Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1125 ggr
Ians
0

Fobier?

Alla har vi väll någon fobi…Min är orm….kan knappt se en orm på bild…och skriker sanslst åt trädgårdsslangar i högt gräs också…..

Det sägs att om man botar sin fobi så får man en ny….för kanske är det så att den där fobin står för något…

Någon som kan tolka min orm fobi?

Och vad är du rädd för?

Tuva-Lena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men Ians, inte får du en ny fobi för att du har lyckats bli fri en annan! Var har du hört det någonstans? Fobier är egentligen naturliga rädslor som vi hade användning för när vi levde ett mer oskyddat liv än vi gör idag. Skillnaden är att vi överför rädslorna till saker som vi upplever som hotfulla eller som får oss ur balans. Ofta sammankopplar vi en rädsla med en situation som vi har upplevt som obehaglig, eller skrämmande, och som har skapat ångest inom oss.

Ormar och spindlar var farliga för oss när vi levde som naturfolk, men idag finns det egentligen ingen anledning att gå omkring och känna rädsla inför dem, eller hur, så skyddade som vi är inomhus..? 

Jag har också lidit av ormfobi, men enda chansen att övervinna en fobi är att utsätta sig för rädslan, ge den ett ansikte. Jag började med att titta på ormar på TV, tvingade mig själv att sitta och studera dem, hur ångestladdat det än kändes. Tittade på bilder o s v.. Lärde mig mer om hur dom fungerar o s v.. Sedan gick jag i skogen för att kunna studera dem på nära håll. Idag har jag ingen ormfobi alls.

Samma var det med min höjdskräck. Jag utsatte mig stegvis för höjder och examensprovet var när jag gick en klätterled i Höga kusten som slutade 280 m ovanför backen! Snacka om adrenalinutsöndring, men det gick bra det också.{#emotions_dlg.smile}

Ett annat sätt att bli kvitt fobier är genom hypnos.. du kanske skall prova..? EFT, Emotional Freedom Technique, kan du också testa och jag kan hjälpa dig om du vill.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Blanketter…att fylla i, skicka iväg… Jag gör *alltid* fel! Ångst varje månad när alla rapporter ska iväg.

Nej, ingen riktig fobi men iaf riktigt jobbigt.

Elpida
0

Jag hade spindelskräck förr, men när jag hyrde mitt första hus och skulle rensa rabatterna så kryllade det av småspindlar. Var liksom tvungen att sätta olustkänslorna åt sidan. Jag kan inte säga att jag älskar spindlar idag, men jag klarar av att bära ut dem med glas och papper. Det hade jag inte gjort för 15 år sedan!

Jag funderar på det här med ormar och är det kanske så att ormen utmålas i Bibeln och sagor som opålitlig och "elak". "Hal som en orm". Det är sällan vi läst en saga där ormen varit hjälte eller den snälle. Lejon och tigrar river ihjäl människor och djur men de har ändå fått Simba och Lejonkungen….

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
0

#3 hehehehe där har du rätt Elpida…ormar är alltid de elaka!

Det där om att man byter ut en fobi mot en annan läste jag någonstans för många år sedan……kanske teorin var att fobier står för någon rädsla/otrygghet och att om man bara byter ut föremålet man är rädd för så kvarstår grundorsaken…och man projicerar den på något annat.

Tanken jag hade då var att det ju i vårt samhälle idag faktiskt inte är så jobbigt att ha ormfobi…däremot är det jobbigt att ha ex hiss fobi….socialafobier…så jag kände att det var bättre att lägga krutet just på ormen då…istället för att dras med än värre rädslor….

Tuva-Lena
0

jag uttryckte mig kanske något luddigt.

Förr fanns det fog för att känna rädsla för ormar - dom är ju faktiskt farliga om man beter sig på ett dumt sätt.

Men en ormfobi är någonting helt annat: Då har du överfört den där ursprungliga sunda rädslan till någonting som har skapat samma rädsla/ångest från din omgivning, alltså en obehaglig/ångestfylld upplevelse el dyl. En fobi utvecklar man när man vill skydda sitt undermedvetna från att ta itu med vad som egentligen skapar ångesten - och då överför man istället rädslan till någonting som ditt medvetna jag redan vet är farligt, till exempel ormar. Det är alltså ett sätt att slippa återuppleva någonting ångestfyllt, och en självförsvarsmekanism vi har inbyggd i vårt undermedvetna.

Tuva-Lena
0

En annan sak också då; vår hjärna kommunicerar med bilder. Vad är väl bättre än att framställa en rädsla med en orm då? "En listig, opålitlig och livsfarlig varelse" som man aldrig vet var man har.. som Pidan också är inne på. En rädsla och en bild som hjärnan/vårt medvetande dessutom förstår.

Sedan vet vårt undermedvetna att rädslan beror på någonting helt annat, men det undermedvetna släpper vi ju aldrig fram i vardagen, så för att kunna leva ett så "normalt" liv som möjligt är det "bekvämare" att vara rädd för ormar - som vi sällan eller aldrig behöver träffa på - än att börja rota i det undermedvetna om vad som egentligen har skapat vår ångest/rädsla.

Det undermedvetna kan du släppa fram genom hypnos eller genom en regression.. Flört

szirius
0

#0 jag läser i min fina djurbok av Solöga, fobier kan stå för själsliga rädslor.

Orm står för förändring, så då kan man omedvetet ha en rädsla för förändringar i detta fall….

Ians
0

#7…ja där satt den! Det hade jag oxå läst men hittade inte var sedan!

Och jag tror att det är precis så i mitt fall……förändringar står för utsatthet…ensamhet …och negativa känslor hos mig…..

Elpida
0

Herrejösses vad vi är kloka ihop!!Skrattande

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

MaMaMade
0

Telefoner…som ringer alltså, det är ganska så OK för mig att ringa ut. Fast jag avskyr att ringa formella samtal, föredrar mailen. Kanske för att jag vet att jag lätt blir undfallande… Inkommande samtal är stressande, det har ju varit så många tråkiga meddelanden el så är det försäljare som tar upp så mkt av min redan korta lediga tid!

Undrar just vad telefon o blanketter står för…? Obestämd Tungan ute

Ians
0

#10 auktoriteter kanske? Rädslan för att känna sig nervärderad och tappa kontrollen över situationer…

En amatör analys =o)

MaMaMade
0

Mkt möjligt Ians, mkt möjligt! Tungan ute

allhealing
0

Svårt att tolka din ormfobi eftersom du har så hög integritet att det inte går att "läsa av dig".

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

allhealing
0

När det gäller formella telefonsamtal handlar det om att du inte riskerar att tappa kontrollen och att samtalet kan utveckla sig i en riktning dit du inte planerat det och därför gillar du inte dessa ibland nödvändiga kontakter.

Blanketter handlar om en rädsla att inte göra rätt för överheten, dvs att om du fyller i fel så det inte blir rätt. Be någon hjälpa dig nästa gång som du vet är duktig på att fylla i blanketter eller be myndigheten om hjälp att förklara hur dom menar med den eller de rutor du är osäker på. Om det är otydligt så är det dom som gjort en blankett som kan misstolkas, det är inte ditt fel att dom har varit otydliga.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet