#167Jag kontrar med; har du något bevis för att den innehåller samma näringsvärde? Man behöver bara använda sunt förnuft för att förstå att så inte är fallet, ja det räcker faktiskt med att vara amatörodlare för att förstå det. Mina påståenden grundar sig på vetenskapliga fakta radio, medan jag tror att ditt ifrågasättande grundar sig i allmän frustration - du vill helt enkelt inte förstå det vi skriver. Istället dyker du ner på sånt som eventuellt går att ifrågasätta enbart för att kunna hålla diskussionen igång.
Därför lämnar jag den för den här gången. Ingen idé att öda krut på kråkor..
Jag skriver ett citat som Einstein sa en gång i tiden:
" Den som kräver bevisning av om ett fenomen finns eller om en företeelse fungerar, och inte kräver samma bevisning av att det inte finns eller fungerar, har missat en väsentlig bit".
Ligger mkt i detta.
kram Jile
Särskilt lustigt när bevisningen finns och har funnits och dessutom är så uppenbar att "alla inser utan bevis på papper" men man begär den enkom av jävelskap. Inte gav radio någon information som helst som styrker hans ståndpunkt.
~ Se med öppet sinne ~
Så det finns alltså inget som visar att grödor som växer i näringsfattig jord har ett lägre näringsvärde. Intressant.
Om det ändå skulle vara fallet, behöver man då dricka en näringsdryck för tusentals kronor per år?
Och jag avskyr fortfarande WT som säljer MLM. Den som vill klassa sig som sådan, varsågod. Den som vill tycka att det är okej med MLM, varsågod. Jag har inte påstått att någon här tillhör den kategorin.
#174 hehehehehe Du är inte på riktigt va?
Så det finns alltså inget som visar att grödor som växer i näringsfattig jord har ett lägre näringsvärde. Intressant.
I en riktig diskussion skulle Du snyggt lagt fram Dina stöttepelare för din tes Nu.
Svaret på din fråga är…..Nej man måste inte alls dricka näringsdryck för tusentalskronor per år.
Det finns billigare alternativ….Ett är att inte göra något förrns doktorn påpekar att Dina värden är låga. Vi är ju olika känsliga för "näringsbrist" endel verkar kunna suga ur näring från "luft" beroende på att de har en kropp som klarar att tillgodogöra sig allt den kommer över……och själv omvandla vissa näringsämnen till det de behöver…..ex.Betakaroten till A-vitamin.
Andra har en kropp som pågrund av vissa omständigheter framför allt brister på olika ämnen inte klarar detta…och det gör dem mer känsliga. Eller att man ex inte kan äta en allsidig kost.
Sedan finns det ju olika faser i livet där det finns vetenskapliga bevis för att man behöver tillskott….stress, graviditet, användande av vissa medicner, rökning, åldrande, elit sportande..etc. Att ohämmat äta näringstillskott är inte bra det sliter också på kroppen. Men det finns väl dokumenterad forskning ang generella ökningar av behov vid de olika faserna. Som man lätt kan kolla upp om man är Seriöst intresserad av detta. Ex socialstyrlsens rekomendationer etc
Ett ansvar som var och en får ta ang sin egenhälsa.
Seda är det nog så att man kan tycka vad man vill om folk som säljer saker…..men det hör hemma i den privata sfären och inte i en diskussion.
Att häva ur sig nedsättande saker och sedan säga att motparten äger problemet om den tar åt sig är en ful strategi. Om det inte är menat som ett nedsättande epitet om motparten så kläcker man överhuvutaget inte ur sig det.
Vill återigen slå ett slag för Tuvans innehållsrika och informativa artikel om hur det står till med näringen i vår mat idag och varför våra kroppar inte kan ta upp det lilla som finns etc. Om din doktor larmar då har det gått för långt. Det är inte meningen att vi ska behöva få regelrätta bristsjukdomar pga av bristerna på vår jord, vi måste själva ta ansvar för vår hälsa, helst innan de övergripande symtomen på brister och obalans går över till svårare tillstånd.
Men det är ju upp till var och en vad och hur och om man ens vill göra detta… Och trådstartaren i det här fallet var ju uppenbart intresserad när hon ställde tydliga frågor, riktad till de med erfarenhet.
~ Se med öppet sinne ~
#174 I inlägg #162 och 163 refererar du direkt till "dina WT-kompisar" så visst har du påstått att de tillhör kategorin (att du kallade mig det må Tuvan ha tagit bort).
Varför inte själv lägga fram någon information med källhänvisning här? Tuvan har universitetsutbildning på området och du förkastar hennes kunskaper utan att ge något som styrker dina påståenden, istället slänger du ur dig pubertala påhopp.
Vi andra är intresserade av hälsa och alternativa behandlingar, borde inte då trådarna få bestå av det som forumet heter?
~ Se med öppet sinne ~
- "I en riktig diskussion skulle Du snyggt lagt fram Dina stöttepelare för din tes Nu."
Jag kan inte hitta någon studie som visar att odling i näringsfattig jord ger mindre näring i grödorna. Det jag hittar handlar om förändring över tid, och att det är svårt att göra jämförelser bland annat beroende på att vi i dag har bättre mätmetoder och att det kan skilja mellan sort, mognadsgrad etc.
Däremot så växer det sämre i näringsfattig jord, det är ju därför man gödslar. Att det skulle påverka näringsinnehållet per vikt/volym kan jag dock inte finna något om.
"I augusti 2008 presenterade Livsmedelsverket ett faktaunderlag om näringsförändringar i frukt, grönsaker och spannmålsprodukter över tid. Rapporten visar att det är svårt att bedöma om det skett några faktiska förändringar i näringsinnehåll."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Minskar-naringsinnehallet-i-var-mat/
Enligt Livsmedelsverket finns heller något behov av kosttillskott förutom för barn under två år och till några fler grupper.
"Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/
Det här tycker jag är intressant:
_"Däremot visar flera stora undersökningar att risken för sjukdomar inte minskar när man äter kosttillskott. Man får alltså inte samma effekt när man tar höga doser av kosttillskott med vitaminer och mineraler som innehåller antioxidativa ämnen som när man äter mycket frukt och grönt. Därför kan man inte kompensera en dålig kost med kosttillskott."
_http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/
Mer information finns på de länkade sidorna.
Och som jag sagt, jag är intresserad av vilka källor ni har till påståendet att näringsfattig jord ger mindre näring i den färdiga produkten.
#178 nu pratar vi diskussion Radio…….bra information!
Och som jag sa innan i mitt förra inlägg så kan man generellt förlita sig på de analyser som doktorn gör…för även ett ohämmat ätande av vitaminer är belastande för kroppen och inte bara upp byggande. Detta står tom i de länkar som Radio tagit fram…
Sj har jag fått rekomendationer av min doktor att äta B-vitaminer för att jag äter vegan mat….och det följer jag.
- "Sj har jag fått rekomendationer av min doktor att äta B-vitaminer för att jag äter vegan mat….och det följer jag."
Du tillhör en grupp som bör äta kosttillskott, då ska du givetvis ta det.
Det är dock inte samma sak som att näringsfattig jord ger grödor med sämre näringsinnehåll, eller att vi generellt bör ta kosttillskott. Mina länkar visade till och med på att vi _inte_ bör göra det.
….undrar hur det är med näringsinnehållet i grönsaker o frukt som plockats innan de mognar….eller som växt upp i växt hus bara???
#181 Får de inte mogna i solen så blir det mindre näring… sen finns det ju olika vägar att hålla frukten "fräsch" under frakt över jordklotet, samt sedan för att få igång en fejkad mognadsprocess igen.
Lägg till utarmade jordar och miljögifter, samt onaturlig gödsling mm.
~ Se med öppet sinne ~
- "undrar hur det är med näringsinnehållet i grönsaker o frukt som plockats innan de mognar….eller som växt upp i växt hus bara???"
Kolla hos SLU. Hur är det med GMO? Och med mikrad mat? Antar att båda dessa varianter ger mer näring än kokt och traditionellt odlat, under förutsättning att man mikrar korrekt och ger rätt egenskaper till grödorna.
- "Får de inte mogna i solen så blir det mindre näring… sen finns det ju olika vägar att hålla frukten "fräsch" under frakt över jordklotet, samt sedan för att få igång en fejkad mognadsprocess igen."
Mm, så verkar det ju vara.
- "Lägg till utarmade jordar och miljögifter, samt onaturlig gödsling mm."
Miljögifter är inte bra, det är vi ense om, men det där med utarmade jordar, jag vill fortfarande ha någon referens på att det verkligen ger ett sämre näringsvärde. Jag säger inte att du har fel, bara att jag vill se en schyst källa.
Där är jag med i resonemanget Radio……det skulle vara roligt att se en oberoende forskning ang detta….inte någon som "tillskotts producenter" gjort eller beställt…….
Logiskt borde det ju vara så…men stämmer logiken och sanningen ihop med varandra?
Och kanske är det så att det finns fler näringsämnen eller ämnen som gör att kroppen lättare tar upp näringsämnen i naturlig form…..än i syntetisk form….om Livsmedelsverkets slutsats stämmer…att
man inte kan se någon minskning av sjukdoms tillstånd med tillskott…vilket man däremot träffar på när man äter en kost som innehåller frukt o grönt i större mängder.
Ofta säljs ju kosttillskott med argumentet att i "långtborti stan" där befolkningen äter detta så förekommer inte……
Men då isolerar man ett ämne och tar inte hänsyn till denna urbefolknings sätt att leva i övrigt etc…utan säljer just detta ämne som livets frälsare….snor dyrt! Och exklusivt…..men finns i butik nära dig!
Så nu för vi ett resonemang……som är intressant!
Jag är inte ute efter att vinna poäng med att slänga studier fram och tillbaka, som bekant så blir det ofta så i dessa diskussioner eftersom man ofta kan hitta "bevis" för helt skilda ståndpunkter.
Om den ena parten t.ex. blint följer livsmedelsverk och läkemedelsverk med tillhörande skolmedicin så ger jag inte mycket för vidare diskussion heller… ;)
Jag lär mig saker under utbildningar och via böcker mm men sitter inte och katalogiserar all forskning som är underlag allt jag lär mig - jag "vet" och det räcker för mig. Jag har varken tid (lär mig hellre mer själv) eller behov av att "övertyga" andra som inte vill se utanför sin vy, men kan inte låta bli att avlägga lite tid för att samla mer info - till dem som är intresserade. ;)
~ Se med öppet sinne ~
Här är lite om vad som händer när man mikrovågar mat. Creepy hur mikrovågor (även från mobiltelefon) påverkar proteiner, även de i vår egen kropp.
Hittar mer intressant men jag lyckas fortfarande inte med "copy-paste" på iFokus…
Jag har inte tid att leta själv just nu men på dessa platser kan ni antagligen kika och man verkar kunna ställa frågor (be om underlag):
~ Se med öppet sinne ~
Hej!
Har mailat till fitlines näringsexperter och bett om att få rapporter på bevisad effekt av preparaten eftersom det inte finns på hemsidan men har inte fått något svar alls ifrån dom. Kan du skicka den forskningen du har Urkraft?
Hej tester, man får tydligen inte lägga upp sjävla tudierna på hemsidan men man får gå ut med effekterna om de är bevisade, märkligt tycker jag med men har kikat på andra företags hemsidor och de gör lika, t.ex. på kända hudvårdsprodukter mm. Finns väl någon mening med det med…
Jag vet inte hur jag får använda studierna (står på dem att d eär för internt bruk) men har dem utskrivna för dem som är intresserade att läsa. Vet att de omorganiserat och nyanställt hos svenska företaget, men du kanske kontaktade Tyskland? Annars kan du ringa och be om att få prata med VDn Gabriel Callert.
Annars ska jag kontakta dem själv och se om jag får skicka vidare.
~ Se med öppet sinne ~
- "Om den ena parten t.ex. blint följer livsmedelsverk och läkemedelsverk med tillhörande skolmedicin så ger jag inte mycket för vidare diskussion heller… ;)"
Jag följer inte "blint" vad någon säger, jag ber ju dig att visa på andra studier, just för att ha något mer att titta på.
Vad är det du i informationen från Livsmedelsverket du inte anser stämmer? Vad kan du visa som säger emot deras uppgifter om näringstillskott tex?
- "Creepy hur mikrovågor (även från mobiltelefon) påverkar proteiner, även de i vår egen kropp."
Då ska du se hur det är när man grillar, steker eller kokar mat… :-)
#189 Har inte tid för en hel sådan debatt men våra "verk" har ju ofta bevisats ha gått efter felaktig och ensidig forskning de med samt att det finns starka (ekonomiska) krafter även bakom dem.
Livsmedelsverket tillåter ju även många tillsatser som är skadliga, även om de talar om "små mängder"… de finns ju i allt så vad blir den samlade effekten, eller när man lägger i 5 olika sötningsmedel i en halstablett för att hålla gränsvärdena för varje ämne?
Hehe det blev ju en kul liknelse med grill/kokning, vore inte så kul att hoppa i kokande vatten såklart men mobiltelefonen har man ju alldeles för mycket mot skallen!
All upphettning av mat (över ett visst gradantal, 30-40?) minskar också näringsinnehållet så det är mycket som påverkar, så även våra individuella behov och stressbelastning mm.
~ Se med öppet sinne ~
- "Har inte tid för en hel sådan debatt men våra "verk" har ju ofta bevisats ha gått efter felaktig och ensidig forskning de med samt att det finns starka (ekonomiska) krafter även bakom dem."
Du har bara tid att påstå, inte att visa på vad du menar?
#191 Nej jag har inte tid att utbilda dig, jag har gett dig några länkar att följa om du är intresserad. Jag svarade i denna tråd utefter ts önskemål, jag har inget utav att munhuggas med dig.
~ Se med öppet sinne ~
Okej, du hade inga belägg. Tack.
#193 Varför inte skaffa dig lite bildning själv, då kanske du även skulle kunna skapa dig en vänligare attityd och en gnutta ödmjukhet?
Vad har jag ut av att säga upp mig från arbete för att lära dig allt jag lärt mig under min livstid, högskoleutbildning med mera? Nej jag har gett dig ett par länkar att utgå ifrån så bilda dig är ett arbete du själv får utföra. Det skulle göra dig gott.
~ Se med öppet sinne ~
Jag har som sagt redan förstått att du inte hade några belägg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilket tjatter…!
Jag dricker själv fitline och måste säga att jag har vart skeptisk till både produkten och själva sälj idén runt fitline. Men efter att ha använt produkten i snart 3 månader så känner jag att jag blivit mycket bättre i min kropp och är betydligt mycket piggare än förrut. Har kronisk värk och trötthet har haft det nu i 8 år, på mej hjälper det och det är huvudsaken!
Finns otrolig många bra och glädjande och possitiva effekter av fitline som jag hört av andra som använder det, och jag ska tillägga att jag trodde inte på detta med Fitline och var väldigt skeptisk innan. Men jag får ge mej,
Fitline hjälper mej iallafall!
punkt.
#196 Visst är det underbart när man hittar något som fungerar för en!

Jag har druckit FirLine i över ett år och har blivit mycket piggare efter en jobbig sjukdomsperiod.
Först fick jag gå igenom en akut bypasoperation.
De första månaderna efteråt mådde jag bra, sedan började det.
Det värsta var att ingen trodde att jag mådde dåligt, jag var inne på sjukhuset hela tiden och sa att jag inte kände mig bra men de trodde mig inte utan trodde det var psykist efter hjärtoperationen.
Till slut såg de att jag hade 2 blodproppar i lungorna efter det fick jag hjärtsvikt. Innan julen 2009 hamnade jag på intensiven med diagnosen astma.
Då satte de in en cortison kur vilket gjorde tt det vände.
I Januari 2010 var jag med på ett möte om FitLine jag hade inget
förtroende för sådana drycker men jag testade och det är jag mycket glad för.
Jag skulle vara med i ett forskningsprojekt men min läkare sa att mina värden var för bra nu. Så jag fick inte vara med.
Nu kan jag träna 100% igen, arobic etc, hjärnan hänger med också, jag tror FitLine har hjälpt mig på vägen.
Jag har ett jätteintresse av denna produkt försöker få
information om vad det beror på att det hjälper så många personer med olika sjukdomar så fort.
Jag tror jag börjar få koll på vad de har patent på.
Hej hur påverkar fitline utbrändhet och öron ljud är det någon som vet?
Vad roligt ankiankan och Ninni att ni fått så stor positiv respons av denna dryck. jag har ju själv hållt upp pga av att jag tyckte jag ej hade råd just nu, men jag saknar ju drycken och märker att jag börjar bli tröttare igen utan den.
#199 har mailat dig…men jag har en person som även åker runt och pratar fitline för hon vart bra i sin tinnitus som hon hade och det var snudd på att hon skulle bli döv. Hon ville att jag skulle testa denna dryck för hon hade bara positivt och säga om den.
Jag har även kontakt med en kvinna som blev helt av med sin tinnitus efter två månaders FitLineanvändning. Min finns kvar men är på en mycket lägra ljudnivå. ;)
Instämmer, det är bara så roligt att använda de här produkterna och numera att även jobba med dem… jag ser nära och bekantam.fl. må så mycket bättre hela tiden… kan man ha bättre jobb?? :) Jag jobbar även med hälsa i min "primära" verksamhet men det går inte i närheten av så snabbt i den. :)
~ Se med öppet sinne ~
Vad är det som det heter nu igen… Placebo effekten?
Det spelar ingen roll om det är så att det fungerar för vissa. Det betyder snarare att den som dricker den och mår bättre har slarvat som f*n med sin kost, och glömt något.
Att den ska innehålla nanoteknik är trams. Vi har knappt nuddat den delen i forskningsvärlden och det finns INGA produkter ute som använder sig av nanoteknik.
Sen att jag tycker Urkraft beter sig otroligt drygt mot andra som är skeptiska och vill ha svar på frågor som hon inte svarar på är en annan fråga.
Det finns många förklararingar till varför saker och ting fungerar som dom gör och vilka effekter dom har. En är hormoner.
En annan som är relaterad till Placebo effekten är det att om du tror att du ska må bättre, så kommer du må bättre, och om du mår bättre(Alltså är glad, och mindre orolig) så blir du mindre sjuk, och mer pigg. Det är simpelt. Glada människor är friska sådana. Dom som stressar och oroar sig och dyl. har lättare att bli sjuka. Det är bara logiskt.
Jag håller med tidigare talesmän om att en varierad och bra kost är det man behöver. Te.x. äter du ägg, dricker mjölk och äter en frukt och är ute och går har du alla vitaminer och istortsätt alla mineraler du behöver.
Det är otroligt lätt att sköta sin kropp. Den sköter nästan sig själv.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Uj, uj vilken tråd. Härligt att denna näringsdryck verkar fungera. Är dock lite nyfiken på om någon är insatt i detta med nanoteknik, och om det är helt ofarligt?
"Att den ska innehålla nanoteknik är trams. Vi har knappt nuddat den delen i forskningsvärlden och det finns INGA produkter ute som använder sig av nanoteknik."
Dom blandar ihop friskt, det finns saker som innehåller nanopartiklar, det likställer en del okunniga med nanoteknik, vilket givetvis en del företag nappar på :-)
Det är lite som att sälja stereoanläggningar till en del, fina ord och massor watt så är affären klar. Säljaren går tillbaka till kontoret där de asgarvar åt hur det köpande miffot inte bara trodde på allt säljaren sa, utan även höll med och lekte kunnig om påhittade saker. Skitkul om man är lagd åt det hållet. Själv tycker jag mest synd om de stackars okunniga som tror på allt någon säger till dem. Sorgligt, men så är det för de som suttit och sniffat vid cykelstället när de övriga haft lektion.
"Är dock lite nyfiken på om någon är insatt i detta med nanoteknik, och om det är helt ofarligt?"
Det är antagligen skitfarligt att tillföra kroppen så små partiklar att de kan ta sig in precis överallt. Dessutom gäller inte vanliga LD50-studier när man utökar kontaktytan så drastiskt som man gör med nanopartiklar.
OCH, det ÄR INTE sådan nanoteknik som man kan tänkas använda inom tex cancerbehandling om några år. Långt ifrån.
Hej
Super bra produkter
Företag som funnits länge
Gå in här och läs på deras sida:)
Jag är super nöjd
Länken borttagen pga reklam (mvh moderatorn)
Kommer inte ånga dig.
Dom har även 30 dag åger även om du provat nästan hela paketet.
Pengarna tillbaka:)))
Lycka till// Fizac
OBS!
kommentar borttagen…det inläggets föfattare syftade på är åtgärdat…resten behöver inte vara med!
mvh moderatorn/Ians
#204……
"Sorgligt, men så är det för de som suttit och sniffat vid cykelstället när de övriga haft lektion."
Radio jag varnar dig för den typen av kommentarer! Har du fakta att komma med ok men inte nedsättande epitet till dem som skriver här TACK!
Helt ärligt är det här bara en enda stor reklamtråd för Fitline. Det var därför den skapades. Det känns väldigt tråkigt att sådana trådar ens skapas, finns inte så mycket att disskutera i en reklamtråd om man inte får disskutera enligt trådskaparen heller.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Detta är en sajt för Alternativ behandling och man kan gärna berätta om något som fungerar för en själv…då blir det ju gärna lite halleluja stämning över inläggen o det kan ses som reklam…visst!
Hade ju varit kul med någon som prövat Fitline …men inte var riktigt nöjd!
är själv lite fundersam över nano stuket i produkterna…att vissa komponenter lättare går igenom cellernas barriärer det är jag med på och det det har man vetat läge så det torde inte vara något nytt forskningrön av revolutionerande art precis.
Men det tråden främst handlar om är att människor mår bättre. För riktigt så enkelt som att man äter någon frukt, lite ägg och går en promenix är det inte att nå en signifikant förbättring i sitt almäntillstånd om man har ordentliga problem.
Dessutom tyder mycket forskning idag på att många sk diagnoser ADHD, Autism etc är brist i närings upptag hos individen….ser med spänning fram mot mer forskning i ämnet…nutrition och ohälsa.
Inget som man kan dissa rakt av……även om det i vissa led tycks som en utopi att det kan vara en del av förklaringen….men skulle man hamna dä tillslut iaf…så är det ju fantastiskt tänk vad många liv som kan få en helt annan kvalite.
Och vilken ekonomisk visnt för samhället i stort om man kan hålla personer med diagnoser symtom fria med ordentlig nurtition. Inget att grina illa över!
#210 Saker och ting kan mycket väl vara en placebo effekt. Jag har fortfarande inte läst om några studier, eller liknande.
Nano betyder väldigt liten, och är någonting som missbrukas kraftigt inom denna branch för att folk tror att det är någonting modernt och bra. Det finns ingen form av nanoteknik i den här drycken. Vad skulle den göra där?
Denna dryck verkar innehålla det man ska få i sig. Det du får i dig om du äter ordentligt. Väldigt enkelt. Och ja, många av dagens sjukdomar är just bristsjukdomar, eftersom MÄNNISKOR INTE ÄTER ORDENTLIGT nuförtiden.
Dessutom finns det inte en chans att det skulle kosta så mycket pengar för att få fram en dryck som innehåller det den gör. Någon tjänar massor med pengar på människor som kunde få samma produkt billigare eller genom att blanda andra.
Att så många inte vet vad Nano är skrämmer mig, det lärde jag mig i 9an, tillsammans med alla mina andra skolkamrater. Det är ett storleksmått.
-Stephen Hawking
ok människor äter inte ordentligt nu förtiden…detta är ett ofta använt argument för att man inte skall ta kosttillskott.
Och visst jag köper det till viss del…om man åt det man skulle så hade de flesta säkert haft bättre nutrition.
MEN sedan har vi vissa orsaker till att människor inte får i sig det de skall ex att man har ett högre behov av vissa näringsämnen som inte går att tillgodogöra med den kost man äter…för man skulle inte orka äta så mycket.
Dessa behov kan uppstå om vi tex utsätts för miljöpåverkan av negativ art…utsläpp från bilar, fabriker etc
Stress ökar behovet av vissa näringsämnen för att skydda kroppen mot nedbrytande effekter av detta.
ökad ålder är en indikation på att man ökat behov av näringsämnen. Dels för att man har sämre upptagningsförmåga ….Och dels i form av att man i många fall inte har bra tänder att tugga alla dessa grönsaker och frukt med.
Sedan bör man räkna bort ett viss näringsbortfall i det faktum att vi inte närproducerar det vi äter utan plockar frukt och grönsaker innan de nått sin mognad i sin naturliga miljö.
Vilket gör att man som jag skrev innan behöver öka på portionerna om man skall få i sig det man behöver, i flera fall mång dubbelt. För att man har ett mång dubbelt behov och dessutom innehåller inte det man äter alltid det,
det borde göra…då kommer man in i en annan fälla…att med i flera fall mång dubbelt större portioner följer ett mång dubbelt kalori intag….
Men visst håller jag med om att vissa kost tillskott är oförtjänt dyra….
Sen beror det ju på vad man vill lägga ner på sin hälsa?
Många röker tex det kostar 50kr ca /dag oftast. 50X30= 1500kr i ren ohälsa…lägger man ner samma summa på sin hälsa….so what? Det skadar ingen och förhoppningsvis gör det att personen kan fungera bättre och belasta samhället mindre….både ekonomiskt och rent sjukvårdsmässigt….
Något att tänka på kanske..
kommentaren borttagen av moderatorn….pga OT innehåll av kränkade natur.
#212 Det är väl snarare så att det används som argument för att äta kosttillskott. Du behöver inte äta mycket för att fylla din dagliga "kvot". Du äter 3 mål mat om dagen. Det räcker gott och väl.
Som jag sagt förut, mjölk innehåller nästan alla näringsämnen man behöver.
Dessutom ska man inte räkna näringintag i kalorier, det är inte så enkelt som att det är kalorier in och kalorier ut. Vissa människor bränner mer, tar upp annourlunda och går upp olika i vikt. Jag har en kompis som väger 55, han äter mer än mig, och mer onyttigt men fortfarande är han smalare, alltså en helt annan typ av förbränning(och av andra saker)
Du ska inte öka portionerna, bara ge fan i att äta häften potatis eller någon annan riktigt värdelös råvara.
Rökning har inget med saken att göra, om folk vill förstöra sina kroppar, låt dom göra det bäst dom vill, om folk vill dö, så tar dom självmord, det är deras egna val, och ingen ska kunna säga att dom inte får eller kan göra så.
Många äter potatis och ris och pasta till middag, nästan varje måltid. Det är inte nyttigt alls.
-Stephen Hawking
Nu förstår jag inte riktigt..du menar på fullaste allvar att människor får talivet av sig med tobak…om de vill det är deras ansvar…
- Rökning har inget med saken att göra, om folk vill förstöra sina kroppar, låt dom göra det bäst dom vill, om folk vill dö, så tar dom självmord, det är deras egna val, och ingen ska kunna säga att dom inte får eller kan göra så.
Våra skattepengar då som betalar sjukvården för dessa människor?
De dör inte snällt och stilla vid vägkanten…utan kräver ganska avancerad vård innan de slänger in handduken!
Om jag däremot äter kost tillskott vilket jag gör…..dock inte nämnda kosttillskott…så får man och bör man ondgöra sig över det.…hm 
hur tänker Du då?
#215 Du är på detta forum, under denna tråd, för du känner att du vill dela med dig och ta del av olika uppfattningar kring alternativa behandlingar. Alltså, du är här av eget val. Människor har rätt att leva det liv som dom vill leva, och bör göra det som dom vill göra, annars så har ju du mer innehåll i ditt liv än vad dom har, vilket inte skulle vara rätt alls.
Hockeyspelare drar på sig massvis med skador, ska man sluta med det då med? Hästsporten är te.x. en av dom sporter med flest skador, ska man sluta rida då med?
Du kan inte kräva att någon ska sluta med det dom gör för att du själv tycker att det är en dum ide.
DU har ingen som helst rätt att säga åt någon över huvudtaget vad dom ska göra med sina liv.
Det här är ett disskutionsforum, och därmed så disskuterar man olika saker. Vilket är precis det jag gör, disskuterar var runt kosttillskott behövs, eller om det är så att man kan klara sig bra utan det och lägga om kosten istället.
Det är två skilda saker, och om du ska disskutera med andra måste du kunna skilja på vad som kan vara det nyttigaste, och det som folk väljer att göra. Det ena är nämligen inte beroende alls av det andra.
-Stephen Hawking
Nej jag har ingen rätt att säga till folk vad de skall göra med sina liv…där är vi fullständigt överens..
Vad jag ville lyfta fram var att människor i den bästa av världar kan få i sig det de behöver men att vi inte alla lever i den världen!
Av olika orsaker..
Jag ville också bara belysa att kostnaden för vitamin tillskott inte är så astronomiska sett i ljuset av vad man kan lägga ner på ohälsa. Och det faktum att man kanske inte skall se så lätt på rökningens verkningar samhällsekonomiskt.
Själv röker jag inte..men har gjort….och är inte för alla dessa förbud ang rökning…men inser att vi alla betalar för att endel röker så enkelt är det!
Hepp. Det är ganska tydligt att man måste ha en viss åsikt för att skriva här.
#217 Den här världen är så långt i från bra som man kan komma. Folk bryr sig inte och är oallmänbildade och vill hellre få reda på vad som går på tv ikväll än vad som te.x. pågår i den vetenskapliga världen.
Det finns alltså dom som bryr sig om vad dom äter, och dom som inte gör det. Sen finns det dom som bryr sig om vad dom äter men inte orkar ta reda på allt om näringslära utan lyssna på någons blogg istället. Det är absurt att blogginlägg kan ha samma värde som en två årig vetenskaplig studie.
Vitaminer är vitaminer. Dom ska kosta exakt lika mycket, gör dom inte det är det någon som tjänar pengar på det eller har dragit igång någon form av ekologiskt sätt att ta tillvara på dom eller liknande.
Fitline säljs inte i butikerna, det är egentligen allt man behöver säga om produkten för att den ska få en dåligstämpel, för, med all ära, så vill dom ut i butikerna. Oavsätt ideologi. Och tydligen får dom inte göra det.
Jag ser lätt på alla saker, för alla är människor, alla tycker olika och är olika. Bilar dödar fortfarande mer människor än många saker, men vi slutar ju inte åka bil för det heller.
Rent samhällsekonomiskt är ju en produkt som FitLine rena rånet. Och någon sitter och drar in massivt med pengar på det.
-Stephen Hawking
Trots allt så betalar ju den som äter kosttillskott sina egna kosttillskott. Och vad man gör med sina skattade pengar borde väll vara vars och ens ensak.
Exakt lika mycket som det är vars och ens ensak om man röker eller inte 
Jag vill också påpeka att det finns människor som mycket väl vet vad de skall äta för att få i sig allt men som av olika anledningar inte kan äta detta…dels i tillräcklig mängd och överhuvudtaget pga olika orsaker överkänslighet, tandhälsa, sväljsvårigheter, problem med koncistens på livsmedlet, smak etc etc….då är det ett alldeles ypperligt sätt för dessa människor att få i sig näringen via kosttillskott…när de nu finns!
