Pratbubbla 5 februari
Gomorron!
Dags igen att ha en sån period när jag är uppe före tuppen… Trött, men kan inte somna om - åldersnojan?
-33 grader, dvs bra mycket varmare än igår! Ryktet gick att grannbyn hade haft -49,6 i går natt 
Var tog den globala uppvärmningen vägen? Oavsett vad, så när det blir en sån här kyla, så brukar den inte vara så ihållande ….thank good!
Tror jag ska göra mig lite kaffe, tända ljusen och mysa en stund
, eller så kryper jag ner under täcket och försöker sova en timme till……
Söndag vilket fall som helst = legala vilodagen!
Är rädd om er! kram

En god morgon till dig shigne och alla som tassar in senare.
Oj..oj så kallt ni har det.
Här är det 15 minus idag, nu har det börjat blåsa och om det tycker jag inte, blir ju änu kallare då
Denna nya dag är ännu ett oskrivet blad som jag kan fylla med vad jag vill
Ha en skön söndag allihopa
Ps. Nån som vet var Tride håller hus, på resa eller? Ds.
Godmorgon
Har precis pratat med lilla sonen i Kuala Lumpur..Dom har det så bra ..Dom hade varit upp i den största skyskrapan och ätit middag precis…. kl är 17 på eftermiddagen därborta.
Det snöar lite här ..
vi ska försöka ta oss till karlstads museum och se en keramikutställning ..va gör man annars när man är ledig…he he
ha en frostig söndag…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Go morgon på er 
Jag har haft underbara dagar med mitt lilla barnbarn, han är det sötaste som finns, den saken är helt klar
Åker tillbaka i nästa vecka så att hans kära föräldrar har en chans att packa upp resten i sin nya lägenhet, bär så gärna omkring på det lilla livet. Tack o lov så har han börjat äta ordentligt.
Igår kväll var vi bjudna på middag hos våra unga grannar, de är så härliga att umgås med och fast de bara är 23-25 år så har vi väldigt roligt tillsammans. Att de sedan är stora kattälskare gör inte saken sämre. Satt med deras senaste tillskott en 13 veckor gammal högspinnande kissemiss, så mjuk och go.
Kallt, ja det har vi men varmt och skönt inne som tur är.
Idag tar vi det nog ganska lugnt och njuter av livet.
Ha en härlig söndag.
Ps: tror inte Tride är på rymmen men att hon har fullt upp med sin sajt 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Go'morron på er kära vänner!
Du läser mina tankar Toyan, jag tänkte på Tride igår och undrade just var hon tagit vägen..? Kanske har hon fullt upp med sin nya sajt..
Här har det också blivit varmare shigne, bara -29 nu på morgonen. Igår kväll när jag gick pinkrundan med hunden var det 32 - och det var hunden som ville vända, själv höll jag värmen och kunde gott ha gått lite längre. (gott ha gått.. tänk vilka problem för en utlänning..)
Den globala uppvärmningen är något som politikerna har skapat, med god hjälp av välvilliga forskare. Det finns trots allt många forskare som är av motsatt åsikt - men dom hörs inte. Vi måste ju dra ner på vår energianvändning för förråden räcker inte för framtiden, och vad är väl bättre då än att skrämma upp "röstboskapen" till lydnad. Man får ju inte glömma att det faktiskt råder en naturlig uppvärmning av jorden, efter inlandsisen, som fortfarande smälter. Inlandsisen finns ju ännu kvar vid polerna men smälter ändå så sakteliga, med eller utan vår inverkan.
Idag måste jag åka ut på landet och jag hoppas att vattnet inte har frusit. I fredags var det fortfarande rinnande..
*peppar peppar*
Ha en fin dag vad ni än hittar på!
(Jag undrar, har ni som vanliga medlemmar också möjlighet att skapa egna undesökningar, eller är det bara vi som moderatorer som kan göra det? Om ni kan, så hjälp mig gärna att hitta på nya underskningar. Dom är roliga och ger ofta diskussioner i tråden.. :)
Kram kram från Tuvan!
Midsommarmåne i den ljusa natten - tänk, snart är vi där! ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Hej på er! Härligt med barnbarn och grannar Clary! Här var det nere på 20 och vände, men solen värmer, så på den sidan huset är vi uppe i -6. God och gå (gott och gått) finns ju i alla fall förklaring till varför det är olika stavning, men svenskan har många konstigheter utan regler. Jag är ju rätt övertygad om att människan hjälper till att skynda på den processen med isavsmältningen. Det kanske det också finns med i någons plan, men det är jag är tveksam till… Jag hörde Gore prata om en eventuell utveckling om att om isarna smälter i norr så avstannar golfströmmen, eller vänder. Det var så förra istiden startade. Här hemma i värmen har barnen gjort fruktsallad, maken vispade grädde och rostade sesamfrön och kokos. Gott! Idag ska jag få köra zumba-klass. (är ju ersättare). Håll tummar för att det går bra! Ha en skön söndag!
Dansa kan man alltid göra!
#5 Vi håller både tummar och tår Lotta! Lycka till med passet!
Idag blev jag, hör o häpna, svettig på promenaden! Det var 27 när jag gick ut och hade gått ner till 25 när jag kom in. Man anpassar sig tydligen, eller kroppen anpassar sig rättare sagt. Tänk före jul om det var 10 minus, så huttrade man ju!
Nä nu måste jag sätta mig i bilen och åka en sväng till sommarhuset för att kolla vattnet..
Förresten, apropå undersökningar: har ni tips på såna så pm:a mig. Jag förstår att såna kan ni inte göra som medlemmar.. Mottages tacksamt!
Uppslagen börjar sina se .. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Godmiddag allesammans 
Har visst varit ner och vänt på -18 inatt, men nu är det strålande sol och -6 i skuggan.
Tog en tre timmar innan internetet kom igång. Lite konstigt tycker jag för vi har fast breddband och inget trådlöst. 
Nåja fick sorterat och städat ut en del gamla krämer. En stackare längst in, hade sista datum 2009, den fick hjälp ut. Sen var där en med datum 2011, den verkade helt ok, luktade inget konstigt. men en som hade 2013 luktade konstigt så den åkte med.
Nu sitter jag och undrar hur viktig den där datumen egentligen är? Om krämen/salvan luktar bra oavsett datum, borde den ju kunna användas. 
Ja, vanliga medlemmar ska kunna göra undersökningar. Det gör dom inne på Tarot.
Önskar alla en skön söndag
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
G´dagens!
Bara -20 här nu, skönt! Lite sovis, frukost o sedan har jag städat några till köksskåp o lyckats slänga lite mer grejor samt omfördelat. Har plockat undan några muggar som Sonen ska få med sig till sitt första bo…blir dyrt att köpa allt nytt på en ggn. Ska skaffa ett par mellanstora flyttkartionger o stoppa ner lite av varje som jag har, lite nytt o lite begagnat i linne, porslin o bestick. Nästa ggn vi passerar IKEA blir det förmodligen att införhandla ett startset med porslin om inte vår lokala porslinsaffär kan hålla samma pris.
Nu har jag inmundigat lunch o ska riva igång Guben att röja ur bastun, han plockar ur, jag sorterar o fördelar/kastar. Sedan ska den skuras med såpa o ikväll ska vi premiärbasta för i år - *skööönt*! Efter det blir det till att fixa en makaronipudding för kommande v samt kanske baka en omgång rostbröd till, så slipper jag stå med det på min lediga em på torsdag.
Granen åkte ut idag, bidde ½ hink med barr…hade gärna slängt ut den lite tidigare men tid, ork o temperaturen har inte tillåtit det. Nu kan vi iaf få in den stora flyttkartongen med alla tomtelådor i, så vi får bort pyntet från hyllorna. Får bli kvällsplock till veckan det. När vi plockat o fejat klart här (är det iofs dags att börja om igen men…) ska vi börja fixa med lite möbler som ska slipas o oljas/målas om samt klä om ett par fåtöljer. Har gett mig 17 på att få det *lite* annorlunda till nästa vinter, är så less på vårat gamla hopplock o 80-talsfärger. 
Nu mot bastun! Ha en fin dag allahopa! 
Knappt vaken…läser på nätterna helt sjukt…men trevligt!
Idag skall jag möblera om i mitt sovrum ..tänker jag iaf…vi får väll se vad jag hinner….jobba i natt!
klippning av vovven blev det igår ….och det tog Tid! Har ingen klippmaskin så det får bli med sax…..Men hon var snäll o satt …eller låg stilla hela tiden.
Resultatet blev inte så proffsigt…men man lär väll sig!
Ha en bra dag allihop!
Hon är ur-söt Ians!!!

Hon blev ju jättefin Ians
Här snöar det som sjutton, då är det också lite mildare grader, men ändå! Vaffö jör di på di här viset? Hur många har önskat snö egentligen?? Man får tänka på vad man önskar sig minsann.
Hoppas Ni haft en trevlig söndag så här långt, jag kom upp sent i dag, för jag nattsuddade in på småtimmarna- nu får jag vila resten av dagen för att orka upp i mon. ja en orkar inte som förr, skulle gett fasen i dillen!!
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
#11 Nåja, du är inte ensam om att knata upp fyra imorgon.
Vi får peppa varandra i tankarna. 
javisst, eller en valross i svart/rosa trikåer. (Får snart byta skämt den börjar bli tjötig) 

#9 Lilltjejen är jättefin Ians
Tittade in och hälsade på Tride på Indien i Fokus. Hon hälsar till alla att hon tänker på oss men måste prioritera Indien nu. Hon tittar väl in när hom får tid

Kollar in sent idag. Här har vi -13 och det har kommit 35 cm snö på ett dygn.Mkt för oss, speciellt nu
Skolan håller stängt i morgon för att det är kallt inne i skolorna! Vi ska använda dagen till skridskoåkning vid en liten vik vid Donau, 15 min promenad dit.Varm choklad med.
För ett år sedan la jag ut bilder på blommor på facebook den 11 feb….kommer knappast ske i år
Apropå växthuseffekten så har jag läst att det inte betyder att det kommer bli enbart varmare, utan att det blir mer och mer extremt väder, dvs mer köldvintrar, mer heta somrar, mer stormar etc.Jag tycker att man sett tecken på det flera år nu.
Vi får göra allt vi kan för att värna om vår jord.
Har varit hos svärfar hela em/kvällen, vi fixade vikingasköld och svärd till maskeraden på skolan på fredag.Han är så händig svärfar, kan trolla fram precis vad man än ber honom om.
CLARY: det låter som livet ler mot dig just nu och du njuter i fulla drag! Så glad jag blir för din skull!
IANS: så underbart gosig hon är, din lilla voffetjej!
MAMA: ett tips är erikshjälpen o röda korset. Jag köpte allt mitt köksporslin, kastruller etc där när jag flyttade hemifrån för inga pengar alls!
Jag har också skrivit till Tride för att fråga om allt var ok, hon sa att allt är bra men hon håller till på Indien- sajten nu.
Ha en fin kväll, här blir det att krypa under täcket o värma sig!