Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 6689 ggr
[GunillaR]
0

Värmekudde efterlyses

Finns här någon härinne som tillverkar vete/riskuddar?

Jag har stora problem med kappmuskeln nu igen, förmodligen som ett resultat av för många och långa pass vid staffliet.

Har haft några sådana förut men de blir ju ofräsha med tiden, så nu behöver jag igen. Tänkte höra här först, eller om ni har tips där man kan köpa. Bor i Malmö

Sindri
0

Nästa gång du köper, köp en med ett ytterfodral (som ett örngott) som du kan ta av och tvätta. Eller sy ett. Själva påsen håller sig hur fin som helst då.

[GunillaR]
0

Hur syr man upp den? Jag kan sy, har till och med gardintyg i massor som jag inte ska använda. Har du någon mall?

Sindri
0

Mät påsen och titta efter hur ett örngott är konstruerat. Ta till lite marginaler ifall det krymper i tvätten. Alla påsar är nog olika stora så du får bara måtta på.

[GunillaR]
0

Påsen, kan man sy den också?

Sindri
0

Bara det är i ett tyg som tål hög värme. Bomull som tål 95 grader - det blir rätt varmt av kornen. JA, du kan naturligtvis sy en ny påse och bara sy den över den gamla så slipper du hälla över kornen. Vilket jag borde göra för min har det brunnit ett litet hål i….

[GunillaR]
0

Jag har ett gammalt örngott som är fult och blekt, det kan jag ta. Sen är frågan om man ska använda ris eller vetekorn. Var får man tag i hela vetekorn?

Sindri
0

Från din gamla vetekudde? Har du slängt den så prova bland mjölerna - eller fråga i affären.

shigne
0

Det bästa är nog vetekorn - det håller värme/kyla mycket bättre!

Hade några elever för x antal år sen som sydde såna kuddar och vi köpte vetet från Granngården….

Ians
0

Hälsokostaffärerna har helt vete att köpa….överallt!

Så kan man göra en kudde som passar en själv i form och storlek….inga problem!

[GunillaR]
0

Jag har slängt de gamla kuddarna. Men ska ta en tur till köpcentra där det ligger en bra hälsokost.

Nu ska här sys !! Tungan ute

Ians
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här blev min värme kudde….

Jag tog vad jag hade hemma….flanell i själva påsen och så fyllde jag den med ris….

Skall sy ett fodral också….så håller den sig fräsch längre som sagt…

Kostnad….Ja vad kostar ett kilo ris?…eller helavete korn?

Så kan man ju ta vad man har hemma som tyg…ett gammalt lakan eller vad som……

fort går det att sy också….

Sindri
0

Åh flanell var en superidé - så gosigt! Tror jag gör en och slänger min uppbrända. Har en uppblåsbar sån där nackkudde jag kan använda som mall.

[GunillaR]
0

# 11 - det var ju en jättebra modell som man lägger runt halsen. Ska se vad de har nere i butiken i kornväg, annars har jag ju alltid ris hemma.

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använde ett tättvävt bomullstyg till min riskudde. Tyget håller än men riskornen börjar bli uppbrända, går sönder o "smiter ut" genom fållarna. Tror att den är inne på 4-5 året nu.

Har inte testat vete men gillar tyngden som blir med ris, den ligger där man lagt den sas. Glad

[GunillaR]
0

# 14 - Du har rätt där i att riset är tyngre och ger bättre känsla, så jag ska satsa på det. Jag har ett par tätvävda bomullsgardiner som jag köpte i våras och som jag blev trött på efter två veckor, och här fick jag ju bra tips på hur jag kan använda en del av tyget.

Sen får det bli några grytlappar, alltid bra att ha. Ett par diskhanddukar kan man ju också göra. Det är nytt fint tyg och synd att använda som målartrasor.

Ians
0

Läste ang vete kuddar iaf att det är fukten i vetet som får dem att värma gott….Så för att de inte skall bli uttorkade och bränna skall man lite nu och då låta lite vatten i en kopp stå med när man värmer kudden..

Så den åter fuktas…kan tänka mig att de mår nog riskudden bra av också…

Ett tips för att slippa brand….och bevara kudden..

Håller med om att tyngden av riset gör den ännu bättre….

Bra idéer med gardin tyget……ofta blir det liksom inte av att man återanvänder saker som man tröttnat på…..

Och gardiner blir ju inte speciellt slitna i tyget precis …även om de får några år på nacken…så kan man gott åter använda det tyget!

[GunillaR]
0

# 16 - Jomenprecis! Man ska inte undervärdera gardiner :-)

gummimamma
2

Jag gjorde en vetevärmare i form av en katt! Den är sydd i mjuk fleece och har en öppning med kardborrband i ryggen, och där kan man ta ur innerkudden när den ska värmas. Innerkudden är av bomull och innehåller hel ekologiskt vete. Katten gav jag till en bekants bebis när hon döptes. Har även sytt hundar i liknande teknik, men har inga bilder.

[GunillaR]
0

Naw så söt den var. Glad

Jag har ju en katt och hon hoppar gärna upp på ryggen när jag böjer mig ner, och nu har jag försökt att få henne promenera där på rygg och axlar med sina mjuka kattfötter, men det blir mest bus av det hela * fniss *

Tänk om jag kunde lära henne att lägga sig runt min nacke, underbar härlig kattvärme.

cosmica08
0

Hittade bra värmekudde eller vetekudde med snören så man knyta fast den hos www.econordica.se för 189 kronor, dem har även ett fibro-kit för dem som drabbats av fibromyalgi, men vet inte om det fungerar.

I alla fall har dem bra service och snabba leveranser.

Tride
0

#19 Katter sköter inte alltid sitt jobb.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[GunillaR]
0

Jag hittade faktiskt min kudde nu när jag packade inför flytten. Jag ska sy en ny "överrock" åt den av ett par gamla gardiner. Den låg längst inne högt uppe i ett skåp.