Ge reiki under natten
Hejsan.
Jag har lärt mig att man kan ge reiki healing åt sig själv under natten (detta var med reiki I). Alltså att man så att säga sätter på reikin när man går och lägger sig och sen stänger av den på moronen.
Kan man fortsätta med detta när man fått Reiki II (med symbolerna, eller då utan symboler om man så vill?) Måste man alltid använda sig av symbolerna när man ger reiki healing åt sig själv och/eller andra? Eller kan man fortsätta med att bara säga tex "reiki on" på kvällen o "reiki off" på moronen?
Tiketack! 

Hej Searchingmoonwolf!
Vad roligt att du hittat in i Reikins värld!
Ang. symbolerna.. har jag fått uppfattningen om att många symboler skapats för att det är ett lättare sätt att lära in. Att man laddar symboler för att förstärka energierna och för att kunna göra det smidigare för sig själv. Man behöver tillslut bara se symbolen framför sig istället för att "tänka". Många blir säkert även mer avslappnade. Personligen… tror jag att du kan göra precis som du vill. Känns det bra att använda dem - go for it. Känns det krångligt - skit i dem. Vi ger ju aldrig av oss själva, och vi ber oftast att energierna ska komma fram dit de behövs bäst - och det är jag övertygad om att de gör, med eller utan symboler. Det är inte vi som styr det, det finns det andra som gör däruppe
. Den enda symbol jag använder mig av är Cho Ku Rei, och den använder jag nästan dagligen till allt möjligt.
Du får säker fler bra svar! Lycka till!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Själv använder jag alltid alla de tre grund symbolerna vid distans healing….men vid "handpåläggning" oftast bara cho ku rei….oavsett om jag ger till mig själv eller andra.
Varför jag använder de tre symbolerna när jag gör distans healing är väll för att jag vill känna att jag gör det ordentligt på något sätt.
Kanske kan jag säga att jag känner mig mer känslig för vad det som ligger bortom min vetskap…när jag använder mig av symbolerna.
Det är väll som Elpida säger att symbolerna är till för att få oss själva i ett tillstånd där vi fokuserar på det vi gör på ett annat sätt…en sorts hjälp för givaren sas.
Själva kraften kommer ju från universums krafter inte från oss själva….så man kan säkert göra som man sj känner är bäst…Allt eftersom du jobbar med reiki så kommer du in i ett sätt att jobba som passar dig!
Jätte roligt att du tagit dig in i Reikinsvärld "Searching"
lycka till med dina nyvunna kunskaper.
Tackar både Elpida & Ians för era kommentarer! Hjälper mycket på vägen.
Får man fråga till va ni använder de olika symbolerna?
Om ni vill ha era symboler hemliga, är det helt okey.
Om jag tolkar era bådas svar rätt (?) så kan jag fortsätta med att ge mig själv healing under natten på det vis som känns bäst för mig??
KRAM!
Absolut!
Du kan fortsätta som vanligt om du tycker att det käns bäst för dej så,symbolerna är inget måste för att du har reiki 2. Jag tror att det bara blir rörigt för dej att blanda in symbolerna om du inte känner dej bekväm med dom än,när du lär känna symbolerna bättre och lär dej använda dom så kan dom fungera mycket bra som hjälpmedel.
Jag använder reikisymbolerna i många olika situationer. Dels i samband med healing (både självhealing och till andra när jag skickar på distans och fysisk healing på plats)som hjälpmedel att på ett enkelt och smidigt sätt tona in mej i dom olika energifrekvenser som symbolerna har…..man kan oxå ljuda symbolens mantra inom sej för att få fram den energifrekvensen.
Jag använder oxå reikisymbolerna som hjälpmedel i vardagen i olika situationer där jag vill förstärka energin.
För min del finner jag ingen anledning till varför reikisymbolerna skulle vara hemliga.
~ mayolica ~
#5 för att de som för dem vidare skall kunna ta ut mer pengar 
En bra bok är Reiki och Karuna från nybörjare till mästar nivå skriven av Matthew Sword
Han har samma inställning ang symbolerna. Där finner man också svar på det mesta man undrar.