Annons:
Etikettandligt-shamanism
Läst 2522 ggr
Tuva-Lena
1/14/12, 10:34 AM

Vi matas med information

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och oftast, för att inte säga alltid, handlar det om utifrån kommade information. Det är JÄTTEVIKTIGT att veta vad som händer runt omkring oss. Det är jätteviktigt att vara uppdaterad!

Samtidigt så flödar informationen inifrån oss själva i nästan samma hastighet, men hur många är det som tar någon notis om den? Våra reaktioner är ett bevis på att vi "hör den", men ärligt talat, tar ni någon hänsyn till den? Lyssnar ni till er inre röst i samma utsträckning som rösterna på TV, radio eller i tidningar?

Rösterna utifrån visar dessutom hur vi skall reagera, vi får, eller bör inte regaera på det sätt som känns ärligast mot oss själva, nej vi bör reagera kollektivt..

Ibland sammanfaller inte den kollektiva reaktionen med den personliga och vad gör man då, då? Jo, man hakar på förstås! Man "tycker som alla andra" bara för att inte avvika eller betraktas som ett obekvämt element. Det är bekvämast så.. fastän den inre rösten vänder dig ryggen. Du kommer på kollisionskurs med dig själv…

Känner du igen dig..? I ett eller båda fallen?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
shigne
1/14/12, 10:49 AM
#1

Tack för det inlägget!

Hade tankar i ung. samma banor så sent som igår Förvånad. Försökte få igång en diskussion med sambon, bolla lite så där. Det kan vara skönt att göra det ibland…

Tanken kom när yngste sonen sms och frågade om jag hade nått konto på flickr - ett bilddelningsprogram på Internet. Lite senare kom ett sms om att jag "måste" ladda hem ett program som heter Dropbox! Nåväl….vad gör man inte för sina nära och kära.

Men hur många forum etc. är man med i på nätet egentligen, började tänka efter och insåg att datorn styr mitt liv - kan man nog påstå!

  • Bloggar
  • Hemsida med mitt hantverk (fast den ligger nere just nu)
  • Flickr (använder det inte, men den finns)
  • Dropbox (gick med igår)
  • Twitter
  • Mailen (kollas varje dag)
  • Facebook (börjar tröttna på "skiten")
  • Betapet (ett spel med bokstäver, skön avkoppling emellanåt)

Ja, ni ser…. När tusan ska jag ha tid att leva? Sen gnäller jag lite att jag tappar bort mig själv! Det är inte klokt egentligen!

Det är inte bara det här med att man matas med information, medvetet som omedvetet, man väljer själv att hänga med i olika trender, iställer för att leva här och nu "in the real world" så att säga.

En tvångsmässig handling att vara med överallt, i så mycket som möjligt, för att försöka hänga med??? Ska du vara med och dela bilder/händelser etc. så ska du vara med där, eller där, eller där, eller där…..å ska du dela med dig av ditt liv till vänner/bekanta/släkten, så ska du gå med i det forumet etc. etc.

Vad gjorde man för nått när inte datorn fanns, när inte tv:n/radion stod på dygnet runt? Förstå så mycket och hårt vår hjärna får jobba med allt - inte undra på att man inte hör sig själv och reflekterar över det som kommer inifrån!!

[Ravenna]
1/14/12, 3:13 PM
#2

#0 Känner igen mig fullständigt, tack för att du tar upp detta viktiga!

Tride
1/14/12, 3:18 PM
#3

I morse lyssnade jag på P1 "Spanarna". Inte bra! Någon av deltagarna "spanade" på den aktuella trenden att ordet "tanke" och "Tänka" tycks vara inne nuförtiden. Det hela gick ut på att ironisera över och förlöjliga "tänkandet" - alltså ta ifrån oss vår förmåga att tänka själva. Folk som tänker själva kan ju vara farliga! Kanske de rentav stänger av både radio o tv och slutar läsa dagspressen. Journalister mfl riskerar att förlora sitt levebröd. Risken är ju också att vi börjar lyssna på varandra i verkliga dialoger.