Detta har inget med varken intelligens eller nonchalans att göra, i alla fall….som man lätt kan tolka att endel vill påpeka.
Sedan kan jag hålla med om att man inte skall lyssna på Alla förstå sig påare och hålla allt man läser på iternet för sant…..många gånger är det rena spekulationer.
Nej man måste inte ha samma åsikter alls. Men att påpeka att min intelligenskvot skulle vara mindre än din…och att vi skall jämföra högskole prov…är varken relevant eller har med ämnet att göra. DÄRFÖR tas sådana kommentarer bort!
Har du saker som hör till ämnet, utan kränkande epitet till motståndarna, att tillföra diskussionen får de stå kvar. 
"Trots allt så betalar ju den som äter kosttillskott sina egna kosttillskott. Och vad man gör med sina skattade pengar borde väll vara vars och ens ensak."
Absolut, men det innebär inte att det är okej att ljuga och luras.
"Exakt lika mycket som det är vars och ens ensak om man röker eller inte
"
Visst, och om tobaksbolagen ljuger så tycker jag lika illa om det.
"Jag vill också påpeka att det finns människor som mycket väl vet vad de skall äta för att få i sig allt men som av olika anledningar inte kan äta detta…dels i tillräcklig mängd och överhuvudtaget pga olika orsaker överkänslighet, tandhälsa, sväljsvårigheter, problem med koncistens på livsmedlet, smak etc etc….då är det ett alldeles ypperligt sätt för dessa människor att få i sig näringen via kosttillskott…när de nu finns!"
Visst är det så, några få behöver näringstillskott, så det kan man säga. Förhoppningsvis känner dessa till att det finns precis lika bra andra tillskott, för en bråkdel av kostnaden.
"Detta har inget med varken intelligens eller nonchalans att göra, i alla fall….som man lätt kan tolka att endel vill påpeka."
Om man nappar på ett MLM-koncept som detta, så anser jag nog att man måste vara svagbegåvad på precis samma sätt som en som tror på nigeriabrev.
"Sedan kan jag hålla med om att man inte skall lyssna på Alla förstå sig påare och hålla allt man läser på iternet för sant…..många gånger är det rena spekulationer."
Man kan ju faktiskt fundera lite själv om man vill. Titta på affärsupplägget och på de påståenden som finns, låter det vettigt?
Ser det som tragiskt och samtidigt skrattretande, den okunskap som "motståndarna" (förstår faktiskt inte "kriget" i det hela, en normal diskussion hade varit på sin plats) hela tiden uppvisar - noll kunskap i ämnet… utan drar flertalet förutfattade meningar som dessutom oftast läggs fram på ett otrevligt icke konstruktivt vis.
Att anklaga de positivt inställda för att "bara vara ute efter att sälja" är ju smart eftersom ALLA användare får en liten slant för nedlagt arbete (precis som vid alla jobb/försäljning)… Jag "säljer" för att jag och flera i min närhet fick så fantastiska resultat och det passar dessutom perfekt in i min "standardverksamhet", det jag har mångårig utbildning på. Jag till skillnad ifrån otrevliga element härinne lever för att hjälpa andra människor att må bättre, kan informera om att det är knappast något jag varken blivit eller kommer bli rik på, mycket gör jag helt gratis dessutom.
Tycker knappast att det är värre att sprida information om och sälja en produkt jag själv och hela min familj använder, som jag ser öka hälsa och välmående hos i princip alla som provar - jämfört med en säljare på t.ex. Hälsokostbutik som får tim- eller månadslön för att sälja produkter hon sannolikt ej provat eller har närmare erfarenhet av. Reklamen görs generellt dessutom av betalda skådespelare.
Ett till löjligt "motståndarargument" är detta dravel om priset och jag har inte någonstans i denna tråd fått svar på vad man jämför med. Jämför man bara med innehåll och kvalitet är det fortfarande billigare än de mest kända märkena på marknaden. De är också ett av de få märkena som håller GMP-standard. 28 kr per dag… det är inte mer än folk lägger på en flaskdricka, kaffe på stan mm
Kan kännas mycket om man inte har intresse för kosttillskott eller inte har ekonomin, visst, men det är inte dyrt på något vis.
~ Se med öppet sinne ~
Jösses, jag började svara, men la ner. Visst, tro på skiten, låt dom blåsa dig. Gör det.
Nu börjar denna tråden bli lite väl lång…och det mesta som finns att säga är väl sagt . Så vi stänger den…..
De som önskar diskutera kosttillskott kan öppna en ny tråd om detta