sömn problem
Hej är det någon som har något förslag på vad man kan göra om man har svårt att somna tack
Sover du gott sedan du väl har somnat?
Har du provat de klassiska "knepen"?
Släck ner belysningen 1-2 h innan du ska sova.
Undvik "hetsiga", spännande program på TV.
Lyssna på lugn musik/avslappningsband.
En varm dusch om du är frusen/ett par sockor/vetekudde.
Meditation el kanske en kvällspromenad.
Avstå allt ätbart som är stimulerande o drick inte så mkt så du blir kissnödig. Är du yngre kanske du klarar en kopp kamomillte, som anses vara kramplösande o lugnande. Själv tar jag hellre en kopp varm choklad (sockerfri) o somnar som en baby!
För många fungerar det att läsa en stund = avslappning…alt uttråkning om du väljer en "tung" bok. 
Själv har jag inga större problem med att somna men vaknar lätt o alltid vid 03:30. Delvis för toabesök (tantblåsa) men inte alltid, har blivit till en vana o sedan har jag svårt att somna om. Har ätit Valeriana Forte i ett par veckors tid nu o märker faktiskt att jag somnar in mer "rejält" än tidigare. Vaknar fortfarande på morgonkvisten men kan slumra till snabbare o lite mer än förut.
jag sover inte bra när jag somnat vaknar flera gånger varje natt och svårt att somna igen
Fysiska besvär? Själv dras jag med en lite tjurig rygg o en nacke som är jättesvår att hitta rätt ställning för. Hamnar lätt i ekorrhjulet där jag får ont pga att jag sover dåligt o sover ännu sämre för att jag får ont för att jag sover dåligt…osv. 
Att jag sedan blivit väckt minst varannan natt av barn sedan 1997 gör ju sitt till! 
just nu ont i ryggen o magen kan bero på hostan men har nog inte sovit en hel natt sedan vi flyttade hit för lite mer än två år sen börjar bli ganska jobbigt nu
#4 Du har redan fått många bra tips. Vill ändå inflika med att du kan försöka ha ganska svalt i ditt sovrum. Bättre att ta på ett extra täcke än att ha för varmt i rummet.
Det är också bra att se till att vara vaken hela dagen om man vill sova gott om natten. Många som sover illa tar sig gärna en liten tupplur under dagen och då kan det göra så att man sover sämre på natten för man är inte lika trött som då man hållit sig vaken.
Lycka till!

Funderar på om du har mobiltelefon, dator eller trådlös telefon närmare än 5 meter.
Det kan störa sömnen 
Psst, googla på ; sömnhjälpen. Där står "allt".
Sweet dreams 
Bra kan ju också vara att "låta" kroppen sköta sömnen själv. Jag blir själv irriterad om jag vaknar på natten och inte kan somna om, vilket ju gör att jag självklart blir vaken längre.
Låt bli att kolla på klockan, vare sig det är direkt efter läggdags eller då du vaknar på natten. Ligg heller inte och vänta på att få somna, då lär det aldrig ske.
Min mamma säger alltid att det inte gör något om man inte somnar på direkten, så länge man vilar.
Om du inte har en spikmatta, så kanske du ska investera i en och ligga en stund innan läggdags? Spikisen hjälper alltid mig när jag har ont, och det är mycket avslappnande. (Jag somnar på den
)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag har aldrig haft svårt att somna in, men när jag somnat så brukar jag vakna titt som tätt hela natten. Det kan ha varit toabesök, ont någonstans, hundar i sängen, sambon som vrider och vänder sej… Men andra ord så har jag sovit alltför lätt.
Numera försöker jag lyssna på kroppen, gå och lägga mej när jag känner mej trött - trots att klockan kanske inte är mer än 8-9 på kvällen.. Dessutom tycker jag att jag är lugnare och sover bättre sedan jag började med kosten LCHF.
Nån gång, någonstans läste jag om att kroppens sömn och vila är som en tågstation - när det är dags för sömn, hoppa på tåget och åk med - strunta i alla måsten, klockan etc. etc.
Finns massor av tips, många har du redan fått… Lär känna din kropp och dina sömnbehov!
Sen kan man inte hjälpa att det beror på sjukdom, hälsotillstånd och åldern - men man kan hjälpa sej själv att göra det bättre!
Lycka till!

Jag funderar på vad - förutom att du flyttade för 2 år sedan - har förändrats i ditt liv? Sov du gott i ditt förra boende och dina sömnproblem uppstod efter flytt, helt plötsligt bara? Vi kan ju vara olika påverkade av currylinjer ex.vis eller som mitt problem jag hade under flera år olika problem med sömnen och då jag gick en feng shui kurs fick jag en av förklaringarna, jag sov mitt i chi dragningen, det blev inte bra. Sedan bytte jag och min man också sida i sängen och sedan dess sover jag jättebra! Jag stängde av väckarklockan genom att vrida min mans öra ett par tidiga mornar, det var svårt att fatta att klockan fanns på andra sidan
i början
Prova att flytta på din säng eller byt sida i sängen. det kan ju göra susen om inget annat problem finns som du kan sätta fingret på.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Du har fått många väldigt bra tips på vad man kan göra för att komma tillrätta med sömnproblem. Det som slog mig när jag läste att du haft problem sedan ni flyttade var detta med currykryss. Det är kanske så enkelt att du har din säng placerad på fel ställe i rummet.
Jag hittade en sida som förklarar detta lite bättre, men det finns säkert många fler och kanske bättre om du letar vidare…
Med ljus och kärlek... Tina
Tror ni att man kan kolla linjerna med en pendel? Har iofs inte provat någondera men det känns så positivt när jag tänker på en pendel medan slagruta känns…bara så fel o konstigt.
Jag har använt både pendel och pekare och båda har gått lika bra.
ja nu har jag fått många tips tack till er alla
En enkel sätt att testa om det kan vara currykryss eller någon annan energi som du blir störd av, är att du provar att flytta på sängen eller sova i ett annat rum.
Jag själv brukar inte ha svårt för att sova vanligtvis, men någon gång händer det mig med. Då kan jag gå och lägga mig i soffan, där jag ofta somnar rätt lätt under min underbara lapptäcke.
Alternativt ta Valerina natt eller Valerina forte som finns även på vanliga apotek. Annar hemopatiskt kan du prova Coffeapiller/tabletter i potens D30.
Se till att vara varm om fötterna -Är fötterna kalla så kan man inte sova
Sov aldrig någonsin på dagen ""VIKTIGT "
Kliv upp senast 06 varje dag och lägg dig ungefär samma tid varje kväll dock ej tidigare än 22 .
Sluta att äta socker det gör människor pigg och drick inte kaffe på kvällen
Avsluta dagen med en lång promenad i rask takt så blir du "trött när du kommer hem och kommer till ro lättare "
Lyssnade nyss på radio där en sömforskare sa att vi behöver inte 8 timmars sömn det är en myt utan ca 6 timmar för en vuxen
Supermamsen
Sömnbehovet skiftar enormt mellan individer, det är kvaliteten på sömnen som är av högsta relevans! Med rätt kvalitet på sömnen kan det vara fullt tillräckligt med mindre än 6 timmar för vissa och andra behöver mer. 
Jag själv och enormt många av dem jag arbetar med, har fått en så underbar och effektiv sömn sedan vi började dricka ett mineraltillskott (arbetar numera med dessa just för att de verkligen ger tydliga resultat). Vi kan inte slappna av och sova ostört om vi inte har näringsbalans och då främst de mineraler som får oss att kunna spänna av, tillsammans med D-vitamin och ett högt upptag. 
Jag trodde inte ens jag hade sömnproblem före jag testade detta, utan jag trodde bara jag var en "light sleeper" av naturen och med småbarn etc … Men när man får hälsan så blir det uppenbart vilka krämpor man faktiskt haft!
Lycka till!
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Gå en promenad, lägg dig aldrig ner hungrig och försök sova_det brukar inte funka på mig.