Tanke för dagen 18 februari
Lyssna på vad du säger om dig själv
Vad du tycker om dig själv hörs på hur du uttrycker dig
Det talar om för andra vad de ska tänka och tycka
om dig
Beskriver du själv med kärlek och respekt ?
Eller berättar du alltid vad du inte kan, vad du skulle
kunnat göra om du inte hade varit så
dum/klantig/opraktiskt ?
Ord är makt och så som du säger är, kommer du
också bli så.
Dessutom blir du behandlad så av andra !

Så sanna ord shigne. Vi kan se på andra människor med kärlek och respekt men oftast har vi svårt att älska och respektera oss själva, undrar varför det är så
Mmm, helt sant. kanske det beror på att vi har blivit invaggade att "tänka på din nästa" i alltför hög grad..? Sen har vi ju "The law of Jante" i det här landet, men vilken upplyftande tanke shigne!
Om jag var vän till mig själv så skulle jag nog tycka att jag var en riktigt bra vän! Faktiskt!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Mycket bra och tänkvärt.
Min son fick en ny engelsklärare när han gick i högstadiet. Han fick i uppgift att skriva ett brev om sig själv och hur han låg till i ämnet. Jag fick läsa igenom brevet och sist hade han skrivit att jag är ganska bra i engelska. Jag sa till honom att ta bort ganska för du har MVG i engelska och är man inte bra då vem är då bra?
Men då tyckte han att det känns dumt att skriva att man är bra. Synd att det ska vara så. Man vill gärna förminska sig själv.
Har läst ett citat av Nelson Mandela flera gånger som passar ihop med det du skriver Shigne. " Vad vi fruktar mest är inte att vi är otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vara omåttligt kraftfulla. Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer mest. Att spela obetydlig förbättrar inte världen. Det finns ingenting upplyst med att förminska sig för att andra inte ska känna sig osäkra. När vi låter vårt eget ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. " Inte helt enkelt att leva upp till här i, som du skriver Tuvan, vårt janteland.
Dansa kan man alltid göra!
eller som de säger i Västerbotten: "Du ska inte tro att det är bara du som inte är nått!"
#4 Guud så bra Lotta! Det där tror jag att jag skall skriva ut och hänga upp på kylskåpsdörren! 
#5 Ändå brukar västebottningarna vara ganska högljudda - som vi uppfattar dom här då..
fast det är nog samma jargong här i "Ågrenland" också..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
så bra tanke!
en sång som alltid poppar upp i mitt inre när Jante lagen kommer på tal är

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Himla bra och tänkvärt. Nanne, min stora idol. Tack Ians. Påminner mig även om hennes låt "unik"
"Unik, man vill ju va' unik
Ändå vill vi smälta in I'mängden vad är det för nån logik
Unik, ja man vill ju va' unik
Ändå vill vi va' som alla andra
Män'skan är en ren mystik"
eller denna som jag vill att de ska spela vid min minnesstund den dagen då det är dags:
"Välkommen på tåget ut i livet
Här finns plats för alla, så häng med
Packa väskan, släpp din rädsla
Ta med din kaxighet
Resan går mot regnbågen i högsta hastighet
Jag sträcker mig mot himlen
Kan nå hur högt jag vill
Och kanske lite till
Vill ta vara på varje stund jag kan
Jag reser med livet i min famn