Älgört på getingstick
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som jag berättade så blev jag stungen av en geting härom dan. Foten svällde upp till tredubbla storleken dagen efter!
Jag kunde inte knyta joggingskorna ens.
Men så nämnde Pidan älgört i ett inlägg och berättade lite om dess egenskaper. Ja vadå tänkte jag, innehåller det acetylsalicylsyra så måste det vara inflammationsdämpande!
Så jag stegade ut genom dörren och ner på lägdan och plockade en rågad handfull med älgört, la ner det i en kastrull med lite vatten och satte på plattan. (För att de verksamma ämnena skulle krypa ut genom bladen.) Ett snabbt uppkok bara, sedan ställde jag kastrullen åt sidan och där fick det stå och dra några timmar.
Efter eftermiddagspromenaden med hunden tyckte jag att det var lämpligt att testa brygden, så jag tog upp bladen, sedan jag hällt av överskottsvätskan i en burk, gjorde en lagom stor "pannkaka" av allting och placerade den på svullnaden, virade om en plastpåse runt foten och sedan la jag mig på sängen och lät det verka en halvtimme 45 minuter ugefär.
Jojo mensan, svullnaden hade gått ner betydligt! Wow!
På kvällen använde jag sedan överskottsvätskan, eller infusionen heter det väl på fackspråk, och baddade foten med lite då o då. Idag är svullnaden nästa helt borta - och då upptäcker jag att jag har blivit biten på två ställen dessuom. Inte underligt att foten svällde upp så!
Men ett effektivt antiinflammatoriskt medel var den i alla fall - älgörten. 
Bilden är lånad från www.wargmane.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

VAd härligt Tuvis!!!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
De va mig en arger en..sticka 2 ggr
Så som sagt de va ju inte underligt att det blev svullet!
Bra att naturen kunde hjälpa till o rätta till vad den stält tillmed…sas
han måtte vatt skitförbannad den där getingen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ja visst är det härligt Pidan! Tack för tipset förresten! 
Jo jädrar i den, en argsint rackare som ville sätta mig på plats! jag gav'en ju en högerkrok mitt i planeten antar jag, och bästa försvar tänkte getingen, är ju anfall - enligt regelboken …
Ikväll är svullnanden helt borta, bara lite ömhet kvar. Fast jag har baddat idag också för det har kliat så in i bomben. Till o med mot klådan var det bra.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."