Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1935 ggr
shigne
0

Dagens blomma 12/6

En grov och högväxt, aromatiskt doftande ört som kan bli drygt en meter hög. Bladen är två till tre gånger parflikade med breda, grovt sågade bladflikar, basalbladen har trinda bladskaft. Blommar i juli-augusti med små gröngula blommor som sitter samlade i nästan klotrunda flockar. Blomflockarna har kala strålar. Frukterna är något plattade med fem tydliga ryggar men utan synliga oljekanaler, fruktväggen är tjock och är inte fäst vid fröet.

Har sedan lång tid nyttjats som medicinal- eller kryddväxt, den omtalas redan i Olav Tryggvasons saga och i den norska Gulatingslagen från 1100- eller 1200-talet, vilket visar att växten redan då odlades. Var förr också en viktig del i samernas kosthåll och Linné skriver under sin lappländska resa att den användes både färsk eller inlagd i renmjölk.  Kan användas som brännvinskrydda eller till te, unga stjälkar och bladskaft kan kanderas och används i finare konfektyr. Enligt Mabberley (1997) är det denna ört som ger likörerna Chartreuse och Benedictine dess karaktäristiska smak. Förr användes den som grönsak, medan roten har använts i medicinskt syfte.

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*Lätt*! Angelica archangelika, till folkmun kallad kvanne.

Ians
0

Den gick jag lite bet på …..Obestämd

shigne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var rätt MaMa!!!

Fjällkvanne var det!

MaMaMade
0

En favorit! Glad

Ians
0

kan man äta den också? Vi kommer att bli riktigt bevandrade i växter! Ser fram emot din imorgon MaMa!

Tride
0

Intressant tråd. Skall börja hänge med här. Ny kunskap är aldrig fel! Skrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Ians
0

Flört kul Tride!

Tuva-Lena
0

Ahhh, så var det ja! Tungan ute Igår stod det helt stilla, tänkte gulgröna blommor - va sjutton mer än daggkåpan har det..?Obestämd 

Men idag small det till i hjärnkontoret! Kom att tänka på björnloka, hundloka och kummin m m. Sedan såg jag en fjällkvanne farmför mig eftersom det var i sameland vi befann oss.. Jaa visst, det var det ju!

GRATTIS Mamsen! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Ja jäklar i hoppet…det hade helt fallit ur mitt minne. Ska fnula ett tag o så tar vi en omgång lite senare då!

Inlägget är låst för nya kommentarer