Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 5703 ggr
[GunillaR]
0

Alger

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För ca tio år sedan så var det väldigt poplärt med att käka alger. Jag kommer ihåg att jag beställde från ett företag här i Sverige (ska inte göra reklam) och man skulle käka flera tabletter om dagen. Spirulina tror jag var det aktiva ämnet.

Numera ser man inte så mycket om detta, eller så är jag blind. Eller så kommer det nya rön om något som man inte kan leva utan och så köper folk som galningar.

Hur är det med algerna nuförtiden? Är de nödvändiga?

MaMaMade
0

De lär väl ska innehålla en del mineraler, el yrar jag nu? Kanske de är bra om man har mineralbrist o svårt att ta upp mineraler. Får nog allt googla lite på det!

De verkar ju å ena sidan innehålla en hel del nyttigt. Å andra sidan producerar de själva mer el mindre gift. Dessutom silar ju alger vattnet de växer i hela tiden o är då vattnet hälsovådligt…

Nöjer mig med att konstatera att "lagom är bäst". Flört

Tuva-Lena
0

Precis som Mama skriver så är det mineralerna man vill komma åt i algerna. Jag köpte en hel hink till min häst för ca 10 år sen också, när han hade problem med hälta. Sedan finns det ett otal olika algarter, som t ex blågröna alger bör man ju undvika, men det finns alltså även dom som är nyttiga för oss människor - vi kommer ju ursprungligen ifrån havet vet ja. Numera marknadsför man krill för dess höga innehåll av Omega 3 - supernyttigt, så man undrar vad som kommer härnäst..?

Nej en väl balansera kost i övrigt är nog melodin - såvida man inte har brister som behöver täckas upp, då föredrar jag nog det "naturliga" mineralet ändå.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
0

Det nya är Brännässlor i pulver form…innehåller Allt du behöver enligt vurmarna…

Skogens Alger kallas de för…

http://www.ecoop.se/contents/sv/d23.html

En länk med bra info om brännässlans fördelar…..ingen connection i övrigt med den som skrivit eller speciellt märke på dessa nässlor.

Men bra info som sagt.

Socktrollet
0

Brännässlor är bra, och jag undrar om de inte också var den stora trenden före spirulina-algerna… precis som annat mode går visst hälsokost i återkommande vågor. :D

Jag tror att algerna försvann i och med att man hittade mer och mer miljögifter i dem, och man blev tvungen att både framställa, sälja och köpa med större kunskap och eftertanke.

När det gäller hypade produkter genom tiderna så tänker jag att det kanske inte är bara PR och trendighet.
Våra behov borde växla på ett ganska kollektivt sätt, i takt med samhällsförändringar i övrigt.  Just nu, till skillnad mot på säg 60-talet, har nästan alla D-vitaminbrist. Alltså är D-vitamin-hypen nödvändig just nu, men förhoppningsvis inte för alltid.

[GunillaR]
0

Jag känner ju en viss tvekan inför algerna pga miljögifterna. Så det beror säkert på var de kommer ifrån.

Och jag tror också att detta är olika trender som kommer och går. Försäljningsknep kan man tänka………….

Sen tror jag att om man äter en "allmännyttig" kost med fet fisk, frukt och grönsaker och mat som innehåller sådant som man behöver, så kanske man inte behöver kosttillskott.

Men till vintern kanske man ändå ska käka lite extra C-vitamin och absolut inte glömma de viktiga D-vitaminerna som man inte får naturligt i vintermörkret. Eller är detta också en trend??? Förvånad

Ians
0

#5….Troligen inte med tanke på vart vi bor…OCH att vi kan vistas mindre och mindre i solen när den väl är här!

Tyvärr så håller EU på med förbud mot teraputisk doser av vitaminer…så det kommer att bli ordentligt kostsamt framöver att ta D-vitamin i de doser som krävs…

Läkemedels industrin har lyckats lobba sina varor till politiker nivå…så de är riktigt säkra på att vi behöver deras tjänster framöver!

Helt sjukt!

De vill även förbjuda örtpreparat….undra om de kan utrrota brännässlor också ObestämdSkrattande…..Di lär få nobelpris isf!

Märlan
0

Jag har kört lite Chlorella kurer (tablettform). Dom anses vara som vitamin och mineraltillskott och algerna odlas tydligen i stora tankar för att undgå miljögifter. De ska ha en förmåga att binda tungmetaller till sig och sedan föra ut skiten ur kroppen. Ett eget exempel är min mamma som hade hela munnen full av amalgam, rökte och åt mediciner. Jag gav henne en burk och efter en veckas användning började hon lukta avföring. Algen band alltså skiten i kroppen och körde ut den via kroppens största utrensningsorgan…huden.

Tråkigt nog slutade hon bara för det.

Socktrollet
0

D-vitamin finns naturligt i feta mejeriprodukter från kor som gått på skogen, och i fet fisk… det förstnämnda existerar inte att köpa längre, och det senare bör undvikas p g a miljögifter. Tillskott är därför en bra sak i vår tid.

Nu har ju t o m den svenska sjukvården kommit på det, så just d-vitamin kommer vi nog att kunna få utan problem.

Resten gör mig så rädd så jag knappt törs tänka på det…

MaMaMade
0

Vilken tur att Guben o Sonen börjat dricka mjölk från ladugården då! Glad

[GunillaR]
0

Ja detta med EU:s överstatlighet - det stinker!! Skrikandes

Det paradoxala med detta är att alkohol och tobak fortfarande är tillåtet, dessa droger som dödar! Men nu spårade jag visst ur, men det är lätt gjort.

Volito
0

Spirulina och clorella säljs på massor av hälsokost butiker i pulver och tablett form. Praktiskt alla alger innehåller nästan alla vitaminer och mineraler vad man behöver samt clorella är så rik på clorofyll att har en starkt utrensande förmågan. De äts mycket av människor som vill vara friska, vegetarianer, veganer, rawätare osv.

Jag själv dagligen dricker en grön smothsee som är bra för hälsan, magen och saltsyrareglerande på köpet: 1/2 banan, 1 apelsin, 50-70g spenat, 1 t/s spirulina, 1glas vatten - allt bländas- mums!

JereMina
0

Jag känner ju en viss tvekan inför algerna pga miljögifterna. Så det beror säkert på var de kommer ifrån.

Gilla det är ju just som du skriver som det talas så mycket om nu att algerna innehåller mycket miljögifter *hm*

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12…pröva nässel pulver då…det käkar jag…..innehåller allt man behöver o växer i skogen!

På det gör man samma drink som i inlägg #11….men jag tar en msk nässlor

[GunillaR]
0

Det som är lite kruxigt i det hela är att man inte vet hur mycket naturen är påverkad vare sig på land eller i hav, men haven ligger nog sämst till eftersom väldigt mycket rinner ut i hav och sjöar.

Kärnkraftverk som exploderar och annat skröffs…………

radio
0

"Sedan finns det ett otal olika algarter, som t ex blågröna alger bör man ju undvika"

Tyckte det var lite kul. Trodde faktiskt att alla visste att det inte ens är alger.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/