Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettandligt-shamanism
Läst 8365 ggr
Tuva-Lena
1

Otäcka mardrömmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..har vi alla lite till mans, inte minst dom drömmar där man blir mördad eller känner sig hotad till livet på ett eller annat sätt.

En förklaring som slog mig just vad det gäller drömmar där vi känner oss hotade till livet, är att vi alla har två personligheter. Jo det stämmer faktiskt.

Vi har ett medvetet jag och ett undermedvetet jag. Det medvetna jaget är det som vill skydda oss från allt som vi (medvetet) upplever obehagligt, medan det undermedvetna jaget är betydligt "tuffare" och vågar se saker precis som de är. Det undermedvetna jaget, eller själen om man så vill, strävar alltid efter att vi skall leva ett så fulländat liv som möjligt - men, det innebär ofta stora förändringar för vårt medvetna jag, eller vår medvetna liv.

Därför lägger vårt medvetna jag ut dimridåer, i drömmar t ex, för att skydda oss själva - vårt medvetna jag - från att se verkligheten som den är. Att bli dödad i en dröm t ex, eller känna sig hotad till livet kan därför betyda att man i sitt undermedvetna jag "vill döda" det medvetna jaget för att vi skall kunna gå vidare i vår redan utstakade utveckling. Det medvetna jaget är alltså hindret för att vi skall kunna utvecklas vidare eller nå våra mål, därför drömmer vi att vi blir mördade eller hotade till livet. Det är det medvetna jagets sätt att protestera mot skitjobbiga förändringar som ställer vår tillvaro på kant helt enkelt.

Drömmer man drömmar där man känner sig hotad på nåt sätt, så finns det alltså anledning att ta sig en funderare på vad det är man vill med sitt fortsatta liv.. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elpida
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så sant, så sant….

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

abbis
0

Frågan är då  varför en del människor inte kommer ihåg sina drömmar?

Mina drömmar stressar mig så otroligt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

#2 Människor som inte kommer ihåg sina drömmar har ett otroligt väl skyddat undermedvetet jag, alltså man vill inte släppa fram det undermedvetna jaget. Därför är det enklaste sättet att göra det på, genom att "glömma" sina drömmar. DRömmarna iscensätter oftast våra djupaste funderingar, men det medvetna jaget tillåter dem inte att komma fram i ljuset. Därför tolkar vi ofta "hemska" drömmar som om vi vore offren, när drömmen egentligen handlar om att ta uti med vårt medvetna jag och det som hindrar oss från att leva ett fulländat liv.

När jag skriver "döda det medvetna jaget" så kan det lika gärna vara "tysta det medvetna jaget" - det som är hindret för vår utveckling. Och i vår medvetna värld, vad står "tysta någon" för? Jo, man dödar någon. Därför använder vi såna bilder när vi drömmer, bilder som vi förstår, även om vi "gärna" feltolkar dem när vi vaknar. Det är ju bekvämast så. Flört

[Starman]
0

Tuva-Lena

"Så är det faktiskt".

Antar att du kan visa på kvalitativa studier som bevisar ens existensen av ett undermedvetet.

Ians
0

Det finns mängder av studier ang drömmar…vad de är bra för och varför vi drömmer…

För den som är intresserad av specifika studier så finns det en enorm upp sjö av dem om man googlar…

Detta är ett diskussions forum för alternativabehandlingar och alternativa synsätt…

där var och en får lufta det den tror på…Utan att komma med långdragna länkningar till studier..

det är ju upp till var och en att kontrollera fakta..

Vi gör inte gällande att vi kommer med ny egen forskning ang det ena eller det andra…och kan då tillåta oss att spekulera i all enkelhet Flört Vill man ha strikta fakta texter får man vända sig till de som producerar dem..

[Starman]
0

Tack, men jag pratade med Tuva-Lena.

Tuva-Lena
0

#6 Svaret är ganska simpelt Starman: Brukar du meditera? Vet du vad det innebär att meditera, eller hur du uppfattar upplevelsen av meditation..? I meditationen kommer du i kontakt med ditt innersta jag, det som vi inte använder oss av i vardagen, det undermedvetna jaget - det som ser möjligheterna och som vill att vi skall "gå vidare" i vår utveckling. I drömmarna kommer vi också i kontakt med samma dimension av det egna jaget, men då vill det medvetna jaget också ha ett ord med i laget, vlket stjälper hela budskapet med drömmen. Vårt medvetna jag upplever ju ofta förändringar, där vi själva skall stå för jobbet, som otroligt jobbiga.

Och som sagt, det Ians skriver om egna teorier gäller fortfarande. Ett öppet forum är just till för egna funderingar och jag går inte ut med att min teori är den enda sanningen. Glad

A Einstein sa förresten: " Den största lyckan är att kunna se det man inte föstår". Att en sådan framstående vetenskapsman kände sådan  ödmjukhet inför det han inte förstår, vittnar också om hans storhet. "Stora människor är de första att inse sin litenhet i dom stora sammanhangen". Kyss