Visst ligger det något machiavelliskt över hela den offentliga debatten. "Söndra och härska" Dvs gör folk osäkra på vad de i själva verket tänker, så att media av olika slag kan fortsätta att köra över oss från olika håll.Skrikandes De är minsann inte lätta att genomskåda heller.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[ankibl]
1/14/12, 3:27 PM
#4

Mycket bra inlägg båda två!

Vi hade strömavbrott här för ett tag sedan i 5 timmar!!

Mina tonåringar blev helt apatiska och satte sig i soffan och bara stirrade rakt ut. Efter ett tag började dom skälla och gorma om hur dåligt det var att ingen kunde fixa felet. Det var väl någon typ av abstinens. Sen frågade dom hur jag klarade mig utan internet  när jag var liten.

Själv tyckte jag det var riktigt mysigt med ett strömavbrott så man verkligen inte kunde göra något utan bara tända ljus och ta det lugnt.

[Ravenna]
1/14/12, 8:05 PM
#5

#3 Går det i repris månne, hade varit intressant att lyssna på det.

Det ÄR ju farligt och obehagligt med människor som vågar tänka själva, som vågar tänka utanför ramarna och gå emot strömmen.

Såna människor har alltid ansetts som ett hot mot det rådande status quo och just därför angripits på olika sätt genom tiderna, bl a genom förlöjligande. Som någon som är lite "knäpp" och därför inte bör tas på allvar, alternativt är i maskopi med djävulen. Typiska tekniker för att utöva makt och förtryck över människor och behålla "kontrollen".

Kanske vi nu är i en tid då vi faktiskt kan se hur detta fungerar och inte gå på det längre? Vi ser igenom slöjan och upptäcker att allt varit en lögn från början till slut. Att vi faktiskt redan ÄR fria varelser och alltid varit det men utan att kunna se det…

För hur får man kontroll över en fri människa? Genom att få henne att tro att hon inte är fri…få henne att tro på att hon bor i ett (mentalt) fängelse där rädslan används som den egna fångvaktaren…

[Ravenna]
1/14/12, 8:12 PM
#6

#4 Strömavbrott kan vara en gåva om man tar den på det viset.
Det är väldigt intressant att observera hur man själv (och andra) reagerar och agerar när något sånt händer.

Plötsligt måste man lita till sig själv, gilla läget. göra det bästa av situationen och en del blir alldeles handlingsförlamade. Går ju heller inte att googla på "vad ska man hitta på vid strömavbrott". Skrattande

Annons:
Tride
1/15/12, 12:04 AM
#7

#6

Kolla i Sveriges Radio, P1s Tablå. De brukar  gå i repris. Vet inte exakt när. Jag brukar inte lyssna på det här programmet, men jag blev intresserad eftersom de talade om tänkandet. I vanliga fall stänger jag av, om jag haft radion på.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Ravenna]
1/15/12, 12:29 AM
#8

#7 Ja, jag får göra så.

[ankibl]
1/15/12, 11:49 AM
#9

Jag läste någonstans att vi idag utsätts för lika många intryck på en dag som våra förfäder gjorde under en hel livstid.

Vet inte om det stämmer men det är mycket vi tar in varje dag bara genom TV och tidningar.

Så visst behöver vi förmågan att kunna tänka själva och framför allt sålla bland all information.

retep
1/15/12, 11:06 PM
#10

Kring allt detta tänker jag mer på vad vi gör åt det, när vi väl sett och konstaterat att det är så?! För att bidra till den ökade individuella och kollektiva insikten kring detta, är det bästa var och en av oss, som själv inser, kan göra…att föregå med att göra ett annat val. Val som betyder och genererar en högre kollektiv medvetenhet, som i sin tur reflekteras till fler individer och kollektiv. All samhällsförändring, etik, sann välfärd och välmående, sker genom ökad medvetenhet, som i sin tur ökar och ger sann kraft åt allt politiskt, socialt arbete och samhällsbyggande…Alternativ behandling av samhället och medborgarnas hälsa och välmående, sker mer effektivt på detta sätt, än utifrån med politiska och ekonomiska system. Inifrån sker det spontant, effektivt och helhetsbetonat med hjälp av den förhöjda individuella och kollektiva medvetenheten!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: