Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 12319 ggr
Magi-cat
0

Om blodtryck och vatten

”Din kropp skriker efter vatten” är en bok av dr F. Batmanghelidj om den oerhört stora betydelsen av vatten för kropp, själ och hälsa.

Han menar att när man fått högt blodtryck (jag skriver bltr i fortsättningen) visar det att  kroppen har försökt anpassa sig till kraftig vattenbrist.

Blodkärlen i kroppen har ett avancerat system att klara normala variationer i blodvolym. När kroppens totala vätskevolym sjunker minskar kroppens kärl sin omkrets. Om inte blodkärlen anpassade sig efter vattenvolymen skulle det frigöras gaser i blodet och fylla upp det uppkomna utrymmet så att det uppstod ”gasspärrar”. Kontrollen av blodcirkulation är omedveten och en kroppens rutinfunktion. T.ex. när vi äter styrs det blod som behövs till mag-tarmkanalen genom att det öppnas kapillärer  i mag-tarmsystemet och färre i de stora muskelsystemen. De områden där det behövs mer blod är helt öppna för att låta blodet passera.

Systemet gör en sinnrik "förprogrammerad" prioritering.

Men – om vi inte dricker tillräckligt med vatten blir vissa celler uttorkade och förlorar en del av sitt vatten till blodomloppet. Vissa delar av kapillärsystemet ”stängs till” för att kompensera. Om kroppen får vattenbrist tas 66 % från cellernas vattenvolym. 26 % från vattnet utanför cellerna och 8 % från blodet.

För att blodkärlen ska kunna hantera minskad volym minskar de sin omkrets.

Här kommer också vikten av motion in: ju mer man tränar musklerna, desto fler kapillärer öppnas för att hålla en större volym blod i cirkulation. Kapillärsystemet måste vara öppet och inte blockera blodcirkulationen.

När kapillärsystemet stängs av skapas motstånd och det behövs en ökad kraft bakom det cirkulerande blodet för att vätska ska passera systemet! Risk för högt bltr!

En anledning till att delar av kapillärsystemet kan ”stängas av” är alltså vattenbrist i kroppen. Det är en finstämd balans med hjälp av salter och vatten att reglera cellens volym – det är som havet i och omkring cellerna.

När vi inte dricker tillräckligt med vatten (vilket vi ofta inte gör) minskar vår törstkänsla och vi känner oss inte tillräckligt törstiga .-. en ond cirkel. Delar av kapillärsystemet stängs av för att hålla övriga blodkärl fyllda.

Därför bör högt bltr i första hand behandlas med att dricka mer vatten!

Felet som ofta görs är istället att ge personen med högt bltr vätskedrivande medel  - och den onda cirkeln förstärks. Istället ska man – helst – förebygga med att dricka tillräckligt med vatten.

Om vi inte dricker tillräckligt med vatten, har kroppen bara ett sätt att behålla vattnet: att hålla natriumhalten uppe. Det är när natrium behålls i kroppen som vattnet kan stanna kvar i den extracellulära vätskan. Att behålla natrium i kroppen är dess sista utväg. När man tar vätskedrivande medel för att bli av med natrium blir kroppen bara mer uttorkad….

När man fått högt bltr och dricker för lite vatten, måste man öka doserna av vatten successivt.. När man gör det kommer ödemvätskan som är full av giftiga ämnen att spolas ut och styrkan återfås.

Blodtrycket reglerar då sig  självt….

Allt enligt dr Batmanghelidj som skrivr mycket entusiastiskt om vikten av vatten. En mycket intressant bok, som kan rekommenderas. Han tar också upp kolesterol, övervikt, stress, buksmärtor och mycket mer. I allt är vattnet i högsta grad involverat. Helt logiskt när man tänker efter, när kroppen består till största delen av vatten….

Det finns naturligtvis fler faktorer, men jag tror att dr Batmanghelidj (svårt namn det där) är något viktigt på spåren, även om det inte är allt….

slutar med ett citat från boken:

"Läkarna tror att de gör dig en tjänst genom att kalla det du lider av för sjukdom." (Immanuel Kant)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
0

Har oxå hört innan att om man dricker förlite så sparar kroppen på vätskan som ev ramlar in o det bildas ödem….

Bäst är att förse kroppen med tillräckligt med vätska …..då släpper den det överflödiga….

Och i inlägget får man ju den tesen belagd på ett vetenskapligare sätt! Bra tråd!

LottaO
0

Intressant! För en som dricker lite och har alltid gjort och har väldigt lågt blodtryck blir det lite svårgreppat bara. Jag vet när jag var gravid (drygt 8 år sedan) så pratades det om hur viktigt det är att dricka mycket. Fast då dök det upp ett annat problem. Mammor som druckit alldeles för mycket. Troligen slogs just balansen med salter ut. De blev helt utmattade. Jag tror på att dricka tills man blir törstig. Alltså att dricka så mycket att man känner när man behöver dricka.

Dansa kan man alltid göra!

Magi-cat
0

Det finns som sagt alltid fler faktorer, och olika människor är olika känsliga…

Den här doktorn med det krångliga namnet skriver också om vikten av att inte bara pimpla i sig vatten, utan också tillföra salter, men jag tyckte det blev för långt……kanske återkommer om det…..

De mammor det talades om hade väl om jag inte minns fel druckit alldeles väldigt mycket vatten? Som vanligt är det väl en sund balans som eftersträvas.

Själv känner jag avgjort av om jag druckit för lite. Mer huvudvärk, magen mår inte bra sov.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LottaO
0

Jo det blir väl lätt så att några har svårt med måtta. När aftonbladet slår upp rubriker om att man dricker för lite så finns det en del som bälgar 5 liter på en dag. Samma här! Och sedan har jag upptäckt att jag kan känna hunger när jag egentligen är törstig.

[Mairah]
0

Mycket intressant läsning det här.

Jag är också lågtryckare och  jag dricker mycket vatten. Jag har också fått erfara hur viktigt det är att tillföra kroppen salt när man dricker mycket vatten.

Tuva-Lena
0

Här har ni en som inte följer några lagar över huvud taget. Dricker lite vatten, även om jag blivit bättre på det, lågt blodtryck så jag får svimningskänsla om jag reser mig för snabbt, men dessutom en som suktar efter salt ganska ofta. Hur går det ihop? Älskar kaviarmackor och ansjovis, inlagd sill och sånt där som är verkligt salt. Sedan dricker jag vatten på det, men det är ju för att jag blir törstig av saltet.. Eller om jag har ätit nåt sött så vill jag balansera med nåt salt efteråt.Foten i munnen Fast jag mår ju toppen.. Det är nog väldigt stora individuella variationer förstås..Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

LottaO
0

Salt höjer blodtrycket, så det låter inte konstigt. Lakrits också! :)

MaMaMade
0

Vad intressant Katten!

Har alltid varit lågtryckare men det har blivit lite mer normalt nu med stigande ålder (tack o lov). Har precis som Tuvan *alltid* varit galen i salt - salt mat, salt/surt godis när jag var liten o hela livet störttokig i chips o ostkrokar…salta kex med ost (gärna lagrad med mkt smak o salt)!

Dricker mkt te men vatten i "perioder" då jag får törstkänsla o då flera glas vatten med jämna mellanrum. Har tidvis svårt för att dricka vatten på jobbet - ute mkt o däremellan stress, så jag dricker en del på kvällarna. Känner direkt på huvudvärken om det beror på ryggen/nacken el för lite vätska.