Etikettövrigt
Läst 828 ggr
leemland
2012-01-19, 16:24

Behöver hjälp

Hejsan,

Nu är det så här att dom senaste dagarna har jag fått fruktansvärt ont i ryggen.. Tror den ena kotan ligger fel också, Det är sällan på samma ställe i ryggen som jag har ont. Några tips på vad jag kan göra?

Jag har också ofta ont i huvudet och har i princip alltid haft det (är 23år), finns det några alternativa behandlingar än "huvudvärkstabletter" som ni kan tipsa om?

Vet inte riktigt om detta är rätt ställe att fråga men jag är öppen för förslag på det mesta. :P

/ J "So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/
shigne
2012-01-19, 17:02

Hej leemland!

Jag tycker du ställer frågan i helt rätt grupp. Vi är många här som har tips etc. att ge, sen är det upp till dig att känna efter vad som passar dig bäst.

Själv har jag problem med ryggen och höfterna, brukar gå till en naprapat och jag tycker det hjälper mig väldigt bra. Sen har jag börjat ta tag i egenvården också - små enkla övningar som jag gör på morgonen innan jag stiger upp och innan jag somnar för kvällen. Allt är beroende på var problemet sitter ….det är nog bäst att överlåta tips på övningar till nån som kan!

Men jag rek. Naprapat - det är 1 alternativ.

Lycka till!

Tuva-Lena
2012-01-19, 17:30

Om det onda flyttar sig som du säger så kan det bero på en ryggsjukdom också, men ingen panik nu. Det kan var en sån enkel orsak som att du har en skolios eller dyl. Din huvudvärk tyder på att det kan vara hela ryggraden som är drabbad. Du kan också ha för spända(och svaga) ryggmuskler, vilket kan bero på för mycket stillasittande - kanske vid dator el dyl - och då tränas inte ryggmusklerna som när du går och är rörlig. Det kan även vara så att lederna mellan kotorna är inflammerade, eller att dina diskar har blivit ihopklämda. Det finns alltså många orsaker till ryggvärk.

Yoga är utmärkt för att stretcha ryggmusklerna, kombinera det med massage och promenader. Hjälper inte det så ta kontakt med en läkare som närmare får undersöka din rygg. Som behandling skulle jag rekommendera laserterapi, som är väldigt effektivt vid alla smärttillstånd. Effekten kommer omgående genom det endorfin som kroppen utsöndrar vid behandlingen. Även akupunktur som ett annat alternativ.Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Magi-cat
2012-01-19, 17:59

Allt som sagts ovan är bra, och jag vill tillägga kraniosakral behandling.

En mjuk men ytterst "djup" behandling. Och väldigt verksam.

Hoppas du hittar något som passar just dig!

Peace
leemland
2012-01-19, 18:02

#1 tack så mycket. Har hört lite on naprapater, hur mycket kan ett besök kosta? Vet du de?

#2 Okej. Jag tror själv också det har lite med kotorna att göra, tror i alla fall att den ena ligger fel, för den "blir bättre" om jag gör en övning :P Har varit inne på att testa akupunktur faktiskt.. :)

Tack för tipsen :)

/ J "So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/
shigne
2012-01-19, 18:46

Leemland - den Naprapaten som jag brukar gå hos är knuten till Försäkringskassan, så jag betalar 100kr/behandling hos honom… Kanske han har höjt priset nu när det är nytt år, som alla andra, det vet jag inte!

Hellas
2012-01-19, 19:48

Jag har gått hos en Osteopat, helt fantastiskt och verkligen värt att prova.
Tänk att hon satt nere vid mina fötter och vred lite försiktigt på den och att jag då kände att det hände någonting i ryggen i positiv bemärkelse.

//Hellas Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
szirius
2012-01-19, 21:19

Jag lägger mig ofta på spikmattan när huvudvärken dundrar för mkt. Ett varmt bad kan också hjälpa. Ofta beror det som sagt på spända muskler och både spikmatta och varma bad hjälper musklerna att slappna av. Träna är också a och o. Om man har stillasittande jobb framför datorn kan man variera med att då och då sitta på en stor pilatesboll - det hjälpte mig då jag jobbade mkt framför datorn tidigare.

Tja, det var mina små tips. Lycka tillGlad

[
2012-01-20, 00:15

Jag hoppas att healingen du fick inne på healingsajten hjälpte dig lite. Du förklarade för oss att det här var en tillfällig ryggvärk och att du tror att det beror på att du sitter mycket.

Elpida
2012-01-20, 09:33

Som komplement till massage, naprapat eller vad du nu väljer skulle jag verkligen rekommendera dig att träna något som bygger upp din bålstabilitet och gör dig smidigare i kroppen. Tex, pilates, core och/eller yoga!

Hoppas du blev bättre av healingen!Glad

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
leemland
2012-01-20, 12:02

Tack för tipsen. :) Ska se över hur jag ska göra nu.. :P

Ett varmt bad hjälper mig inte så mycket, det är bara en tillfällig lösning. :/

Men ja tack än en gång GunillaF för healingen. Det började som tillfällig, men har haft det några dagar nu så..

Upp till toppen