Tips från Shigne!
Idag har jag rensat i min lilla örtagård - ingen aaaaning riktigt vad jag har där! Men malört hittade jag… Kollade i min bok om örter och hittade intressant om just Malört:
Antiseptisk ättika:
Blandningen kallas ibland "fyra tjuvar" eftersom det sägs att tjuvar brukade smörja in hela kroppen med denna innan de plundrade offer för pesten.
- 1 msk malört
- 1 msk lavendel
- 1 msk rosmarin
- 1 msk salvia
- 1 msk matättika
Riv kryddorna i småbitar och lägg dem i ett lergodskärl. Häll ättikan över. Täck kärlet och låt det stå på en varm, solig plats i två veckor. Sila ättikan och häll den på flaskor med tättslutande lock (ej av metall). Resultatet är en mycket uppfriskande tonikum att hälla i badvatten. Kan även användas på arbetsytor i köket. Hittar jag mer kul i boken - ska jag fortsätta skriva här!
Detta tips är från Shigne…jag har bara kopierat in det här!
och lagt till bild fr …Den virituella floran
Malört motverkar trikiner i blodet o i musklerna med.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#1 Det var ett bra tips också ….kalendula
Misstänker att man skall få i sig malörten då…som Thé?
#2 Nej, man häller malört i en flaska o häller sedan på med 40% eller mer alkohol ändå upp. Sätter på korken o låter stå i solen i 2 veckor. Sedan tar man sig en ½ äggkopp på morgonen o på kvällen. Men det är vansinnigt äckligt 
Sedan så är ju malört renande, driver ut slaggprodukter.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#3 tack för det receptet Kalendula! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Kalendula! Kul tips du ger! 
Fast vet ni vad, här uppe växer inte malört. Vi har en släkting istället som heter Gråbo. Den skall också vara bra för nåt men just nu står det stilla
Den har använts sedan länge som medicinalväxt, och sägs lindra menstruationsbesvär, frossa, sömnlöshet, kramper och epilepsi. Örten sägs ge mer livfulla drömmar, och ett hjälpmedel till att få en lucid dröm Så var det ja!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Gråbo är bra för rökare med, man hänger ett par kvistar i ett hörn av rummet o rökdoften försvinner.
Wow, vad du kan Kalendula! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ättika lär dra ur röklukt ur möbler etc…vi hade ne dam som flyttade till vårt boende osm hade pyrt in hela sin inredning….det stank gammal tobaksrök i hennes lägenhet trots att ingen rökt där….lukt som kom från möblerna.
då ställde de in flera små skålar med ättika och …måste erkänna att det luktade sillburk ett tag där inne….men sedan försvann lukten från möbler etc.
Ättika med parfym i är också bra mot röklukt i möbler o kläder etc 
Spännande!
Tuvan; jag har malört i ena rabatten…ska iaf enligt uppg vara den äkta…rena rama ogräset! Ska kolla upp mot floran…
#10…..Då kan du lägga den både i sprit och ättika!