Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 25381 ggr
SweGizmo
0

Förkylning (HJÄLP!!)

Ich, nu har jag blivit jätte förkyyld och i helt fel läge:( har börjat mitt nya jobb och har redan fått ta ledigt enbart 2a dagen på jobbet… känns inte bra:(

Så nu idag när jag är hemma så vill jag ha tips på huskurer och allt möjligt bra, måste bli frisk, vill inte vara hemma imon med.

har redan försökt laga mat med vitlök och lite starka kryddor, det tydligen ska vara bra och så dicker jag massa Te med honung i:/ kan inga mer hus kurer.

Fick också tips om att lägga viks blå halstabletter i tevatten, det smakade TVIIII faramej men det rensade faktiskt lite. sedan fick jag tips om att lägga citroner i ett fotbad 0_o lite konstigt men ska testa.

p.s vet inte om jag lagt detta ämne i rätt tråd. har jag inte det så säg till så kan jag flytta den.

Min blogg: SweGizmo.se

mommo
0

Ät vitlök, så mycket du förmår, rå sådan. Efter det Eccinaforce 20 ggt. Sedan tar du en halsduk på och yllesockor på och ett extra täcke på. Gå och lägg dig tidigt. På morgonen vaknar du som ny.

SweGizmo
1

vad menas med:

Efter det Eccinaforce 20 ggt

????

mommo
1

# 2: Ursäkta flummigheten: Det ska vara Eccinaforce 20 droppar blandat med ett halvt glas vatten, det kan man dricka då efter vitlöken.

Magi-cat
0

kamomillte också, samt gör ett te som du andas in, med en handduk över huvudet

se till att hålla dig varm

pressa en citron i varmt vatten, söta med honung

om du har ont i halsen: gul lök i skivor som läggs utanpå halsen och fixeras med gasbinda och yllehalsduk, använd detta under natten

tigerbalsam på bröstet

och en massa omtanke från omgivningen: krya på dig!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hoppfull
0

Drick oxå massor av vatten… det är alltid bra!

Krya på dig och lycka till med nya jobbet!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mandala
0

Förhoppningsvis så har du blivit av med din förkylning när du läser detta! Skrattande

Jag köpte en Näskanna för ett tag sedan och igår provade jag den för första gången. Den rekommenderar jag verkligen. Kunde sova utan problem på natten, rensade ut allt skit och gjorde det lätt att andas.

Har inte vågat prova den innan, tyckte det såg lite otäckt ut men …inga problem. Nu vill mina barn också prova!

Kramis

abbis
1

Du kan droppa ren eterisk olja av eucalyptus i halsen..lättar rejält….Men en förkylning är en förkylning och har processen startat kan du bara lindra den.Det bästa är att vila /sova och dricka mycket.Har man värk kan man ta en alvedon..Har man suva kan man använda en näskanna(mycket bra)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

abbis
0

Ett annat tips ..Ta några matskedar olja pressa i ett par vitlöksklyftor fördela oljan i 2 påsar och trä på fötterna..tar bara några minuter så andas du vitlök..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Melissa
0

Ingefära är utrensande…koka färsk ingefära (om du vill, ha med en-två kanelstänger) och drick några koppar/dag…

april4
0

Het svartvinbärssaft är oxå bra mot förkylning.

Tuva-Lena
0

Blir nästan svårt att välja nu, eller hur SweGizmo..? Flört Hoppas att någon av kurerna får dig på fötter till imorgon och lycka till med nya jobbet - vilket oflyt att bli sjuk efter första dagen! Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
2

Vill bara påpeka att tråden startades i maj… vi får vid gud hoppas att SweGizmo frisknat till sedan dess ;)

Melissa
0

Tipsen kan väl komma väl till pass i alla fall, eftersom det lär komma fler förkylningar  Flört

Hoppfull
0

Absolut!! Men jag hoppas fortfarande att SweGizmo är frisk nu!

Melissa
0

Det hoppas verkligen jag också Glad

korseett
0

*fniss* Det hade jag inte ens sett att den var så gammal…

Melissa
0

Inte jag heller Skrattande

Brokenfether
0

Putt

Brokenfether
0

Puttar upp

Tuva-Lena
0

Ja, jag har då klarat mig än så länge. Hur går det för er andra..? NI läser väl råden här uppe så att vi få behålla er här på sajten i höst, utan sjukdagar. Glad

Brokenfether
0

#20 Jag har nyst som en vansinnig sen jag börja med spikmattan..utrensning på G kanske…men ingen förkylning. Influensan har jag inte tänkt skaffa mig heller…handtvätt ofta och inga fingrar i munnen…Flört

SweGizmo
0

jag tänkte bara säga att JA jag är frisk nu;) eller ja, jagskrev nyss en ny tråd om huvudvärk, men från förkylningen är jag frisk ifrån iaf^^ haah

mayolica
1

bra att förkylningen har gått över,men jag hoppas att du inte varit förkyld ända tills nu.

~ mayolica ~

Tatsja
0

Jag dricker the med ca 10 drdryels i, funkar rätt så bra. Sen smörjer jag in bröst och hals innan läggdags med vicksalva. Luktar, lovar jag, men går rakt upp i mun och näsa. Brukar hjälpa. Nu hade jag inget hemma och orkade inte åka att handla.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

konichiwa
0

Jag har legat förkyld i en vecka, värsta jag varit med om, bra med alla tips här!

När det gäller andra har jag alltid massor av råd och tips att ge men när jag själv blir sjuk har jag glömt allt, har nån annan samma erfarenhet?

nu ska jag smörja bröstet med tigerbalsam och blanda till citron- och honungsvatten.

Rå vitlök kan jag inte med sen jag började äta LCHF :-(

penke
0

(äsch,jag kunde inte hålla mig ifrån denna siten heller :- ) )

just nu,är dina sjukdomsbesvär förhoppningsvis inte längre ..så akuta..:- )

vitlök i ..öronen,(hörde jag om idag!) + en toppluva över allt.. maggan W "genenrades" i tv ,vitlök är bra,jag föredrar de hellre oralt/via munnen/maten,då är de allmaänt stärkande/förebyggande.

"Min" huskur är annars en annan lök,den gula, den kan/ska du använda nästan innan förkyldningen bryter ut,när du känner hur det ..kittlar i näsroten.då ska du äta gul lök,så "rå" du klarar av,ev. lätt stekt,gärna på en knäcke..,det rensar ur "bihålorna" o minskar symtomen,ev. gör dig frisk..(?)

nu är det väldigt länge sedan jag var ..förkyld,så jag borde väl egentligen ha andra tips,oxå …eller? :- ) (gillar lök)

penke

Tuva-Lena
0

Jag kör med rödlök jag, tycker den är godare, och enligt vad BranDuir, vår naturdoktor, säger så är all lök nyttig. ;)

Det där med vitlök i örat har jag också hört ska vara bra vid öroninflammation, men så långt skall det väl inte behöva gå hoppas jag. :)

april4
0

Tänk jag då, som inte klarar av att äta nån typ av lök alls pga av gallan och jag som älskar lök.Gråter

penke
0

hmm,jag trodde rödlök var "för milt" att ha som förkyldningskur..(??) fast,jag håller med om att den smakar "bättre",och ger vackrare färger på talriken ..

Vitlök i örat..har nog flera "funktioner",över de rent ..kemiska,det ser säkert väldigt roligt ut,och ett skratt är ju bra för hälsan :- )

kanske något för april4…*duck&ler*

(nä,f´låt,gallsten o likn. är ..tufft)*healingkramen*

penke

april4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gör inget penke, ett gott skratt förlänger livet.

mayolica
0

jag tycker oxå att all lök är bra. det ska även vara bra med lökomslag har jag läst,har inte prövat det själv. det kan användas om man inte tål att äta lök för magen.

när det gäller vitlök i öronen har jag för mej att man inte skulle stoppa vitlöken direkt i öronen,utan att den skulle vara inpackad. kan försöka att leta reda på recepten ifall nån är intresserad.

jag brukar göra lökavkok som jag dricker när jag är förkyld ibland har jag använt vitlök,ibland annan lök. jag tycker att dek käns bra vilken sorts lök jag än använder.

~ mayolica ~

mayolica
0

putt

~ mayolica ~

attvaraellerintevara
4

Hej…Varning…ingen vitlök nära huden,ej heller,absolut ej i öronen.eller i näshålor…aja baja….. Den fräter sönder… och ger mer än fula sår,brännsår.ärr för hela livet..eksem,;hörselskador..o.s.v. /Astrid

attvaraellerintevara
2

Men jag tycker om vitlök och vet att den är nyttig..men det vet väl dom flesta.

Har dessutom arbetat rätt så många år på en hudavd.som sjuksköterska därför känner jag till detta med frätskador..

I all välmening AstridFlört

Hoppfull
1

Man kan lägga löken/vitlöken i lite gasbinda för att den inte ska ha direktkontakt. Den fungerar vldigt bra ändå.

mayolica
0

poutt

~ mayolica ~

FelisLynx
0

Såg att det var en gammal tråd, men förkylningar är ju härjande året runt i vissa fall… Tänkte bidra med ett tips som jag prövar för närvarande med god effekt hittills… Har själv ett ursoppigt immunförsvar..

Använder apotekets receptfria nässpray Nasaleze i puff på morgonen o en på kvällen i varje näsborre och är noga med handhygienen, inte manisk utan vanlig handtvätt. Speciellet efter affärsbesök osv. Har savetter med i bilen för sånt :) Har nu klarat mej i 4 veckor från förkylningar!! Tjoho :)

Magi-cat
1

har just upptäckt Sinova mot bihålor! Underbart, helt plötsligt kan man andas igen!!Skrattande

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pagan
0

puttar denna - förkylningstider nu oxåSkrattande

Provade själv färsk ingefära i kokt vatten med citron - kanonbra. Fast jag lät den del dra i tre dagar, bidde lite väl starkt, men klart värt att prova.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
0

Puttar upp den här tråden, börjar bli aktuellt igen Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

SweGizmo
4

ha ha denna gamla tråden, :)

Kul att det fortfarande kommer massa tips i den.

Ians
0

Förylning tål att diskuteras ofa SweGizmo Flört speciellt på hösten…själv ör jag med

Dinamint-C från hälsokosten när jag börjar få ont i halsen echinacea, zink och c-vitamin

Så får man bra andedräkt av den vilket kan behövas när man äter så mkt vitlök som jag gör