Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2941 ggr
Ians
0

Dagens blomma 14juni

Denna växt….

Är en flerårig ört som är sällsynt och förekommer i en del av de sydliga landskapen upp till Uppland. Den växer i fuktiga lundar på mullrik jord och förekommer ofta talrikt där den etablerat sig. Första fynduppgift är från Gotland och publicerades år 1741, men arten är känd sedan medeltiden

blommar i maj-juni med rent vita blommor som sitter samlade i rundat flocklika blomställningar.

Ians
0

en liten ledtråd….släkt med en av våra vanligaste kryddor…..

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ramslök?

F´låt mig…det var ju min tur igår men den dagen var ju som den var…o så vaknade Sonen o ville ha datorskärmen. Får jag komma igen lite senare, när jag samlat mig lite (förhoppningsvis)?

Tuva-Lena
0

Jag vill ha det till en orkidé eftersom du nämner Gotland, men vilken..?Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
0

Då är det Mamas tur imorgon Då….för ramslök är det!

Släkt med lök och gräslök!

Grattis Skrattande

shigne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaip!

Den har jag plockat många gånger och den är ljuvlig!! Kaipsoppa te.x. helt underbar god soppa.

Kaip ser ut som små purolökar, men smaken är outstanding!!

på bilden är det dom som liknar purjolök mest

Tuva-Lena
0

Ramslök? Det har jag bara hört talas om. Kan du lägga in en bild på den Ians? Obestämd

Och kaip shigne, var hittar du den? Växer den alltså vilt? Tänk va mycket gott det finns i vår natur som man inte har en aaaning om! Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

shigne
0

Bodde ett tag på Gotland och där växer Kaip vilt…

Gotland är känt inom olika grejer - och Kaipsoppa är en av dessa!

Kaip växer inte här, och jag saknar den mycket…så gott att plocka på försommaren, skölja, hacka upp (ifall man vill) och frysa in - så har man Kaip hela året!

Kaiplök

Kanske det är fel växt som Ians frågade efter? Isåfall har vi varit jätteduktiga på att kapa hennes tråd Oskyldig

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Ramslök! Som var svaret på frågan…men vi fick även lära oss om Kaiplök…underbart!Flört

shigne
0

Skrattande

Virrig eller???

Missade att frågan redan var löst!!!