Annons:
Etikettandligt-shamanism
Läst 3595 ggr
Ians
2012-02-24 14:56

Intuition

Vad betyder ordet intuition för Dig?

För endel betyder det att man utan att ha fakta …"bara vet" att något är på ett visst sätt…"känner på sig" och man vet hur man skall handla/göra och gör det man känner är rätt.

För andra betyder  orationell känslor som behöver vedimeras med fakta för att ha relevans i situationer….." man skall inte gå på känsla utan fakta"

vilket gör att en stor portion intuition ses som en belastning i tillvaron av en del om man handlar intuivt…..som en som är lite bakomflötet mao.

Förutsatt att man inte håller på att trilla ner för en trappa…för då prisas intutionen !

Hur stor betydelse har intuition för dig i ditt vardagsliv?

Följer du den? Eller ställer du dig mer skeptisk o väntar med att handla tills du har alla fakta?

Är det en egenskap som man bör uppmuntra hos sig själv eller göra allt för att kväsa?

Annons:
shigne
2012-02-24 16:08
#1

Som vanligt är det svårt att svara rakt av bara. För mig handlar det mycket om vilken situation jag är i - tex. om liknande situation har förankring i det förflutna eller är det en ny situation….

Jag tror att om man har ett dåligt förflutet, så kanske intuitionen spelar ett litet spratt med en. För mig har det varit så och då var det nästan som om jag var tvungen att "gräva" för att få känslan vidimerad….

Men sen kan jag också träffa en bekantskap och direkt få en känsla inför den personen - ibland stämmer det rätt bra och ibland inte alls. Kanske har det att göra med omedveten förväntning - jag vet inte!!

Man kan ju också känna en känsla inför något man ska ta itu med, en situation….där har jag väldigt svårt att lita på magkänslan, den finns där, men det är på nått vis som om jag inte litade på mig själv!!!

Pagan
2012-02-24 17:06
#2

För endel betyder det att man utan att ha fakta …"bara vet" att något är på ett visst sätt…"känner på sig" och man vet hur man skall handla/göra och gör det man känner är rätt.

Ja det är intuition för mig. Att jag sedan inte följer denna känsla utan låter hjärnan lägga sig ofta är jag mycket ledsen över.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-02-24 17:36
#3

Jag säger nog som Pagan.

Tyvärr låter man hjärnan styra lite för mycket ibland, gör saker man vet innerst inne att man inte skulle hoppa på. Jag har låtit andra styra mig för mycket tidigare, nu är jag nog mer säker på mig själv och min ituition. Jag försöker utveckla den mer, och stanna upp för att lyssna på mig själv.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Tuva-Lena
2012-02-25 00:08
#4

Intuitionen är det nämaste man kan komma instinkten så visst behöver vi den! Eller tvärt om, en förlängning av vår instinkt skulle man kunna kalla den. Jag har en egen teori: Instinkten vägleder oss i konsten att överleva på det jordiska planet, intuitionen vägleder oss på det själsliga planet.

Och visst använder jag mig av den, varje dag till o med. Ibland borde man kanske inte göra det för man ser så lätt "igenom" andra människor och kan lätt upptäcka falska förespeglingar i omgivningen.

Intuitionen har jag utvecklat under åren, tidigare, innan jag kom in på övernaturlliga fenomen, så låg den väl mer eller mindre i dvala, även om jag kände av den, men numera vägleder den mig dagligen.Glad Både på gott och ont ibland, men ärlighet varar längst.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
2012-02-25 08:59
#5

Tuvan, jag gillar din teori om vägledning. För mig är intuition en känsla precis innan det hinner bli en tanke. Och allt hänger ihop - instinkt, intuition och tanke. Tillsammans blir det sunt förnuft på något sätt. Det ena är inte mer eller mindre värt än något annat.

Dansa kan man alltid göra!

shigne
2012-02-25 09:16
#6

Det är härligt att läsa inläggen - man kommer på mer och mer saker…

Men om (jag citerar Tuva) -  "Intuitionen är det nämaste man kan komma instinkten"….kan det inte vara så att man lägger in känslomässig erfarenhet i intuitionen då? Att det kan spela ett litet spratt?

Det är bara en tanke

Annons:
Tuva-Lena
2012-02-25 09:55
#7

Nä shigne, det stämmer inte, för går du på intuition så hinner inte dina känslor vara med. Du får genast en känsla om hur du bör agera, men sedan kommer tanken som Lotta tar upp, och den i sin tur är ofta påverkad av ditt medvetna, känslomässiga jag. Det gäller att inte låta tanken styra alltså, om man vill gå på ren intuition. Glad INte det lättaste minsann eftersom vi ofta vill vara andra till lags..Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2012-02-25 10:02
#8

Okej…..NU trillade 25-öringen ner Skäms!

Att man vill vara andra till lags är en del - men det kan vara så att man inte riktigt litar på sig själv?

Ians
2012-02-25 10:07
#9

#6 nog kan det vara så Shigne….Men troligen är det oxå det som säger till när man träffar en ny person tex….

Att detta har vi mött förr o det gick änna inget bra förre gången heller Flört

Eller tvärtom….

Men det finns en kort stund…dvs det allra första intrycket man får av en person/situation….där intuítionen är det enda som talar…..stunden går snabbt över….För hjärnan o intellektet pockar på snabbt.

Och det personen själv vill att vi skall uppfatta talar o dövar det du kände.

Min egen erfarenhet är att Om jag känt en konstig känsla Då…..så är det också det intrycket som kommer att bli facit i slutänden……vad än sedan mitt intellekt försöker övertala mig till, i mellantiden.

Alla kan man ju inte undvika, vissa människor Måste man ha kontakt med……men den informationen som intuitionen delger en kan man använda i sitt sätt att hantera personen eller situationen.

Tuva-Lena
2012-02-25 10:15
#10

Exaktamente Ians! Glad Hur tror ni att man skulle uppfattas om man alltid gick på intuition? Som en ensamvarg..?Obestämd Omgivningen har ju inte alltid vårt bästa för ögonen..Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2012-02-25 10:20
#11

#8 Du kan alltid lita på din intuition shigne, för den är inte påverkad av din självkänsla över huvud taget. Din intuition är din ursprungliga/urmoderliga känsla för vad som är bäst för dig själv - i alla lägen! Det är själen som talar till dig och vill vägleda dig till det som gagnar dig bäst i livet. Det vet du nämligen redan innerst inne. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

MaMaMade
2012-02-25 10:21
#12

Tycker nog som Lotta jag (#5)…kort o gott.

För mig hinner ofta tanken ta över o jag går emot min intuition, tyvärr.

Tror att vi ofta är påverkade av tidigare erfarenheter o rädslor som gör att vi inte alltid följer den för oss bästa vägen. Ibland är kanske den svåra vägen trots allt det bästa i slutändan…men rädslan hindrar oss.

Svårt det här…

Upp till toppen
Annons: