Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2395 ggr
Ians
0

Vikt nedgång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag prövat både det ena och det andra…

Lchf-diet, Vegan mat, Vegetariskt och Rawfood.

Plus både pulver och svält….Tror jag är ensam om i världen att gå upp i vikt undertiden jag fastar!Obestämd

Saken är den att jag har ca 20 kg över vikt som måste bort! …och nu är jag ordentligt Desperat!

Hur gör ni? Har ni tips?

Har i min desperation bestämt mig för att göra som Skalderman snart….äta ihjäl mig! För jag orkar inte längre!

Har kollat Dr Dahlqvist blogg…..och kanske det fungerar om man kör som hon…hon är doktor och har haft goda resultat med sina patienter!

Bilden kunde varit en bild på mig…minus de feta benen för jag har pinnar till ben…..ser ut som en kött bulle på tandpetare Flört ungenfär!

abbis
0

Vilken läcker bild ser ut som mina lerdamer jag tillverkar*L*

Svälter du dig så går kroppen ner på sparlåga och sparar reserverna ..Så ät 5ggr om dagen som en mygga och skit som en elefantFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ians
0

#1…hehehehehe det var ett bra tips!

szirius
0

Det mest sunda sättet är ju att förbränna mer än man äter.Det är det ENDA råd jag ger till mina danselever som vill gå ner i vikt. Nu kommer dock problemknät i vägen för dig….Obestämd

Jag tror att man ska kunna äta det mesta bara man rör på sig så att man förbränner det - och lite till.

Om man inte kan det av olika anledningar så gäller det väl att hålla sig till "lätt mat" men ändå se till att få i dig alla näringsämnen. Att frossa i frukt och grönsaker är ju bra - och sätter igång magen ocksåFlört

Du kanske inte ska tänka så mkt på " 20 kg" för då känns det genast hopplöst. Ta ett kg i taget - och hitta andra sätt än mat att fira framstegen medFlört.

Lycka till!

Elpida
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänker lite som Szirius… utgifter och inkomst så att säga. Man äter mindre kalorier än man gör av med ett tag. Många men små mål under dagen så att aldrig suget blir stort och man stoppar i sig fel saker. Sedan är ju motionen en ganska stor del…. Gör det som funkar med knät, små vardagliga saker som ger motion är bättre än ingenting och funkar det nu med lite dans är det ju suveränt!

Det viktigaste är att tänka positivt, tänk inte på kilona du har för mycket av utan kilona som rasar av dig istället!Glad. "Tack för att jag rasar i vikt" säger du till spegeln varje dag och så börjar du redan nu planera för din nya klädgarderob!Flört.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Qamilla
0

Jag tror mest på lågkolhydratkost. Det verkar som om alla nya tester ger den bäst resultat. Hoppas att du inte tar illa upp för reklam men nedanstående bok kan jag rekommendera om du vill förstå bakgrunden till viktuppgång.

Boken Varför blir vi feta – och vad vi ska göra åt det sammanfattar Taubes insiktsfulla teori kring hur vår fettvikt egentligen regleras, varför fettsnål kost lätt ger långsiktig viktuppgång och hur man gör för att få en bättre vikt själv. Boken avslutas med praktiska kostråd och tips via dr Eric Westman (som sedan ett decennium behandlat överviktiga och diabetiker med Atkinskost).

Denna bok är inte så revolutionerande idag som Taubes tegelsten GCBC var 2007. Det är en mer kortfattad och lättsmält bok och den håller sig främst till viktfrågan, inte så mycket om hälsan. Väl värd att läsa dock. Boken förklarar hur vikten regleras och varför ”ät mindre, spring mer eller mindre in och mer ut” är ett överförenklat, fördomsfullt och dåligt fungerande bantarråd.

Ians
0

#5….Har hört att om man skall röra sig enbart som viktminsknings metod så lär en få ligga i…….

Själv har jag nog börjat luta åt mer fett och mindre kolhydrater också..verkar finnas en hel del fördelar med det…

Tack Qamilla!

Qamilla
0

Ja, att röra sig för att gå ner i vikt är nästan omöjligt. Ju mer du rör på dig desto hungrigare blir du och mer mat äter du. Just när man, som du säger, har all vikt runt magen men har pinnar till ben så är man insulinresistent och då kan man gå upp i vikt på att äta som en höna. Man behöver få ner insulinet som snurrar runt i blodet och det får man enbart genom att ta bort så mycket kolhydrater som möjligt. När man minskar på kolhydraterna så behöver man öka på något annat för att bli mätt och då är fett bäst. Protein kan nämnligen gälla på njurarna och göras om till kolhydrater om man har ett överskott.

Sten-Sture Skaldeman har en bok, som finns i pocket, som heter "Ät dig ner i vikt : praktisk viktminskning för feta män och runda kvinnor " som på ett mycket bra sätt förklarar hur det ligger till. Sen finns det en annan underbar bok "Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar" som beskriver belöningssystemet och varför vissa blir beroende av socker.

Ju mer man informerar sig och sätter sig in i "problemet" desto lättare är det att hitta en lösning. Sen ska du självklart se till att må så bra du bara kan under tiden du går ner i vikt. Stressar du med vikten så kommer den inte röra sig nedåt alls pga stresshormonerna. Men det förklarar dom mer om i böckerna. Lycka till.

Ians
0

Jag försökte en gång innan med lchf-diet…och lyckades jätte bra..men så ballade det ur på semester resan….

så tog det lång tid innan jag prövade igen…och då åt jag mer SSS-diet…då fick jag så ont i lederna så jag kunde knappt röra mig…

Men en diet med mer grönsaker som Annika D föreskriver passade mig nog bättre….

Har prövat Rawfood senast…visst man känner sig hälsosam men Skit hungrig och en månad senare …fortfarande hungrig som en varg…så ger jag upp…Visst jag gick ner i vikt..men denna hunger står jag inte ut med..Jag blir deppig av det!

Den mer modifierade Lchf..med mer grönsaker…mådde jag faktiskt bra på så det blir nog det!

Just nu har jag smällt i mig Grädde och hallon + lite sötningsmedel som fredagsmys..

de andra äter smågodis och chips! Så jag ville också ha något gott….jag är mätt så jag rullar fram…..efter 2 portioner och.. ca 18 kolhydrater senare

Men hade jag ätit godis hade jag nog fått i mig mycket mer 85 g kolh/ 100 gram..och det äter man snabbt upp

Och 51,3 gr kolh/ 100 gr chips!

Så jämfört med det så står sig hallonen + grädden bra som godis! En fredag kväll!

Qamilla
0

Jaa, Annika Dahlqvist metod är mer generös med kolhydrater men dessvärre är det inte alla som går ner i vikt på den. Vissa är väldigt kolhydratkänsliga och måste nästan nolla kolhydraterna för att lyckas. Det har kommit ut en ny bok om Atkins precis. Heter "Den nya Atkins" eller något liknande. Den innehåller mer kolhydrater men har 4 olika faser som tidigare. Kanske den kunde vara något för dig? Där fick man också tips hur man kunde unvika vissa av de övergångsbesvär som man får när man sätter igång med dieten.

Det viktigaste är ju ändå det man gör mest av. Dvs, vill man fuska ibland så är väl inte det hela världen bara man fort som sjutton kommer upp på banan igen och gör mer rätt än fel så att säga.  Flört  Men så som du beskriver din kropp så har du med all säkerhet mer insulin som flyter omkring i blodet än vad du behöver och det är det första du behöver åtgärda för att slippa bli sjuk. Hoppas du hittar något som passar dig som du kan kämpa på med och stå ut med. Det är ju en livsstilsförändring och inte bara en snabb fix.

Pagan
0

jag gick ned med dahlströms metod. det fungerade för mig., men jag älskar ju potatis så det var mitt största problem. Att börja dagen med feta omeletter och bacon mm var inte heller min melodi, gubben däremot älskade det. jag går ju upp vid 4 varje morgon o att stå o göra omelett när man inte ens är hungrig, nä det fungerade inte så bra. Fick tvinga i mig maten. jag har inte gått upp mina kilon igen heller fast det var ett tag sedan jag slutade.

innan hade jag också provat en hel del olika metoder. jag gick varje morgon 6 km, varje eftermiddag 9 km men gick ändå upp i vikt - för jag åt ytterst lite. Efter närmare ett år med mina powerwalks med stavar och 1,5mil om dan så hade jag gått ner 2 kg. vissrligen fått en del muskler på vägen men ändå!!

Nu går jag runt 6km på en dag med hunden, rörligt jobb och äter frukost lunch och middag. Var med i tappa.se - gick med stegräknare och kom lätt upp i 14000 steg bara på jobbet. Men det blir ju ingen puls!!

känner inte ofta att jag är hungrig tyvärr så det är mitt bekymmer. Jag äter mitt första mål mat vid 9, då har jag druckit ett antal koppar kaffe sedan 4 men är egentligen inte hungrig. Nu har jag lärt min kropp att äta vid 9, då signalerar den ibland att jag lider av näringsbrist.

är jag ledig så kommer jag på vid 14 att "jäklar jag har glömt äta frukost" men då är det ju så dags att börja laga middag och efter den så är jag mätt resten av dagen.

Önskar jag var en "mellanmålsfreak" de har en jäkla ämnesomsättning.

Men försök med LCHF Ians, det kanske fungerar för dig. Jag tror jag har en del vardagsrecept kvar som jag kan skicka dig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Qamilla
0

Annika har nog aldrig ätit omelett till frukost. Tror att hon äter filmjölk med en skvätt grädde i. Jag åt 2 dl filmjölk och 1 dl grädde + några mosade jordgubbar till frukost och ett kokt ägg (man ska ju ha protein till varje måltid). Det gick jag ner på. Det finns dom som äter grädde med nötter i som frukost också. Eller en kopp kaffe med massor av grädde i.

Enligt Skaldeman ska man inte äta förrän man är hungrig. Det finns dom som äter endast 1 gång om dagen och det funkar för dom. Det är sockerätarna som behöver alla dessa mellanmål.

Pagan
0

Ja där går ju åsiketrna kraftigt isär - äta ofta eller sällan. Ang omelett så är det ett vanligt frukost råd Annika ger jag provade nötter och naturell yougurt också ett tag, men guuuud vad jobbigt att tugga så tidigtTungan ute

Sajtvärd Tarot

Qamilla
0

Jo, visst säger Annika så om omelett men på föredraget hon höll så sa hon att hon inte kan äta så utan tycker om sin fil.

Åsikterna går isär om det mesta när det gäller kost. Det är väl så när det gamla inte har åkt ut och det nya inte riktigt kommit in än. Så har det ju alltid varit även historiskt sett.

shigne
0

Det finns massor av metoder, kurer, dieter etc. etc.

Men bara för att en kost fungerar för den ene, så betyder det inte att den fungerar för alla!! Så är det bara.

Själv har jag gått ner 20 kg på ett år med hjälp av LCHF, men nu står jag stilla i vikten, men mår rätt bra i kroppen.

Är fortfarande överviktig och vill så gärna gå ner till min (vad jag tror) idealvikt.  Men jag äter inte lika strikt lchf som förut, går varken ner eller upp just nu. Men jag tar det inte så allvarligt längre, jag kan fuska ibland…. Det viktigaste först och för mej är det inte viktigen just nu.

Ians
0

Jag har också svårt för frukostarna….men jag äter när jag är hungrig…troligen behöver inte min kropp mat förrens då.

