Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2995 ggr
Magi-cat
0

GMO-potatis i Norrbotten!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Protester pågår mot att GMO-potatis ska sättas i Norrbotten, när det finns så mycket bra riktig potatis!

http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyheter/nyheter/Blockad-av-gmo-potatis-Norrbotten/

Nu har även Norges Naturvårdsverk sagt nej till gen-potatisen Amflora:

http://www.dirnat.no/content/500041911/DN-sier-nei-til-GMO-potet

Vill man hjälpa till med protesterna kan man skicka ett mail och skriva på en lista:

http://www.greenpeace.org/sweden/se/agera/Agera-online/gmo/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Frida
0

GMO = Gentekniskt modifierad. Det är skillnad på "GMO" och "genmodifierad". Den första är när man går in och klipper i generna i ett labb, den andra är det som bland annat sker genom selektiv avel/odling osv.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Magi-cat
0

OK Frida, Redigerar min rubrik. Samt detta inlägg. Allt i sin ordning nu?Flört

Citerar ur länken:

- EU:s lagstiftning säger tydligt att försiktighetsprincipen ska gälla i fråga om oklarheter i jordbruk och livsmedel, men med Amflora och andra GMO-grödor har detta ignorerats. Sveriges regering har påpekat brister i riskbedömningen, men har inte arbetat för ett stopp för GMO-odling i EU, säger Patrik Eriksson.

Sverige måste införa ett totalt stopp för odling av GMO-grödor tills dess att oberoende vetenskaplig granskning kan utesluta risker och eventuella konsekvenser, i linje med EU:s lagar om försiktighetsprincipen.

Frida
0

Ja jag säger inte emot dig. Jag ville bara klargöra ett vanligt misstag som många gör, dvs blandar ihop begreppen. Tydlighet är väldigt viktigt när det gäller ämnen som tenderar att bli hetsiga och som lätt misstolkas. Det är så tråkigt när folk står och skriker på varandra för att de har rört ihop saker och ting, vilket jag har bevittnat lite för många gånger när det gäller GMO.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Magi-cat
0

Frida, naturligtvis, du har rätt - det var slarvigt av mig! Det är viktigt att var tydlig.

Fast runt selektiv odling/avel brukar det väl just inte vara några hetsiga diskussioner…….?

Ians
0

Selektiv avel/odling är väll det som möjlig gjort viss odling på andra orter än där man först upptäckte plantan ….ex korsar bar härdiga sorter för att få fram en härdig planta i slut änden…

Att man avlar bort dåliga gener till fördel för en bra och frisk stam….ex att man inte parar två hundar som uppvisar nervösa besvär…så man får riktigt nervösa avkommor..eller undviker att para tikar alt hanar som har sjukdom tedenser eller svagheter i sin konstituttion.

Så det är det som kallas Genmodifierat?…har jag fattat rätt då?

Och GMO är när man maipulerat …plantor eller varelser genom att gå in i DNA spiralerna och klippa och klistra?

[Lisake]
0

Självklart har jag skrivit under.

Blir mörkrädd när man håller på att exprimentera på detta sätt.

Magi-cat
0

#6 Fint! Håller med dig, att leka med själva livet på detta sätt, utan att ha den minsta aning om hur det går, vad som händer långsiktigt osv är fruktansvärt.

Magi-cat
0

[NeferNefer]
1

Underbart! Vilken lättnad Glad

Tuva-Lena
0

Jätteviktigt ändå att man belyser sånt här. Det här hade jag ingen aaaning om! Och trodde väl aldrig att man i Sverige skulle ägna sig åt sånt, som föregångsland dessutom! Vi som har så fin potatis i vårt land!Förvånad Annat blir det ev när man talar om svältkatastrofer och hur man skall kunna ta fram nya sorter som ger större skördar möjligtvis.. men då bör det ju vara "genmodifierad" sådan och inte GMO.

Hemma hos mig, ute på landet, bedriver Svalöv försök av odlingsgrödor, just för att ta fram grödor som tål det karga norrländska klimatet. Även nya sorter tar man fram, då man har korsat olika sorter med varandra.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

Just det, Tuva-Lena. Vi tror lätt att här i Sverige minsann är vi föregångsland. GMP finns i världen däutanför. Och så har GMO-potatisen hamnat ända uppe i Norrland där man har så fin egen potatis!

Det är de största aktörerna globalt som ligger bakom - tänk vilken hit att "äga" livsmedelsproduktionen i världen!

Det är i skuggan av det här vi också får se detta med försöken till förbud av vissa örter m.m. Att det bara finns vissa sorter, som det dessutom är patent på….

Det är den ena sidan. Sedan kan GMO-växterna även blanda sig med andra så vi snart inte har något utväg. Och självklart att detta påverkar människor och djur, det är helt omöjligt annars.

[NeferNefer]
0

Det finns säkert redan potatis som klarar kallt, kargt klimat. Det odlas ju många hundratals sorter långt upp i Anderna, och där är det rejält kallt.

Magi-cat
0

ja, mandelpotatis, som blir så god i Norrland också….

Och så kom ju potäterna från Anderna en gång i tiden….Skrattande

[NeferNefer]
0

Precis. De kom därifrån, och här har vi bara ytterst få av alla de sorter som finns där. Varför inte importera sättpotatis därifrån? Det är väl enklare än att sitta och försöka korsa fram köldtåliga potäter här?