Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 6977 ggr
moln50
9

Hård i magen

Några tips hur man ska göra?

shigne
0

Tips finns det säkert gott om, men det kan vara lite enklare ifall man vet hur du äter/rör på dej/livet i stora drag etc.

Du kanske går på någon diet, kost eller äter mediciner etc.

Allt sånt gör ju att det är enklare att ge tips ….

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med shigne där. Det är så olika vad man tål o inte tål. En del måste t ex stoppa i sig mkt fibrer för att magen ska sköta sig. Jag själv pallar inte för mkt bröd (mjöl) o frukt o definitivt *inte* för mkt frukt av ngn anledning.

Återkom o berätta om din livsföring så kan vi säkert klura ut ngt som hjälper dig.

shigne
0

Det här hittade jag i en tråd om olivolja:

"#7 av Paris1 |  2007-10-26 10:34

När jag har problem med magen så brukar jag ta två msk per dag i 14 dar…brukar funka….."

Elpida
0

Bra att äta fibertabletter eller extra fibrer i form av kli osv, MEN det innebär att man måste dricka extra mycket vatten, annars får det motsatt verkan och du blir ännu hårdare!!!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
1

Ett idiotsäkert tips är att köpa psyllumfröskal i affären……de brukar finnas där de glutenfria mjölerna etc står…

Börja med någon några tsk rör ut i vatten ev kan man röra ut det i någon dryck som smakar gott och drick med en gång…..drick ordentligt också under dagen ca 1.5-2 liter/ dag behöver vi.

då menar jag vätska som inte heter kaffe, the osv

Sedan är som sagt motion etc en förutsättning för god tarmrörelse…men alla kan ju inte motionera…..av olika orsaker.

Då kan man göra som man gör inom yogan…sätt dig på en stol eller på golvet med rak rygg….eller om du föredrar liggande.

Andas in och låt magen bli stor andas ut och dra in magen så mycket du kan fortsätt så i några minuter …kan man så görs denna övning snabbt men det går lika bra i vanlig takt!

En vanlig orsak till att vi inte får igång magen är att vi andas fel….bara med bröstkorgen…då får inte tarmarna den massage de behöver! Också en vanlig orsak till att vi har ont i axlarna att vi andas med bröst korgen alltså Flört

enligt Ayurvedisk tradition skall man dricka varmet eller ljummet vatten om man är förstoppad och kallt om man har diarre…ett billigt och bra tips….som jag själv prövat och jag hade….. VM medalj i dålig mage innan så funkade det på min mage så fungerar det !

Så:

1 Psyllumfröskal + ordentligt m vätska

2 Andnings gymnastik iaf……varje dag

3 varmt eller ljummet vatten som dryck…man vänjer sig lägg i ngn bit    ingefära eller ngt som ger smak om du tycker det smakar äckligt!

Tuva-Lena
0

Jag tänkte samma som du shigne, och eftersom en tråd om olivolja ligger helt öppen strax nedanför, så rekommenderar jag olivolja. Snabbt och effektivt! DEssutom ganska god tycker jag.

Har du gått en längre tid med problemet så kanske det vore bra att låta en läkare kolla upp saken också. Det kan finnas sjukliga orsaker till problemen också även om det hör till ovanligheterna.

Det viktigaste är ändå att syna ditt eget leverne, och hur du sköter mat/motion/sömn/avkoppling o s v.. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaF]
0

Plommon brukar vara bra att äta om man är hård i magen Glad

Tuva-Lena
0

Jag minns på min förtsa arbetsplats, ett vårdhem för utv störda som det hette då - är man född på medeltiden eller va då? Där gav vi barnen "fikonsirap" när dom hade förstoppning. Jag vet inte om det finns att köpa idag, men då köpte man det på apoteket. En del av tjejerna använde det dom dagar dom skulle ut o festa också för att få "platt mage" - då förstår man hur effektivt det är/var! Gå inte för långt ifrån toan bara om du tar dig en slurk.. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

moln50
0

Hej igen jo då jag äter kli o linfrön dricker mycket vatten till det och äter mycket grönsaker och är ute ock går varje dag men jag är fortfarande hård i magen. Jag har hört att man kan få hådare mage när man blir äldre 50 60 år och äldre stämer det?

MaMaMade
0

Det stämmer bra det, tror att klimakteriet också kan spela in…om man är kvinna alltså. Glad Det är klart…med fruktansvärda (för mig iaf) kramper i magen 1 ggn/mån måste det ju bli fart på magen! Nu är det betydligt lugnare.

Ians
1

Pröva psyllumfröskalen de kan vara bättre än både linfrön och kli. Många blir förstoppade av just kli det är lite för torrt…..

Ibland kokar jag gröt på bara havre kli det är bra både för tarmen och hjärtatFlört dessutom är ju havrefibrerna då ordentligt genom fuktade så de inte suger upp en massa vätska i magen bara…

Många får problem med för lite sköldkörtelhormon efter 50 och det gör att man kan bli förstoppad också

kan vara värt att kolla…..

Annars verkar det ju som du gör exakt vad du skall göra, så plommon juice är välvärt att pröva…kiwifrukter har en lösande effekt..di där små svarta fröna i den är det som gör susen…..

Det finns en bra grej på hälsokosten annars som heter Frukt och fibrer….med just frukt och fibrer och probiotika i…man äter en sådan kub per dag eller var annan dag så sköter sig magen som en klocka…de är toppen! De är inte vanebildande som laxermedel är…mend et funkar lika bra!

Jag brukar ha med mig sådana när jag reser bort för då brukar min mage krångla……och jag har inte varit med om att de där kuberna har svikit mig.

Då har jag en synnerligen envis mage!

Hoppas du får några tips av våra råd och dåd Flört

Elpida
0

Vill oxå påpeka att man som laktosintolerant kan få hård mage. En del tror att det bara yttrar sig genom att man blir lös i magen - men som sagt, det kan vara precis tvärtom.

Kanske idé att prova att dra ner på mjölkprodukterna ett tag?

"Du har alltid två val"

Ians
0

Även gluten intolerans ger samma symtom….

Man talar bara om de som får skjuts ordentligt i magen av nämnda allergener…men det finns de som får tvärt om…

Vill också igen påpeka att förlite tyroxin kan ge symtom på IBS som kan misstolkas som intolerans av endel produkter.

så det är nog viktigt i samanhanget att man tar reda på om det är intolerans, IBS, eller förlite sköldkörtelhormon man har…

Jag gick runt och trodde att jag var gluten intolerant iflera år….blev bättre om jag inte åt gluten produkter…förvisso.

Men sedan jag började med Levaxin så försvann mina symtom, från dag 1 nästan.

Dessutom försvann mina problem med förstoppning/diarréer också. Och min gravid mage pga gaser!

Så man bör utreda magen om det är ett ständigt problem. Så man inte går runt med något som inte bara skall behandlas med fibrer!

Elpida
0

Lite OT i tråden kanske men igår höll jag på att bryta ihop. Vill så innerligt gärna bli av med sötsuget och önskar så att jag kunde stoppa i mig morotsstavar, äppelklyftor osv när man blir sugen. Men icke sa nicke, den där jäkla IBS:en sätter fullständigt stopp för det. Får superont i magen, uppblåst, magkatarr och dessutom slutar maggen att fungeraSkrikandes. Jag får väl helt enkelt sluta äta!!!!

"Du har alltid två val"

Annavw
0

Förstår att det är en jobbig situation, jag hade tidigare problem med magen och började då dricka Aloevera gel från Forever.. Tyckte så bra om både den och deras andra produkter som har hjälpt mig så mycket att jag blev återförsäljare själv…

Rekomenderar det varmt

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=aloevera%20v%C3%A4xten&source=web&cd=5&ved=0CHMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fhalsa%2F1.1282514%2Fsupervaxten-for-din-halsa&ei=y-rMTusLi6TgBN-KqaUH&usg=AFQjCNG5L6oX42dj2PrjixLl7DLqmdsIuQ&cad=rja

www.annavw.bloggplatsen.se

szirius
0

Om man vill se på det ur ett annat perspektiv, nämligen symboliskt, så står ju förstoppning för något…. att man håller fast något, man är rädd att släppa. Om man kan komma fram till vad det är, och sedan lösa den mentala krampen så brukar magen sedan följa med.Flört Detta görs såklart inte på en dag, utan är en process, men kan ge bra effekt och problemen återkommer sällan, eller om de gör det så kan man snabbare och snabbare hitta knutarna och lösa upp dem.

MaMaMade
0

Hmm…har varit lite trögt här de sista dagarna, menar du att jag vill ha kvar mina "gäster", szirius? Tungan ute 

Kände mig jättesvullen ett stund efter att vi tagit "maskmedusinen" så det kanske är den som stoppar upp? Får kolla upp ev biverkningar på den.

Annavw
0

Katrin plommon pure ger jag till minstingen ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
0

förra kommentaren var det jag som skrev…hade skrivit ett liknande lite längre upp….så jag tog bort det!