Etikettövrigt
Läst 688 ggr
shigne
2012-01-24, 18:46

Att träna Pilates

Jag förstår att helheten i träningen är viktig - men hur viktig är själv koncentrationen på "kraftcentrat" i nedren delan av magen och bak i ryggen?

Jag tycker det är skitsvårt! Jag försöker hålla ordning på andningen och att göra övningarna, men glömmer totalt bort magen och ryggen - eller så gör jag det därför att jag tycker det är jobbigt!

Men jag undrar - vad är viktigast att träna?

LottaO
2012-01-24, 18:54
#1

Vet inte annat än att det hjälper att öva. Vad det än gäller. Till slut finns det bara. Fast spontant skulle jag säga att coren/bålen är viktigare än andningen, så jag skulle lägga fokus där först.

Dansa kan man alltid göra!
Tuva-Lena
2012-01-24, 22:41
#2

Och jag skulle säga tvärt om, fast då tränar jag yoga förstås.Skrattande Andningen är väldigt viktig för den gör inte bara träningen effektivare, den hjälper dig också att utföra rörelserna på rätt sätt.

Att koncentrera sig på buk-och ryggmuskler är också viktigt, för det är genom det du får en korrekt hållning och genom det får du även lättare att andas. Du vet ju att en hopsjunken bål med slappa ryggmuskler får dig att "sjunka ihop". Det påverkar även andningen som blir mindre effektiv - det blir "för trångt" i bröstet. För dig som har dålig rygg dessutom, så är bukmuskler och ryggmuskler det du borde fokusera träningen på. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
shigne
2012-01-25, 08:02
#3

Det är inte helt lätt när, men jag kanske ska koncentrera mig på en sak i taget!

Jag känner att jag börjar komma in i rutinen, att gå igenom tränings-dvd kontinuerligt. Eftersom jag gått yogakurs, fast det är länge sen, så kommer andningen i rätt rytm snart. Vad gäller bålen och ryggen - det är svårast då jag har svaga punkter där, men jag har börjat lösa det med att koncentrationen på dessa punkter tränar jag medan jag är ute och går med hunden.

Det kanske löser sig till slut! Det får ju faktiskt bli som det blir - huvudsaken är att det blir!

Ibland dyker såna här frågor och funderingar upp - skönt att ni finns!

En sak har jag då märkt - benen börjar bli kortare!! Jo, det är sant…. Det är inte lika långt till golvet längre Förvånad

Elpida
2012-01-25, 09:00
#4

Nu är det ju så att andningen på yoga och pilatesen inte funkar riktigt likadant hela tiden. I pilates  andas man inte hela vägen ner i magen när man gör övningen. (Nu menar jag inte att man alltid gör det i yogan heller, det beror ju på vilken övning det är..) Drar du åt "bältet" innan du börjar dina övningar Shigne? Dina magmuskler ska vara spända till ca 30% hela tiden när du gör pilates och det hjälper dig att bygga upp korsetten, det gör oxå att andningen dras ner till ungefär där revbenen slutar och inte ända ner i buken. Påminn dig själv inför varje övning om de där 30 procentenFlört.

Visst är det underbart härligt med pilates, jag saknar verkligen min träning för tyvärr slarvar jag nu när jag inte har min klass…Obestämd

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
shigne
2012-01-25, 09:46
#5

Tack tjejer - jag får göra mitt bästa helt enkelt!

Elpida
2012-01-25, 09:50
#6

Det är jag övertygad om att du gör! Glad

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
Upp till toppen