Orka mer till musik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En italiensk studie visar att man orkar springa längre om man lyssnar till musik. Studien gällde kvinnor och utan musik orkade kvinnorna i genomsnitt att springa i 21 minuter - med musik så mycket längre som 8 minuter, alltså då sprang dom i genomsnitt i 29 minuter!
Samma studie på män gav inget förändrat resultat!
kanske därför man ofta ser just kvinnor komma med "musikmanicker" i öronen, medan jag sällan, om aldrig har sett någon man.
Själv föredrar jag naturens musik, men smaken är ju delad.
Det här borde då även gälla raska promenader, så har ni svårt för att komma ut på den där nyttiga promenaden: testa med musik! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Eller kan det vara så att män springer tills de kräks oavsett om de har musik eller inte?
Dvs att män är mer resultat fokuserade än kvinnor i allmänhet…får man väll ändå säga.

Vad använde de för musik?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Min man använder alltid musik till sina löparrundor. Själv sätter jag på musik om jag är ute för en ren powerwalk i motionssyfte - men mest lyssnar jag på naturen jag oxå
. Men, visst går det i fortare tempo med proppar i öronen!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#2 Det framgår inte av texten vad slags musik man lyssnar på, men jag skulle tro att det är självvald musik. Då lättar man sinnet på ett personligt sätt och det mesta går myyycket lättare!
Jag tror som du Ians, att män är mer resultatinriktade medan vi kvinnor kanske hellre förenar nytta med nöje och inte tar tiden/prestationen på sånt stort allvar. En annan sak som jag har lagt märke till och som verifierar den tankegången, är att kvinnor hejar när dom passerar mig medan männen oftast har blicken fokuserad framåt. Dom presterar medan kvinnorna har det ganska roligt samtidigt.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag använder aldrig musik på promenaderna - tycker jag tappar kontakt och fokus med hunden och omgivningen.
Men när jag städar - då dånar det oftast Tina Turner!! Då går det undan!!

Är man ute efter prestation i motionsspåret så väljer man musik som har ett bra löp- eller gångtempo. Man går ju eller springer i takt med musiken och är det då för låg beat så kan man bli irriterad eftersom man vill öka tempot men har svårt eftersom kroppen vill röra sig i takt med musiken. Eller… det kanske bara gäller de som är musikaliska och taktfasta… det funkar så för mig iaf.
Huvudsaken är att det är bra musik som valt själv
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#6 Du har alldeles rätt Elpida!
Det är svårt att springa till en vals!
Trötta morgnar när jag går från bussen till min brukare brukar jag knappa in en ärtig låt av Jason M´raz…t ex denna; går inte att länka på Sonens tangentbord av ngn anl, jäskus också! Men rekommenderas!
Red Hot Chilipeppers när jag bakar/lagar mat…
Jo, det går bättre med musik men man får inte ha för mkt pip i öronen redan från början, då går det åt…pipsvängen…ju!