Mitt stora problem är smörgåsar och bullar…och allt annat som innehåller mjöl…dessutom kan jag äta godis istället för ett mål mat…

Så jag tror att om jag börjar med Annikas Diet förslag och isf jobbar mig till 0 kolhydrater…eller näst intill om det inte fungerar…

Så tror jag att jag klarar övergången bättre Flört En del börjar brutalt andra glider in i det o ser vad som funkar bäst.

Annika säger ju dessutom at får man mycket problem med dieten skall man äta mer kolhydrater och sakta dra ner dem så kroppen hinner med.

Till syvendes och sist skall man orka leva med sig själv under övergången…

Det jag gillar bäst är att man inte är hungrig……och är man det så äter man en gång till då…

vissa dagar är man ju mer hungrig…det beror på vad man gör etc

Nu är jag inne på 4 och vaknade med ett tung lurv som heter duga…så det går åt rätt håll kroppen börjar fatta att den inte skall leva på kolhydrater! Glad…..Godis dagarna är slut…och hallon o grädde igår var toppen gott!…istället för godis!

MaMaMade
0

Jag höll ju bara på i 6 mån med LCHF men mådde toppen under den tiden. Gick inte ner i vikt men tappade flera cm runt lår o midja samt byggde tjusiga muskler (låren) under tiden.

Nu äter jag som vanligt vilket innebär i princip LCHF fast jag kan inte undvara mitt salta godis. Har ju ändå gått ner i vikt men förmodligen mest pga stress…om nu inte den "strikta tiden" satte igång ämnesomsättningen på ngt skumt sätt. Borde dock skärpa till mig så jag får lite muskler igen… Har aldrig gillat grönsaker o frukt särskilt mkt så det är lätt att utesluta, detsamma med bröd, då jag alltid föredragit pålägget…men ibland är det gott; hembakt! Tungan ute

Har också svårt för tidig frukost men jag börjar ju ofta lite senare o en frukost med 6 skivor bacon alt några skivor lax samt ett kokt ägg + ett par msk majjonäs gör att jag står mig till 13-tiden på dagen. Bra då mina brukare äter "akademisk lunch", dvs vid 13:30-14 sisådär. Då jag är väldigt lat brukar det dock mest bli en välfylld tortilla; ngt kött, sås + ruccola.

Ians; mascarponeröran är bara sååå god! (Recept finns inne på Kolhydrater iFokus, en massa annat gott också!)

Ians
0

#16 tack för det tipset skall kolla på det…

Har ätit 4e dagen på denna diet…värmen ute gör inte det lättare…för jag svettas som en Bastubadare!

Och humöret är inte på topp…men MÄTT! är jag som en gris…Skrattande så jag kör vidare!

Lax är jätte gott..och visst står man sig länge på det och något ägg!…mmmm

Pagan
0

mmmm det är ju som man blir sugen att börja med LCHF igenTungan ute

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
0

Iofs bara 4:e dagen men…man blir ju lite konstig där ett tag, medan kroppen ställer om sig. Själv mådde jag inte alltför dåligt men har ju som sagt alltid ätit riktig grädde, smör o mkt kött.

Har du övergett det vegetariska nu då, Ians?

shigne
0

Omställningsbesvären kan vara så himla olika från person till person…

Mina satt i ca 2 månader…

Så här ser min LCHF-dag ut ung (har lite svårt att få i mej ägg):

Frukost: 1-2 kkp kaffe+grädde, 1-2 skivor ost med en smörklick (rulla ihop och njut)

Idealfrukost; ½ pkt bacon + 1 stekt ägg + majonäs.

Promenad med hunden, 3-4 km.

Är jag hungrig när jag kommer hem så tar jag lite yoghurt, lite kött eller om jag får i mej ett ägg  - försöker tänka på proteinet.

Promenad med hunden på e.m. - samma runda.

Middag: Kött/Fisk/Skaldjur + grönsaker + sås el. kryddsmör.

Dricker alltid bubbelvatten till maten - utom när det är helg, får då blir det rött vin!

Har oftast lite nötter hemma som jag kan smaska på ifall suget sätter in.

Kvällspromenad/joggning med hunden ca 2,5 km…

Vissa dagar kan sjukdom slå till och jag blir liggande nån eller några dagar - då ser mina dagar ut som riktiga latdagar Skrattande

Ians
0

#19Skäms jo Mama jag har kört veganskt iett år nu och i ett sista desperat försök prövade jag Rawfood….

Jag väger alltså 20 kg förmycket….inte mkt kanske i de sammanhangen..Men mitt hjärta mår inte bra av det alls….jag har en förträngning på Aorta klaffen som väser mer när jag är fet…

Mitt mål just nu är att gå ner i vikt så hjärtat o knät inte tar mer stryk….än det behöver….oavsett metod! Skrikandes

Läser om Annikas tes och hon är ju iaf doktor så och har stått i riktig motvind…men fått rätt i det mesta…så varför inte.

Att jag mår så dåligt nu är nog delvis det faktum att det är ca 25-30 grader i mitt kök när jag lagar mat nu…av värmen utifrån…

Och att jag inte annars heller mår bra av värmen…dessutom blir man lite varmare av denna maten….

Tack för peppning! Alla söta!

kollar din blogg en del också Shigne Flört

Pagan
0

Styrkekramar på väg Ians. Kyss

Sajtvärd Tarot

Qamilla
0

Ians, jag mår också så där dåligt av värmen. Det visade sig att jag hade saltbrist. Så nu när det är varmt så äter jag någon nypa havssalt lite då och då och det gör mig både piggare och ger mer ork.

Ians
0

Hörde något tips om det på kolhydrater i fokus…hjälper om man känner sig yr också av värme och kost omlägg…

Jag tar o prövar det!…Tack!

gummimamma
0

Den där bilden överst är ungeffär som jag var för 1½ år sedan! Nu väger jag ca 44 kg mindre! Men så har jag gjort en sådan där magoperation, gbp… Fast hela viktförlusten ska jag inte säga beror på gbp, för jag tappade ca 17 kg innan operationen. Då la jag om min kost så jag åt mindre av allt det onödiga, utan att helt sluta med det goda. Jag var noga med att äta tre lagade mål + 2 nyttiga mellanmål. Och jag försökte motionera mer.

Nu efter operationen kan jag inte äta mer än 1,5-2,5 dl mat åt gången. Men jag äter ofta. Upp till 7 mål om dagen blir det! En vanlig dag ser ut så här ungeffär:

06.00 1 dl gröt + mjölk

09.00 1 dl turkisk yoghurt, mussli, knäckemacka med färskost och skinka

11.00 knäckemacka med färskost och skinka eller frukt

13.00 Kött/fisk/kyckling, pasta/ris/potatis, grönsaker (totalt högst 2,5 dl)

15.00 frukt eller knäckemacka

18.00 Kött/fisk/kyckling, pasta/ris/potatis, grönsaker (totalt högst 2,5 dl)

21.00 omelett med skinka eller dyligt

Med så tätt mellan måltiderna hinner jag inte bli hungrig och sugen på fel saker. Men går det mer än 3 timmar emellan, så kommer suget som ett brev på posten. Visst kan det hända att jag äter onyttigheter, men bara i små mängder.

Jag använder mycket "rena råvaror", t ex smör och olja i stället för margarin. Jag köper väldigt lite halv- eller helfabrikat. Maten jag lagar kan vara fet, men fettet består av 40%-ig grädde, smör eller rapsolja. 36%-ig grädde vill jag inte ha, för den innehåller tillsatser! Vanliga yoghurtar kan jag inte med, för de är för söta eller för sura. Turkisk yoghurt är fet, men SÅ god. Framför allt blir jag inte illamående av det, som jag blir på de söta varianterna. Och med en egenblandad mussli, med en massa nötter och torkad frukt, behövs ingen sötma. Musslin går att koka till en härlig gröt också!

Ians
0

Älskar Den turkiska yoghurten också!….den är sååå god!