Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 7899 ggr
[Lisake]
2

Grankåda

Har ni provat på att använda grankåda som rengöring av sår? om inte det är helt fantastiskt så ren det blir kring såret ingenting blev kvar av blod som levrats sig.

råkade faktiskt skära mig och fick tipset att prova på kåda.kosistensen på kådan ska vara som tuggummi,så la jag på kådan över såret och på morgonen så tog jag bort kådan och helt rent var såret.

Det är helt fantastiskt vi har vårt eget apotek ute i skogen.Glad

Ians
0

Själv använde jag Grankådsalva till hästen när hon fått ett elaktsår förra sommaren….

Och det läkte jätte fint!

Grankåda är toppen!

[Lisake]
2

Har i mina gömmor ett ofullständigt recept på kådsalva,men däremot hur man tillreder salvan tillvagagångsättet som jag fick av min farfar.typiskt nog så skulle man ha frågat mer.

Fann mer gamla tillagnings sätt så det löser sig nog.

Grankåda

Grankåda är bra som tuggummi också.bara man tar rätt konsistens vill säga annars kan det bli klibbigt.

Tuva-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag minns när jag var barn - vi var ju inte så bortskämda på den tiden - då tog man grankåda och tuggade på som tuggummi. Smakade väl inte så där jättegott precis men käkarna fick ju motion i alla fall. Tungan ute Så slapp vi tjattr'e så mycke! Ha ha..

Ett fint recept på gransirap fick man av Ernst K i programmet "Sommar med Ernst":

Man plockar granskott när dom är så där spröda och ljusgröna, en skål full. SEdan varvar man skott med socker i en glasburk. Sätter på locket och låter burken stå. Då får man gransirap så småningom. Den kan användas som sötningsmedel i te tex under vintern, eller att man bara tar en sked för C-vitaminets skull. Granskott är nämligen laddat med massor av C-vitaminer och perfekt att ta i förkylningstider! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

.. jo just ja, en citronskiva har man toppat med också.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elpida
2

Dessutom är kåda bästa sättet att få ut en sticka på. Bara kleta på innan man lägger sig, på med plåster eller nåt och på morgonen har kåda dragit stickan/spetan!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Lisake]
0

#5 Ja precis kådan är användbar mot mycket.Glad

#3 Typiskt det program avsnittet har jag bommat.

Tack för tipsen hörri.Flört