länk om homeopati....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade detta om homeopati…..och detta envist upprepade mantra "det finns inga belägg-blablabla" saknar belägg.
Ett samarbete efterlyses i länken. Frågan ställs också, högst berättigat: så mycket som läggs ned på "vanlig" sjukvård- borde inte alla vara väldigt friska egentligen?
Samtidigt envisas folk med att bli friska av homeopati….
Nobelpristagare och virolog talar om att vattnet har ett minne m.m:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag håller fullständigt med om det…..
- så mycket som läggs ned på "vanlig" sjukvård- borde inte alla vara väldigt friska egentligen?
Varför är det så att inte det stämmer…att insatsen lite speglar resultatet?
Och som sagt belägg eller inte ….folk envisas med att bli friska på homeopat medicin…..oavsett!
Placebo effekten …rockar Fett!! mao….om man skall gå på vad belackarna kallar det!
#2…hur får man tag i dem då?…du får gärna svara via pm på det 

så mycket som läggs ned på "vanlig" sjukvård- borde inte alla vara väldigt friska egentligen?
Är vi inte det? Själv har jag haft varken pest eller kolera. Jag räknar dessutom med att bli närmare hundra år, vilket tyvärr är få förunnat i länder med mindre sjukvårdsbudgetar.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jonas, att vara frisk och full av hälsa är mer än bara frånvaron av pest och kolera. Dessa sjukdomar är inte heller ett stort problem i vårt land, inte tack vare sjukvård, utan helt andra faktorer.
Men tittar man på den andliga ohälsan så är det sämre beställt med friskheten att döma av den enorma konsumtionen av piller.
Något som vår sjukvård också lyckats ställa till med är multiresistens mot antibiotika.
Homeopati går en annan väg, och läker inifrån, inte dövar symptom.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4…visst Du har en poäng i det! Ex när antibiotikan gjorde sitt intåg i medicin världen så revolutionerade det den…
Men sedan har det inte hänt mycket…förutom att vi fått en uppsjö med preparat som lindrar symtom…välldigt få som botar!
Tekniken har gått framåt och vi kan göra mer idag än vi kunde för bara 10-15 år sedan.
Men den holistisca biten går välldigt långsamt inom den skolmedicinska falangen….Att vi inte är våra sjukdomar utan att vårt sätt att leva har skapat dem…
Länge var det tabu att säga till en patient att… Du behöver röra på dig för att må bättre…idag skriver man ut motion på recept…..men inte i den utsträckning som man borde. Där finns det enormt mycket mer att göra.
Det är den holistisca synen som vi som vurmar för alternativ behandling strävar efter…….Att se till patientens hela situation och inte bara till de de söker för….
Plus Att inte göra folk beroende av mediciner…utan få problemen att läka inifrån och ut…..inte bara sätta på ett plåster.

#5 Dessa sjukdomar är inte heller ett stort problem i vårt land, inte tack vare sjukvård, utan helt andra faktorer.
Vilka faktorer?

#6 Länge var det tabu att säga till en patient att… Du behöver röra på dig för att må bättre…
Det är en svår avvägning mellan å ena sidan att säga vad som behövs och å andra att riskera att patienten mår ännu sämre av skuldkänslor.
#5 Men tittar man på den andliga ohälsan …
Mental ohälsa är naturligtvis en helt annan fråga, men vad jag förstått så används Homeopatika främst mot somatiska besvär.
#5 Homeopati går en annan väg, och läker inifrån, inte dövar symptom.
#5 Men sedan har det inte hänt mycket…förutom att vi fått en uppsjö med preparat som lindrar symtom…välldigt få som botar!
Det där är något man hör då och då. Att vården fokuserar på symptom och inte på sjukdomar. Jag undrar var den bilden kommer ifrån. Jag har egentligen två invändningar mot argumentet. För det första är jag inte övertygad om att det stämmer. För det andra så tror jag inte att man skall underskatta behandling av symptom, tänk på att om man inte har några symptom så har man inga problem (detta stämmer definitionsmässigt, om ett problem orsakas av en sjukdom är det ett symptom). Gränsen är inte helt skarp mellan sjukdom och symptom.
Dessutom så går de flesta somatiska sjukdomar över av sig själva (genom kroppens naturliga immunförsvar), om man kan behandla symptomen under tiden är det väl bra?
- Dessutom så går de flesta somatiska sjukdomar över av sig själva (genom kroppens naturliga immunförsvar), om man kan behandla symptomen under tiden är det väl bra?
…. ja som diabetes tex En somatisk sjukdom som inte i allmänhet går över av sig själv….Beror den på fettma som i många fall så torde det ju vara bättre att behandla det i stället för att ge en livslångbehndling med insulin…visst att man måste ge insulin under arbetetsgång…men att bara ta bort symtomer istället för att ge sig på orsaken till sjukdomen är ganska fruktlöst..
diabetes är en sjukdom som ger följdsjukdomar dessutom. Sämre cirkulation…..syn nedsättning etc Så att i missriktad vänlighet värna om att patienten inte blir ledsen eller känner skuld…när man står inför en upptäckt diabetes är ju helt horriblet.