Annons:
Etikettövrigt
Läst 977 ggr
Tuva-Lena
2012-01-13 00:36

Var bor du helst?

Jag får en känsla av att många av oss skulle vilja bo på landet, vara självförsörjande och skapa vår egen frihet. Skaka oss loss från det hektiska karrärlivet i tätorterna. Stämmer det? Var bor du helst?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
MaMaMade
2012-01-13 07:40
#1

Om vi får kommentera så ja, gärna en by men helst inte så många hus o långt emellan gårdarna. En glimt av en husknut, gångavstånd om det händer ngt…lite som "Avliden" i serien om älgen Hälge. Skrattande

Tuva-Lena
2012-01-13 09:55
#2

Skrattande Ha ha, då är vi lika du och jag Mama! Jag satt o tvekade mellan ensam i skogen och en liten by på landet, men kryssade byn - om det är långt mellan gårdarna. Kan ju vara bra att ha någon i närheten om det händer nånting - ensam som jag ofta är hemma. Nackdelen med mindre platser är Jantelagen nämligen, som säger: "Du ska inte tro att du är nånting.." Har du haft känningar av den också? I "min by" grasserar denna osunda inställning.

Jag satte upp ett anslag på affär'n om studiecirkel, som skulle ha startat nu i januari var det tänkt. En!!!! person anmälde sig och då vet jag att väldigt många är intresserade av ämnet - den enda person som anmälde sig var dessutom nyinflyttad stockholmare… det säger väl allt.  Hon kommenterade det hela med; jaa, jag har tänkt i dom banorna jag också men ville inte döma på förhand liksom…

Har gjort flera försök tidigare också, att få igång folk, men icke!Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Elpida
2012-01-13 10:02
#3

Jag har ju precis flyttat från småsamhället till storstan… mest för att vi inte hade något umgänge alls i samhället. Inte så att vi inte hade bekanta men inga vi träffades med regelbundet. Här i stan har jag nära till min träning, mitt jobb och mina vänner.

Eftersom jag är en människa som mår bäst i naturen har jag ju dock sett till att köpa ett hus nära skogen, med ett litet skogsparti precis bakom dessutom… och insynsskyddad baksidaFlört

Känner mig lite kluven, skulle gärna bo på landet, fast typ 10 min in till stanSkrattande

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

shigne
2012-01-13 10:06
#4

Vi är nog inte så olika varandra som vi tror….men det är också därför som vi trivs så bra här på AB!

Jag kryssade i "i en by på landet" - därför jag gillar att vara nära naturen, men enda inte för ensligt. Det ska vara lätt att gå över till en granne och hälsa på, men ändå så pass avskilt att jag kan strutsa omkring halvnaken ifall jag har lust utan att det stör någon!

Tyvärr bor vi alldeles för nära bya-vägen, men vi har ingen granne så nära att vi ser deras hus ens!

Om jag hade mycket pengar, skulle jag inte tveka att köpa mig ett litet hus som låg alldeles ödsligt och lite krångligt att ta sig dit. Vid vatten, ha en liten eka, gärna med el indraget pga min lathet etc. Dit skulle jag "fly" undan civilisationen lite då och då!

Elpida
2012-01-13 10:10
#5

#4 Det där med stuga har vi börjat finurla på. Vi har aldrig varit intresserade innan men nu börjar det locka med en liten stuga/torp vid en sjö dit vi kunde åka för att leva avskilt när vi behöver komma bort från stan. Glad Bara gå i skogen, fiska lite, ha ett litet trädgårdsland och bara läsa, spela spel och njuta när skymingen kommer!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Clary
2012-01-13 12:17
#6

I ett mindre samhälle blev mitt val, mycket på grund av att saker och ting är som de är. Annars är ju drömmen ett hus vid havet sommartid och Indien vintertid. Vi har ju inga karriärer att bekymra oss om längre Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Tride
2012-01-13 15:54
#7

Kunde egentligen inte svara, eftersom jag bor idealiskt här i Nacka "mellan storstad och skärgård." Stora staden th o skären tv, lixsom.Men klickade "mindre samhälle", eftersom Nacka kan betraktas som sådant.

Jag har naturen inpå knutarna, tangon o sånt i stora staden, och möjlighet till utflykt bland skären. Och bra service o förbindelser i Nacka.

Men "ensam i skogen" är jag heller inte främmande för.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Pagan
2012-01-13 20:38
#8

Hade jag bott själv hade jag kryssat för mitt i skogen helt klart. och dit beger jag mig sedan då jag kan leva så som jag vill utan hänsyn till yngel och annat.

men nu bidde det mindre samhälle, för så bor jag just nu och det är kanon just nu. Nära till kommunikationer, lantlig idyll inpå knuten och inte för långt till civilisationen.

men att odla min egen mat, ligga på alla fyra i spenaten, prata med träden och kunna gå naken om jag vill i månljus - det är drömmen det.

Vi lever ju nu 2012, man borde kunna beama sig dit man vill, varför har vi inte möjligheten till det. Är det för mycket begärt!!??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[ankibl]
2012-01-13 20:51
#9

Jag kryssade ensam i skogen med viss tvekan, för ensam vill jag inte bo utan vill ha min man och mina hundar med mig.

Nu bor jag i ett mindre samhälle och 1 mil därifrån har jag mitt drömställe på landet som vi hyr ut på sommaren.

Men kanske en dag att min dröm blir sann och vi kan flytta ut till skogen.

Isa56
2012-01-13 20:52
#10

Ensam ute skogen, kryssade jag. Har ju bott i skogen, fast man såg gannhuset en 300 meter därifrån. Men skogen gränsade till tomten. Så det var bara att gå rätt ut. Det är nog eremiten i mig som tycker så. Eller är det för att man på jobb går i ständigt maskinbuller och en del prat.

Nu bor vi i en liten by/samhälle en mil utanför en mindre ort. Lugna grannar, och en stor tomt, ger det lugn vi vill ha.  Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ians
2012-01-14 11:32
#11

Jag valde en småstad gillar att ha nära till det mesta…..en behöver nte nödvädigtvis bo i arslet på grannen….så i utkanten av en mindre stad hade passat fint.

SomTride säger staden th och skogen tv……eller havet tv

Upp till toppen
Annons: