Lymfrening
Jag har gjort några gånger. Det jag märker är ffa minskad svullnad. Koka 1 l vatten med 3lagerblad och fem kryddnejlikor i fem minuter. Drick under dagen. Max 21 dagar, försök känna vad kroppen behöver!
Dansa kan man alltid göra!
Det braiga receptet! Lotta 
Föreslår att man börjar när man är lite ledig…jag blev trött som en gnu ibörjan…..men det kan ju vara olika.
Nu blir jag väldigt nyfiken. Vad är lymfrening bra för?
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Följer den här tråden med spänning för jag undrar samma som Isa56
Jag stötte på det för flera år sedan och körde ett par dagar, men glömde hela tiden. Kanske ett tecken på att jag inte behövde det.
För något år sedan kände jag mig svullen i kroppen. Trots att jag inte åt något annorlunda och tränade bra så vägde jag nästan 2 kg mer än jag brukar, hade rejäla strumpmärken runt benen på kvällarna och svullna ögon och läppar när jag vaknade.
Min egen känsla var att jag hade dålig cirkulation. Så jag sökte lite och hittade (än en gång) info om lymfarening. Denna gången kändes det helt rätt.
Jag höll på i 21 dagar och kände att jag inte var klar. Frågade runt lite om man kunde fortsätta, och fick svar att man nog kunde känna själv. 2-3 dagar till tog det innan kroppen var nöjd. (svårt att beskriva känslan, den bara fanns där)
Har kört en kur till ett tag senare och efter det plockat ner kryddorna, men ställt upp dem i skåpet igen.
#5 Tack. Det ska testas.
#5 Tack, det lät ju både lätt enkelt.
Kan man vara som vanligt, fast dricka den där röran under dagen - är det att rena lymfan?
Man kan vara hur konstig man vill ;-) men man dricker under dagen. Glömde säga. Man plockar ur kryddorna när det kokat färdigt. Jag brukade dricka ett varmt glas till frukosten, sedan fick det stå i kastrullen (rostfri) tills jag kommer hem och sedan har jag druckit resten avsvalnat under em och kväll.
Vet ni….det ska jag banne mej prova!! 

Symptom vid behov av rening av lymfan
Tecken på problem med lymfsystemet kan vara:
- Dålig blodcirkulation
- Oren eller plufsig hy, se hud och hår
- Viktproblem, se övervikt
- Vätskesvullnader (ödem)
- Celluliter
- Problem med lederna
- Huvudvärk
- Sömnproblem
- Fibromyalgi (mjukdelsreumatism)
- Lymfödem (svullnader i armar och ben)
- Spänningar i muskler och nacke.
- m.f.
Källa:http://www.halsosidorna.se/Lymfrening.htm
Själv bockar jag av
Oren och plufsig hy
Viktproblem
Celluliter
Problem med lederna
Spänningar i muskler och nacke
Plus att jag har fått öar av lymfvävnad som har växt ut i slemhinnan i halsen.
Tänkte att det kanske kunde vara värt att prova en kur av något slag i alla fall.
#11 Tack
Där var ju några stycken som jag kan bocka av, dock är jag bara svullen om fingrarna på morognen, men där var ju annat. Och det är ju en billig kur. Som inte kan vara farlig, så det ska nog jag också prova. 
Låter jätteintressant och så enkelt att prova utan att det skadar.
Tack, det ska testas :)
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Eftersom man lever som vanligt, bara det att man tillsätter denna tryck till sin kost - så kan det inte skada.
Eller?
Tänkte ta fram stora häxkitteln och göra ett kok nu på morgonen….
Har varit på väg flera ggr…allt utom fibro o ödem stämmer in på mig. Men jag fullkomligt *avskyr* nejlikor…vet inte om jag skulle kunna få i mig det… en får la testa!

Det här receptet har jag ju läst innan och totalt glömt bort. Vilken bra påminnare!!! Tackar för det!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jag har ingen aning, shigne, men har du någon gång ätit kokt korv eller skinka borde det vara ok. Det är ju vanliga kryddor. :-) Vet inte Mama. Gillar du det inte kanske du ska avstå. Men pröva skadar ju inte.

#15 Det finns ett recept med citron och olja också, om du tycker bättre om det
2. Rening av lymfnoder med olivolja och citron
Ett annat sätt som anses bra och snabbr för att rena levern är att inta olivolja och citron. Detta sänker även PH-värdet, se syra/basbalansen. Blandning enligt nedan:
Blanda en matsked kallpressad olivolja + en citron + 1-2 glas vatten (alt apelsinjuice om man inte har svampproblem som Candida). Kan även tillsätta lite färsk ingefära,allt mixas
Drick en tredjedel av blandningen innan varje måltid (dvs blandningen räcker till 3 måltider). Alternativt drick hela blandningen bara en gång om dagen
fortsätt kuren en månad, sen efter behov.
Kuren anses göra så att svullnader i lymfnoderna går ner vilket medför att näringsupptaget i kroppen ökar. Metoden är bra för att rena tungmetaller och även leverrenande. Se leverrening.
Källa:http://www.halsosidorna.se/Lymfrening.htm
Åh, tack! Jag tuggar i mig citron och häller olivolja på maten. Kanske ett tecken! Går det att få blandningen att gå ihop eller lägger sig oljan uppepå?
Dags för en brygd! Här ska renas, min lever jobbar ganska hårt emellanåt.

Läste i en bok om kropsrening att bäst som lymfarening funkar daglig torrborstning av kroppen…
Det här var mycket intressant! Jag ska också testa det här. 
Det gick väldigt bra att dricka "smörjan" - jag hoppas jag har tålamod att göra det hela vägen ut…..
Är det nått speciellt man ska hålla koll på? Antar att första dagarna kanske inte känns så speciellt….men sen, vad händer sen?
Måste nog läsa på lite mer om det här! En nackdel med mig - jag bara kastar ut frågor, kanske lite lathet? som inte orkar googla och ta reda på själv! 
Jag hade lite huvudvärk i början. Sendan kissade jag mer än vanligt - fick bort vätskan som kroppen samlat på sig. Mitralis, kan inte låta bli att kommentera en av länkarna. Citron är extremt surt, absolut inte basiskt. Det ökar ph-värdet i kroppen, på något sätt (vore intressant att veta hur det funkar. Egen teori är att kroppen producerar mindre syra själv när man tillför). Men att skriva att citron är kraftigt basiskt minskar trovärdigheten. Tyvärr.
Hmmm…olja…olivolja dessutom - *BLÄÄÄ*!
För att vara en som gillar både smör o grädde o som gillar att testa mkt olika slags mat är jag *väldigt* petig med vissa saker! Tanken på att dricka olja äcklar mig oerhört!
Borde dock testa. Min naprpat rek en "gallrensning" en ggn då jag nämnde att jag fick anfall emellanåt. Man skulle dricka olja blandat med ngt med syra; juice, öl, te etc. Det skulle man göra med jämna mellanrum över hela dagen, inte äta ngt, o sedan "starta upp" igen med buljong od, som när man fastat ungefär. Han har inte haft en gallstensanfall sedan han började göra den där kuren 1-2 ggr/år!
Ska se om jag hittar receptet på nätet…
Ungefär som denna: http://ehdin.com/?navid=118&sub=100
Förtydligande:
Citron är surt och har alltså lågt pH, värde 6 eller lägre.
PH 7 är neutralt.
Högre värde 8-30 är basiskt. Exempel mjölk.

Har googleat lite och det verkar som att citronen är sur och har ett lågt ph-värde, men påverkar kroppen som om den vore basisk
"Notera att om ett livsmedel är surt eller basiskt inte har något att göra med det faktiska PH-värdet. T ex är citron starkt basiskt för kroppen trots att det har ett PH värde runt 2.5."
Källa:http://stefhanandersen.se/?p=231
"ETT SURT EXEMPEL: En sur citron är "basbildande" pga att den är sur medLÄTTA/svaga, syror såsom citron- och askorbinsyra. Dessa lätta syror gör kroppen lättom till kolsyra (H2CO3) - som sedan andas ut via koldioxid (CO2) och vatten (H2O).Baserna kvarstår då, om ämnesomsättningen fungerar – vilket den inte gör hos en medartrit, reumatism e dyl ämnesomsättnings"sjuk-dom", alltså inre obalans. Någrasjukdomar finns inte – bara obalanser. Döp dem inte! De kan fastna, i t ex ett förbund…"
Källa:[http://www.phbalans.se/arkiv/53.pdf
](http://www.phbalans.se/arkiv/53.pdf)"Tvärtemot vad man kan tro är t. ex. både rabarber och citron basbildande. Det är alltså bättre att använda citronsaft (eller andra citrusfrukter!) eller äppelcidervinäger, som bas i vinägretten istället för den syrabildade vitvins-, rödvins- eller balsamvinägern."
Källa:http://www.blueberrylifestyle.se/food-for-thought/artiklar/var-inte-sa-sur/
Just så!

Precis och kött, socker, mjöl samt mjölk är mycket försurande….
På eftermiddagen idag så kokade jag ihop lagerblad och kryddnejlikor. Har sedan dess rapat konstant smak av lagerblad och mår nästan illa av det..

Citron blir basisk när den kommer ner i tarmen berättade min massör i förra veckan, rätt roligt att den diskussionen kom upp här nu. Sammanträffande. Jag har nämligen svårt att få i mig c-vitamin i form av citrusfrukter pg.a bl. a reflux och IBS-mage. Då berättade han att just citron är sur ända tills den kommer ner i tarmen, där blir den alltså basisk.
"Du har alltid två val"
Ska man göra en ny dekokt varje dag eller räcker det om det står i kylen?
#30 antingen är det inget för dig eller så har du gjort för stark (det var min första tanke som kom till mig.) 3blad, 5 nejlikor, 1liter vatten. Koka i 5 min och ta ur kryddorna. Har läst att man ska dricka det jämnt fördelat över dygnet. Det kanske är din modell. #31 Jag är ju lite skeptisk till att citronen i sig skulle bli basisk i tarmen, men något händer så att miljön i tarmen blir basisk när man äter citron. Men som sagt, det är bara vad jag tror. #32 jag kokade nytt varje dag. Imbillar mig att det är det bästa. Sen kan det ju bero på att jag inte har någon jättegryta som jag kan tänka mig att koka sånt i, så det skulle löna sig.

#33 Det hade med syrorna att göra.. citronen "ändras" väl inte i sig utan det är väl reaktionen när den möter magens syre/bakteriekultur. Han förklarade det där men jag lade inte allt på minnet.. mer än att jag kan pressa i det i théet utan att få ont i magen =)
"Du har alltid två val"
#34 :-) Det är jag som är bråkig. Förlåt! Det spelar ingen roll, bara det funkar! Eller hur ?!?

"Du har alltid två val"
Nu är jag kanske ute och seglar men jar har för mig att det finns någon typ av massage som hjälper till att hålla lymfarna fina och fräscha?
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Står lite längre upp i tråden tror jag - nehe, vad fick jag det ifrån
. Torrborstning har jag hört talas om i alla fall. Har inte testat.

Manuell Lymfdränage är en massage metod som hjälper kroppen att få cirkulation i lymfsystemet….
För att motverka svullnader och ödem…
Tror jag får koka mig en omgång av lagerblad och kryddnejlika…inser jag när jag läser symtomen för ett dåligt fungerande lymfsystem 
Jag är så odiciplinerad vad gäller att göra nya grejer!! Som avkok varje morgon.
Kan man inte koka för 2-3 dagar och ha i kylen? Om inte - varför?

Massage med en mjuk borste varje morgon, gärna med en ljummen olja. Man börjar nerifrån fötterna, tar extra noga runt varje led och jobbar sig upp mot hjärtat!
Jag gjorde faktiskt detta, inte torrborstning men i duschen, och tyckte det gav mig lite.
"Du har alltid två val"
# 33 Jag tillverkade brygden exakt efter receptet i tråden. 1 L vatten, 3 lagerblad och 5 st kryddnejlikor. Kokade i 5 min. Tog ur krydderna efterråt innan jag drack det halvljummet. Drack knappt ett halv glas bara. Har inte tagit något mera eftersom jag mådde illa så länge efterråt av det. Däremot så funkar ingefära och citron bättre för mig. 
Jag vet också dem som varit och fått lymfmassage och spydde som en räv efterråt. Var väl allt skit som skulle ut kanske 
Känn efter och var försiktig. Det kanske är mycket som ska ut. Du kanske ska börja med 1-2 dl per dag. Eller så ska du låta bli. Jag är absolut ingen expert, går bara på känsla!
kanske kan man koka en svagare dryck typ 2 L vatten istället för 1L ???

Allt om lymfa samt annat rening osv. finns i Bo Hofgrens bok "Handbok för rening och avgiftning".

#41 Shigne, missade din fråga. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå. Jag har ingen stor gryta att koka så mycket i bara..
Tack Lotta!
Jag ska prova att koka för nån/några extra dagar, så kanske det går lättare att komma igång!

Den här tråden har jag helt missat, men receptet har jag ju sedan innan och gav till en danselev som hade stora besvär med att binda vatten i kroppen, framförallt benen, och hon blev hjälpt av den här drycken
.
Bindvävsmassage har jag provat, och ajajaj, det var inte skönt kan jag säga, låren fick sig en rejäl knådning, fi fasen, inget man längtar efter precis.Nu har jag som tur är inga direkta "problem" med bindväv eller celluliter, så det räckte med den gången för min del, tack
Jag håller just nu på med det en Detox och använder mig av Life`s produkt http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Detox1/Life_Detox.ecp
Jag tänkte testa tipset i #1 också
men hur tycker kroppen om blandningen (självklart inte samtidigt) ?
Jag blir svullen under ögonen och det har inget med sömn osv att göra.
Sajtvärd på Övernaturligt

#51 Jag tycker du ska se vad din kur ger. Sedan kanske avvakta lite innan du går på nästa kur. Låt kroppen landa lite emellan. Känn sedan efter om du tror att du behöver en rensning till!
#53 Ja du har så rätt så, tack! Men det är ett bra tips på en nyttig hemmakur, så jag kommer säkert testa det senare.
Jag har precis gjort första koket. (det tog ett tag innan jag kom ihåg att köpa BÅDE lagerblad och kryddnejlikor)
Jag mår lite kymigt, så jag ska nog avvakta med att ta en till klunk…
Någon annan som hunnit köra några dagar eller rent av är klar med kuren?
Jag har kört nu under fyra dagar. Jag har känt mig lite tröttare än vanligt men nu tycker jag att jag känner mig "bättre"
Jag försökte googla på vad det är som är så bra med lagerblad, men hittade inget?
Oavsett så känns det bra och jag kör på 
Framför allt är det billigare än köpta kurer 
Detta låter ju värt att prova :D
I want to be like the patronsaint of reality.
Jag har druckit ingefära och citron ett tag nu och känner mig mycket piggare