Annons:
Etikettövrigt
Läst 719 ggr
Tuva-Lena
1/30/12, 1:02 AM

Frågan/Om otrohet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev livliga diskussioner i tråden "Har du hört på maken", där vi kom in just på ämnet otrohet.

Hur ser du på otrohet? Eller du tycker kanske att det är ett felaktigt ord? Kan man vara trogen en människa fastän man är otrogen sexuellt? Otrohet i det här fallet handlar alltså om sexuell otrohet, inte att man har kontakt med det motsatta könet som vän eller via forum m m..

Har du själv varit otrogen någon gång?

Bilden visar det kinesiska tecknet för "dubbel lycka"..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Wondery
1/30/12, 8:45 AM
#1

Jag har funderat mycket över fenomenet. Jag tycker att många människors syn på otrohet är överdriven - den att otrohet är kolsvart och oförsvarbart. Framförallt i USA.

Otrohet är en konsekvens av ett större sammanhang. Fokuset borde vara mer utspitt och komplicerat inriktat än att riktas mot otrohetshandlingen endast för sig. Hur kan omgivningen tro sig kunna dömma dessa fall?

Jag föreställer mig att en kärleksrelation betyder att man pratar om sina känslor och tankar med varandra, och har den ene då ett problem/drivkraft att vara otrogen så borde det inte bli tissel och tassel och USA-liknande dramatiska reaktioner kring det?

Jag tittade på en bra serie senast igår. I en av relationerna är den ene otrogen och hela vännerkretsen vänder sig mot den otrogne som om hon vore ond. Och den otrognes partner blir hysterisk. När skillsmässoadvokater blandas in har otroheten jättestor vikt..

Men jag vet inte hur det är att vara i en sådan relation, så kanske jag hade resonerat annorlunda då. Har svårt att tänka mig det nu i alla fall.

Som svar på din fråga, ABSOLUT kan man vara trogen en människa trots att man är otrogen sexuellt!

Elpida
1/30/12, 11:57 AM
#2

#1 Då skulle jag förutsätta att det är något man gjort upp i förhållandet innan man startar det. VET man att den ene parten aldrig skulle acceptera sexuell otrohet, ja då tycker åtminstone jag att man trampar på den personen om man väljer att vara otrogen. Varför inte bara då skaffa sig någon som har samma livssyn som en själv.. fast det kanske inte är lika lockande eller tilltalande…Obestämd

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
1/30/12, 12:55 PM
#3

#1 Jag kan förstå ditt resonemang, att otrohet uppkommer av någon anledning - som inte omgivningen alltid kan snappa upp, men som är snabb att döma den som varit otrogen.

Fast som Elpida fortsätter, då kan man ju bara byta partner, istället för att leva i ett förhållande där den ena parten "tvingas" att vara otrogen för att känna sig hel som människa.. Nånting är ju galet om man inte kan finna den glädjen i varandra istället..Obestämd Sedan kan det finnas många anledningar till att man inte kan bryta upp också, men förhoppningsvis kommer den möjligheten inom en snar framtid då..

Som jag skrev i den andra tråden; trohet är grundförusättningen för trygghet, och är man trygg med varandra så kan man använda tiden till att bygga upp nåt tillsammans, istället för att älta otrohetsproblem - som dessutom ofta, om inte alltid, bryter ner förhållandet sakta men säkert.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Wondery
1/30/12, 6:37 PM
#4

#2 och #3

Ja det är ju inte något positivt med att vara otrogen enligt mig heller. Skulle själv aldrig vara det och hoppas att jag finner en partner som inte har behov av det Glad

julklappen
1/30/12, 9:21 PM
#5

Min mor var otrogen mot min far,och det räcker för mig.

Pagan
1/30/12, 9:33 PM
#6

Nope - inte varit otrogen, men visst har tanken funnits där någongång. Eller inte själva tanken att gå isäng med ngn annan, men jag känt attraktion väldigt starkt. T.o.m det har känts som ett klavertramp.Obestämd

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
abbis
1/30/12, 11:54 PM
#7

Inte varit otrogen själv ..men gick och hoppades att X.et skulle vara det så jag kunde slänga ut honom bums..Funderade faktiskt på att hyra in nån som lockade honom i säng t.om..Men det sket sigTungan utetog bara 11 år att få ut honom…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
1/31/12, 12:16 AM
#8

#7 Skrattande Trägen vinner abbis..Tungan ute

Jag har inte heller varit otrogen, även om tanken har funnits där nån gång.Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: