Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2548 ggr
[NeferNefer]
3

Varning för Kungsörnen

Jag har postat det här på ett par andra sajter, men jag slänger in det här också för jag tycker det är såpass viktigt. Läs, ta ställning, tänk efter. Tycker ni att det är viktigt, skriv gärna på namninsamlingen som finns på deras hemsida och berätta gärna för andra. De fortsätter så länge de kan …

Varningen gäller inte den fantastiska fågeln, alltså, utan livsmedelsmärket. De har mätt halterna kadmium, som bland annat orsakar neurotoxiska skador, i mjöl från olika producenter. Det visar sig att Kungsörnens mjöl har den högsta uppmätta halten av alla, 64 mikrogram per kg för fullkornsvetemjöl och 31 mikrogram för vitt vetemjöl.  Pulver för fullkornsgröt från Semper, för barn alltså, innehöll 21 mikrogram per kg. Det ligger över det tolerabla intaget för en ettåring.

De har även mätt de cancerframkallande polyaromatiska kolväten i Kungsörnens fullkornsmjöl, och de värdena var fyra gånger högre än genomsnittet i spannmålsprodukter.

Fasen. Jag är helt tokig i Kungsörnens makaroner, och jag utgår från att de gör pastan på det egna mjölet.

I alla fall, dessa livsfarliga gifter kommer av att de sprider ut avloppsslam på åkrarna. Slammet innehåller tio gånger mer kadmium än det vanligaste konstgödslet (och jag tänker inte fråga hur mycket det innehåller!). Det finns få ställen kvar i Sverige där åkrarna ännu är så kadmiumfria att det går att odla mat till små barn, men nu förbereder sig Göteborgs reningsverk att sprida avloppsslam även där. Det är Västgötaslätten det handlar om. Kadmiumet och de andra tungmetallerna och farliga ämnena i slammet försvinner inte magiskt bara för att det sprids ut över åkrarna. Det tas upp av växterna och det sprids ut i havet och dödar allt levande.

http://www.renakerrenmat.se/

Människan är vansinnig …

MaMaMade
1

Läste om det där… Skrikandes

Pagan
1

va f*n!!Rynkar på näsan

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

shigne
1

Tur man slutat med sånt skit!!

Ians
1

Suck!….man blir matt av all skit de sprider ut i naturen som sedan återvänder via maten…..

Trodde de att det skulle försvinna på ngt mystikst sätt? Och när det inte gjorde det …Varför i H-vete fortsätter man  sprida skiten? DET är en gåta! Skrikandes

Joppo
1

Tanken med att använda avloppsslam är ju god ur både en ekonomisk och miljömässig vinkel, men då måste det såklart säkertställas att det är rent också. Vi får hoppas att de hittar någon slags lösning på problemet.

En sak som jag undrar är hur kadmiumet hamnat i avloppet från första början. Jag vet att det används i vissa färger och batterier, men dessa två produkter borde väl inte påverka i avloppsvattnet nämnvärt?

Här är artikel som behandlar ämnet ytterligare: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3725601

Ians
1

#5 Ja…… en bra fråga….. Hur kommer kadmiumet in i avlopps slammet ?…

Och trots certifieings system verkar det komma ut mer tungmetaller än man räknat med på åkrarna.

Magi-cat
1

usch och fy!! Skrikandes

Har för mig att jag läst något om det där med kadmium, återkommer……

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mickep
2

Skrivit under….

Tuva-Lena
2

Hemskt! Att kadmium kommer ut i avloppsslammet beror sannolikt på att det finns i kraftfodret man ger djuren. Hos djuren hinner man aldrig märka några förändringar eller sjukdomar som ju slaktas efter några få år, men vi skall ju leva länge vi.. Då borde det alltså även finnas i djurkropparna..! Om det nu är gödselbrunnar man tar slammet ifrån..? Annars finns det säkerligen i vår mat också, om än i små mängder, men lägger man samman allt kadmium vi får i oss och samlar upp det i ett avloppstverk, för vidare hantering, så blir det säkert en ansenlig mängd i slutändan.

På 80-talet läste jag biologi och då gick diskussionen kring att vi skulle sluta använda konstgödsel eftersom det försurade våra åkrar= åar, vattendrag och sjöar. Tanken med avloppsslam är som sagt god med tanke på det, men självklart skall vi inte behöva välja mellan pest eller kolera för det.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[mossquinnan]
1

Fy f…n man e lurad från början till slut:( nu har jag skickat allt hemma som d står kungsörnen på., så sjukt så man mår illa, ska ringa dit i morg å kräva pengarna tebax "morr" man kan inte få annat än nej , men skönt att få spy galla på dom.. Sånt här gör mig så arg ..tack för du la in denna viktiga tråd:)