Smör, en bristvara!
Aldrig trodde jag väl att jag skulle få uppleva den dagen då smöret tog slut. Men nu är den här! Ett anslag på affären berättar att kunden får vara beredd på att smöret inte ingår i sortimentet inom överskådlig tid. Råvaran för att framställa smör börjar sina - inte konstigt alls när man begär att bönderna nästan skall slita livet ur sig för att få någon avance för sitt arbete!
Allt färre bönder ger mindre mjölk och de stora produktionsenheterna, som man numera kallar dem, är inte vad som lockar dem som har valt att leva på landet med djur och natur inpå knutarna. Lantgårdarna numera är ju rena fabrikerna, fast med mycket sämre arbetsmiljö, både för dem som arbetar där och dem som skall stå för produktionen.
..och jag som älskar smör.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag har även köpt kallpressad kokosfett utan smak och lukt som är suveränt att steka i. finns i hälsokosten eller på crearome.se, bodystore,com eller vitavera.se
Roligt ( och samtidigt tråkigt) att se att smöret går åt i butikerna. Jag bad för längesen butikerna i min lilla håla ta hem gammaldags mjölk - även den har en strykande åtgång. jag frågade i butiken om de nångång har kvar sån mjölk pga dåligt datum -nej, blev svaret DEN mjölken tar slut samma dag som vi får hem den…
Glada nyheter, tycker jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Utan smör kan man inte leva Tuvan! 
Panik!!! Är det sant???
En grundsten för mej!

Men smör är ju det renaste av animaliska fetterna man kan använda!
. Dessutom finns det inget som går upp mot smaken…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Men dra åt..och jag som använder så mycket smör.
Vars har du läst det Tuvan?..
Eller är det ett försök att styra det vi äter?
finns det inget smör så kan de inte äta smör!
då kanske de köper margarinet istället!
Jadu Ians…då får man börja göra eget smör då! 
Meeen, är det här ett septemberskämt 
!
Det går ju inte, vi vill ha vårt riktiga smör och inte en massa skräp.
Dessutom, hur ska man kunna steka smörstekta kantareller utan riktigt smör, det går liksom inte.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

jag får börja exportera härifrån då, vi har minsann hederligt smör kvar här
En ny affärs idé Sz 
Ja du får göra det Sziriusan. Jag trodde inte mina ögon när jag såg anslaget vid kyldisken! Vaaa?!
Smör, en basvara för många ju! Väck med äckliga margariner och fram för riktigt smör! Som tur är finns ju Bregott, men när jag bakar vill jag ha riktigt smör och i såser och sånt där gottegott som ju ingen vill vara utan! Smörstekta kantareller, oj oj, jo jag hann i alla fall steka ett gäng i helgen..
Man får hoppas att det är en sanning med modifikation som det heter. Eller vill någon missunsam margarinproducent få monopol på fettbehovet..?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
där ser man….allt fler börjar misstro fettmyten och använder riktigt fett - smör!
Jag har just varit i Finland där man i mångt och mycket har en sund inställning och en framstående livsmedelsforskning - men har en långt gången fettnoja. Såg i lokaltidningen att barnen numera skulle få fettfri mjölk i skolorna! (Från att tidigare ha fått välja på fettfri och 1-%ig. Nu skulle det bara finnas fettfri!)
Jag köpte i alla fall ett par paket äkta åländskt smör. Traditionellt och hantverksmässigt framställt. Gott!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det har väl hotats om både grädde och smör i omgångar. Än har jag inte sett det ta slut. Ekologiskt smör däremot är inte lätt att få tag i. Dessutom dyrt!
Dansa kan man alltid göra!