Annons:
Etikettövrigt
Läst 1793 ggr
[Ravenna]
2012-01-11 09:46

Ren Propaganda på TV om E-nummer

Hej alla vänner! Nu är Ravenna riktigt arg och måste få lägga fram något viktigt.

Det går en program-serie på SVT om E- nummer och tillsatser i mat. Jag kunde knappt tro mina ögon när jag började kika på det hela. Detta är inget annat än ren propaganda för att försöka legitimera användandet (och det fortsatta användandet) av e-nummer och tillsatser!

Jag hoppas innerligt att ingen låter sig luras av den trevliga och "vetenskapliga" framtoningen i programmet!

Jag kände att jag måste få säga detta, för bara en blind kan undgå att se att media serverar oss med precis det som vi "ska tro" på.

Det här programmet är extra tydligt, det går inte att bortse ifrån den uppenbara propagandan som ska styra oss i en viss riktning. Vem äger tv-bolagen och media? Någon bestämmer att program som detta ska visas!

Jag ber dig; tänk själv, känn efter själv och gå inte på vad som sägs i programmet. Det kan inte vara vettigt eller naturligt att proppa våra kroppar fulla med kemiska tillsatser, varje fiber i kroppen säger att detta är fel! Gå inte på det!

Jag är ovanligt arg över detta, men ilskan kommer från en sund plats i mig…för man måste sätta ner foten och säga ifrån, eller hur? Hur dumma tror de att människor är?

Skrikandes

Annons:
Tuva-Lena
2012-01-11 09:58
#1

Tack Ravenna! Bra att någon reagerar över det här.

Då det gäller E-nummer så misstänker jag ändå, att alla tillsatser har givits ett sådant. Det kan alltså även gälla naturliga tillsatser. Som ett exempel kan jag nämna karoten, alltså färgämnet i morötter, som har E-namnet E 160.

Däremot så gillar jag inte att man blandar naturliga tillsatser med kemiska i den här E-listan över alla tillsatsämnen. Då är det lätt hänt att man tror att alla tillsatser är helt ofarliga, bara för att dom är "godkända". Ja visst, men av vilka?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2012-01-11 10:05
#2

Jo, det stämde.

Här hittar ni en lista över alla tillsatser Såg just att bivax hade nummer E 901 och används som ytbehandlingsmedel!Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

MaMaMade
2012-01-11 10:08
#3

Jepp, har målat en byrå med bivaxlasyr, blir en trevlig yta men jag undrar hur man gör om man vill måla om?

Tuva-Lena
2012-01-11 10:18
#4

Då får du använda oljefärg kanske.. eller skrubba riktigt först..?Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
2012-01-11 10:22
#5

vad är E-nummer och vilket program gäller det?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
2012-01-11 10:30
#6

Titta i länken Tride, där står allt om tillsatser i mat m m, som har givits E-nummer inom EU, för att vara godkända.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
evali
2012-01-11 12:44
#7

Reagerar också kraftigt på detta program!!!!

Tuva-Lena, bara för att det står karoten så behöver det tyvärr inte vara naturligt utan kan tydligen framställas kemiskt. Om det är naturliga konserverings- eller färgämnen så skriver de ut det, tex naturliga aromer mm. STår det inte, så kan man räkna med att det är kemikalier…. tyvärr

evali
2012-01-11 13:01
#8

http://hem.passagen.se/enummer

En bra sida som tar upp e-nummer och dess biverkningar.

Ians
2012-01-11 15:10
#9

Varför man nu måste tillverka karoten kemiskt Obestämd ja det finns idioter till allt! undrans hur många ören de sparar, på det?

För morötter är väll kappast en av de dyrare råvarorna precis! Och någt kostar väll den fejkade karotenen oxå.

[Ravenna]
2012-01-11 17:18
#10

Tuva-Lena: Tack för svaret och för länken!

"Tillsatserna ska deklareras med E-nummer (E 120) eller utskrivet godkänt namn (karmin). Utskrivna namn ökar eftersom E-nummer säljer dåligt just nu. Det kallas clean labels och betyder just det - etiketter rensade från E-nummer, inte mat rensad från tillsatser."

(Citat från Shenet)

I takt med att människor blir mer medvetna och inte går på vad skit som helst, så måste taktiken förstås ändras.

E-nummer som inte skrivs ut så att man ska tro att det inte innehåller dessa. Propaganda för att få människor att gå på att E-nummer är något "naturligt förekommande i våra kroppar" (som det sas i programmet).

Att använda ord som "naturligt" borde inte få vara tillåtet när det kommer till E-nummer och kemiska tillsatser öht.

[Ravenna]
2012-01-11 17:29
#11

#5 Tride, programmet heter kort och gott "E-nummer" och är en serie i tre delar som går på SVT. Kvällens program visas 18.00 på 2:an.

#8 Tack Evali för länken, ska kolla mer på den!

[Ravenna]
2012-01-11 19:17
#12

Nu har jag kollat på det sista programmet i denna idiotiska serie…jag gillade mest programledarens fina avslutning för att knyta ihop säcken och gå ut med en sista propagerande fanfar för E-nummer.

Kort och gott menade han att: Vi ställer stora krav på maten, den ska ha fin färg, smaka gott, hålla sig länge. Vill vi fortsätta att ha det så, så måste vi vända oss till vetenskapen. Sedan när är god och bra mat något som är kemiskt och vetenskapligt?

Jag undrar också: vem har skapat dessa krav och behov han pratar om? Inte är det jag inte. Inte min granne eller min mamma eller någon annan jag känner.

De som skapat dessa "krav" på E-nummer är de som vill sälja produkterna och Livsmedelsverket verkar ha noll koll, eller inte bry sig. Det är samma företag som vill sälja dessa som utför testerna på dem. Därför tror jag inte ett skvatt på den dis-information som media ger ut.

Jag kräver att de tas bort, jag behöver dem i alla fall inte. När min mormor var ung behövdes inga E-nummer för att konservera maten eller göra den smakrik.

MaMaMade
2012-01-11 19:55
#13

Jag såg ett halvt program idag men missade mkt.

Som jag ser det är en del E-nr naturligt förekommande, frågan är *hur mkt* vi kan sätta i oss utan att det händer ngt? De onaturliga går bort av naturliga skäl som jag tror att de flesta av oss här inne tycker.

Klart att mat är kemi…allt är kemi o kemi förklaras oftast bäst på ett vetenskapligt sätt. Har man sedan inte ngt intresse av att veta vad som händer vid viss tillagning el nedbrytning av råvarorna är det en annan sak.

Självklart är det ekonomin som skapat behovet av dessa tillsatser. *Men* det är faktiskt vi kunder som efterfrågar mat som ser ut o smakar på ett visst sätt - därför att vi *känner inte till* hur riktig mat ser ut o smakar.

Tyvärr måste vi nog också lägga i beaktning att det är svårt att föda så många människor, särskilt i stora städer, med mat utan tillsatser av bevarande ämnen…ingen vill dö av t ex botulism.

Annons:
[Ravenna]
2012-01-11 20:25
#14

#13 Apropå naturligt förekommande (som var ett av de återkommande argumenten i propagandan)…

Det som inte nämndes i programmet var vad som händer när man skapar (eller utvinner) detta från början naturliga ämne på kemisk väg, vilken som alltså blir bieffekten/biverkningen och vad som faktiskt ingår i dessa E-ämnen får vi heller inte veta fullt ut.

Det är mycket som inte sägs och man undrar ju varför. Jag går mycket på det som inte sägs, för det kan säga mycket. ;-)

Konstigt hur ett tv-program kan vara så fullt av "information" när inte ens Livsmedelsverket kan ge information om alla de tillsatser som finns eftersom företagen själva inte lämnar ut informationen. Så varifrån kommer informationen i tv-programmet?

Jag utgår ifrån att så länge jag inte vet mer eller får veta mer från en källa jag litar på, så försöker jag avstå från tillsatser i den mån jag kan och litar till mig själv och min kropp.

LottaO
2012-01-12 07:17
#15

Jag har inte sett programmet och vill inte försvara e-nummer, men som Mama säger så är mat kemi. Det är ju inte mycket mat som går att köpa som inte är processad alls. Grönsaker och kött. Men dessa processar du hemma för det mesta. Det är rätt svårt att veta hur mat påverkar oss. Vad i maten som påverkar oss. Det är också svårt att veta på vilket sätt olika tillsatser påverkar oss. Särskilt när det är många inblandade samtidigt. Jag försöker använda så rena produkter jag kan. Kött, fisk, ägg, grönsaker. Men jag köper också mycket grädde, smör, ost, olja… Men sen har vi synderna som jag har svårt att helt avstå från - korv, majonnäs, ketchup, salsa och några koncerver. Och vad aromer beträffar så är naturliga aromer inte mycket mer naturliga än de kemiskt tillverkade, annat än att de utvunnits av någon växt. Men definitivt på kemisk väg och långt ifrån alltid från den växt det ska smaka.

Dansa kan man alltid göra!

Magi-cat
2012-01-12 09:42
#16

Bra att du tar upp detta Ravenna! Nu har jag inte sett programmen, ska försöka pricka in någon repris.

Men utifrån vad jag hört och läst är detta ett propagandaförsök att tillvänja oss vid  E-nummer och konstgjorda tillsatser till mat och få oss att tro att det är fullt naturligt att vår MAT tillreds i kemistens ("forskarens") labb.

Vad kan vara smartare än att dessutom låta naturliga ämnen också få E-nummer? Detta är enbart ägnat att få oss att sänka garden inför E-numren, börja lita på dem igen efter Hemlige Kocken-böckerna där kemimaten fick sig en välbehövlig knäck,

Nej, vi behöver inte EU:s nummer. Vi behöver nautrlig, äkta, näringsrik mat. Och den maten produceras inte i livsmedelsindustrin, tyvärr.

Dessutom finns det berättigad undran inför vem som styr på SVT. Är den objektiv eller finns där intressen bakom?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Ravenna]
2012-01-12 10:42
#17

#16 Tack Magi-cat, jag kunde inte sagt det bättre själv! Det du säger är precis det jag menar med denna tråd.

Det är egentligen inte en diskussion om kemi eller om (och i så fall vilka) e-nummer som är naturliga eller bra för oss, etc etc. Utan om att det faktiskt pågår medvetna propaganda-försök för att (som du sa):

"tillvänja oss vid  E-nummer och konstgjorda tillsatser till mat och få oss att tro att det är fullt naturligt att vår MAT tillreds i kemistens ("forskarens") labb."

Det var detta jag syftade på tidigare i tråden (#12) angående kemi: "Sedan när är god och bra mat något som är kemiskt och vetenskapligt?"

Jag tror du förstod precis vad jag menade, så tack!

Förresten, var mer har du läst och hört om att detta är ett propagandaförsök? Nyfiken på var detta sägs, förutom av mig då. För mig var det så glasklart och tydligt att det pågår propaganda för detta..

Propagandan skrämmer mig inte det minsta, för den kan jag se igenom, den är avslöjad för mig. Det som gör mig orolig dock, är människor som inte kan eller vill se vad som pågår bakom kulisserna.

När man försvarar mat-industrin med sina tillsatser och E-nummer, så gör man de som vill proppa i oss tillsatser en tjänst! De behöver ju inte själva göra god reklam och propagera för detta, det gör konsumenter så bra själva eftersom man gått i fällan utan att se det. Är inte det skrämmande så säg?

Magi-cat
2012-01-12 17:12
#18

Tack själv Ravenna, bra att du tog upp detta!Glad

Till din fråga:

Förresten, var mer har du läst och hört om att detta är ett propagandaförsök? Nyfiken på var detta sägs, förutom av mig då. För mig var det så glasklart och tydligt att det pågår propaganda för detta..

vet jag inte om jag har något specifikt svar. Det är väl mina tankar runt allt detta som mynnar ut i en frågande slutsats om att det verkar vara på det här viset.

Ett lästips dock: Ralph Sandberg: Forskningsfusket! (nyutkommen) där han gjort en diger research och slår hål på myter och fusk om bl.a. maten och kostråden. All forskningens objektivitet flyger sin kos, det är big business och kalla stålar det handlar om.

Hemlige kocken och Döden i grytan är böcker som skakat om och spelat stor roll i människors val av mat och att allt fler efterfrågar ren mat utan konstigheter. (Vilket borde vara en självklarhet!) Nu är det väl inte bara Mats-Eric Nilssons förtjänst utana snarae ett fenomen, ett tänkande som växer sig större och resulterar i böcker som i sin tur väcker allt fler. Men viktiga har de varit.

Men det finns alltid motkrafter. Livsmedelsindustrin är kolossalt stark och tänker inte släppa ifrån sig sina mjölkkor godvilligt. Där kommer propagandamaskineriet in. Starka industriintressen har också en mycket stark lobbyapparat, "forskare" och "experter" utplanterade på lämpliga ställen, lämpliga donationspengar att pytsa in och helt säkert också försänkningar på SVT!

Öht är det helt sjukt att något av det mest primära för vårt välbefinnande, maten, ska vara i händerna på giftblandare och multinationella bolag, såsom Monsantos. Genmanipulation, överutnyttjande av Jordens resurser är resultat som oundvilkligen följer i spåren.

Vi konsumenter förväntas fortsätta konsumera denna konstgjorda föda från allt mer utarmade jordar. Och det underlättar om vi ser E-numren som något som snälla EU- har kommit på för att bringa ordning och struktur….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

orsakverkan
2012-01-13 11:45
#19

Vilken skillnad är det på naturlig och kemiskt framställd karoten? Hur framställs detta "kemiska" karotenet?

Magi-cat
2012-01-13 12:44
#20

#19 Vad jag försökt förklara, möjligen förgäves, är att det är inte riktigt det som är grejen…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
orsakverkan
2012-01-13 17:31
#21

#20 Ok, utveckla gärna eller länka till tidigare förklaring. Måste ha missat tidigare.

[Ravenna]
2012-01-14 15:12
#22

#18 Tack för boktipsen och det fortsatt kloka inlägget! Skulle lägga till något, men insåg att det inte behövdes.

#21 Läs gärna igenom tråden en gång till, om du missat vad det handlar om.

Upp till toppen
Annons: