Annons:
Etikettövrigt
Läst 1227 ggr
shigne
1/2/12, 11:27 AM

Att sluta röka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Googlade ang detta, för mig, heta ämne…. Jädrans vad grejer det dyker upp!

Fast jag i grund och botten inte alls tror på "substitut" - dvs att ersätta ett beroende med ett annat.

  • Är du en sån som lyckats sluta röka efter x-antal år?
  • Hur gjorde du?
  • Vad fungerade/fungerade inte för din del?

Jag har fortfarande inte tagit dagens första bloss ännu - kanske jag inte gör det överhuvudtaget??? Det återstår att se, men jag ska tänka mig själv som en rökfri person idag, jobba med kroppen lite och nåla mig själv i eftermiddag/kvällen hade jag tänkt.

Godis äter jag inte, inte heller allt för mycket frukt pga LCHF-kosten som jag följer. Så varje gång jag känner mig röksugen så blir det att dricka vatten (gärna bubbelvatten) eller så sätter jag mig vid nått handarbete.

Vi får se hur det funkar!

(jag hoppas inte någon tar illa upp av bilden - den är mest för att peppa mig själv!)

Annons:
MaMaMade
1/2/12, 11:46 AM
#1

Jag har frossat rejält i höst o under julen, mer än vanligt. Tror att det är ngn slags reaktion på stressen från i somras. Nu känner jag dock att det gått för långt o ska ta tag i saken. Tänker inte sluta med gott men dra ner ordentligt, sköta mig med maten (stor bov), dra ner på alla kolisar så mkt som möjligt men unna mig "lördagsgodis". Kommer säkert inte att hålla fullt ut men bättre blir det säkerligen!

Handarbeten är bra för då är händerna upptagna. Har så svårt att sitta framför TV:n bara pga mina ögon. De klarar inte av att se på långt håll o sedan byta tvärt till nära. Tar jag på mig läsglasögonen ser jag inte TV:n…moment 22…o har jag inte för händer så…äter jag! Tungan ute

Självklart är det substitut vi drar med…jag äter nog för att jag har tråkigt. Det går mkt bättre sommartid då jag är ute i trädgården, nere på älven osv…tiden går åt till annat…som dessutom är roligt!

Tuva-Lena
1/2/12, 1:44 PM
#2

Jag tar hunden och går ut, det tycker jag är bästa substitutet för en nervig tant att varva ner. Äter gör jag inte, vet inte men äta gör jag mest för att överleva och ser det inte alls som nåt nöje - bara besvär. Förstår inte alls varför man har matprogram på TV nästa varje dag..Obestämd är det kanske nutidens nya "snuttefilt"?

Det här kommer du att klara galant shigne! Ställ inte kraven för höga bara och ta det med ro. Det må vara att knoppen har bestämt sig för att sluta med röken, men kroppen tar betydligt längre tid på sig. Den fysiska omställningen kräver större tålamod än vad hjärnan tycker. Den klarar sig med en nervimpuls som säger "STOPP". Kroppen däremot hänger inte med i samma tempo. Lycka till shigne!Kyss

(Har ju faktiskt ett "program" inom hypnosterapin för rökstopp.. skall se vad jag kan åstadkomma för att hjälpa dig..Obestämd)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Toyan
1/2/12, 5:24 PM
#3

Jag körde med nedtrappning, men humöret var för det mesta i botten så jag gick till apoteket och köpte "låtsascigaretter".

Ett munstycke där man sätter i nikotinpluggar, 6-12 om dagen kan man ta men jag klarade mig med 3 och det blev många kvarGlad

Jättebra att vara sysselsatt shigne, du fixar det här.

Bara vinster med att sluta röka, både vad gäller hälsa och ekonomiGlad

Lycka till!!

Upp till toppen
Annons: