nervositet/stress
Finns det någonting som hjälper mot nervositet/stress?
Blir helt blockerad när jag ska spela på en konsert, hjärtat slår snabbare, händerna funkar inte osv osv.
Vet att man kan ta tabletter mot högt blodtryck, men rekomenderar ni verkligen detta?
Tacksam för svar!
Springa en runda innan för att få ut energi? (a)
haha, jag kan inte springa precis innan i mina konsertkläder + att jag måste värma upp då. Andra tips?
Skrika. När jag är arg och stressad bruka jag skrika högt och allt vad jag kan. Men det gör ont i halsen och blir ibland lite hes och det är inte så bra om du ska sjunga. Men kan du hoppa i kläderna? Då kan du stå och hoppa en stund xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har du provat Bach blomdroppar, rescue remedy? Suveränt!
Även homeopatiskt aconitum lär vara bra, men det har jag inte provat själv.
#3 Jag sjunger inte utan spelar piano, skrika är inte bästa grejen att göra när man ska spela någonstans 
# Nej det har jag inte, ska titta på det, tack!
samt andningsövningar á la mindfulness, kan vara till god hjälp!
#4 Glömde, ger de några negativa effekter också? Jag måste ju kunna koncentrera mig när jag spelar också, så att man inte blir jättetrött eller så.
det är lugnt, inga som helst bieffekter!
#8Perfekt! Går det att införskaffa på vanliga hälsoaffärer? Hur lång tid innan man ska köra är det lämpligt att ta dropparna?
Det kan finnas på vanliga hälsokostaffär….
Man kan ta första dosen ett tag innan eller så fort man börjar känna sig nervös. Sedan kan man upprepa t.ex. var tionde minut.
Kom på att det finns en specialblandning också, Exam heter den, där man lagt till Larch, som just är bra vid uppträdanden eller när man måste synas eller prestera.
Hittar ni inte på hälsokost eller hos terapeut kan man beställa hos Aromacreative.
#10 Okej! var innte på aromacreative och tittade, skulle du orka länka till den produkt du tror skulle passa mig bäst? Finns så många olika sorter att välja på! 
Jag har också hört att Bach blomdroppar skall vara bra mot det du frågar om…för man vill ju som sagt inte bli alldeles utslagen. Så jag hade prövat om jag var som du.
När man är riktigt talangfull är det ibland en djupare rädsla för att verkligen lyckas som sätter käppar i hjulen.
Detta är orsaken som jag ser det för dig.
När man vet orsaken kan man göra någonting åt det.
#13 Jag ser det som att jag lätt stressar upp mig, vilket leder till hjärtklappning (som jag har haft till och från sen jag var liten..),att jag blockerar mig själv osv..
Har du några tips för mig? 
En bra och inledningsvis VÄDLIGT jobbig övning är att göra följande.
Ställ dig framför en spegel och se dig själv rakt in i ögonen. Säg "Jag älskar mig själv."
Inledningsvis är den här övningen så svår. Med tiden blir den betydligt enklare och roligare.
Detta är ett bra sätt att förstå att den närhet man tror sig ha till sig själv inte alltid stämmer överens med den upplevelse du får när du säger dessa väldigt kraftfulla ord.
Du befinner dig helt enkelt inte i den balans du trodde dig vara i när motståndet i orden du säger till dig själv visar att du har en hel del att arbeta med i ditt inre.
Denna yttre spegel visar dig en inre sanning om hur pass mycket du befinner dig i balans inte enbart på ytan utan även på ett djupare plan.
Fasaden på ytan lurar inte spegeln eftersom ögonen visare en djupare sanning om oss själva.
Du kommer att greppa detta väldigt fort eftersom du är en väldigt målinriktade person. Lycka till nu.
#14 Nåt annat du kan prova är meditation, mycket effektfullt om man bara tar sig tid till det. Även yoga har en liknande effekt på våra stressade sinnen, och då får du dessutom en supermjuk kropp på köpet. 
Själv har jag alltid en flaska av Bach's "räddningsdroppar" i väskan. Är bra mot ilska och upprördhet också..
#15 Intressant övning allhealing! Den skall jag prova! Får nog liite svårt med den jag också.. 

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Allhealings råd är nog det bästa här i strängen. Jag var sjukt blyg som liten/ung o hatade att hålla föredrag på skolan t ex. Med åren har jag tränat o lärt mig lite knep o nu tycker jag att det är *jätteroligt* att prata inför andra.
Träna som i #15, gör avslappningsövningar/meditera o du ska se att det kommer att gå bättre o bättre! Lycka till!

Allhealing är klok!
Det går att göra en rätt bra och enkel andningsövning.
Du sätter pekfinger och långfinger där ögonbrynen börjar (vid näsan), håll för ena näsborren med tummen, andas in och håll andan någon sekund, byt och håll för den andra näsborren med ringfingret när du andas ut. Andas in djupt, håll andan och håll för med tummen igen när du andas ut. Efter några gånger börjar du nu visualisera hur otroligt bra det kommer att gå för dig när du ska spela, Se framför dig under andningen hur lugn och avslappnad du är, hur du gör succé!! Växel andas ungefär 20 ggr samtidigt som du gör visualiseringen.
Lycka till!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack så jättemycket för alla svar!
Då ska jag nog vänta med att köpa något och försöka slappna av genom att använda mig av era tips i stället! 
#19..annars är inte de där dropparna så illa heller!
Men pröva avslappningen först den e ju gratis iaf!
Lycka till!
#20 Ja, tänkte pröva utan droppar nu, och funkar det inte så köper jag tills nästa gång! Skulle ju vara super som man klarade sig utan någon "medicin" alls, ett tillfälle då man behöver prestera kan dyka upp plötsligt och har man då inte dropparna så är det ju kört..
Ska försöka uppdaterar hur det har gått sen 
Jätte bra! VictoriaR
Lycka till!
Heja på, kniper tummar o tår!