Pratbubbla 29 februari!
Gomorron till denna härlig SKOTTDAG!
Bara var 4:e år som vi får uppleva en extra dag under året - och det är precis idag!!
Undrar om denna dag är magisk? Kanske ska hända nått alldeles speciellt idag?
Får nog lov att försöka hålla alla sinnen öppna och ta emot vad dagen ger!
Rörmockarn var här igår och fixade läckan i kökstaket….änklingen!!! Nu är det bara att brassa på i pannan och njuta av värmen!
Nu lite kaffe innan vovven vaknar och vill ut!
Ha en fin dag….
kram

En del av pensionärerna på mitt jobb säger att skottdagen förr var den 24:e, när ändrades den tideräkningen? Nån som vet?

God morgon shigne och alla som kommer.
Om dagen är magisk vet vi inte förrän i kväll shigne, spännande
Mulen morron här men 3 härliga plusgrader.
Nu är det jobbdags.-
Ha en underbar onsdag allihopa

God morgon!
Visst är det en magisk dag - för min lilla mamma fyller år idag
.
Trökväder ute, men det är iallafall plusgrader och ingen snö! Det går åt rätt håll. Igår bakade jag muffins och lagade thaimat till familjens förtjusning. Det går i perioder, det där med baklusten, så det gäller att passa på när den kommer! Ikväll blir det nog engelska scones med mörk choklad i. Undrar om man kan byta ut mjölet mot lite majsmjöl? Jag bakar ju bara med dinkel - men det är fortfarande vete. Skulle vara perfekt om man kunde byta ut åtminstone en deciliter mot antingen majsmjöl eller pofiber. Någon som är kunnig i ämnet?
Annars önskar jag er en magisk lillelördag!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Nu är jag ju inte pensionär, utan 40 ;-) Men ja skottdagen var den 24 förr. Vet inte när det ändrades. Enligt wiki var sista året 1996, alltså 2000 var skottdagen första gången den 29 feb. Härligt med bak-anda, Elpida! Det ligger inte riktigt för mig men jag gjorde kokostoppar i helgen! Gott gott! Det händer att jag bakar typ scones utan mjöl. Ska se om jag hittar bra recept. Eller du, semmelbullarna utan kardemumma är supergoda att ha smör och ost på!!! 3 ägg, 1dl grädde, 50 gr smält smör, 20 gr husk, 20 gr pofiber, 1,5 msk bakpulver. Blanda blöta för sig, torra för sig, blanda ihop och låt stå en kvart. Rulla 7 bullar och lägg på bakplåt elleri stora bullformar. 175 grader i 25 minuter. Här är grådisigt och någon plusgrad. Det skulle bli fint och rnt 10… Får väl se.
Dansa kan man alltid göra!
Go'morron shigne och alla ni andra!
Och välkommen in till oss Sanna!
Vet du va shigne, skottdagen var tillräckligt magisk för att jag skulle klanta mig och leta bilder på google på samma sida som jag hade skrivit inlägget på - d v s allt försvann. 
Annars är det sant att skottdagen inföll den 24:e, gamlingarna vet vad dom talar om dom.
Spillkråkan väsnas ute i skogen, det betyder att det ääär vår! Den börjar sin vårsång ganska tidigt och nästan så fort att det blir plusgraer och lite ljusare. En fågel som ofta gör mig sällskap ute i skogen när ingen annan finns till hands, ja hunden förstås!
Jag uppfattar den som lite "busig" och full i f*n, därför en av mina favoriter.
Shigne, ord skapar magi, och så länge vi kan träffas här inne och småprata är dagen magisk, på ett enkelt men betydelsfullt sätt, visst? Den stora magin hämtar vi utifrån, fast ändå inifrån eller hur?
Dina muffins ser magiska ut också Pidan! Måste ta mig tvärs för och baka nåt jag också..!
Ha en fin skott(e)dag allihop!
Det vore väl nåt? I kilt och allt..?!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Morn alla glada
Idag får ni fria…
Lång dag idag om nu alla kommer..I måndags kom det 2 elever bara..kändes inte så kul..2 hade tagit ledigt en va sjuk och en hade förhinder och en hade hoppat av..
Mår så illa hela tiden så man skulle tro att jag va gravid..he he Hostat har jag oxå gjort sen influensan bröt ut och den får jag väl dras med som alltid ..Veti katten varför jag får dessa hostperioder jämt..flera månader kan det pågå..
Annars så är det väl bra …det är väl egentligen ett ilandsbekymmer som hon som skulle byta bil för att det bara fanns 2 mugghållare..
kram kram
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tuvan…… Skottdagen har fått en helt annan mening - tack för den bilden
!
*hörrdu du där uppe - låt det vara skottdag varje dag! Amen*

#4 Receptet är noterat 
"Du har alltid två val"

#5 tack, har kikat runt några gånger på denna sajt och blev medlem nu. Tack för skotten, den kan vi nog dela på allihop

Välkommen hit till detta härliga gäng Sanna!!
"Du har alltid två val"
*Hubba hubba*!
Den kan allt få komma o pyssla om min snuba… 
Fylla år på skottdagen, Elpida…då har du ett purungt Moderskepp då! 
Töser i sängen inatt så jag är trött…gick till soffan i vardagsrummet vid 2-tiden efter att ha pytsat i Minstan lite febernedsättande. Somnade vid 5 o blev väckt av Mellis 8:40…tack för att de höll ut så länge!
Minstan feberfri nu på morgonen men vi tänker stanna hemma veckan ut allahopa. -6 grader när jag steg upp, förmodligen lite varmare nu. Mulet imorse men nu har solen kommit fram. Tassen har haft snöhögsvakt o spanat efter husse. Kisse gick ut men har bara suttit på bordet ute på badsidan, nu är det tvätt i solskenet. Kanske det har drevat in för mkt snö under förrådet för att han ska ta sig in under det. Han verkar iaf inte må dåligt där han sitter.
Affirmerar hälsa o extrainkomst till helgen…vi ska ju ha BV o en helg för oss själva…så nu kastar vi ut flunsa-bacilluskerna! Ha en fin dag allahopa! 

En kort presentation. Presentationstråden var så lång så jag tror det räcker om jag skriver här.
Jag har på min sida en liten text med lite allmän information för den som vill läsa.
Ang mitt intresse för alt behandlingar så tror jag att hjälp till självhjälp är det allra bästa för det mesta, och det viktigaste av allt är vilken livssituation och tankesätt man har påverkar hur mansjälv kan hålla sig frisk. Man måste våga lita på sig själv och på sin egen förmåga att skapa sin egen goda hälsa. Ingen annan kan må bra eller bli glad åt en.
Jag är också intresserad av örter och samlar gärna litegrann det jag hinner för husbehov, det är roligt och under tiden får jag njuta lite extra av naturen och av det som den ger. Använder allra helst örter istället för trad mediciner.
Med undantag. Jag bojkottar absolut inte sjukvården, ofta så är vår vanliga sjukvård faktiskt bra att ha, sparar mycket onödigt lidande.
Ett av ordspråken jag tycker om:
"Njut av livet så mycket du orkar och så länge du kan, för ingen annan kommer göra det åt dig" (okänd)
kvinnor som friar på skottdagen o får korgen….skall ha en present av den som säger nej….enligt traditionen….
så ut o fria o inhösta presenter 
Goddagens på er förresten!
Och välkommen Sanna till vårt goa gäng!
Ha en alldeles underbar dag där ute alla goingar!
Hej hej Sanna o varmt välkommen in till oss! 

#11 Jajamen, hon är 16 unga år
. Vad skönt för er att komma iväg själva i helgen. Det har ni verkligen gjort er förtjänta av!!!
#13 Har även hört att skottårs-dagen är enda dagen kvinnan "får" fria på.. Men det var väl innan jämställdheten började trilla in 
"Du har alltid två val"

Hej och tack alla. Man blir väldigt glad när någon säger "välkommen"
Det värmer.
Japp Elpida…säkert var det så!
Men presenterna….presenterna! skall kanske fria till grannen idag …hehehehehe
Han hatar mig så Där blir det ett säkert NEJ! undra vad jag kan få av han….
Godmiddag allesammans. 
Oj vad ni hinner med.
Jag hänger bara här. Sov lite längre idag. Känns att man var hemma förra veckan, det är segt. 
Vad skönt för dig Shigne att fått fixat läckan. Vi har ett upprostat elementsrör att byta. Det gär inne i väggen/golvet. För det går ner i golvet men kommer inte fram i källaren. Eller jo, det gör det säkert, någonstans. Nåja det behöver inte ag bekymra mig om. Det får bli rörmokarens och makens problem. 
Välkommen Sanna. 
Ians jag tror du får en katus av din granne. 
Ha en skön dah
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Go middag!
En strålande vacker dag är det här så snabeldraken är matad, golven torkade och nybäddat. Altandörren åkte upp på vid gavel in med nya friska energier, det känns gött!
Välkommen in Sanna 
Det där med att fria tror jag att jag hoppar över 
Ha en fin dag
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Måste ju stolt berätta att åttaåringen gick till skolan själv tillsammans med en kompis. Det tar runt 20 minuter för dem. Två dagar i veckan ska de gå. Välkommen Sanna, säger jag också, som kan instämma att det är ett gott gäng. Jag har inte varit med så länge men trivs bra!
Dansa kan man alltid göra!

Hej på er alla söta och goa
Här var det fart och fläkt och Hej Sanna, trevligt. Jag besvarar din fråga genom att delge information från en annan eminent sajt
Lite info om i dag
Skottdagen den 29 februari används för att justera tideräkningen och hålla årstiderna på plats. Eftersom året är 365,2422 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern. Skulle man göra det skulle datum för till exempel solstånd och vårdagjämning förskjutas med mer än 24 dagar i kalendern inom loppet av 100 år.
Genom att vart fjärde år öka årets längd med en dag kan kalendern hållas någorlunda i fas med årstiderna.
Att skottdagen infaller den 29 februari är något av en nyhet. Fram till och med 1999 var det i Finland och Sverige den 24 februari som räknades som skottdag. 1996 tog Namnlängdskommittén beslutet att från och med år 2000 låta skottdagen infalla 29 februari.
Anledningen till att skottdagen ligger i slutet av februari snarare än vid slutet av året är att den gamla romerska kalendern började med månaden mars. Skottdagen placerades alltså i anslutning till romarnas nyår.
För den som är född den 29 februari innebär skottåret att den ”riktiga” födelsedagen bara infaller vart fjärde år. Vanligen firar man under andra år istället sin födelsedag den 28 februari eller den 1 mars. I pass och andra id-handlingar anges personens födelsedag till den 29 februari.
Fortsättning gjord av Lina
Innan den julianska kalendern (den som använder sig av 365 dagar per år) använde man i rom en kalender med 355 dagar. Lite då och då innebar detta att månaderna kom i osynk med årstiderna och man la då till en skottmånad på slutet av ett år. När man sedan skulle byta till den julianska kalendern (uppkallad efter Julius Ceasar) så var man tvungen att justera så att den skulle börja "rätt". År 46 f.Kr fick därför hela tre skottmånader och blev det längsta året i historien med hela 445 dagar! Det var även den gode Julius som flyttade nyåret till 1 januari och fixade en skott dag var fjärde år. Men romarna hade lite problem med att räkna vart fjärde år. När man översatte "vart fjärde år" från grekiska till latin glömde man att ta hänsyn till att grekerna räknar som vi gör medan romarna räknade inklusive det nuvarande. Så om man spelar fia med knuff med en romare som slog en fyra så skulle han börja räkna "ett" på rutan han stod på. Detta ledde till att skottåren lades in var tredje år i stället för var fjärde…
En kalender med 365 dagar var dock inget nytt, redan Egyptierna hade 12 månader med 30 dagar i vardera plus fem extra som ansågs vara gudarnas födelsedagar. Dock var Egyptens präster inte så mycket för varken skottdagar eller skottmånader så deras kalender blev hela tiden lite förskjuten tills dess att Nilen faktiskt sjunk undan när kalendern sa att den skulle stiga.
Men redan babylonerna (ca 3000 f.Kr) använda sig av skottmånader för att justera sitt år. De gick efter en månkalender vilket innebar att deras år bara innehöll 354 dagar.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Välkommen till oss Sanna!
Jag hoppas du ska trivas med detta härliga och goa gäng…
Välkommen Sanna 
#13 och dyyyyyr ska den va..he he
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#13 Och det läser jag nu..
Jag tror jag håller mig till skottedagen istället ja..
#21 Intressant Pagan! Tack!
Så fick man veta det också.
Nooooooooo regrette rièn, noooooooooooo je ne regrette rièn… av den här dagen. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."