Atopiskt eksem
Jo nu har det slagit till igen - i mina händer, men inte lika våldsamt som sist när jag beställde homeopatmedicin av Jeremina. Man skulle kunna ställa det här efter almanackan… så fort de blir (riktiga)kallgrader så poppar dom upp. Kliar som attan och tappar skinnet i handflatan.
Och bästa botemedlet, vet ni vad det är? Jo, mitt eget läppcerat! Det innehåller både nässla och ringblomma, dessutom lite mandelolja och bívax. Efter en kort stund sedan jag smetat på det så lägger sig klådan och rodnaden går tillbaka.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Kör då på med ditt läppcerat. Jag köpte ett nueva på apoteket idag då jag blir lite torr om läpparna när vi är ute och går så mycket.
Annars får du väl köpa homeopatmedicin igen 
Hmm, tror att Mellis får sätta sig med tummen i lite ringblommeolja imorgon…o så sätter jag en burk med nässelolja på dragning det första jag gör imorgonbittida. Har ju en stor påse torkade nässlor…
Hennens stackars tummetott är så skinnflådd att den börjar blöda så snart hon stöter till lite med den… 
Skolsyster gav henne ett rör med kortison men inte blir det bättre av det inte!
Nej minsann MaMa, cortisonet gör bara skinnet ännu mer skört, även om klådan och rodnaden går ner. Jag fick också cortison i början, en kräm som jag smetade på, men då fick jag sprickor i huden istället, stora sår blev det. Det här ceratet smetar jag på så fort jag blött eller tvättat händerna och då slipper jag dom där skoven.
Jag får avvkta Jeremina, men det verkar funka bra det här med. Efter homeopatmedicinen har jag inte fått så våldsamma utbrott faktiskt. 
Men du Tuvan!!!! Tack för tipset - jag kan ju prova ditt läppcerat på mina händer och ena foten…
Fick diagnosen PPP i november och har smörjt med en receptbelagd salva sen dess, men inte blivit bra.
Det blir blåsor, torkar,spricker och gör ont….huden blir hård och kliar etc. etc.
Ja gör det shigne! Det lättar verkligen och framför allt så slipper man den där jobbiga klådan. Du skulle kunna röra ihop en egen salva av ingredienserna shigne. Ta lite mer olja bara så att salvan inte blir för hård. Det finns recept på salvor hos crearome och även om ingredienserna ser annorlunda ut där, så duger det gott o väl med bara oljor och bivax också. Olivolja t ex.. torkade örter kan man skicka efter hos Örtagubben
#4 vad är PPP?
Jag har färdig Nässelolja som jag nu har tänkt att göra någonting spännande med. Troligen blir det en lite mjukare salva med Nässelolja och Ringblomsolja.
Jag får se om det kanske råkar droppa i någonting annat med av bara farten
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Dina cerat är toppen tuva! Så smörj på!
#7 Ja vad vet man Hellas?
man går lite på intuition, men ganska mycket på det man läst också förstås..
Ja ja mensan Ians, jag har precis smörjt in händerna efter disken! 
#9 *Fniss* ja sånna häxor som vi är så blir det lite på känn ibland + att man lägger in lite extra energi och abrakadabra.
Skönt Tuva att du hittat en bra metod för att hela dina händer 
//Hellas
#10 Ja då och jag brukar vara lite allvarsam samtidigt och tänka i riktning mot Moder Natur, som skänker oss möjligheten att utnyttja alla hennes gåvor. "Blessed by mother nature.."
Ja jag blir faktiskt förvånad själv över hur fint resultat jag får på händerna, dessutom att det är helt naturligt!
Många säger att Ringblomssalva lindrar Psoriasis men jag tror även att det är väldigt individuellt.
Vi har en saltgenerator i vår Pool istället för klor vilket gör att vattnet är svagt bräckt.
Min svåger blir hur fin som hellst av att bada i det vattnet.
//Hellas
Ja fy för dessa eksem på händerna. Min dotter blev ju varje vinter så dålig, men hon är så bra nu fast hon klappar hundar mm. Fick som blåsor mellan fingrarna, röd och klåda så det blev skinnflått.
Det finns ju en salva som apoteket har som jag köpte till mammas eksem på benen istället för de jäkla cortisonet läkarna bara skriver ut. Den heter Dexsem, och tar även bort svamp, bakterier som även får fäste när huden blir sönderriven och allt blir en ond cirkel.
Bra att du hittat en salva som tar bort det hela Tuva-lena eller lindrar iallafall.
kram Jile
#14 Dexem ska jag ta och prova, tack för tipset, jag har en del fläckar som är helt hopplösa och som du skriver, det blir en ond cirkel tillslut men svamp och bakterier.
//Hellas
Dexem använder jag på nätterna och har bomullsvantar på mig när skoven är som värst. men i år har jag klarat mig ganska bra ändå - *peppar peppar* Än så länge räcker det med ceratet ..
Dexem är jättebra och dessutom innehåller det inte cortison. 
#4 Shigne den diagnosen fick jag i augusti i fjol. Och det var så illa så jag fick bli hemma från jobb. fingertopparna sprack och blodet rann.
Den är ett otyg, känns som man kört händerna i brännässlor. Jag provade allt från flytande honung (ingen höjdare) Potatismjöl(lite bättre, slapp klådan och svedan) Cocosfett (så där) fick vänta två månader på remiss. Sen fick jag kortison och en receptbelagd mjukgörande salva med sacilsylsyra 2%.
Nu söker jag andra salvor, är inte så förtjust i kortison. Även om en kur på tre veckor hjälpte fram till nu.
Så den här tråden kommer jag att följa noga. 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Isa - jag hade aldrig hört talas om PPP tidigare, och du är den första person jag "mött" som också har det här…
Ja, det gör för jäkla ont när det spricker och blöder - å höger hand dessutom (är hö hänt), samt insidan av ena foten…
Nu har jag provat Tuvans läppcerat några gånger och det lindrar för min del. Det slutar klia, det lugnar och det verkar som det värsta som läker ihop lite i handen. Men än så länge så ser det likadant ut - alltså varken bättre eller sämre.
Jag smörjer med en salva som heter Elocon 0,1% på kvällen, lägger om och tar på bomullsvantar till natten. Under dagen använder jag Tuvan´s läppcerat!
Ska ge det någon vecka och se…
Jag läste att det är bra om man använder en "torr" olja, eller en kombination av torr och fet olja.
Torra oljor går snabbare in i huden och på så sätt har de lättare att "transportera" de eteriska oljorna dit de ska verka.
Men allt sådant här får man experimentera med och testa sig fram vad som fungerar om man gör egna salvor.
Sheenet.se är suveränt och det finns bra sökfunktion så att man kan hitta det man söker relativt enkelt.
//Hellas
#18 På mig är vänsterhand värst, är vänsterhänt.
Min kur jag fick var. Vecka 1, smörja in med samma salva som du fick.Sen fick (fick och fick, jag fick betala dyrt för den) jag också en tub med receptbelagd Locobase med 2% Sacilsylsyra att smörja in en 20-30 minuter efter, för att mjuka upp händerna så kortisonen lättare trängde in i huden. Smörja med båda salvorna morgon och kväll i en vecka. jag använde bomullsvantar dygnet runt den här veckan, annars var det bara på jobb jag var tvungen att använda dem, och naglarna blev jättefina nder den här tiden.
Vecka 2 smörja med båda salvorna en gång om dagen.
Vecka 3 nedtrappning smörja med båda salvorna varannan dag. Vecka 4 Kanske en gång.
På dagarna använde jag en billig fuktighetsbaserad handcreme. Basen i den var mandelolja och det funkade jättebra på mig, även om jag fick smörja i tre omgångar med en 5 minuters mellanrum. Jag tror det var mandeloljan som var bra för mig där.
#15 Ja gör det Hellas, värt att prova. Min dotter hade Repair den feta när det var som värst. Den var bäst för henne de andra sa det bara "slörp" så var de borta.
#16 Ja ok du har testat den Tuva-lena, ja den är ju iallafall utan cortison. Huden blir ju tunnare när man har cortison, och just händerna är ju så tunna förut.
Ja fy när det spricker på fingertopparna, min dotter blev det som små blåsor runt om sprickorna. Blev ju lätt infekterat. Hade omlägg så hon knappt kunde skriva på lektionerna pga av alla "fingertuttor" …stackarn man led när hon hade så där.
Jag hoppas det löser sig för dig Tuvan. Det känns bra att veta att homeopatmedicinen hjälpte en del….kram 
# Tyckte du att det hjälpte dig Isa?
Jag har smörjt med den där salvan 1 ggr/dag sen i slutet av november…
#23 Ja, när jag gjorde kuren med två insmörjningar/dag i en vecka, då fick jag bukt med det. Innan hade jag smörjt mig en gång om dagen utan något större resultat, mer än att klådan stillades.